wil51 schreef:Supersnelle levering, gisteren besteld en vanmorgen om 9:30 werd de accu en oplader al bezorgd. Het is de door Olivier aanbevolen Fronius geworden..
Welk model is het exact dan geworden?

:
wil51 schreef:Verassing dat de oplader een plug heeft die meteen op de BMW past....
Is vrijwel altijd zo met de moderne(re) laders, kan ik je uit eigen ervaring melden.
De tijd dat je zat de kloo.en om de juiste stekker er aan te zetten e.d. zijn m.i. wel zo'n beetje voorbij.
wil51 schreef: Hij beweert dat de kwaliteit van Ctec gelijk is aan Optimate. Beide goede marketing van de leveranciers maar product komt uit China.
Olivier kan het wel beweren, maar ik ben het niet geheel met hem eens.
De 1 is een druppellader, de ander een acculader.
Het kan wel zijn dat het "made in China" is, maar het feit dat iets in Oostenrijk (of niet in China, dan) gemaakt is, zegt m.i. weinig over "kwaliteit".
Ik heb genoeg verstand van elektronica om te kunnen stellen dat CTek, maar ook Optimate op zich prima laders zijn, *mits* je ze goed toepast en gebruikt.
En wie weet waar de onderdelen van Fronius vandaan komen?
Want het komt vaak genoeg voor dat een product “assembled in Austria” is en onderdelen toch uit China komen. Vandaar dat je in de US op producten dergelijke statements vaak op producten ziet;
“Assembled in the USA, contains parts made in Taiwan” e.d.
Anyway, om maar eens een link aan te halen;
http://www.odysseybatteries.co.nz/Suppo ... fault.aspx
Over de Fronius lader schittert het verblindend hoe weinig (technische) informatie beschikbaar is.
Technische details over, bijvoorbeeld, hoe de lader intern werkt, aantal laad-trappen, modi, cycli.
Dat is 1 van de belangrijke zaken waar ik naar kijk.
Zover ik uit hun marketing documentatie kan lezen, is het een 3-traps lader. (IUoU)
http://en.wikipedia.org/wiki/IUoU
Overigens, Fronius is een lasapparatuur fabrikant, ik bedoel maar.
Oftewel, het zegt m.i. niets over kwaliteit.
wil51 schreef: Accu moet afgekoeld zijn voor opladen begint.
Dat is niet helemaal juist;
Afhankelijk van de uitvoering, kan een Odyssey accu temperaturen aan tot 60 graden Celsius.
(en tot -40 graden Celsius). Maar dat zijn opslag-temperaturen, en heeft gevolgen voor gebruik, lees capaciteit, van de accu.
Het gebruikersbereik is vanaf -20 graden Celsius tot zo'n 50 graden Celsius.
Een "slimme" (moderne) acculader of druppellader zal nimmer een accu te vol proberen te laden of deze schade kunnen toebrengen, daar voor zijn al die laad-cycli en stappen.
Heb je net op de motor gereden (voor een uur of langer) mag je bij een gezonde accu er vanuit gaan dat deze volledig geladen is.
Dan is het niet noodzakelijk om een druppellader gelijk aan te sluiten, maar moet je dat een paar dagen later *wel* overwegen, afhankelijk van de parasitaire verbruikers. Anders krijgt je druppellader je accu niet meer voldoende geladen.
Een druppellader kan gebruikt worden om die parasitaire gebruikers te compenseren.
De juiste (!) acculader is wel in staat een accu goed op te laden, en moderne acculaders (zoals CTek) combineren de functies van acculader en druppellader.
En kan je een dergelijke CTek lader rustig een paar weken later pas aansluiten, hoewel mijn voorkeur dat niet heeft.
Net wat je zegt, Olivier is een verkoper en promoot (uiteraard) zijn eigen artikelen.
Je moet het allemaal wel door de goede bril zien.
Heel veel belangrijker, en vandaar mijn vele reacties op dergelijke topics, is het juist gebruik van accu- en druppelladers.
En de juiste acculaders en druppelladers.
Daarmee kan je de levensduur en betrouwbaarheid van je accu beïnvloeden.