In mijn luiigheid (wat een woord..) heb ik maar even snel ctrl C / ctrl V gedaan, dus mijn relaas staat nu hieronder in de hoop dat ik het nu wel in het goede linkje heb gepost.
Beste forumleden,
Ik heb mij gisteren op het RT forum aangemeld en ik ga mij nu (in deze Kerstperiode) bezinnen (= lees verdiepen) om van type motor te wisselen (van GS naar RT) en ik hoop hier van jullie als ervaringsdeskundigen, de nodige informatie te krijgen, maar eerst wat voorgeschiedenis :
Ik ben goed technisch onderlegd, weet het nodige van elektronica (incl CanBus systemen) en heb ruime ervaring met de BMW 4V – boxers (allemaal GSsen). Nu doet zich het verschijnsel voor (alleen op de GS) dat de 1150 betrouwbaarder schijnt te zijn dan een 1200 (voordat de laatste uitvoering met radiaal geplaatste kleppen kwam). De 1150 heeft ook een veel betere trekkracht in het laag toerengebied in vergelijk met de 1200. Ik heb eerst een 1150GS gehad en daarna een 1200 Adventure (zie mijn avatar). De 1200 reed prima, maar moest wel boven de 2500tpm gehouden worden en ik vond de 1150 toch fijner.
Ik heb in november 2008 een TKP (Totale Knie Prothese) gehad en na de revalidatie was het op en afstappen van de 1200GSA vervelender omdat deze erg hoog is (stuk hoger dan de 1150). Bijkomend voordeel van mijn huidige 1150GS is, dat er voetsteunverlagers op zitten waardoor het voordeel van een comfortabele kniehoek, ruimschoots opweegt tegen de iets verminderde grondspeling (bij duo gebruik).
Voordeel van de 1150 serie, is voor mij:
Betrouwbare (eenvoudige) techniek
Geen CanBus (ik sleutel zelf en heb niet de software om ECM’s uit te kunnen lezen).
Vragen aan jullie:
Hoe zit het met de betrouwbaarheid van de 1150RT (heeft 11pk meer dan de GS, vandaar...)?
Aangezien de GSsen bekend staan om wegligging en handelbaarheid,hoe is dat met een 1150RT?
Is de 1150RT gevoelig voor banden slijtage?
Is de 1150RT gevoelig voor een bepaald merk band?
Ik heb het persoonlijk niet zo op ABS (wat er niet op zit, kan ook niet kapot en ik heb nooit abs gehad); hoe betrouwbaar is ABS op de RT?
Hoe staat het met de doseerbaarheid van de remmen?
Zijn er problemen met de elekrische rempomp?
Is de Twin Spark duidelijk beter dan de eerste series of maakt dat weinig uit?
Hebben alle 1150RT’s de verbeterde nokkenasspanners?
En als laatste:
Wat zijn de specifieke RT zwakheden (indien aanwezig)?
Waar moet je specifiek naar kijken?
Zijn er z.g.n. do’s en don’t’s?
Iedereen alvast heel hartelijk bedankt voor jullie input en hele fijne dagen en een Gelukkig, Veilig en Pechvrij 2012!!