RVS uitlaatbochten opknappen
Geplaatst: 25 dec 2011, 23:54
Zoals bekend mogen zijn, is mijn motor verkocht.
1 van de gestelde taken wat ik noodzakelijk achtte, was het weer in originele staat terugbrengen van de motor.
En 1 deel daarvan was de Siebenrock uitlaatbochten en Laser demper.
Voor beide werd al snel een nieuwe eigenaar voor gevonden, aangezien ik niet voor de hoofdprijs ging.
Wel bleek dat de Siebenrock RVS uitlaatbochten behoorlijk verkleurd waren.
De oplossing was om ze te zuren en te polijsten.
RVS is een gemakkelijk te bewerken materiaal.
Nadeel is wel dat als het RVS warm wordt, heel snel blauw verkleurd.
Voor laswerkzaamheden aan RVS is een zuur/beits ontwikkeld.
Als je gaat lassen heb je namelijk hetzelfde effect als wat er gebeurd is met de uitlaatbochten, ze verkleuren blauw.
Door het zuur/beits er op te smeren krijg je een chemische reactie en bijt het (brand)schoon.
Dit kan alleen bij RVS.
Oftewel controleer cq. vraag na of het deel wat je wilt gaan behandelen wel RVS is!
De naam van de zuur/beits is "SZF 4 PASTA" en wordt geleverd door Mavom Chemical Solutions.
http://www.mavom.nl/default.asp?CID=666
http://www.mavom.nl/itemfiles/3300/3261 ... t_2007.pdf
https://www.lasaulec.nl/assets/producti ... 300566.pdf
Het is een samenstelling van Fluorwaterstofzuur en Salpeterzuur.
Daarom is het vereist (!) dat je de nodige beschermingsmiddelen (zuurvaste handschoenen, laarzen, oog- en gezichtsbescherming) draagt.
Het zuur/beits is te verkrijgen bij (o.a.) de Biesheuvel Groep in Amersfoort.
Of bij een betere ijzerwarenzaak of bedrijven die (o.a.) lasapparatuur verkopen.
Het is eigenlijk bedoeld om lassen schoon te maken.
Je zuurt het RVS eerst in met een kwast gebruik hier bij altijd handschoenen die geschikt zijn voor chemie en een veiligheidsbril in verband met spatten.
Dit laat je in werken tussen de 15 minuten en 1 uur.
Daarna afspoelen met water uit een hogedrukspuit. (let wel op met spatten!)
Als het afgespoeld is eventueel herhalen op hardnekkige plekken.
Het RVS zal daarna blank en dof van kleur zijn.
En is klaar om het te gaan polijsten.
Polijsten met een grove en zachte borstel en pasta.
Neem een polijst pasta en de grove borstel doe deze in de polijst machine.
Bewerk het RVS voor de eerst keer met de grove borstel, maak daarna het RVS schoon met een doek.
Doe het nog een keer met de zachte borstel.
Poets daarna het RVS op met een schone zachte doek.
Tip. Als het RVS of aluminium gepolijst is smeer het dan in met bijenwas dan blijft het langer mooi.
Maar alleen als het niet warm wordt, dus *niet* op uitlaat bochten etc. (!)
Het is een klus, maar het resultaat is subliem, het ziet er dan weer uit als nieuw.
1 van de gestelde taken wat ik noodzakelijk achtte, was het weer in originele staat terugbrengen van de motor.
En 1 deel daarvan was de Siebenrock uitlaatbochten en Laser demper.
Voor beide werd al snel een nieuwe eigenaar voor gevonden, aangezien ik niet voor de hoofdprijs ging.
Wel bleek dat de Siebenrock RVS uitlaatbochten behoorlijk verkleurd waren.
De oplossing was om ze te zuren en te polijsten.
RVS is een gemakkelijk te bewerken materiaal.
Nadeel is wel dat als het RVS warm wordt, heel snel blauw verkleurd.
Voor laswerkzaamheden aan RVS is een zuur/beits ontwikkeld.
Als je gaat lassen heb je namelijk hetzelfde effect als wat er gebeurd is met de uitlaatbochten, ze verkleuren blauw.
Door het zuur/beits er op te smeren krijg je een chemische reactie en bijt het (brand)schoon.
Dit kan alleen bij RVS.
Oftewel controleer cq. vraag na of het deel wat je wilt gaan behandelen wel RVS is!
De naam van de zuur/beits is "SZF 4 PASTA" en wordt geleverd door Mavom Chemical Solutions.
http://www.mavom.nl/default.asp?CID=666
http://www.mavom.nl/itemfiles/3300/3261 ... t_2007.pdf
https://www.lasaulec.nl/assets/producti ... 300566.pdf
Het is een samenstelling van Fluorwaterstofzuur en Salpeterzuur.
Daarom is het vereist (!) dat je de nodige beschermingsmiddelen (zuurvaste handschoenen, laarzen, oog- en gezichtsbescherming) draagt.
Het zuur/beits is te verkrijgen bij (o.a.) de Biesheuvel Groep in Amersfoort.
Of bij een betere ijzerwarenzaak of bedrijven die (o.a.) lasapparatuur verkopen.
Het is eigenlijk bedoeld om lassen schoon te maken.
Je zuurt het RVS eerst in met een kwast gebruik hier bij altijd handschoenen die geschikt zijn voor chemie en een veiligheidsbril in verband met spatten.
Dit laat je in werken tussen de 15 minuten en 1 uur.
Daarna afspoelen met water uit een hogedrukspuit. (let wel op met spatten!)
Als het afgespoeld is eventueel herhalen op hardnekkige plekken.
Het RVS zal daarna blank en dof van kleur zijn.
En is klaar om het te gaan polijsten.
Polijsten met een grove en zachte borstel en pasta.
Neem een polijst pasta en de grove borstel doe deze in de polijst machine.
Bewerk het RVS voor de eerst keer met de grove borstel, maak daarna het RVS schoon met een doek.
Doe het nog een keer met de zachte borstel.
Poets daarna het RVS op met een schone zachte doek.
Tip. Als het RVS of aluminium gepolijst is smeer het dan in met bijenwas dan blijft het langer mooi.
Maar alleen als het niet warm wordt, dus *niet* op uitlaat bochten etc. (!)
Het is een klus, maar het resultaat is subliem, het ziet er dan weer uit als nieuw.