Kwart Nederlanders heeft wens om motor te rijden

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Kwart Nederlanders heeft wens om motor te rijden

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Uit een deze week uitgevoerd publieksonderzoek van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging (KNMV) blijkt dat 23% van de Nederlanders wel motor zou willen rijden terwijl ze dat nu nog niet doen.

Het gaat daarbij om 25% van de mannen en 20% van de vrouwen. Hoewel de percentages naar leeftijdscategorie niet ver uiteenlopen, zijn de jongeren tot 25 jaar in de meerderheid (30%). De 55+ers zijn duidelijk in de minderheid: 14% van hen zou nog willen motorrijden.

Uit het onderzoek is tevens gebleken wat de belangrijkste drijfveren zijn van de Nederlandse motorrijder: maar liefst 90% van de motorbezitters geeft aan dat het gaat om genieten van het leven, gevolgd door het gevoel van onafhankelijkheid (65%). Zij vinden motorrijden ‘slim en handig in verband met files’ (49%) en daarnaast verstandig (30%) en stoer (20%). Zij zien motorrijden absoluut niet als gevaarlijk of als een veroorzaker van herrie.

Mensen die niet in het bezit zijn van een motor en ook geen motor willen rijden zien motorrijden vaker als gevaarlijk en associëren motorrijden vaker met hardrijden. 33% van hen noemt motorrijden daarnaast ook ‘stoer’ en 21% vindt motorrijden ‘slim en handig in verband met files’.

Patrice Assendelft, directeur van de KNMV, licht de uitkomsten toe: “Wij willen als KNMV de voorwaarden om te kunnen motorrijden optimaliseren en onze passie voor het motorrijden overbrengen. Wij maken daarbij geen onderscheid tussen mensen. Iedereen kan van motorrijden genieten, of je nu jong of oud bent, man of vrouw. De uitkomsten van dit onderzoek laten gelukkig zien dat een grote groep Nederlanders positief tegenover motorrijden staat. Er is nog wel werk aan de winkel als het gaat om het beeld bij het Nederlandse publiek dat niet motorrijdt of wil rijden. Zij zien motorrijden vooral als gevaarlijk terwijl de Nederlandse motorrijders dit zelf niet zo ervaren”.

Bron: KNMV
Bimmert

Re: Kwart Nederlanders heeft wens om motor te rijden

Ongelezen bericht door Bimmert »

dutchmidiman schreef:Zij zien motorrijden absoluut niet als gevaarlijk
Grappig. Mijn theorie is al enige tijd dat een van de belangrijkste kicks van het motorrijden is dat als je een fout maakt het zeer pijnlijk is. Door die spanning wordt het leuker. Niet?
Jekihero
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Ongelezen bericht door Jekihero »

Bimmert schreef: Grappig. Mijn theorie is al enige tijd dat een van de belangrijkste kicks van het motorrijden is dat als je een fout maakt het zeer pijnlijk is. Door die spanning wordt het leuker. Niet?
Voor mij geldt dit zeker niet.
Nadenken over de mogelijke fysieke consequenties van een serieus ongeluk zou mij zeker afschrikken en doen besluiten een Hummer aan te schaffen.

Ronald
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Jekihero schreef:
Bimmert schreef: Grappig. Mijn theorie is al enige tijd dat een van de belangrijkste kicks van het motorrijden is dat als je een fout maakt het zeer pijnlijk is. Door die spanning wordt het leuker. Niet?
Voor mij geldt dit zeker niet.
Nadenken over de mogelijke fysieke consequenties van een serieus ongeluk zou mij zeker afschrikken en doen besluiten een Hummer aan te schaffen.

Ronald
Mee eens. Ik ben ook geen thrill seeker zoals Bimmert. Zo zie je: iedereen is anders.
Telkens als ik door ongelukken of bijna ongelukken van mezelf of anderen er op gewezen wordt hoe gevaarlijk motorrijden is, overweeg ik om te stoppen. Daar is voor mij niets leuks aan.
Voor mij geldt: een goede en leuke manier om met de risicos van het motorrijden om te gaan is het volgen van een veiligheidscursus. Je hebt een leuke en leerzame dag en bent je weer een stuk bewuster van de diverse gevaren bij het motorrijden. Doordat er voor vele situaties oefeningen worden aangeboden wordt de realisatie van de gevaren behapbaar en ga ik niet depressief maar opgewekt naar huis.
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Motorrijden is gevaarlijk. Onmiskenbaar. Toch rijd ik al vanaf 1976 en heb ooit een pittig ongeluk meegemaakt.Ook ben ik een aantal keren net goed weggekomen.De voorbeeelden kent iedere motorrijder wel. Ik kom echter niet los van het motorrijden en accepteer dus die gevaren. Als ik op dit forum lees wat mensen allemaal doen of menen te moeten doen om de kans op een ongeluk te minimaliseren ? Ik heb dat absoluut niet en als ik het gevoel zou krijgen dat ik dat moet gaan doen dan stop ik alsnog. Het is natuurlijk prima als mensen daar anders in zitten. Voor mij is het echter van belang dat mijn motor technisch in orde is en dat ik beschermende kleding draag (niets fluoriserend). Dat is het wel.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik besef mij terdege dat er risico's aan het motorrijden kleven en ik denk ook dat juist wanneer je je daarvan bewust bent en blijft er een hoop onheil bespaard kan blijven. De risico's worden juist veel groter wanneer je je onschendbaar waant en op zo'n moment het Ego het overneemt van het gezonde verstand. Maar dit geldt echter even goed voor fietsers, brommers, auto's, vrachtwagens en zelfs cruiseschepen. Maar dat motorrijden per definitie gevaarlijk zou zijn? Nee, dat is toch echt een misvatting.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Bert M schreef:Ik besef mij terdege dat er risico's aan het motorrijden kleven en ik denk ook dat juist wanneer je je daarvan bewust bent en blijft er een hoop onheil bespaard kan blijven. De risico's worden juist veel groter wanneer je je onschendbaar waant en op zo'n moment het Ego het overneemt van het gezonde verstand. Maar dit geldt echter even goed voor fietsers, brommers, auto's, vrachtwagens en zelfs cruiseschepen. Maar dat motorrijden per definitie gevaarlijk zou zijn? Nee, dat is toch echt een misvatting.

[groet]

Bert M
Risico = Kans X Impact (heb ik geleerd)

Ik denk dat je de Kans behoorlijk in eigen hand hebt, tenminste daar kun je wat invloed op proberen uit te oefenen. Zelfs (of juist!) als je weet dat automobilisten je vaak niet zien. In die zin hoeft een motor niet gevaarlijker te zijn dan een auto.

Maar ik denk dat we het er ook over eens zijn, dat als het misgaat de Impact meteen veel groter is dan bij autos.
Daar kun je wel iets aan doen (goede kleding, helm) maar daarmee krijg je het ontbreken van kreukelzones, veiligheidskooien, airbags en veiligheidsgordels niet weggepoetst.

Daarmee is het Risico op de motor per definitie groter dan het Risico in de auto.
Bert M
Erelid
Erelid
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

HansD schreef:Risico = Kans X Impact (heb ik geleerd)

Ik denk dat je de Kans behoorlijk in eigen hand hebt, tenminste daar kun je wat invloed op proberen uit te oefenen. Zelfs (of juist!) als je weet dat automobilisten je vaak niet zien. In die zin hoeft een motor niet gevaarlijker te zijn dan een auto.

Maar ik denk dat we het er ook over eens zijn, dat als het misgaat de Impact meteen veel groter is dan bij autos.
Daar kun je wel iets aan doen (goede kleding, helm) maar daarmee krijg je het ontbreken van kreukelzones, veiligheidskooien, airbags en veiligheidsgordels niet weggepoetst.

Daarmee is het Risico op de motor per definitie groter dan het Risico in de auto.
Ik ben het eens met de stelling voorwat betreft dat de gevolgen van een fout op een motor over het algemeen ernstiger zijn dan in de auto. Dat is inderdaad een direct gevolg van de fysieke opbouw van een auto vs. het ontbreken ervan op een motor (wat het rijden op twee wielen overigens ook zo prettig maakt: de beleving van vrijheid door het ontbreken van de 'koets' om je heen...).

Als je het statistisch bekijkt (wat altijd gevaarlijk is, want met statistieken kun je vaak iedere kant op...) heb je ook gelijk. In 2010 kwamen er 63 motorrijders om op een totaal voertuigpark van 636.000 motorfietsen, terwijl er 246 automobilisten omkwamen op een voertuigpark van 7,7 miljoen. Omgerekend is dat resp. 0,00991% vs. 0,00319% wat een risicofactor 3 oplevert. (Bron CBS). Hoger risico: ja! Per definitie gevaarlijk: hmmm...
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bimmert

Ongelezen bericht door Bimmert »

HansD schreef: Mee eens. Ik ben ook geen thrill seeker zoals Bimmert. Zo zie je: iedereen is anders.
Telkens als ik door ongelukken of bijna ongelukken van mezelf of anderen er op gewezen wordt hoe gevaarlijk motorrijden is, overweeg ik om te stoppen. Daar is voor mij niets leuks aan.
Voor mij geldt: een goede en leuke manier om met de risicos van het motorrijden om te gaan is het volgen van een veiligheidscursus. Je hebt een leuke en leerzame dag en bent je weer een stuk bewuster van de diverse gevaren bij het motorrijden. Doordat er voor vele situaties oefeningen worden aangeboden wordt de realisatie van de gevaren behapbaar en ga ik niet depressief maar opgewekt naar huis.
Nou nou om me nu meteen in de categorie thrill seekers te scharen gaat weer wat ver ;-) Ik heb diverse veiligheidstrainingen gevolgd, ook dit jaar volg ik er weer een en rij uitermate voorzichtig, ik zal nooit een bocht harder ingaan als dat ik goed aankan. Maar het feit blijft dat een van de kicks van motorrijden is dat het vooral om je eigen controle, inschattingsvermogen en reactievermogen gaat: doen die het niet goed dan eindigt het pijnlijk. Dat wil niet zeggen dat de angst op pijn een drijfveer is! Juist andersom.

Groeten uit Texas, net een mooi stuk in de bergen van Austin gereden op een gehuurde GS met vrienden van een USA forum. Lekker weer hier! En ik beloof dat ik ook morgen heel voorzichtig zal rijden! Moet trouwens wel want de gemiddelde texaan kan absoluut niet autorijden.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En het draadje weer een beetje terug op koers brengende dan;

We kunnen dus mogelijkerwijs in de toekomst meer leden cq. bezoekers van het RT-forum verwachten. ;) _004
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoewel veel mensen wel de wens hebben om te gaan motorrijden zal een ander belangrijk ding ontbreken denk ik. Motorrijden is behoorlijk duur geworden en in een gezin met kids moeten er keuzes gemaakt worden en dan valt de motor vaak af.
Motorrijders zijn ook meestal begonnen om de bromfiets terwijl een groot aantal autorijders niet daarop is begonnen maar van de fiets naar de auto is overgestapt. En dan is de stap naar de motor ineens een stuk groter.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Café”