Pagina 1 van 1
Opgelost: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 04 mar 2012, 16:48
door JoJothefirst
Omdat ik mijn nieuwe navigatie aan wilde sluiten op de bestaande bedrading, heb ik vorig weekend de motor ontdaan van de kuipdelen en, toen ik nog steeds geen goed overzicht had, even later de benzinetank. Reparatiehandleiding gedownload en precies de stappen volgen zoals aangegeven. Bij het terugzetten van de tank merk ik dat de beide aansluitingen van de toevoer- en retourleiding verschillend reageren. Eentje sluit goed met een klik-gevoel, de andere kan niet ver genoeg ingedrukt worden. De motor een aantal malen geprobeerd te starten, maar die vertikt het. Ligt dat aan benzineleiding die niet goed genoeg aan sluit? Ik heb redelijk veel geprobeerd om de slang sluitend te krijgen maar verder dan dit lukt niet: bovenste slang sluit goed aan, onderste slang laat klein stukje over
Is dit zo voldoende of moet de onderste slang echt helemaal aansluiten totdat het klikt voordat de brandstoftoevoer goed werkt?
Wie het weet mag het zeggen
JoJo
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 04 mar 2012, 18:07
door Inspector Gadget
Deze verbindingen moeten inderdaad in elkaar klikken, dan gaat het (interne) klepje open.
Zonder die klik blijft de leiding afgesloten.
Controleer ook dat het inderdaad goed in elkaar vast gehaakt zit, door er aan te trekken nadat je het klikken bemerkt.
Mijn monteur is dat in de gauwigheid eens een keer vergeten, en dan spuit de brandstof onder je motor vandaan. (het is een aantal bar druk die daar op gezet wordt door de brandstofpomp).
Geheel terzijde: Kijk ook heel erg goed dat je de leidingen niet per ongeluk omwisselt, dan past het misschien (met klik) maar start je motor ook niet.
Tenzij, zoals in jou geval de mannetjes-vrouwtjes aan beide kanten gemonteerd zijn, dan kan je die vergissing niet maken.
Ikzelf vervang mijn quick discconnects voor metalen versies, duurder maar wel veel steviger.
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 04 mar 2012, 18:39
door JoJothefirst
Thnx voor je reactie
dutchmidiman schreef: Kijk ook heel erg goed dat je de leidingen niet per ongeluk omwisselt
De slangen kunnen maar op 1 manier bevestigd worden, geen kruisbestuiving mogelijk (naar mijn bescheiden technisch inzicht 8) ).
Ik was al bang voor het antwoord:
het moet wel klikken 
. Geen idee hoe ik dat bij die ene slang voor elkaar moet krijgen. Ik heb de slang al wat ingevet om het beter te laten glijden maar niet het gewenste resultaat. _002 Meer kracht zit er bij mij echt niet in en daarnaast is het geen ideale plek om de slangen goed te bestuderen
En als ik de slang weer los haal, komt er wel een beetje benzine vrij, dus dat ontsluiten werkt wel al volgens mij. Maar precies wat je zegt: hij gaat te gemakkelijk open. En dan zeker als er een paar bar druk op komt te staan :roll: .
Is het een handigheidje die ik mis?
Ik sta open voor elke suggestie

Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 04 mar 2012, 21:41
door thooms
Je moet goed in de slang kijken is je o ring beschadigd dit komt wel eens voor bij dit soort sluitingen en nog een tip is de slangen al draaien in elkaar klikken soms blijkt dit de oplossing
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 04 mar 2012, 23:22
door JoJothefirst
Thnx
ik zal morgen kijken. Evt. nog foto's maken. Dat draaien heb ik geprobeerd, maar dat is niet gemakkelijk omdat het tussen de tank en de cilinder in zit. En uiteindelijk kom je niet verder. Morgen het vervolg.
JoJo
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 00:50
door Inspector Gadget
JoJothefirst schreef:De slangen kunnen maar op 1 manier bevestigd worden, geen kruisbestuiving mogelijk (naar mijn bescheiden technisch inzicht 8) ).
Klopt, bij jou hebben ze het goed aangesloten, aan elke kant zit 1 mannetje en 1 vrouwtje, dus kan je nimmer kruislings aansluiten.
Brandstofleiding zijn vaak stug, plus het uiteinde is vaak een koperen of aluminium binnenleiding met een rubberen ontmanteling.
Daardoor moet je zorgen dat de connectoren behoorlijk dicht bij elkaar zitten, dus zorgen dat de slangen maximaal naar elkaar toe kunnen komen, benut alle speling in de lengte.
Brandstof heeft nadelige invloeden op rubber en plastic (harden uit of lossen op), maar wellicht dat een weinig siliconenspray uitkomst biedt op je connector-rubbertjes (het zijn kleine ringetjes, toleranties zijn vrij nauw)
Probeer of je met een felle zaklantaarn in de vrouwelijke connector kunt kijken, wellicht is een (rubberen) afdichtring die verschoven is en in de weg zit.
Kijk ook vóór de montage of de metalen pal die je moet indrukken goed op-en-neer beweegt en de veerwerking daarvan goed is., eventueel schoon maken of blazen (met lucht).
Draaiend in elkaar duwen/draaien is een goede tip, ik zou eventueel ook gedurende de metalen sluitpen ingedrukt houden.
Het (interne) klepje die open gaat zodra de connectoren aan elkander verbonden zijn, zit aan beide (!) kanten, dus zowel de vrouwelijke kant alsook aan de mannelijke kant.
Voor alle duidelijkheid (wederom) omdat ik uit eigen ervaring meegemaakt heb hoe mis het kan gaan;
Als de connector eenmaal vast zit, trek er stevig aan, dat het ook 100% goed vast zit.
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 10:59
door han62
Zomaar een domme opmerking . je bent toch niet de elec steker vergeten aan te sluiten en zit die er goed ingedrukt.
Je zou anders verwachten dat de motor in ieder geval even zou moetn aanslaan door de restbenzine die in de carberateurs achterblijven.
Je kan ook nog proberen de snelkoppeling er tussen uit te halen (tijdelijk) en de benzineslang met een stukje pijp te verbinden. wel de slang eerst afklemmen anders loopt de benzine er uit.
In ieder geval veel succes.
met vr gr
Han
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 11:15
door Inspector Gadget
Op zich helemaal geen domme opmerking

, maar je zou dat snel genoeg merken want dan hoor je de brandstofpomp niet werken zodra je het contact aanzet.
Er vanuit gaande dat je dergelijk "afwijkend gedrag" als motorrijder altijd bemerkt.
Aangezien er geen carburateurs op de RT's zitten, zal de achtergebleven brandstof m.i. minimaal zijn.

Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 11:46
door han62
Ach ik probeerde een beetje mee te denken want soms is de oplossing eenvoudiger of ligt ie anders dan gedacht. Ik denk maar aan een reclame leuze van lang geleden "of je stopt de stekker er in"
En natuurlijk weet ik ook wel dat de BMW geen carburateurs meer heeft zoals vroeger maar ik dacht er zal toch wel iets benzine achter blijven. en al loopt ie dan maar een paar seconden dan weet je soms makkelijker waar je het moet zoeken.
en als het echt aan de snelkoppeling ligt dan is het sneller gemaakt door hem er tussen uit te halen als je geen andere bij de hand hebt. een verbindingspijpje (hol buisje) heb je meestal eerder bij de hand.
Met vr gr
Han
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 19:43
door JoJothefirst
Ik geloof toch werkelijk dat het gelukt is!! Beide slangen weer los gehaald en de verschillen/overeenkomsten grondig bestudeerd 8) . Daarna de gewraakte slang met siliconenspray ingespoten en die als eerste (met daarmee net iets meer speelruimte omdat de ander dan nog wat weggeduwd kan worden) aangesloten. Met wrikken en draaien is het uiteindelijk gelukt

. De 2e slang ook aangesloten, die gaat wel en stuk gemakkelijker en 'klikt' ook echt vast.
han62 schreef:En natuurlijk weet ik ook wel dat de BMW geen carburateurs meer heeft zoals vroeger maar ik dacht er zal toch wel iets benzine achter blijven.
Ik had precies hetzelfde idee, en om eerlijk te zijn had ik geen idee dat de RT geen carburateurs heeft

Maar goed, zo leer je weer wat

En al lerende krijg je wel steeds meer voeling met je motor (jaja ik lees Robert M. Pirsig op dit moment :-) )
Dank voor jullie meedenken
JoJo
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 20:54
door Benji
Maar start hij nu ook????
Re: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 21:28
door JoJothefirst
Ja, dat wou ik ook wel graag weten
Maar ik zat nog met een ander
probleem dat het starten onmogelijk maakt(e). Maar ineens kreeg ik een ingeving

en heb een oude bougie in de linkercilinder geplaatst en de nieuwe bougie in de rechtercilinder. En daarna op hoop van zegen starten.... en hij doet het!!

Hij start en blijft draaien. En ik zag ook geen benzine lekken :-)
Ik ben héél blij

Re: Opgelost: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 22:41
door Baird
Wees een beetje voorzichtig met het spuiten van allerlei glijmiddellen op deze koppelingen, een deel gaat daarna door de injectors (de opvolger van de carburateur) met minuscule openingen en zouden daardoor verstop kunnen raken. Ik weet hoe beroerd die koppelingen in elkaar te drukken zijn en gebruik zelf een flinke druppel spuug om het spul smerend te krijgen, dat werkt prima en spoelt weer weg.
Re: Opgelost: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 05 mar 2012, 23:29
door mhovens
Baird schreef:Wees een beetje voorzichtig met het spuiten van allerlei glijmiddellen op deze koppelingen, een deel gaat daarna door de injectors (de opvolger van de carburateur) met minuscule openingen en zouden daardoor verstop kunnen raken. Ik weet hoe beroerd die koppelingen in elkaar te drukken zijn en gebruik zelf een flinke druppel spuug om het spul smerend te krijgen, dat werkt prima en spoelt weer weg.
He Bert,
Maar bij jouw zou de dame een virale infectie kunnen oplopen

Re: Opgelost: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 06 mar 2012, 21:24
door Baird
mhovens schreef:Baird schreef:Wees een beetje voorzichtig met het spuiten van allerlei glijmiddellen op deze koppelingen, een deel gaat daarna door de injectors (de opvolger van de carburateur) met minuscule openingen en zouden daardoor verstop kunnen raken. Ik weet hoe beroerd die koppelingen in elkaar te drukken zijn en gebruik zelf een flinke druppel spuug om het spul smerend te krijgen, dat werkt prima en spoelt weer weg.
He Bert,
Maar bij jouw zou de dame een virale infectie kunnen oplopen

Life 's all about exchanging bodely fluids and I love it

Re: Opgelost: Aansluitpunten benzinetank
Geplaatst: 06 mar 2012, 21:57
door JoJothefirst
baird schreef:Ik weet hoe beroerd die koppelingen in elkaar te drukken zijn en gebruik zelf een flinke druppel spuug om het spul smerend te krijgen, dat werkt prima en spoelt weer weg.
Ik ben blij dat ik ze weer passend heb gekregen en als het aan mij ligt duurt het een hele tijd voordat ik ze weer eens in elkaar moet schuiven. En die tijd heb ik ook wel nodig want voor deze slang mag ik wel aardig wat spuug verzamelen :shock:
Of ik kan natuurlijk kijken voor een andere slang bij de BMWsloop in Roggel :lol: :lol: :lol: