wil51 zoekt nog steeds naar óf de juiste alarm-unit óf een aangepaste kabel voor zijn "R maar niet RT" alarm-unit.
Want een BMW alarm (OEM-merk is Gemel volgens mij) is zo ontworpen dat het een kwestie van "plug-and-play" is, min of meer.
Bepaalde cruciale stekkers loshalen en het alarm, al dan niet met tussen- of verloopkabels, er tussen plaatsen.
En geen moeilijk zaken zoals het doorknippen van draden o.i.d.
Wat volgens mij bedraagt in het vrijwel probleemloos zijn van het BMW alarm (tenzij interne accu defect raakt, natuurlijk).
Wat betreft het BMW alarm, lees de sectie van de handleiding goed door waar je via een massa-draadje geïnstrueerd wordt om de programmeer-modi van het alarm in te schakelen.
Ik adviseer in den beginne nog ff niet met de herprogrammering via de afstandsbediening te gaan werken, dat luistert een stuk nauwer.
En voordat je aan het herprogrammeren slaat, aantal belangrijke punten;
- Kijk en controleer eerst even of de inductieve sleutels werken!
Mocht je qua programmering de functie van je afstandsbediening verliezen, kan je in ieder geval het alarm tijdig uitschakelen voordat weer de hele buurt "bij jou op de koffie komt"
- Als je nieuwe handzenders of inductieve sleutels wilt aanmelden moet je *alle* afstandsbediening én inductieve sleutels helemaal opnieuw aanmelden.
Als je al van plan was nog meer bedieningselementen (inductieve sleutels, afstandsbediening) aan te melden.
- Zorg dat je accu goed opgeladen is, je staat zo een paar uur lekker te kloo.en.
- Hoewel de handleiding hier-en-daar wat "vreemd" geschreven lijkt, de instructies én wat je moet horen staat wel goed beschreven.
Bij twijfel programmeren afbreken en opnieuw starten.
- Het massa-stekkertje ligt achterin links nabij de framebuis van de motor, is 1-polig en heeft een blauwe kleur.
Om goed massa in dit contact te maken, adviseer ik een krokodillenklemmetje te gebruiken, aangezien gedurende de programmering dit aangesloten moet blijven. Onderbreking van die verbinding breekt de programmeer-stand volgens mij helemaal af.
Suc6!