optimizer
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
optimizer
Wim
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: optimizer
Re: optimizer
Re: optimizer
Pfff...ik ben geen prijs-deskundige. Ik heb voor die van mij €2400 betaald. Hij is uit '97 (of was het '96?) en heeft er +/- 130K op zitten. Vorige eigenaar was geen poetser (aanslag op de spaakvelgen) en ik moet 'm nog ombouwen. Ik heb er wel de onderhoudshistorie van de laatste paar jaar bij gekregen, dus ik heb gezien wat er allemaal aan gebeurd is. Na een sopje zag ie er weer lekker uit, behalve die velgen. Ik moet die nog een keer laten zandstralen ofzo, of ik moet mijn neefje omkopen met een paar kilo M&M's...Wim schreef:Mike de RT waar ik op gereden heb is toevallig ook een ex politie rt ca 90.000km met burger kontje uit 2000. prijs is 4.000,- ik heb geen vergelijkingsmateriaal is dit duur?
Als ie er goed uit ziet en motorisch in orde is, is €4000 niet zo'n gekke prijs denk ik. Maar ik ben geen deskundige.
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: optimizer
Ik heb goede ervaringen met een Rapidbike module op een R1100RT, bedoelen ze die misschien?Wim schreef:Vandaag proefgereden op een r850rt. een heerlijke motor maar het kfr rond de 4000 toeren is wel wennen. Volgens de verkoper is er een optimezer te koop voor 250,- die het inspuitingssysteem voor de gek houd waardoor er een rijker mengsel de cilinder wordt ingespoten resultaat \; meer vermogen en geen kfr meer. Zij hier al ervaringen mee?
Wim
Hans
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: optimizer
KFR is zeker bij een 850 goed te verhelpen door goed kleppen stellen en de gasklephuizen te synchroniseren.
Samen met een paar goeie bougies, die van een 1100S of de 1150, of Iridium, die Brisk is achterhaalde rommel.
Als je wilt 'tunen', vergeet een Rapidbike of Optimizer, een weerstandje in serie met de tempsensor doet hetzelfde en is centenwerk.
De waarde van die weerstand kan je hier vinden: http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=22568" onclick="window.open(this.href);return false;
Even doorlezen en dan komt het.
Groeten, Paul.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: optimizer
Wel grappig dat je dat zo stellig zegt. Ik twijfel niet aan jouw eigen ervaring, maar er zijn genoeg mensen die met Brisk of met NGK BCP7ET hele goede ervaringen hebben. Die Brisks zaten er bij mij al in toen ik de motor kocht en de motor heeft nog geen klap verkeerd gegeven. Dus rommel is een beetje kort door de bocht. Ik las elders een verhaal van iemand die met NGK BCP7ET (zo'n 3poot) heel goed weg kwam en die kosten maar een paar euro. Reed bij hem beter als anderen. Brisk heeft tegenwoordig ook Iridium bougies zag ik.PaulRS schreef:Samen met een paar goeie bougies, die van een 1100S of de 1150, of Iridium, die Brisk is achterhaalde rommel.
Misschien zit het 'm ook in de manier van afstellen oid. En die Brisks waren in ieder geval een tijdje terug helemaal hot begrijp ik. Kan natuurlijk een geval van napraterij zijn, maar zoals gezegd doen ze het bij mij ook prima. Echt heel slecht zal het niet zijn denk ik.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: optimizer
Ik wist niet eens dat Brisk nog bestond, dacht dat die hype over was.
Maar idd, mijn ervaring (en meerdere sleutelaars met mij) is slecht, van versleten bij 7000 km tot vastgelaste bougiekappen.
Goed, terug naar de normale bougies

Een 850 en 1100 gebruiken std de Bosch FR6DDC, mijn ervaring is dat die brommers beter lopen op de NGK-R BKC7EKC, zoals die in de 1100S en 1150 modellen gebruikt worden.
En notoire kfr wil wel genezen met een Iridium kaars, NGK .......?
Groeten, Paul.
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: optimizer
Ik geloof graag dat de truc met de weerstand echt verschil maakt op de GS, omdat deze de afstelling over de hele linie rijker zet. De meeste motoren staan om aan de milieu-eisen te voldoen aan de arme kant en dat pak je daarmee aan.PaulRS schreef: ... Als je wilt 'tunen', vergeet een Rapidbike of Optimizer, een weerstandje in serie met de tempsensor doet hetzelfde en is centenwerk...
Maar omdat te vergelijken met een Rapidbike of andere tuningsmodule gaat me wat ver. Mijn motor is bij installatie van de Rapidbike uitvoerig en nauwkeurig afgesteld door een injectie-expert. Bij elke gasstand en bij elk toerental is de instelling bekeken en geoptimaliseerd. Daar is hij anderhalf uur mee bezig geweest. Bovendien is mijn gasresponse veel beter, dwz. sneller - dat pak je met een weerstandje denk ik niet aan.
Ik zal nog eens kijken of ik de foto van de resulterende 3-dimensionele 'motor-map' nog ergens heb...
Hans
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: optimizer
Een Rapidbike of iets gelijk doet dit nauwkeuriger dan enkel een weerstandje, omdat je in meerdere toerentallen het mengsel aanpast, het weerstandje is gewoon iets erbij over de hele linie.
Daar heb je gelijk.
Ik ben soms wat kort door de bocht :roll:
Groeten, Paul.
Re: optimizer
Ik heb ook een R850RT-P (milaneese (?)) politie motor uit 2001 met toentertijd 36k op de teller. Ik heb er toen 3500,- voor betaald, hij was helemaal spik en span! 4000,- lijkt me dus aan de hoge kant.
Ik heb overigens wel aardig wat problemen gehad maar ik zie het toch als flinke pech. De bobine bleek aan het overlijden te zijn maar dan eens in de maand dat de motor plots afsloeg

Groeten,
Stoffel
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: optimizer
Maar wel een Tophobyist die nergens voor terugdeinst. ... op diverse BMW fora veel van je gelezenPaulRS schreef:Hoi.
Een Rapidbike of iets gelijk doet dit nauwkeuriger dan enkel een weerstandje, omdat je in meerdere toerentallen het mengsel aanpast, het weerstandje is gewoon iets erbij over de hele linie.
Daar heb je gelijk.
Ik ben soms wat kort door de bocht :roll:
Groeten, Paul.

Voor mij heb je verstand van zaken.
Groet, Bert
Re: optimizer
Deze is al wel omgebouwd naar burgeruitvoering en er zit een topkoffer bij.Ik heb ook een R850RT-P (milaneese (?)) politie motor uit 2001 met toentertijd 36k op de teller. Ik heb er toen 3500,- voor betaald, hij was helemaal spik en span! 4000,- lijkt me dus aan de hoge kant.
Re: optimizer
Het is niet veel meer dan een instelbare weerstand in een stuk plastic gegoten.
Lees dit draadje eens door van de buren:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 68&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan met name als het over ReCyclizer gaat.

- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: optimizer
Hierbij de 3-dimensionele motormap van de Rapidbike. Mag jij uitleggen hoe je dat ook met een weerstandje kan doen... :;BMW-Harm schreef:Zo'n optimizer is echt geldklopperij!!!
Het is niet veel meer dan een instelbare weerstand in een stuk plastic gegoten.
Lees dit draadje eens door van de buren:
http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 68&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
en dan met name als het over ReCyclizer gaat.

Hans
Re: optimizer
Alhoewel ik wel wat vragen kan stellen:
Dat prachtige 3d plaatje...is dat van software van Rapidbike zelf???
Het draadje begint met een vraag over de optimizer...dat is volgens mij niet meer dan een weerstand.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: optimizer
Klopt, van boven naar beneden in de tabel zie je toerentallen, en bovenaan van links naar rechts alle digitale gasstanden van de RT.BMW-Harm schreef:Dat prachtige 3d plaatje...is dat van software van Rapidbike zelf???
In de tabel staan de inspuitaanpassingen die de Rapidbike doet (meer of minder inspuiting en hoeveel). Grafisch geeft dat het "berglandschap" aan de rechterkant.
Hans
Re: optimizer
Interessant verhaal; ik las het een tijdje terug al eens. Zou leuk zijn als ie ook een versie voor de RT kon maken. Maar ik geloof dat de BMW's van na 2002 motorische en qua electronica weer helemaal anders zijn. Helaas dus.BMW-Harm schreef:http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic ... 68&start=0
en dan met name als het over ReCyclizer gaat.
Ik vraag me sowieso af of iets als een K&N luchtfilter iets goeds doet voor de motor. Merk je zoiets, en in welke mate is het 'beter'? Moet je het altijd in combinatie doen met andere uitlaat en/of afstelling op een Dyno? Zo'n K&N kost ook geen vermogen, en is volgens mij makkelijk te monteren, maar ga ik er iets van merken? Op zich doet mijn Beemer het nu goed (ik heb alleen geen vergelijkingsmateriaal), dus ook niet echt een reden om iets te gaan doen. Toch vraag ik het me af.
Re: optimizer
Goed, filter en dikke bochten dus. Ook heb ik een paar luchtslangen (12mm dikker) van een R1100RS onder de knop zitten en dat zou allemaal moeten bijdragen tot het beter lopen, meer koppel in het middengebied en ik meen zelfs een betere accelleratie.
Alleen zit er een addertje onder het gras: al deze dingen zijn zinloos als de motor er niet op afgesteld wordt. Nou moet ie een grote beurt en ik zal mijn 'mannetje' instrueren dat ie de boel goed afstelt. Dus gasklepsensoren e.d helemaal on the spot. Nieuwe kaarsjes erin (ik ga denk ik Denso Iridium eens proberen). Op zich zou dan de motor in de basis al goed moeten zijn.
Maar ook hier kun je weer verder gaan. Zoals hiervoor al genoemd kan er een Powercommander of RapidBike op. Maar dat vind ik echt te duur. Zijn er nog andere mogelijkheden vraag ik me af? Ik heb ook wel eens gezien dat er rechtstreeks in de Motronic een andere chip gaat met een nieuw programma of mapping. Twee vragen:
1)Is dat net zo goed/beter als de Powercommander of RapidBike?
2)is dat duurder/goedkoper?
Als laatste stap, maar dat komt pas ná de beurt gaat er misschien een andere uitlaat onder. Ik ben in contact met Mile Pajic van Pajic Racing. Hij kan een Laser Over Alu eronder zetten, en een passtuk op maat maken die rechtsteeks op de bochten gaat, zodat de kat vervalt. Volgens mij moet ie dan opnieuw worden afgesteld, niet? Lijkt mij wel. Als er enige chiptuning plaats gaat vinden, moet dat dan ná die uitlaat-actie plaats gaan vinden, anders is dat helemaal voor niets.
Kan iemand hier wat zinnigs op zeggen? Ervaringen, adviezen? Ik ga dit ook wel aan Mile voorleggen. Hij is immers tuning specialist. Maar het blijft natuurlijk een RT en dat wordt nooit een superbike, en dat ik ook niet mijn bedoeling. Maar lekkerder lopen, sneller oppakken is wel zo fijn. En als je een keer een Duc kan laten schrikken is dat helemaal leuk natuurlijk...

- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: optimizer
Wat is duur? Ik heb van Ruud Freriks begrepen dat elke verandering aan je motor de afstelling in principe helemaal ontregeld. Dat geldt dus voor ander luchtfilter, andere uitlaatbochten, andere uitlaat en wellicht ook voor andere bougies.
Als ik zo zie wat je allemaal uitgeeft aan tuning alles bij elkaar, (wat ben je nu in totaal kwijt? ) dan is het gewoon zonde dat de motor daar niet op afgesteld wordt (en dan bedoel ik veel meer dan synchroniseren). Volgens Ruud heeft tuningsdelen plaatsen alleen zonder nauwkeurig inregelen van de inspuiting weinig zin en kan zelfs averechts werken. In ieder geval vallen volgens hem om die reden nieuw delen, zoals uitlaten plaatsen, daarom vaak tegen.
Misschien moet je de uitlaat laten zitten, iets bijleggen en een Rapidbike kopen en laten inregelen....
Rijdt anders een proef op een RT met Rapidbike, dan kun je het verschil voelen....
Hans
Re: optimizer
Valt op zich mee. Die bochten zijn het duurste met €180; de rest is tientjeswerk (filter €40 en die buisjes ook zoiets). Die bochten wilde ik sowieso hebben omdat die er nu onder zitten nogal gaar zijn en dat vind ik geen gezicht. Het performancespect is mooi meegenomen. Maar ik was toch al aan het lezen geslagen en aan de hand van wat ik zo links en rechts las, merkte ik dat je met relatief weinig geld ook al eea kunt bereiken.HansD schreef:Als ik zo zie wat je allemaal uitgeeft aan tuning alles bij elkaar, (wat ben je nu in totaal kwijt? )
Met die uitlaat wacht ik ook heel even tot na zijn grote beurt. Dat is nl voor het eerst dat ie een mekanieker ziet sinds ik deze motor gekocht heb. De monteur moet van mij meteen even beoordelen hoe ie er precies aan toe is (van binnen dan). Volgens mij is ie tiptop, want tot nu toe geeft ie geen klap verkeerd en start altijd direct, maar ja...je weet het nooit. Als ie een 'ok' van de monteur krijgt, komt die uitlaat er misschien wel. Kijken hoe het dan allemaal loopt.
Misschien is het een beetje het idee om bijna €500 uit te geven aan een klein doosie. Daarom ben ik ook benieuwd wat de alternatieven zijn. Er is bijvoorbeeld ook de Wunderlicht Performance Controller. Een soort poor-mans RapidBike. Met dat kastje kun je de injectie aanpassen op een aantal gebieden. Hiermee is het een gevoelskwestie, want er is geen groen lampje dat gaat branden als het goed is. Dus je moet zelf een beetje rommelen en misschien een Dynojet run (of 3) doen om te kijken of je goed zit. Ik lees op een US forum wel wat verhalen van tevreden mensen. Maar ja...wat is dat waard? Hoe goed is je gevoel? Zulke dingen kunnen weer een dure manier zijn om geld uit te sparen.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: optimizer
Goed bezig MikeValt op zich mee. Die bochten zijn het duurste met €180; de rest is tientjeswerk (filter €40 en die buisjes ook zoiets). Die bochten wilde ik sowieso hebben omdat die er nu onder zitten nogal gaar zijn en dat vind ik geen gezicht. Het performancespect is mooi meegenomen. Maar ik was toch al aan het lezen geslagen en aan de hand van wat ik zo links en rechts las, merkte ik dat je met relatief weinig geld ook al eea kunt bereiken

Zou wel wachten met afstellen tot de uitlaat ook gemonteerd is, zonde van je geld anders.
Wat betreft Rapid Bike en of Wunderlich wonderdoosje kan ik kort ( misschien te kort door de bocht) zijn.
Rapid bike wordt specifiek op jou Motor afgesteld, Wunderlich heeft een vast ingesteld aantal mappings ( net als de motronic ) waar je zelf mee moet experimenteren en dan nog niet weet of een bepaalde mapping voor jou fiets de meest optimale is.
Het prijsverschil zit hem in het testen en afstellen voor JOU fiets.
Persoonlijk zou ik nooit voor het Wunderlich wonderdoosje gaan en ook niet voor EBAY chips voor 99 euro die je zelf in je motronic moet monteren :;
Om het je nog moeilijker te maken, dit bedrijf zit 10 km bij me vandaan en ik hoor verdomd goede geluiden.
Vergelijkbaar met de Rapid Bike maar helemaal afgestemd op jou motor en helemaal op jou wensen.
400 euro voor je BMW met testbank uitdraaien voor en na etc.
Lees maar eens:
http://www.tuningfactory.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb vandaag mijn dikke bochten besteld, ga op zoek naar de RS inlaatpijpen een een mooie Ekeur vervangdemper met Y stuk met lambdasonde.
als dat allemaal erop zit ga ik me eens bedenken of ik nog een kastje wil hebben

Zou leuk zijn als we over een half jaartje of zo hier beiden de vermogensbank uitdraai konden droppen

Het enige wat ik wil is soepelheid en veel kracht onderin om lekker lui te toeren.
Succes met je project.
Groet, Bert
Re: optimizer
Die RS pijpjes zou ik in ieder geval niet van eBay halen. Vooral van Duitse zijde worden ze nog wel eens aangeboden, maar die prijs loopt veel te makkelijk op, én je moet nog eea aan verzendkosten betalen. Ik heb ze maar gewoon bij de knalpot besteld.BeemerBert schreef:Ik heb vandaag mijn dikke bochten besteld, ga op zoek naar de RS inlaatpijpen een een mooie Ekeur vervangdemper met Y stuk met lambdasonde.
als dat allemaal erop zit ga ik me eens bedenken of ik nog een kastje wil hebben![]()
Wat die uitlaat betreft: check ook Meneer Pajic even. Je kunt een demper kiezen en die maakt hij dan pas voor je. Aangezien hij dat pasmaken zelf doet (je wacht er op), kan ie denk ik ook wel de kat laten zitten. Zonder de kat loopt ie (volgens hem, en ik heb het ook elders gelezen) beter en maakt wel iets meer geluid. Echter, BMW's zijn niet echt gemaakt om veel herrie te maken. En de Laser Oval heeft een heel beschaafd diep geluid. Dus als je niet van de millieu-afdeling bent...

- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: optimizer
Knalpot en De Hobbyist zijn goede adressen voor de Inlaatpijpjes

Ebay.de is vaak waanzin ( maar ik heb tijd ).
Groet, Bert
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 15 Reacties
- 5576 Weergaves
-
Laatste bericht door jaybmw