Onderhoudskosten

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

mies1

Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door mies1 »

Goedenavond,

Mijn BMW R1150RT krijgt morgen een 40.000 km beurt. (De 'BMW inspectie') Ik heb de beemer pas gekocht, mijn eerste BMW.

Welke richtprijzen zijn gebruikelijk voor klein en groot onderhoud?

Bedankt voor jullie hulp,

Michel
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste Michel,

Zie de site van Quispel motoren in Deurne. Hier kun je de standaard prijzen vinden van alle beurten. Volgens mij één van de weinige dealers die dat doen.

groet
Jan
vioma

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door vioma »

Quispel is geen dealer , maar wel een goede specialist _004
perry

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door perry »

Michel,
ik wil je niet bang maken maar ik heb mijn machine in juni aangeboden voor zo'n beurt en ik was 985 euro kwijt.
Bij een orginele Beemer dealer.
Dit was incl een voorband alle remblokken en alle olien moesten worden ververst.
Tevens moet de rubber riem worden vervangen.
Arbeidsloon hakt er ook lekker in.

Ik weet niet of je de afspraak al hebt gemaakt maar ik zou zeggen laat Kenny het doen.

Succes ermee, enne verder zijn de beurten wel goedkoper hoor.
40.000 is super groot heb ik me laten vertellen.
Laat wel even weten wat je kwijt was.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb de lijst bekeken bij Quispel. Moet ik voor een R850RT van 2003 kijken naar R1150RT met intergraal abs of bij R1150RT?
Dit is geen BMW dealer dus de prijs zal wel lager zijn dan de echte dealer.
Bij mijn laatste beurt 70.000 km K75RT was ik 900 euro kwijt. En daar waren geen nieuwe banden of remblokken bij. Ik was wel gewaarschuwd dat bij deze km stand het een dure beurt werd omdat alle vloeistoffen vervangen werden. Andere keren betaalde ik rond de 450 euro bij de officele dealer :O
Toevallig gisteren een prijsopgave gevraagd voor beurt bij 68000km. Ben benieuwd wat ik als antwoord krijg.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik was even door de 800 euro kwijt bij Kenny voor mijn 70.000 beurt incl Hyperpro veren.
Alle olieen vervangen en luchtfilter en oliefilter en kleppenstellen enz.
Vond ik niet duur want we waren bijna de gehele dag bezig .
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

krijg net mail van de officiële BMW dealer. 70.000 km beurt met jaar inspectie zal ongeveer 450 euro kosten. Zal overleggen met familie die zat te spinsen op een combinatie weekend en servicebeurt motor in hotel in de buurt van Den Dolder. Maar tja dan wordt het toch een dure servicebeurt. :D
Staat wel stom geschreven de servicebeurt is dus niet in het hotel. :lol:
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Wil, je kan er inderdaad een leuk uitje van maken.
Je kan ook even een mail naar Kenny sturen en vragen wat het ongeveer gaat kosten.
Moet je gewoon even specifiek aangeven wat je wilt.
Ik zou zeker alle olieen laten vervangen.
Bij mij zei de dealer dat de monteurs dit hadden gedaan tot ik bij Kenny kwam, en dat was 6000 km verder, en die ontdekte dat alle olieen zwart waren en nooit vervangen.
Alleen van de remolie wist ik dat die aan vervanging toe was, de rest zou gedaan zijn.
Bij Kenny stond ik erbij en zag met eigen ogen dat het goor was en ook dat het vervangen werd.
Dat was voor mij de NUL beurt zodat ik nu weet wat er allemaal gedaan is en wanneer wat moet.
Een ingevuld serviceboekje zegt dus ook niets.

Maar ik ben blij met Kenny en ook hoe hij de motor en zijn klanten behandeld. Alles met liefde. _004
perry

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door perry »

Bedragen die genoemd worden door de dealers als 450 euro ed dat is naar mijn idee excl.
Dus de kale beurt zonder btw arbeidsloon ed.


Gr Perry.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

perry schreef:Bedragen die genoemd worden door de dealers als 450 euro ed dat is naar mijn idee excl.
Dus de kale beurt zonder btw arbeidsloon ed.


Gr Perry.
Mijn ervaring met vorige motor K75RT was dit de prijs die ik betaalde voor een kleine beurt met jaarinspectie bij de BMW dealer. Zal wel raar zijn als ik prijsopgave krijg zonder arbeidsloon. Dan weet je nog niet waar je aan toe bent. BMW stelt juist vaste prijzen vast voor de servicebeurten. Alleen de dingen zoals versleten remblokken etc. komen er extra bij.
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

beemerrichard schreef:Wil, je kan er inderdaad een leuk uitje van maken.
Je kan ook even een mail naar Kenny sturen en vragen wat het ongeveer gaat kosten.
Moet je gewoon even specifiek aangeven wat je wilt.
Ik zou zeker alle olieen laten vervangen.
Bij mij zei de dealer dat de monteurs dit hadden gedaan tot ik bij Kenny kwam, en dat was 6000 km verder, en die ontdekte dat alle olieen zwart waren en nooit vervangen.
Alleen van de remolie wist ik dat die aan vervanging toe was, de rest zou gedaan zijn.
Bij Kenny stond ik erbij en zag met eigen ogen dat het goor was en ook dat het vervangen werd.
Dat was voor mij de NUL beurt zodat ik nu weet wat er allemaal gedaan is en wanneer wat moet.
Een ingevuld serviceboekje zegt dus ook niets.

Maar ik ben blij met Kenny en ook hoe hij de motor en zijn klanten behandeld. Alles met liefde. _004
Ik heb ook een prijsopgave gevraagd bij Kenny toen ik probleem met accu had. Dat was wel wel iets goedkoper, scheelde niet veel. Maar daar komt wel een hele organisatie bij omdat het niet naast de deur is. En ik wil geen hele dag in een garage zitten. En ik heb volste vertrouwen in huidige dealer, niet in mijn vorige. ;)
perry

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door perry »

wil51 schreef:
perry schreef:Bedragen die genoemd worden door de dealers als 450 euro ed dat is naar mijn idee excl.
Dus de kale beurt zonder btw arbeidsloon ed.


Gr Perry.
Mijn ervaring met vorige motor K75RT was dit de prijs die ik betaalde voor een kleine beurt met jaarinspectie bij de BMW dealer. Zal wel raar zijn als ik prijsopgave krijg zonder arbeidsloon. Dan weet je nog niet waar je aan toe bent. BMW stelt juist vaste prijzen vast voor de servicebeurten. Alleen de dingen zoals versleten remblokken etc. komen er extra bij.

Ik snap wat je zegt echter zijn de verschillen altijd behoorlijk groot, vandaar deze gedachte.
ijsbeer

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door ijsbeer »

Vraag maar hier en je zou heel aangenaam verrast zijn http://www.motormarktdejordaan.nl/

toen ik nog in Amsterdam woonde heb ik hier bij K'tje gekocht en onderhouden laten.
mies1

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door mies1 »

Ik was 705 euro kwijt voor de reguliere BMW inspectie bij 40.000 km, zoals in het onderhoudsbeokje staat. Alle vloeistoffen zijn vervangen.
De prijs is inclusief een voorband.

Op zich een prima prijs denk ik zo.

Bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik dacht valt mee de afgesproken prijs van 450 euro. Werd ik net gebeld dat achter remschijf vervangen moet worden. Komt er even 350 euro bij. Dat laat ik dus maar even niet doen. Dat moet goedkoper kunnen.
RHarryRT

Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Kenny bellen :-)
Dave

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Dave »

Remschijf achter zit rond de €160,-. Dat moet dus inderdaad goedkoper kunnen...
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

RHarryRT schreef:Kenny bellen :-)
kenny moet een filiaal beginnen in het westen. :lol:

Maar even prijsopgave gevraagd bij de al 40 jaar bestaande motorzaak Jos Smit in Haarlem. Doet ook altijd mijn banden. Was hij ook al 200 euro goedkoper mee dan de BMW dealer voor dezelfde PR3. ;)
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik neem aan dat bij de remschijf achter ook de remblokken vervangen worden en dan kan je inclusief montage toch best wat kwijt zijn. Niemand vernieuwd toch remschijven zonder tevens de remblokken te vervangen.

Ton
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Ton1959 schreef:Ik neem aan dat bij de remschijf achter ook de remblokken vervangen worden en dan kan je inclusief montage toch best wat kwijt zijn. Niemand vernieuwd toch remschijven zonder tevens de remblokken te vervangen.

Ton
Klopt. Ik heb inmiddels een opgave van Jos Smit. Brembo schijf en remblokken voor 150 euro (incl BTW) ex montage. Daarvoor wil hij eerst de motor zien om de arbeidstijd in te schatten Hij heeft nog niet eerder schijfrem vervangen op R850RT.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Lijkt mij erg goedkoop in ieder geval.

Ton
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Een ding is zeker. autorijden is goedkoper in onderhoud. _002
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Wil, volgens mij is het gewoon achterwiel eruit en de remschijf losmaken en remklauw en dan blokken vervangen en schijf vervangen en de boel weer vastmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd hebben?
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Jekihero »

beemerrichard schreef:Wil, volgens mij is het gewoon achterwiel eruit en de remschijf losmaken en remklauw en dan blokken vervangen en schijf vervangen en de boel weer vastmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd hebben?
Ja ja Richard, maar eerst nog even remblokken vervangen en bijvoorkeur remolie vervangen tenslotte nog ontluchten.

Ronald
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Jekihero schreef:
beemerrichard schreef:Wil, volgens mij is het gewoon achterwiel eruit en de remschijf losmaken en remklauw en dan blokken vervangen en schijf vervangen en de boel weer vastmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd hebben?
Ja ja Richard, maar eerst nog even remblokken vervangen en bijvoorkeur remolie vervangen tenslotte nog ontluchten.

Ronald
Ik wil graag veilig thuiskomen. Aan zulke onderdelen mag alleen een deskundige aan mijn motor komen. De BMW monteur was al niet blij dat ik zonder te vervangen motor meenam. 3 x verteld dat schijf echt op was en ook op werkplaats bon werd het vermeld. Dikte is 3.2 mm.

Vraagje. De achterrem gebruik je minder. Hoe kan het dat de achterschijf zo ver versleten is en voorschijven nog goed zijn? Of slijt het door gekoppelde remsysteem harder dan ik gewend was op de vorige motor K75RT. Ik gebruik nu de voetrem bijna nooit op de RT. Of de vorige eigenaar heeft achterschijf nooit willen vervangen.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

wil51 schreef:
Vraagje. De achterrem gebruik je minder. Hoe kan het dat de achterschijf zo ver versleten is en voorschijven nog goed zijn? Of slijt het door gekoppelde remsysteem harder dan ik gewend was op de vorige motor K75RT. Ik gebruik nu de voetrem bijna nooit op de RT. Of de vorige eigenaar heeft achterschijf nooit willen vervangen.
Mogelijk zit je voet, zonder dat je er erg in hebt, op het rempedaal _001

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Jekihero schreef:
beemerrichard schreef:Wil, volgens mij is het gewoon achterwiel eruit en de remschijf losmaken en remklauw en dan blokken vervangen en schijf vervangen en de boel weer vastmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd hebben?
Ja ja Richard, maar eerst nog even remblokken vervangen en bijvoorkeur remolie vervangen tenslotte nog ontluchten.

Ronald

Ronald, stond er toch bij blokken vervangen?
Remolie vervangen doe ik altijd bij remmen onderhoud.
En olie vervangen genereert altijd ontluchten.

Richard _004
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Hazeldonk schreef:
wil51 schreef:
Vraagje. De achterrem gebruik je minder. Hoe kan het dat de achterschijf zo ver versleten is en voorschijven nog goed zijn? Of slijt het door gekoppelde remsysteem harder dan ik gewend was op de vorige motor K75RT. Ik gebruik nu de voetrem bijna nooit op de RT. Of de vorige eigenaar heeft achterschijf nooit willen vervangen.
Mogelijk zit je voet, zonder dat je er erg in hebt, op het rempedaal _001

Ben
Zo blond ben ik niet (geweest) :lol:
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

wil51 schreef:
Hazeldonk schreef:
wil51 schreef:
Vraagje. De achterrem gebruik je minder. Hoe kan het dat de achterschijf zo ver versleten is en voorschijven nog goed zijn? Of slijt het door gekoppelde remsysteem harder dan ik gewend was op de vorige motor K75RT. Ik gebruik nu de voetrem bijna nooit op de RT. Of de vorige eigenaar heeft achterschijf nooit willen vervangen.
Mogelijk zit je voet, zonder dat je er erg in hebt, op het rempedaal _001

Ben
Zo blond ben ik niet (geweest) :lol:
Geloof me, je zal echt de eerst en ook de laatste niet zijn die op deze manier zijn remblokken op stookt. Maar ik geloof je op je woord en zal het een andere oorzaak hebben.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij een remsysteem waarbij de voorrrem en achterrem gekoppelt zijn zullen de remblokken achter meestal sneller slijten. En bij mij slijten de achterste remblokken en de remschijf heel weinig omdat ik de achterrem weinig gebruik.
Maar al gebruik je de remmen weinig achter dan nog heb je kans dat de remblokken en/of de zuigers van de remklauw gaan vastzitten zeker als de remvloeistof niet op tijd ververst word. En als ze vast zitten heb je slijtage zonder dat je remt.

Ton _004
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

wil51 schreef:
Ton1959 schreef:Ik neem aan dat bij de remschijf achter ook de remblokken vervangen worden en dan kan je inclusief montage toch best wat kwijt zijn. Niemand vernieuwd toch remschijven zonder tevens de remblokken te vervangen.

Ton
Klopt. Ik heb inmiddels een opgave van Jos Smit. Brembo schijf en remblokken voor 150 euro (incl BTW) ex montage. Daarvoor wil hij eerst de motor zien om de arbeidstijd in te schatten Hij heeft nog niet eerder schijfrem vervangen op R850RT.
Zo dat scheelt even. Totaal 190 euro inclusief het monteren voor exact hetzelfde merk wat er nu opzit. En de schijf is wel dun maar ziet er nog goed uit. Kan er nog rustig mee rijden als ik maar oplet of er geen scheurtjes ontstaan. Topzaak die Jos Smit. De oude eigenaar kan wat narrig overkomen maar de zoon is erg vriendelijk.Ik heb trouwens mij eerste motor bij hem gekocht. Een Yamaha Fazer. Gelukkig is het later toch nog goed gekomen met me. Maar voor banden blijf ik bij hem komen en nu ook de remschijf. Even maandje sparen nog.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Heb je nu blokken en schijf laten vernieuwenvoor dit bedrag omdat je tevens zegt dat de schijf wel dun is maar er nog goed uit ziet? Als je niet meer geld kwijt was voor beide laten vernieuwen is het inderdaad een koopje.

Ton
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Ton1959 schreef:Heb je nu blokken en schijf laten vernieuwenvoor dit bedrag omdat je tevens zegt dat de schijf wel dun is maar er nog goed uit ziet? Als je niet meer geld kwijt was voor beide laten vernieuwen is het inderdaad een koopje.

Ton
Prijs is voor remblokken en schijf en arbeidsloon. :D Dat de schijf er nog goed uit ziet is alleen dat ik er nog een maandje zonder zorgen mee kan rijden omdat het financieel niet uitkomt het meteen te laten vervangen. Volgende maand wordt alles vervangen.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wij hadden bij ons in een Mercedes garage ook altijd de gewoonte om de micrometer al snel op de schijven te zetten en gauw al af te keuren op de dikte. Maar het gaat inderdaad niet alleen om de dikte. Sommige schijven worden zo hol als een bordje en nieuwe blokken moeten op die holle schijf ingeremt worden. En soms inderdaad scheurtjes in schijven.
Maar dat kwam niet alleen doordat ze te dun waren maar ook ahankelijk van de rijstijl van mensen.
Dan ook nog het soort mensen dat het leuk vind om met lekkere hete remschijven even door een diepe plas water te rijden. Ook dat is er dus niet goed voor.
Maar ja je kan straks weer veilig in de remmen gaan.

Ton _004
Gebruikersavatar
mr805
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 okt 2011, 21:27
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Born to run
Locatie: Noord, Olst Zuid, West.

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door mr805 »

60000 km jaarbeurt (mj 1998) + kapotte remcylinder voor vervangen + 2 nieuwe banden = auw auw 900 euri bij de dealer :(
Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
pesyl6

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door pesyl6 »

30000 km beurt, nieuwe voorband, nieuwe accu en uitgebreide inspectie in verband met recente aankoop, 680 bij de dealer, schatting normale beurt was 400-450. Ook bij de dealer zijn onderdeelprijzen onderhandelbaar zowel bij de motor als autodealer. Je hoeft dus niet perse het halve land af te rijden voor betaalbaar onderhoud.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wat ben ik blij dat ik niet hoef de onderhandelen. En over onderdelenprijzen is er weinig te onderhandelen lijkt mij. Ik denk als je veel moet onderhandelen dat de motorhandelaar ook iets anders met je motor omgaat. Dan gaan de klepdeksels er bij de beurt misschien een keer minder af en worden je kleppen dus niet of wat sneller gecontroleerd.
Misschien heeft hij voor klanten die goedkoper willen nog wel een olie van de Hema op de plank _001 .
Ik heb wel geleerd hoe mooier het gebouw is en hoe groter de balie en de showroom des te hoger is de rekening. en als er dan ook nog een hoop personeel loopt die schijnbaar weinig te doen hebben dan word de beurt ook al gauw prijzig.
pesyl6

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door pesyl6 »

Juist over onderdelenprijzen is wel te onderhandelen, en ik heb nog nooit het idee gehad dat bij mijn motor het kleppendeksel niet afdoende is vastgedraaid. Hoewel bij mijn kawasaki, nieuw, liep de olie er onderuit toen ik hem ging halen voor de eerste keer, als ik terugdenk aan die tijd waren het scherpe onderhandelingen, zou het dan toch.....
Als ik een nieuwe accu moet hebben dan informeer ik mij daar van te voren over en als ik bij de dealer ruim meer moet betalen dan zeg ik daar wat van. De gedachte dat mijn motor dan minder goed wordt onderhouden dan die van de volbetalende is nog nooit in mij opgenomen, en zou ik zelfs als verwerpelijk willen beschouwen.

Mijn bmw autodealer zit in zo een prachtig pand, maar ook daar leg ik gewoon de prijs van autobandenmarkt op de balie.
De wielen van mijn auto zitten er nog aan......
Gebruikersavatar
Beemer-Tycoons
2023
2023
Berichten: 247
Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Wat mag ik me gelukkig prijzen dat ik al het onderhoud aan mijn motoren zelf kan doen, want als ik zo de prijzen voor het onderhoud bij de dealers zie denk ik dat ik het motorrijden alleen daarom al had moeten opgeven.
Als er soms nog collega motorrijders zijn die ik kan helpen met het onderhoud van hun motor mogen die me hiervoor gerust benaderen.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben ook blij dat ik de dealer niet nodig heb. En als ik een nieuwe accu nodig heb klop ik al zeker niet bij de dealer aan. Volgens mij kan je over arbeidsuren onderhandelen maar de onderdelen van BMW zelf hebben een vaste prijs waar een dealer geen korting op gaat geven lijkt mij. Wel op een band of een accu maar niet op jou luchtfilter olie of bougies. Ik druk de kosten door bijna alles zelf te doen maar ik gebruik wel het liefst de beste onderdelen.

Ton _004
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 15 feb 2012, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Baird
2024
2024
Berichten: 4361
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Baird »

Beemer-Tycoons schreef:Wat mag ik me gelukkig prijzen dat ik al het onderhoud aan mijn motoren zelf kan doen, want als ik zo de prijzen voor het onderhoud bij de dealers zie denk ik dat ik het motorrijden alleen daarom al had moeten opgeven.
..................................................
[groet] Peter -1150-
Volledig mee eens, het was voor mij allang einde oefening geweest als ik het niet zelf kon doen. Ik ben hier de enige die het leuk vind om motor te rijden, dan zou het wel een dure hobby zijn als de dealeRT moet mee eten uit mijn portemonnee.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
pesyl6

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door pesyl6 »

Daar ligt een uitdaging,, heb wel ooit de startmotor vervangen, maar daar is het dan ook wel bij gebleven. Ik voel me er goed bij dat ik blijkbaar wat tegen de stroom in de plaatselijke dealers nog steun door al mijn rijdend materiaal aldaar te laten onderhouden. Enz enz.
Wanneer de kennis ontbreekt ben je toch afhankelijk van een monteur, dealer of niet en dat kost geld.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Daarom alles wat ik niet zelf kan laat ik door Kenny doen.
Vriendelijk persoon en vriendelijke prijzen.
En je leert er ook nog van.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Tja Kenny is de man die het kan en er ook het gereedschap voor heeft. En bovendien een goede bak koffie zet.

Ton _004
Gebruikersavatar
mr805
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 okt 2011, 21:27
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Born to run
Locatie: Noord, Olst Zuid, West.

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door mr805 »

Op de nota (van de dealer zie ik aantallen PE's staan ? waar zijn de vertrouwde uren gebleven ? :?: :O
iemand een idee hoeveel een pe in minuten is ?
alvast dank
Vespa, Tomos, Puch, Goldwing GL1000, R100RS, R1100RT, R1200GSA TB.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Misschien betekend pe per eenheid maar ik kan me vergissen.
Ik zou zeggen vraag het de dealer even.

Ton
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 466
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Bij mij stonden er 96 eenheden (dus geen PE's, maar vermoedelijk wel hetzelfde) op de rekening voor een klus van 8 uur :( . Wordt dus 5 minuten per eenheid.
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Jekihero »

Dat rekeningen van de dealer vaak aan de hoge kant zijn is ook mij bekend.
Bijna altijd vraag ik vooraf wat het gaat kosten en bijna net zo vaak komt het bedrag hoger uit.

Aan de andere kant is het ook logisch dat dealers (vaak door de fabrikant gedicteerde) hogere prijzen berekenen.
De verplichtingen bij een dealerschap zijn ook niet te onderschatten. Verplichte minimum voorraad aanhouden, verplichte aantallen motoren afnemen, verplichting cursussen, trainingen en opleidingen, contributie BOVAG etc. etc. en vaak natuurlijk het naleven van een CAO met alle (on)gemakken vandien.

Om die reden accepteer ik dan die hogere rekening maar verwacht dan ook een perfecte prestatie en juist daar gaat het vaak mis. Achteraf worden de klachten wel weer opgelost, maar dat ik altijd op m'n qui vive moet zijn vind ik nog vervelender dan de hoogte van de rekening.

Ronald
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door wil51 »

Prijs servicebeurt is vastgesteld door BMW. Maar omdat het voorspoedig verliep werd er bij mij 60 euro van het arbeidsloon afgehaald. Zo is mijn BMW dealer dan toch ook weer. _004
Maar als er langer wordt gewerkt dan gepland komt er geen bedrag bij werd er lachend bij verteld. Dat is dan probleem van de dealer.
Ton1959

Re: Onderhoudskosten

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Als je dealer dan iets van de prijs afhaalt dan is dat netjes. Hij hoeft het in feite niet omdat ze ook vaak iets niet binnen de fabriekstijd kunnen herstellen. En in feite geven ze dan ook toe omdat ze niet meer mogen berekenen.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”