Een gratis forum voor liefhebbers van boxermotoren en RT-modellen. Hier deel je informatie, ervaringen en ritverhalen met andere motorrijders. Of je nu rijdt of fan bent, je bent welkom!
Ik ben zo handig geweest over de aanlsuitplug van de acculader heen te rijden. En daar kon hij niet tegen.
Heeft iemand (toevallig?) zo'n can bus aanlsuiting voor mij in de aanbieding? Of weet waar je deze los kunt aanschaffen?
Het is een DIN-genormeerde plug en bij de meeste automaterialenzaken kan je die voor een paar euro kopen.
Ook winkels waar ze campingspullen verkopen zijn dergelijke stekkers verkrijgbaar.
Twee belangrijke tips:
1)
Pas op met bepaalde stekkers van (o.a.) AutoStyle, die passen *niet*.
Verstandig is om met je lader en motor onder de arm een dergelijke stekker eerst te proberen te plaatsen voordat je deze aanschaft.
2)
Soms zijn het soldeer-versies, en tenzij je een soldeerbout hebt, kan je beter voor de schroef-versie gaan (die zijn er ook).
Of anders een kabel kopen waar zo'n DIN-stekker aan zit en een kroonsteentje.
Eerst wel heel goed kijken waar de draden op aangesloten zitten in je kapotte stekker!
Ik had op mijn R1200GSA (ook canbus) zelf een 12V contra-steker aan de linkervoorkant gemaakt (voor mijn GPS) en die rechtstreeks via een (waterdichte) zweefzekeing aan de accu geknoopt. Zodoende heb ik mijn accu altijd via deze plug op spanning gehouden (Ctek 4003) zonder dat ik Herr canbus in de war heb gebracht (contact uit).
Voordeel, de batterijlader reageert direct op de spanningsval v/d accu en de accu blijft lekker okselfris en startklaar.
Ik heb indertijd dit bewust zo gekozen omdat ik niet gebonden wil zijn aan de acculader(s) van Herr BMW en ik kan de Ctek ook gebruiken voor andere toepassingen.
Misschien iets om te overwegen.....
Vriendelijke groet
Michiel
Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT
"You can't be lost, if you don't care where you are"
Ikzelf heb ook die manier gekozen voor aansluiting direct op de accu.
Want een ander nadeel is het feit dat bij CAN-bus aansturing (door de BMW lader of Optimate 4 lader) de gehele CAN-bus ingeschakeld blijft.
In mijn specifieke geval dus ook mijn Coming Home verlichting, en dat is niet echt handig.
Handiger (en energie-zuiniger) was het geweest als alleen die ene poort op die ene controler open gezet en gehouden werd, maar dat was iets te slim voor de ontwerpers. :lol:
Daarnaast kan je zo'n waterdichte connector direct aan de accu aangesloten, redelijk dicht nabij je tupperware/zadel monteren en rij dus niet zo gemakkelijk meer over die connector, denk ik.
Zo'n DIN-stekker wordt ook vaak een BMW- of Mercedesstekker genoemd. Ik neem aan dat het dezelfde aansluitig is als bij de R1100RT. Er zijn ook verloopjes van DIN naar gewoon te koop, waardoor je een normale sigarettenaanstekerstekker kunt gebruiken (handig voor het koekblik én voor een autonavvi). Ook kun je bij veel gewone sigarettenaanstekerstekkers het (oranje) bovendeel afschroeven, zodat het past op de BMW-plug, maar dat vind ik een nogal gammel contact. De stekkers met schroefaansluiting is het handigst.
Suc6,
Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit