Vragen aan de ervaringsdeskundigen

Ben je opzoek naar een andere motor en wil je een BMW R...RT kopen? Stel dan je vragen aan de huidige eigenaren.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
MAD
Type: R1150RT
Bijz: Zilver metallic - BJ 2002
GPS 278
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Westervoort

Vragen aan de ervaringsdeskundigen

Ongelezen bericht door MAD »

Ik heb een tijdje geleden wat vragen gepost doch ik denk dat ik dat in het verkeerde inkje geplaatst heb..... :O het was nog niemand opgevallen dat ik wat te vragen heb over, met name de 1150RT.
In mijn luiigheid (wat een woord..) heb ik maar even snel ctrl C / ctrl V gedaan, dus mijn relaas staat nu hieronder in de hoop dat ik het nu wel in het goede linkje heb gepost.

Beste forumleden,
Ik heb mij gisteren op het RT forum aangemeld en ik ga mij nu (in deze Kerstperiode) bezinnen (= lees verdiepen) om van type motor te wisselen (van GS naar RT) en ik hoop hier van jullie als ervaringsdeskundigen, de nodige informatie te krijgen, maar eerst wat voorgeschiedenis :
Ik ben goed technisch onderlegd, weet het nodige van elektronica (incl CanBus systemen) en heb ruime ervaring met de BMW 4V – boxers (allemaal GSsen). Nu doet zich het verschijnsel voor (alleen op de GS) dat de 1150 betrouwbaarder schijnt te zijn dan een 1200 (voordat de laatste uitvoering met radiaal geplaatste kleppen kwam). De 1150 heeft ook een veel betere trekkracht in het laag toerengebied in vergelijk met de 1200. Ik heb eerst een 1150GS gehad en daarna een 1200 Adventure (zie mijn avatar). De 1200 reed prima, maar moest wel boven de 2500tpm gehouden worden en ik vond de 1150 toch fijner.

Ik heb in november 2008 een TKP (Totale Knie Prothese) gehad en na de revalidatie was het op en afstappen van de 1200GSA vervelender omdat deze erg hoog is (stuk hoger dan de 1150). Bijkomend voordeel van mijn huidige 1150GS is, dat er voetsteunverlagers op zitten waardoor het voordeel van een comfortabele kniehoek, ruimschoots opweegt tegen de iets verminderde grondspeling (bij duo gebruik).
Voordeel van de 1150 serie, is voor mij:
Betrouwbare (eenvoudige) techniek
Geen CanBus (ik sleutel zelf en heb niet de software om ECM’s uit te kunnen lezen).

Vragen aan jullie:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de 1150RT (heeft 11pk meer dan de GS, vandaar...)?
Aangezien de GSsen bekend staan om wegligging en handelbaarheid,hoe is dat met een 1150RT?
Is de 1150RT gevoelig voor banden slijtage?
Is de 1150RT gevoelig voor een bepaald merk band?
Ik heb het persoonlijk niet zo op ABS (wat er niet op zit, kan ook niet kapot en ik heb nooit abs gehad); hoe betrouwbaar is ABS op de RT?
Hoe staat het met de doseerbaarheid van de remmen?
Zijn er problemen met de elekrische rempomp?
Is de Twin Spark duidelijk beter dan de eerste series of maakt dat weinig uit?
Hebben alle 1150RT’s de verbeterde nokkenasspanners?

En als laatste:
Wat zijn de specifieke RT zwakheden (indien aanwezig)?
Waar moet je specifiek naar kijken?
Zijn er z.g.n. do’s en don’t’s?

Iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor jullie input en hele fijne dagen en een Gelukkig, Veilig en Pechvrij 2012!!
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

"You can't be lost, if you don't care where you are"
Paul cr

Re: Vragen aan de ervaringsdeskundigen

Ongelezen bericht door Paul cr »

Ik had je vragen wel gelezen maar kan er zelf weinig over vertellen omdat ik alleen ervaring met de ouwe 850 RT heb.
ABS problemen genoeg, zoals je hier op het forum kunt lezen. Maar let op bij welke types erover geklaagd wordt. De systemen zijn door de jaren heen gewijzigd en hebben daarmee problemen kunnen wegnemen maar ook weer nieuwe geintroduceerd. Zonder canbus is het inderdaad makkelijker zelf knutselen.
Vlgs mij hebben de 1150's geen afwijkende bandenslijtage en de 1 zweert bij merk 1 de ander bij merk 2. Ook daarover zijn enkele topics.
Het enige waarmee ik je kan helpen met m'n 850, is je een uitgebreide proefrit aan te bieden om de zithouding te testen, vanwege je knie. Een 1150 zal zich natuurlijk toch weer anders gedragen als de 850. De zithouding is echter wel hetzelfde.
MAD
GPS 278

Hi Paul,
Bedankt voor je reactie en als van het voorjaar er geen kans meer is op pekel dan ga ik misschien wel op je aanbod in. Ik heb mijn GS wat uit elkaar liggen om het zaakje weer mooi te maken. De verschillende 1150GSsen hebben ook in de loop der tijd ook verschillende modificaties gehad, maar een GS was zonder abs te bestellen, en bij de RT is dit (volgens mij) standaard, net zo als de koffers en HVV.
Ik ben voornamelijk benieuwd of ik echt voor een Twin Spark moet gaan (en zo ja waarom) of dat een single spark ook uitstekend kan voldoen.
Verder kan het geen kwaad om informatie te krijgen waar ik speciaal (RT gerelateerd) op zou moeten letten.
Ik schat mijn kilometrage op 7.500 a 8.000 p/j.
Vriendelijke groet
Michiel

Motorhistorie: Ducati 160; BMW R51/3; Triumph T21; BSA B31; Ariel NH; HondaCB450; Honda CB750K0; Honda CB900; Suzuki GS1000GS; BMW K100; BMW K100RS; BMW K100RS 16V; Honda ST1100; BMW R1150GS; BMW R1200GSA; BMW R1150GS; R1150RT

JoJothefirst
2024
2024
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Michiel,

ik had je vraag ook al gelezen maar nog niet gereageerd. Mijn technische kennis is vrij beperkt maar ik kan uit ervaring vertellen dat de ABS van de 1150RT erg gevoelig is. Ik weet niet of dat bij de 1100RT hetzelfde systeem is, maar als de ABS op de 1150 het doet doet hij het goed (geïntegreerd systeem dus zowel voor- als achterremmen tegelijk). Als je de motor echter een tijd stil laat staan is dat funest voor je ABS. En als je ABSmodule het begeeft is dat een dure happening. Dus je moet wel regelmatig blijven rijden al was het alleen maar om die ABS (maar daar heb je dan wel weer de perfecte fiets voor) ;) .
Hoop dat je hier iets aan hebt.

groeten
JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ook ik vind het lastig om te reageren;
Het zijn subjectieve vragen en krijg je subjectieve antwoorden, oftewel antwoorden waar je kunt afvragen of je er wat mee kan.

Ik wilde altijd al een -1150- maar was gelijk "genezen" zodra ik het remsysteem bemerkte. (deel-integraal).
Ik kon er maar niet aan wennen hoe gebruik van de voorrem ook de achterrem bediende, dit ging tegen al mijn gevoel in.
Ik vond dat levensgevaarlijk.
Maar daarentegen remt het wel enorm goed, bijna vergelijkbaar met een vier-wielige.

Ja, het systeem van de -1150- is erg gevoelig voor storingen en kostbare reparaties, als het niet juist en niet tijdig onderhouden wordt.
En helaas zijn er monteurs die vinden dat het volstaan van bijvullen in plaats van complete vervanging van de remolie, voldoende is.
Zonder dat ze jou dat laten weten, tenzij je goed op de rekening kijkt en ziet hoe weinig nieuwe remolie gebruikt is.

BMW heeft nog een tijdje ook op de -1200- dit remsysteem (met servo) gebruikt, maar is daar medio 2006 vanaf gestapt.

Ikzelf heb uiteindelijk eerst voor de -1100- gekozen en ondanks ook mijn beperkingen (heb ook de nodige chirurgische staal & teflon in gebruik en mis hier-en-daar wat botdelen) nog redelijk goed van kunnen genieten.
Tot uiteindelijk het gewicht mij toch iets te veel werd, de -1100- en -1150- zijn behoorlijk zware motors qua gewicht.

De -1200- heeft een veel beter gewicht, denk ik. En gemakkelijker te hanteren, in mijn optiek.

Een mono-spark kan, mits goed onderhouden en afgesteld, prima voldoen versus een twin-spark.

Wat trekkracht betreft, had ik het nodige aan mijn -1100- gedaan en die ging inderdaad als de spreekwoordelijke brandweer.
Maar dan moet je denken aan andere uitlaatbochten, demper, luchtfilter en dergelijke.
Hoewel je daar natuurlijk ook van mening over kunt verschillen.

Datzelfde ga ik ook wederom doen met de -1200-, die inderdaad wat minder "fel" is, maar qua verbruik daar weer gunstiger in uitkomt.
(op mijn -1100- haalde ik 1:20 met een redelijk gemak)

Wat CAN-bus (of Scam-bus, haha) betreft, zijn er ook voldoende mogelijkheden om ook daar weinig tot geen enkele last van te hebben.
Het bepaalde de spelregels maar met het juiste gereedschap (bijvoorbeeld de GS-911) kan je toch heel veel werkzaamheden doen.

Ja, de 1100-serie is eenvoudiger qua techniek, maar bij de 1200-serie zie ik genoeg zaken die verbeterd zijn.
Vooral het gewicht vindt ik een opmerkelijke verandering, toch zo'n 30 kilo lichter.

En die nokkenas-spanners kan je voor zo'n 60 euro bij de BMW dealeRT krijgen en zelf monteren. Moet je daarna wel de motor opnieuw afstellen, heb ik begrepen.
Op mijn -1100- had ik deze ook laten plaatsen, en eraf halen bleek voor de monteur te veel moeite en tijd, schijnt een hele klus te zijn.

Banden zijn ook subjectief tot een zekere hoogte.
Belangrijk is de bandendruk, die moet je flink hoog houden en dan rolt de BMW heel erg prettig, ook in de bochten.
Ikzelf kreeg het advies van 2,5 voor en 2,9 achter, en in combinatie met de HyperPro veren op de -1100- ging dat als de spreekwoordelijke warme mes door de boter. En een te lage bandendruk merkte ik ook gelijk, alsof je een blok beton de berg probeerde op te rollen, heel moeizaam.
Naast je rijkunsten, want er zijn lieden die elke band redelijk strak gebruiken, zo scherp rijden ze letterlijk op de scherp van de snede.

Maar, een -1150- (mono- of twin-spark) met weinig kilometers is niet te versmaden, kan je nog lang plezier van hebben.
En aan dat gekoppelde remsysteem zal je uiteindelijk wel gaan wennen, ik jammerlijk genoeg niet.

Ikzelf zou beginnen met eerst het budget te bepalen, en vandaar uit gaan rondkijken wat er zoal te koop is.
En zeker gaan proefrijden.

Hopelijk helpt het bovenstaande je, en ik wens je heel veel voorpret en wijsheid toe.

PS: Je kunt m.i. de RT-serie op geen enkel vlak vergelijken met de GS-en, echt totaal andere motoren.
Alleen de technieken komen hier-en-daar overeen.
MAD
GPS 278

Mensen, bedankt voor jullie input _004 Daar kan ik wat mee!
Even een opmerking mbt het ABS en integraal remsysteem, mijn GS ervaring op het GS forum is dat dit systeem (erg) gevoelig is voor de klemspanning (accuspanning), een GS (RT) waarvan de accu niet meer okselfris is, zal sneller haperen. Voordeel van een GS is dat je het abs uit kan zetten voor off road gebruik
Verder ververs ik uit gewoonte al mijn remvloeistof elk twee jaar ivm het hygroscopisch effect van de remvloeistof en is met abs / integraal uitgeruste RT wat meer tijdrovend dan bij een GS (ik heb nooit abs gehad).
Ik heb een paar RT's op het oog van rond de 30.000 a 40.000km, maar eerst moet de GS klaar en verkocht zijn.
Wordt vervolgd...... ;)
Vriendelijke groet
Michiel

EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

MAD,

Ik heb nu een R1200RT van 2007 met het betere ABS.
Ik zat in het begin ook te kijken wat verstandig is en met welke opties.
Ik had op mijn oude F800 forum een jongen die ook overgestapt was naar een R1200RT en die heeft me erg geholpen met de juiste te zoeken.
Als je voor een R1200RT zou gaan moet je opletten dat je een machine van 2007 of jonger koopt.
Met ESA is een stuk lekkerder te rijden omdat je al gaande weg je instelling in het veersysteem zelf kan bepalen.
Als je een topkoffer wil dan kost dat als 2e hands extra al gauw 300 euri.
De achterband voor deze fiets is bij sommige merken als een versterkt type te verkrijgen, mijn michelin's hebben een speciale achterband.
Zorg dat je een onderhoudshistorie te weten komt en laat eventueel Kenny een check doen voor je hem koopt.
Mijn fiets had 65.000 km op de klok en was toen 3 jaar oud. Buiten dat de cardanolie en versnellingsbakolie en remolie nodig vervangen moesten worden was er verders niets op de fiets aan te merken. Bij aankoop kreeg ik nieuwe banden en mocht zelf zeggen welke. Ik heb er hyperpro onder laten zetten en dat was een wereld van verschil.
Als je dat soort dingen meeneemt in je aankoopbedrag kan je een hele leuke fiets kopen.
KM stand is niet zo erg belangrijk, onderhoud wel.
Ik heb een test gelezen van een blok met 200.000 km op de klok die ze uit elkaar hebben gehaald en daar kon nog makkelijk 200.000 km bij voordat ze buiten bepaalde waardes kwamen. Het gaat er gewoon om hoe zuinig was de vorige eigenaar.
Mijn dealer had RT's staan van 2005 met lelijke voorvorken en 35.000 km op de klok en die van mij van 2007 met mooie vorken en de rest en 65.000 km op de klok voor dezelfde prijs. Ik ging dus voor de 2007 met full opties. Geen seconde spijt gehad.
Veel kijken dus en rustig beslissen.
Geld kan je overal kwijt.
Misschien is er 1 op het forum die zijn motor kwijt wil ivm aanschaf van een nieuwe.

Richard
Inspector Gadget

Wat betreft het ABS-systeem, deel-integraal en de accu in die combinatie zijn al heel wat draadjes aan gewijd.
Ikzelf denk dat BMW behoorlijk vooruitstrevend was qua techniek (zoals ABS) maar daarin enkele niet zo gelukkige keuzes in het verleden gemaakt had.
Waardoor een goede, frisse accu noodzakelijk is. En een goed stuk onderhoud, zoals de remvloeistoffen en het tijdig volledig doorspoelen.
En bij een -1150- zou ik dan elk jaar aanhouden, 2 jaar zou ik te lang vinden. Maar ik ben daarin geen expert!

PS: Ook bij de 11xx RT kan je het ABS systeem uitschakelen, totdat je de volgende keer het contact weer aanzet.
Toch wordt je niet vrolijk van de knipperende kerstboom als je een ABS storing hebt, die kan je zelfs onderweg nog lopen waarschuwen.

Door de huidige malaise in motor-land kan je, als je inderdaad de tijd neemt en goed kijkt etc, prima slagen.
Voor elk budget, zonder meer.

Een -1100-, hoewel een zware machine qua gewicht, is prima qua techniek.
Ook gemakkelijk zelf te onderhouden.

Een -1150-, mono of twinspark, heeft weer hele mooie looks, en is wat moderner. Maar soms wat moeilijk te vinden in de lagere kilometers, en dan vaak wat prijzig.
Is wat lastiger zelf te onderhouden tenzij je de kunstjes kent, en het ABS met zorg en aandacht besteed, kan je ook lang plezier aan beleven.

Een -1200- is een machine die qua looks wellicht wennen is, maar nog weer wat moderner qua techniek. En CAN-bus behoeft echt geen enkel probleem te zijn, serieus.
En met ESA heb je weer extra comfort.
En mocht het voor je comfort noodzakelijk zijn dat je motor aangepast moet worden (verlaging, steps, etc) zijn er in de aftermarket nog vele oplossingen mogelijk.
(voor de 11xx-serie ook maar steeds minder en minder)

Liefst had ik alle 3 de motoren, serieus.
Maar ik heb helaas maar ruimte voor 1, qua plek en financiën. :roll:

Naast je budget moet je ook een rijtje aan eisen gaan bepalen.
Wat is wat jij heel belangrijk vindt?

Dit zijn m.i. wel de leuke momenten, je legt zelf de lat zo hoog als je zelf helemaal wenst.

Heel veel plezier toegewenst in je zoektocht! _004
MAD
GPS 278

Ik heb nu wel aardig wat info waaruit ik kan putten; nogmaals mijn hartelijk dank _004
Voor mij gelden een aantal criteria (is voor iedereen verschillend..), ten eerste moet ik er goed op kunnen zitten met mijn kunst knie (beperkte kniehoek); een -1200- heeft een wat scherpere kniehoek dan een GS dus die valt (denk ik) af.
In woon vlakbij de grens (D) en ik heb al in Duitsland div -1100- en -1150- gezien, met redelijke lage km-standen, maar ik ga eerst proefzitten i.v.m. de kniehoek, dan mijn GS in de aanbieding doen (voor de sneller beslisser :D ), en dan op "RT" jacht.
Daar komt nog bij dat ondanks dat er technisch veel gelijkenissen zijn tussen de RT en GS, de rijeigenschappen nogal (kunnen) verschillen, ik ben zelf 1m90 en geen verderlicht persoon :oops: dan is het zwaartepunt mede bepalend voor de rijeigenschappen.
Ervaring leert wel dat rustig zoeken en dan een wel overwogen beslissing nemen, vele malen goedkoper is, dan overhaast toehappen (kan erg duur zijn).

Ik ben momenteel met mijn GS bezig, (ligt half uit elkaar) en zit dhij (of is hij een zij...) weer in elkaar, gewassen en gepoetst, dan komt het vervolg traject in beeld (verkoop).
Wordt wederom vervolgd
Vriendelijke groet
Michiel

Inspector Gadget

Nu is elke mens uniek qua bouw en lichaamsverhoudingen, maar ik zou de -1200- niet willen uitsluiten aangezien ik met mijn (veel) kortere lichaamslengte, op de -1100- wel eens flink in de knoei met mijn knieën gezeten heb.

Kortom, houd al je opties open totdat je zelf het ervaren hebt.

Suc6, en we lezen het wel wat je vorderingen gaan zijn. _004
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

En er zijn altijd voetsteunverlagers te krijgen voor de R1200RT.
Dus een kleine aanpassing voor groot genot.
MAD
GPS 278

Ik kom ook op de "Nieuwjaarsborrel / receptie volgende week en hoop jullie daar persoonlijk te ontmoeten!
Als ik dan ook de gelegenheid heb om op een -1100- en / of -1150- te mogen "proefzitten" zou dat helemaal geweldig zijn _004
Zoals eerder aangegeven, zit ik met een beperkte kniehoek (rechterbeen) i.v.m. een knieprothese.
Tot zaterdag 14/1!!
Vriendelijke groet
Michiel

Kees Jan

Ongelezen bericht door Kees Jan »

Ik kan aan deze berichten nog toevoegen dat een GS iets wendbaarder is maar daardoor ook minder stabiel (m.n. met zijwind). Een RT loopt ook met zware wind (zoals afgelopen week) als op rails. Voor mij is daarom de RT favoriet.

Groet,
Kees Jan
Snellecees
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Ongelezen bericht door Snellecees »

ik lees hier in een van de reacties ( of ik heb het verkeerd gelezen )dat het gecombineerde remsysteem op een r1150rt dat met het bedienen van de voorrem ook de rem op het achterwiel meeremt. Ik heb in het verleden op een Guzzi 1000sp gereden en die had ook een gecombineert remsysteem maar daar was het zo dat met het bedienen van de achterrem ook een voorschijf mee remde. De andere remschijf in het voorwiel werd door de remhandel op het stuur bediend. Ik denk dat dit bij de r1150rt ook zo werkt.

Groeten
Cees
Reinier L

Ongelezen bericht door Reinier L »

remmen met voorrem of achterrem maakt niet uit, beide dus voor en achter doen compleet mee!
Snellecees

Krijg je meer remkracht door met voetrem en handrem samen te remmen of maakt dat ook niet uit.
Berrybeer
2023
2023
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

...nope...maakt geen Oia uit....al rem je met je pink.. :D
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Jullie belichten alleen het technische component waarbij het klopt dat welke rem je ook gebruikt je altijd beide remmen gebruikt in de grove verhouding van 70% voor en 30% achter.
Echter jullie vergeten het belangrijkste component en dat is de mens!!

Iedere goede instructeur vloekt je compleet stijf als je niet de standaard remafhandeling gebruikt, eerst zet je fysiek de voorrem aan en dan fysiek jouw achterrem, ook al heb je een geïntrigeerd remsysteem!

En daar zijn verschillende redenen voor te bedenken, natuurlijk de technische, denk aan een storing in de module die de (elektronische) remkrachtverdeling maakt. Dit slechts als voorbeeld.

Maar het belangrijkste component is de mens, jij dus!

Als je remt dan vertraag je de massa van het voertuig, jij als mens (dus motorrijder) behoort niet tot de massa van het voertuig, immers jij zit erop!
M.a.w. je schuift iets naar voren in de gewichtsverdeling t.o.v. het voertuig, dit beseffende is juist dat heel belangrijk om te beseffen!

Op het moment dat je op de juiste wijze remt oefen je ook al kracht uit met je handpalmen tegen het stuur en compenseer je de voorwaartse kracht van jouw gewichtsverplaatsing tijdens het remmen.
Begin je met onjuist remmen, dus het eerst aanspreken van jouw voetrem, bestaat de mogelijkheid dat je een fractie later pas druk gaat uitoefen op jouw stuur en zit je wellicht met jouw gewicht al meer richting boven het stuur! (ook bij vol integraal remsysteem) en heb je dus minder controle!
In zo'n situatie wil je geen passagier die ook nog eens met het gewicht tegen jou aandrukt!

Hoe de techniek ons ook helpt, een juiste rij en remtechniek is en blijft de basis!

met vriendelijke groet,

Han
Inspector Gadget

Absoluut!

Want een dergelijk deel-integraal remsysteem kan inderdaad falen cq. uitgeschakeld geraken (bijv. te lage accuspanning, storing in het systeem) en dan is het van levensbelang (letterlijk!) dat je een goede remming kan doen, onder alle (!) omstandigheden.

Qua remvermogen is een dergelijk systeem geweldig, maar in het gebruik wat ik kortstondig mocht ervaren, kon ik er niet mee overweg.
Daar was het ook de factor mens, ik dus, die faalde, om er aan te wennen. Anders was ik zeker voor de -1150- gegaan, absoluut.

Ik raad een ieder aan om de gekende examenoefeningen tot in perfectie keer-op-keer te kunnen uitvoeren.
Zijnde de korte stop, precisie-stop en noodstop. Naast de uitwijkoefening. (althans, dat is mijn mening)
Zeker als je een nieuwe/andere motor hebt, je moet het gedrag van je motor weer in sync brengen met je brein, het moet een 2e natuur voor je worden.
Soms kan je voor een nominaal bedrag je oude rijschoolhouder vragen dit in een paar uurtjes samen met jou via oefeningen te beoordelen.

Zo heb ik niet zo heel lang geleden een bijna-noodstop moeten doen omdat een (zeer haastige) bromfietser dacht ff tussen een file meerdere rijbanen te kunnen oversteken. Gelukkig keek ik de "magische" 12-seconden vooruit en anticipeerde daar al op en kwam tot een (bijna tekstboek) stopping toen de bromfietser achter de vrachtwagen vandaan schoot. Het gezicht van die bromfietser kreeg een hele witte kleur en sprak boekdelen, bijzonder geschrokken.
Was het de automobilist achter mij geweest, dan was een ongeluk volgens mij onvermijdelijk geweest.

Dat neemt niet weg dat ik nog zat te leren heb, vandaar al die boeken, want er veel over lezen is ook heel leerzaam.
Snellecees

Bedankt voor jullie reacties.

Cees
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Snellecees schreef:Bedankt voor jullie reacties.

Cees

Graag gedaan Cees, daar heb je dit forum voor.

groet,

RhanRT

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “R....RT kopen ja of nee?”