alarm BMW R1150RT

Bekabeling, zekeringen, accessoires en storingen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mars

alarm BMW R1150RT

Ongelezen bericht door mars »

Dag,
betreft origineel BMW alarm, kan ik deze probleemloos verwijderen?
Die is gemonteerd onder het 2de zadel.
Mijn vraag is nu : mag ik gewoon de beide stekkers er uit nemen en normaal de motor starten?
[groet] Mars
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: alarm BMW R1150RT

Ongelezen bericht door wil51 »

Mocht je ook de kabelboom verwijderen heb ik daar interesse in. Mits het alarm van het BMW eerste type is. Die kabelbomen zijn namelijk verschillend. En ik vermoed dat alleen de stekkers losmaken van het alarm niet voldoende is. Motor start dan niet meer.
mars

Als ik de kabel probleemloos kan verwijderen is die beschikbaar .Ik ben nog al een leek op het elektrisch gedeelte van een motor. Ik wil geen draden doorknippen daar ik problemen wil vermijden.Indien het geen risico is kan het alarm er voor mijn part eraf gegooit worden ,dus alle tips zijn welkom.Dus mensen met ervaring graag suggesties.
_001 [groet]
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

In de download-sectie van dit onvolprezen RT-forum staat de installatie-handleiding van het alarm.

Het is dan deze handleiding achterstevoren volgen, want de inbouw omvat ook het tussenplaatsen van het alarm in en tussen de diverse cruciale onderdelen, zoals de brandstof-aansturing en dergelijke.

Zoals je kunt lezen in de installatie-handleiding zit het allemaal redelijk goed weggewerkt cq. ingebouwd.

Nu weet ik de reden niet waarom je het alarm wilt verwijderen, maar je kunt proberen de stekkers los te trekken, als je maar heel goed noteert welke stekker waar hoort e.d.
Maar ik persoonlijk verwacht dat dit zo niet zal gaan werken, dat zou echt te gemakkelijk zijn voor een potentiële dief.
(wegrijblokkering en zo)
wil51
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Als het goed is kun je de kabelboom verwijderen en de originele verbindingen weer maken. Ik geloof niet dat bij inbouwen er draden doorgeknipt moesten worden. alle verbindingen alarm werden gemaakt op bestaande stekkers.
Het alarm wat ik heb is uitgebouwd uit een R1150RS. Ik zie niets wat is doorgeknipt aan de kabelboom.
Op het BMWK forum is iemand die op R1150RT een origineel BMW alarm heeft ingebouwd. Ik weet niet of hij ook op dit forum actief is. Maar hij zou het precies weten.
Ik zal proberen of dit kan terugvinden op dat forum.

Inmiddels gevonden. Bleek toch anders. Hij heeft BMW alarm uit een R1150RT ingebouwd in een K1200RS. Kabelboom voor de K1200RS was nog leverbaar door bedrijf in Engeland, waar het als overjarig verstoft in een magazijn lag. Waarom vind ik dit niet voor de R1150RT. Inmiddels hebben alle mij bekende BMW sloperijen bericht gegeven dat ze deze kabel niet hebben. Als het niet lukt wil iemand wel helpen met aanpassen kabelboom die ik heb. Alleen de aansluiting naar richtingaanwijzers is anders volgens de BMW dealer. Hij denkt dat dit op te lossen is. Ik ben hier nog niet helemaal van overtuigd. Het liefst zoek ik door naar de originele kabelboom.

Waarom wil je eigenlijk het alarm eraf hebben?
mars

Ik dacht ik gooi het alarm eraf want ik ben er niet vertrouwt mee,ik heb ook niet de juiste uitleg gekregen van de vorige eigenaar .Toen ik thuis kwam na aankoop r1150rt die reeds van de aanhangwagen gerolt ,wou ik trots als een pauw de BMW starten en in de garage rijden.Maar zodra ik wou starten ging het alarm af met alle gevolgen vandien de buren kwamen al loeren en de rest moet ik niet vertellen zeker.De bedoeling was rustig de garage in rijden poort dicht nog eens na genieten van de aankoop en dan wel zien. Onder tussen heb ik alarm al een beetje onder de knie. Ik zag mij al staan op het werk met ne rooie kop. Daarom wil ik het eraf hebben maar aangezien de bijkomend problemen als ik het zou verwijderen ,moet ik mijn menig herzien.
:$ [groet] mars
Inspector Gadget

Ik zou zeker je mening herzien!

Een BMW alarm is kwalitatief een prima en goed alarm, en met de juiste papieren (certificaat/keuring) kan het je wellicht zelfs verzekeringspremie schelen!
En het verhoogt de verkoopwaarde van je motor. ;)

Waar je "last" van hebt is onbekendheid tot een bepaalde hoogte;
Het BMW alarm kan geprogrammeerd worden. (!)

Zo staat bij jou de automatische inschakeling van het alarm (inclusief wegrijblokkering) aan, een kleine 10 seconden nadat je het contact hebt uitgezet.
In de programmeer-handleiding van het alarm staat aangegeven hoe je dit zelf kunt programmeren.
Zo kan je het automatisch inschakelen van het alarm uitzetten.
En diezelfde keuze kan je eventueel ook maken voor de wegrijblokkering.

viewtopic.php?f=9&t=13
mars

Ik heb het alarm bestand gedownload nu heb ik de volledige uitleg zo zie je een forum heeft zeker zijn nut .Ik ben je dankbaar je hebt mij goed geholpen zo kan ik toch het alarm behouden zo kan jij je zoek tocht verder zetten . [groet] ;)
Inspector Gadget

wil51 zoekt nog steeds naar óf de juiste alarm-unit óf een aangepaste kabel voor zijn "R maar niet RT" alarm-unit.

Want een BMW alarm (OEM-merk is Gemel volgens mij) is zo ontworpen dat het een kwestie van "plug-and-play" is, min of meer.
Bepaalde cruciale stekkers loshalen en het alarm, al dan niet met tussen- of verloopkabels, er tussen plaatsen.

En geen moeilijk zaken zoals het doorknippen van draden o.i.d.
Wat volgens mij bedraagt in het vrijwel probleemloos zijn van het BMW alarm (tenzij interne accu defect raakt, natuurlijk).

Wat betreft het BMW alarm, lees de sectie van de handleiding goed door waar je via een massa-draadje geïnstrueerd wordt om de programmeer-modi van het alarm in te schakelen.
Ik adviseer in den beginne nog ff niet met de herprogrammering via de afstandsbediening te gaan werken, dat luistert een stuk nauwer.

En voordat je aan het herprogrammeren slaat, aantal belangrijke punten;

- Kijk en controleer eerst even of de inductieve sleutels werken!
Mocht je qua programmering de functie van je afstandsbediening verliezen, kan je in ieder geval het alarm tijdig uitschakelen voordat weer de hele buurt "bij jou op de koffie komt" ;)

- Als je nieuwe handzenders of inductieve sleutels wilt aanmelden moet je *alle* afstandsbediening én inductieve sleutels helemaal opnieuw aanmelden.
Als je al van plan was nog meer bedieningselementen (inductieve sleutels, afstandsbediening) aan te melden.

- Zorg dat je accu goed opgeladen is, je staat zo een paar uur lekker te kloo.en. ;)

- Hoewel de handleiding hier-en-daar wat "vreemd" geschreven lijkt, de instructies én wat je moet horen staat wel goed beschreven.
Bij twijfel programmeren afbreken en opnieuw starten.

- Het massa-stekkertje ligt achterin links nabij de framebuis van de motor, is 1-polig en heeft een blauwe kleur.
Om goed massa in dit contact te maken, adviseer ik een krokodillenklemmetje te gebruiken, aangezien gedurende de programmering dit aangesloten moet blijven. Onderbreking van die verbinding breekt de programmeer-stand volgens mij helemaal af.

Suc6!
mars

Ik heb de volledige kabelboom (alarm) gevolg die start vanaf het achterste zadel waar de gevoelige sensor en de sirene zijn gemonteerd , terhoogte benzine tank scheiden zich twee zwarte draden die naar een andere fiche lopen. Vervolgens loopt de rest door naar dash bord en naar het slot voor de inductieve sleutel . Een deel van kabel boom kan ik moeilijker volgen daar die vermoedlijk naar batterij loopt. Ik heb alles terug netjes opgebonden aangezien het nogal slordig was gedaan .
[groet] _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Elektrische Systemen”