Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Moderator: RT_Patrick
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
OPROEP: Wie van ALLE BMW R 1100 RS rijders met VOLLE onderkuip hebben onderstaand probleem ????? !!!!!!!!.
Toen ik dit op bovestaande foto ondekte ben in het internet opgegaan en ben aan het zoeken gegaan naar Service Bulletins en eventuele Terug Roep Akties van BMW R 1100 RS-en met volle onderkuip en kwam deze LINK met een PDF-jes tegen.
Als je op deze LINK klikt krijg je het 9 pagina's tellende document.
https://www.bmwmc.net/catalog/20.pdf
Maar deze was door BMW Motorrad alleen uitgegeven voor de USA, niet voor Europa (zeker bang als er één in de brand vlieg ze een grote claim aan hun broek krijgen !.)
Deze ochtend telefonisch contact gehad met BMW Group Nederland in Rijswijk en werd doorverbonden met de After Sales Group met Dhr. M. van Lith
Daarmee het Service Bulletin #2803 van d.d. 12/02/1997 doorgesproken dat ik het BMW onwaardig vind dat deze " Terug-Roep-Aktie " alleen voor de USA werd uitgeroepen, maar niet voor Europa ?.
Ook dat BMW het niet kan maken door heel eenvoudig een " STICKER " te laten plaatsen met als tekst:
" Vermijd een verhoogd stationair toerental bij stilstand door gebruik van de choke.
Gevaar voor oververhitting en brand!. ".
Ook een voorstel gedaan dat er nu een terug roep aktie moet komen voor alle BMW R 1100 RS rijders met " volle kuip ", door de nu geldende technologie van b.v. een blower met temp.sensor zoals op (andere motoren) te plaatsen en/of hitte bestendige tape etc./etc.
Daarbij / - in moest ik ook mijn chassis nr. vermelden.
Dus nu BMW R 1100 RS rijders met volle kuip afwachten wat de reactie is op deze E-mail naar BMW Nederland afd. KIS.
Mvgr. J.v.Soelen
Antwoord:
De retour E-mail van BMW Nederland afd. KIS ( klanten informatie service ) was heel snel retour zonder zich intern te verdiepen in het aangedragen " Probleem ".
Geachte heer Van Soelen,
Hartelijk dank voor uw heldere uiteenzetting. Voor de betreffende terugroep acties en de geldigheidsduur daarvan moet ik verwijzen naar een van de BMW Motorrad Dealers.
Zij hebben rechtstreeks inzage in welke modificaties er mogelijk zijn dan wel zijn uitgevoerd.
De door u aangehaalde terugroepactie is inmiddels 14 jaar oud en destijds achtte de fabriek het probleem voldoende opgelost.
Als BMW Motorrad naderhand anders besloten heeft dan zal de BMW Motorrad Dealer op de hoogte zijn van een eventuele vervolg terugroep actie.
Daar heb ik helaas geen inzicht in.
Ik vertrouw u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
???????, Heel jammer dat BMW Nederland zich ook hiermee afmaakt.
Naar aanleiding van bovenstaand getelefoneerd met BMW Motorrad Dealer ( Motoport den Bosch ) Dhr. L.Kouwenberg en deze het hele "Probleem" uitgelegd.
Deze heeft de Service Bulletins doorgespit maar kwam alleen een Terug-roep-aktie voor de USA tegen van de BMW R 1100 RS ( in Nederland moeten er eerst een paar ongelukken gebeuren voordat .....).
Ook Dhr. Kouwenberg kon geen oplossing aanbieden en ook niets richting BMW-Duitsland ?.
Het enige wat hij voorstelde (ondanks mijn voorgedragen oplossingen ) was kom naar ons toe en koop (zelf) hitte bestendige tape in de vorm van kleine vierkantjes en plak deze aan de zijkant onderaan zo dicht mogelijk bij de uitlaat bochten tegen de onderkuip !.
Daar kon/kunnen we het mee doen BMW R 1100 RS rijders met een volle onderkuip, dat namens BMW Motor Dealer(s) Nederland.
Wie van jullie heeft er nog een idee waar we dit " Probleem " in België kunnen neerleggen voor wel een tevreden BMW oplossing.
Mvgr. J.v.Soelen
Daarna dit antwoord van de BMW Dealer(s) doorgemaild weer naar BMW Nederland (Rijswijk).
Antwoord:
Geachte heer Van Soelen,
Vanuit BMW komt er geen terugroep actie meer.
Sinds de initiële terugroep actie ( deze was alleen in USA, omdat BMW zich wilde indekken en bang waren voor grote claims ) zijn er geen ongelukken bij ons bekend.
( Nee in Nederland moeten eerst ongelukken voordoen voordat ze ... ).
Daarom is er geen reden om nu na 14 jaar alsnog een modificatie aan te bieden.
( Juist nu nog om motorrijdend Nederland te laten zien van kijk dat is nu nog eens Afther Sales, en niet dit af te doen met een PDF-je. )
Dit wilde ik erover kwijt deze dag, hopend dat er in Nederland een BMW Motorrad Dealer opstaat en zeg kom maar eens hier dan zullen wij een temp. sensor en blower ergens mooi wegwerken en fotos nemen en deze aan BMW Nederland in Rijswijk laten zien wat Afther Sales is !.
Nu laat ik het los.
Mvgr. Jan van Soelen een gelukkige BMW R 1100 RS rijder.
Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor ons standpunt.
Toen ik dit op bovestaande foto ondekte ben in het internet opgegaan en ben aan het zoeken gegaan naar Service Bulletins en eventuele Terug Roep Akties van BMW R 1100 RS-en met volle onderkuip en kwam deze LINK met een PDF-jes tegen.
Als je op deze LINK klikt krijg je het 9 pagina's tellende document.
https://www.bmwmc.net/catalog/20.pdf
Maar deze was door BMW Motorrad alleen uitgegeven voor de USA, niet voor Europa (zeker bang als er één in de brand vlieg ze een grote claim aan hun broek krijgen !.)
Deze ochtend telefonisch contact gehad met BMW Group Nederland in Rijswijk en werd doorverbonden met de After Sales Group met Dhr. M. van Lith
Daarmee het Service Bulletin #2803 van d.d. 12/02/1997 doorgesproken dat ik het BMW onwaardig vind dat deze " Terug-Roep-Aktie " alleen voor de USA werd uitgeroepen, maar niet voor Europa ?.
Ook dat BMW het niet kan maken door heel eenvoudig een " STICKER " te laten plaatsen met als tekst:
" Vermijd een verhoogd stationair toerental bij stilstand door gebruik van de choke.
Gevaar voor oververhitting en brand!. ".
Ook een voorstel gedaan dat er nu een terug roep aktie moet komen voor alle BMW R 1100 RS rijders met " volle kuip ", door de nu geldende technologie van b.v. een blower met temp.sensor zoals op (andere motoren) te plaatsen en/of hitte bestendige tape etc./etc.
Daarbij / - in moest ik ook mijn chassis nr. vermelden.
Dus nu BMW R 1100 RS rijders met volle kuip afwachten wat de reactie is op deze E-mail naar BMW Nederland afd. KIS.
Mvgr. J.v.Soelen
Antwoord:
De retour E-mail van BMW Nederland afd. KIS ( klanten informatie service ) was heel snel retour zonder zich intern te verdiepen in het aangedragen " Probleem ".
Geachte heer Van Soelen,
Hartelijk dank voor uw heldere uiteenzetting. Voor de betreffende terugroep acties en de geldigheidsduur daarvan moet ik verwijzen naar een van de BMW Motorrad Dealers.
Zij hebben rechtstreeks inzage in welke modificaties er mogelijk zijn dan wel zijn uitgevoerd.
De door u aangehaalde terugroepactie is inmiddels 14 jaar oud en destijds achtte de fabriek het probleem voldoende opgelost.
Als BMW Motorrad naderhand anders besloten heeft dan zal de BMW Motorrad Dealer op de hoogte zijn van een eventuele vervolg terugroep actie.
Daar heb ik helaas geen inzicht in.
Ik vertrouw u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
???????, Heel jammer dat BMW Nederland zich ook hiermee afmaakt.
Naar aanleiding van bovenstaand getelefoneerd met BMW Motorrad Dealer ( Motoport den Bosch ) Dhr. L.Kouwenberg en deze het hele "Probleem" uitgelegd.
Deze heeft de Service Bulletins doorgespit maar kwam alleen een Terug-roep-aktie voor de USA tegen van de BMW R 1100 RS ( in Nederland moeten er eerst een paar ongelukken gebeuren voordat .....).
Ook Dhr. Kouwenberg kon geen oplossing aanbieden en ook niets richting BMW-Duitsland ?.
Het enige wat hij voorstelde (ondanks mijn voorgedragen oplossingen ) was kom naar ons toe en koop (zelf) hitte bestendige tape in de vorm van kleine vierkantjes en plak deze aan de zijkant onderaan zo dicht mogelijk bij de uitlaat bochten tegen de onderkuip !.
Daar kon/kunnen we het mee doen BMW R 1100 RS rijders met een volle onderkuip, dat namens BMW Motor Dealer(s) Nederland.
Wie van jullie heeft er nog een idee waar we dit " Probleem " in België kunnen neerleggen voor wel een tevreden BMW oplossing.
Mvgr. J.v.Soelen
Daarna dit antwoord van de BMW Dealer(s) doorgemaild weer naar BMW Nederland (Rijswijk).
Antwoord:
Geachte heer Van Soelen,
Vanuit BMW komt er geen terugroep actie meer.
Sinds de initiële terugroep actie ( deze was alleen in USA, omdat BMW zich wilde indekken en bang waren voor grote claims ) zijn er geen ongelukken bij ons bekend.
( Nee in Nederland moeten eerst ongelukken voordoen voordat ze ... ).
Daarom is er geen reden om nu na 14 jaar alsnog een modificatie aan te bieden.
( Juist nu nog om motorrijdend Nederland te laten zien van kijk dat is nu nog eens Afther Sales, en niet dit af te doen met een PDF-je. )
Dit wilde ik erover kwijt deze dag, hopend dat er in Nederland een BMW Motorrad Dealer opstaat en zeg kom maar eens hier dan zullen wij een temp. sensor en blower ergens mooi wegwerken en fotos nemen en deze aan BMW Nederland in Rijswijk laten zien wat Afther Sales is !.
Nu laat ik het los.
Mvgr. Jan van Soelen een gelukkige BMW R 1100 RS rijder.
Ik hoop dat u begrip kunt opbrengen voor ons standpunt.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Mijn huidige R1150RT heeft precies het zelfde, zag het pas nadat ik dit exemplaar als occasion gekocht had. Mijn vorige, nieuw gekochte, R1150RT had het niet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Oké Baird dus NIET alleen bij de BMW R 1100 RS-en maar ook bij de R 1150 RT ???????????????? !!!!!!!!!!!!!! _003 .Baird schreef:Mijn huidige R1150RT heeft precies het zelfde, zag het pas nadat ik dit exemplaar als occasion gekocht had. Mijn vorige, nieuw gekochte, R1150RT had het niet.
We wachten nog even af of er ( NOG ) veel meer klachten komen hierover, maar onderwijl kun jij als je wil (zie mijn boven staand ), kontact opnemen met JOUW BMW Motorrad Dealer en meldt dit ook zeker bij BMW Nederland afd. KIS in Rijswijk en maak even een print-out van bovenstaand PDF-jes mee, en vraag hem: Wat voor oplossing hij hiervoor heeft !, ( met jouw werk-ervaring(en) moet dit GééN probleem zijn ) of moeten er eens ongelukken gebeuren ???????

Ik hoor via dit Forum van je/jullie.
Mvgr. J.v.Soelen.
- mkoskamp
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
- Type: R1200RT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deventer
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Mijn R1100RT heeft er geen last van. Ik zag bij de LIDL alu-tape liggen voor 3,50 euro. Wordt dacht ik ook wel kacheltape genoemd.
Wellicht handig om daar wat "schild" plakkers van te maken? Past in elk geval wel bij je zwart/zilveren R1100RS.
Wellicht handig om daar wat "schild" plakkers van te maken? Past in elk geval wel bij je zwart/zilveren R1100RS.
- Benji
- Berichten: 558
- Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
- Locatie: Hoeselt
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Mijn 2005 R1150RT heeft dit ook. Is een omgebouwde P motor, dus veel stationair draaien zal wel de oorzaak zijn, voor de rest doet hij het nog perfect.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Hoi.
Mijn RS heeft die brandblaren ook, en het mooie was dat ik stond erbij en keek ernaar. :roll:
Gasklephuizen gereviseerd en die wilden niet meteen lekker afgesteld worden, motor te lang stilstaand stationair laten draaien en de rook kwam van dat plastic.
Ik voelde me net als die domme Yank die zijn motor starte, vervolgens naar binnen liep om een telefoontje te plegen en 10 minuten later zijn motorfiets zag afbranden.
Conclusie; motoren zijn er om op te rijden, niet om mee stil te staan.
En als je rijdt, ook in fileverkeer, zal dit nooit gebeuren.
Groeten, Paul.
Mijn RS heeft die brandblaren ook, en het mooie was dat ik stond erbij en keek ernaar. :roll:

Gasklephuizen gereviseerd en die wilden niet meteen lekker afgesteld worden, motor te lang stilstaand stationair laten draaien en de rook kwam van dat plastic.

Ik voelde me net als die domme Yank die zijn motor starte, vervolgens naar binnen liep om een telefoontje te plegen en 10 minuten later zijn motorfiets zag afbranden.
Conclusie; motoren zijn er om op te rijden, niet om mee stil te staan.
En als je rijdt, ook in fileverkeer, zal dit nooit gebeuren.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Benji,PaulRS:
Dit zijn toch berichten waarom ik deze Topic geopend hebt.
Ik (hoop) op meer reacties die ik zal verzamelen om dan toch straks NOG eens kontact hierover te hebben met BMW Nederland afd.KIS Rijswijk.
Maar wat ik jullie toch wil vragen NEMEN jullie toch hierover vast kontact op met jullie BMW Motorrad Dealer, dan hoor ik graag via dit Forum-onderwerp hun reactie hierop.
Dus BMW Rijders blijf jullie reactie geven.
Dank J.v.Soelen _003
Dit zijn toch berichten waarom ik deze Topic geopend hebt.
Ik (hoop) op meer reacties die ik zal verzamelen om dan toch straks NOG eens kontact hierover te hebben met BMW Nederland afd.KIS Rijswijk.
Maar wat ik jullie toch wil vragen NEMEN jullie toch hierover vast kontact op met jullie BMW Motorrad Dealer, dan hoor ik graag via dit Forum-onderwerp hun reactie hierop.
Dus BMW Rijders blijf jullie reactie geven.
Dank J.v.Soelen _003
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Mijn oude R1100RT van 4-4-1998 kent MY-97-PJ ( ben wel benieuwd of iemand van hier hem heeft) had dit ook aan 1 kant en die had pas 16.000 km (in 2004) op de klok.
Mijn huidige R1200RT van 2007 heeft dit dus ook aan 1 kant met 70.000 km op de klok.
Volgens mij word dus 1 kant heter dan de andere kant en komt dit door stilstaan met de motor lopende.
Luchtkoeling en stilstaan is dus geen luchtkoeling.
Een aantal manieren om dit niet te krijgen.
Niet stilstaan met je motor aan.
Extra luchtkoeling maken dmv een fan.
Een R gaan rijden en geen RT of RS
Wachten op de RT waterkoeling.
Net als bij auto's een hitteschild maken.
Mijn huidige R1200RT van 2007 heeft dit dus ook aan 1 kant met 70.000 km op de klok.
Volgens mij word dus 1 kant heter dan de andere kant en komt dit door stilstaan met de motor lopende.
Luchtkoeling en stilstaan is dus geen luchtkoeling.
Een aantal manieren om dit niet te krijgen.
Niet stilstaan met je motor aan.
Extra luchtkoeling maken dmv een fan.
Een R gaan rijden en geen RT of RS
Wachten op de RT waterkoeling.
Net als bij auto's een hitteschild maken.
Laatst gewijzigd door EL SCORPIO op 10 dec 2011, 19:13, 2 keer totaal gewijzigd.
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Kijk nou :
Ik lees ook op het web dat dit het probleem met de kuip de reden is dat de verkoop van de RS met volle kuip in de VS gestopt is...
Only comes with full fairing in Europe, the R1100S really puts paid to the need for a half faired model. However US and possibly Canadian models are half-faired only. This is probably because of an incident a few years ago where someone left a fully faired R1100RS idling for a very long time in their garage, and it caught fire. US liability laws being what they are (e.g., you can blame McDonald's for your own stupidity in spilling hot coffee on yourself), BMW seems to have taken the easy way out and just stopped selling the full model in the US. This is what the US model looks like.
Blijf jullie reactie op dit FORUM-onderwerp sturen, dit met later een database aan te leggen.
Naar mijn mening hebben we dan de volgende gegevens nodig:
- Type
- bouwjaar
- kenteken (handig als iemand zijn fiets weer verkoopt
- kleur (misschien hebben sommige kleuren het niet)
- kilometerstand
- Naam eigenaar
- e-mailadres eigenaar (handig als BMW later om foto's gaat vragen.)
- motorisch origineel? (geen recht van spreken als dat niet zo is denk ik)
Mvgr. J.v.Soelen
Ik lees ook op het web dat dit het probleem met de kuip de reden is dat de verkoop van de RS met volle kuip in de VS gestopt is...
Only comes with full fairing in Europe, the R1100S really puts paid to the need for a half faired model. However US and possibly Canadian models are half-faired only. This is probably because of an incident a few years ago where someone left a fully faired R1100RS idling for a very long time in their garage, and it caught fire. US liability laws being what they are (e.g., you can blame McDonald's for your own stupidity in spilling hot coffee on yourself), BMW seems to have taken the easy way out and just stopped selling the full model in the US. This is what the US model looks like.
Blijf jullie reactie op dit FORUM-onderwerp sturen, dit met later een database aan te leggen.
Naar mijn mening hebben we dan de volgende gegevens nodig:
- Type
- bouwjaar
- kenteken (handig als iemand zijn fiets weer verkoopt
- kleur (misschien hebben sommige kleuren het niet)
- kilometerstand
- Naam eigenaar
- e-mailadres eigenaar (handig als BMW later om foto's gaat vragen.)
- motorisch origineel? (geen recht van spreken als dat niet zo is denk ik)
Mvgr. J.v.Soelen
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
geachte heer J.v.Soelen
Wat wilt u precies bereiken met het verzamelen van deze gegevens, hoopt u alsnog op een verbetering van dit kuipgedeelte, of wilt u materiaal om die hitteblaren te voorkomen. Of bent u boos omdat BMW in het verleden zo laks gerageert heeft om het probleem op te lossen
Tamme
Wat wilt u precies bereiken met het verzamelen van deze gegevens, hoopt u alsnog op een verbetering van dit kuipgedeelte, of wilt u materiaal om die hitteblaren te voorkomen. Of bent u boos omdat BMW in het verleden zo laks gerageert heeft om het probleem op te lossen
Tamme
- EL SCORPIO
- Berichten: 1672
- Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Als mijn fiets uit 1998 en had en die van 2007 ook zal BMW niets doen.tamme schreef:geachte heer J.v.Soelen
Wat wilt u precies bereiken met het verzamelen van deze gegevens, hoopt u alsnog op een verbetering van dit kuipgedeelte, of wilt u materiaal om die hitteblaren te voorkomen. Of bent u boos omdat BMW in het verleden zo laks gerageert heeft om het probleem op te lossen
Tamme
Dit komt volgens mij omdat je de fiets te lang laat stationair draaien en het is een lucht gekoelde.
Probeer maar te bewijzen dat als er in een folder staat dat iets luchtgekoeld is en jij het niet lucht koelt je je gelijk gaat krijgen met een verbrand deel van de kuip. Je laat hem zelf niet lucht koelen.
Mijn 2 motoren heb ik gekocht met een verbrand deel dus niet zelf gedaan.
Het mooiste zou zijn als je een extern luchtblower ergens kan monteren voor als je in de file rijd.
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
tamme;
Dat zijn precies de drie punten die ik bedoelt.
En omdat deze terug-roep-aktie TOEN alleen in de USA was Omdat ze daar als er iets gebeurt ......., maar die hier in Europa rijden nooit iets voor werd gedaan, en ik zie nu aan de reacties op dit Forum - onderwerp dat het NOG steeds is en dan niet alleen voor de BMW R 1100 RS maar ook voor ........
Daarom !.
Mvgr. J.v.Soelen
Dat zijn precies de drie punten die ik bedoelt.
En omdat deze terug-roep-aktie TOEN alleen in de USA was Omdat ze daar als er iets gebeurt ......., maar die hier in Europa rijden nooit iets voor werd gedaan, en ik zie nu aan de reacties op dit Forum - onderwerp dat het NOG steeds is en dan niet alleen voor de BMW R 1100 RS maar ook voor ........
Daarom !.
Mvgr. J.v.Soelen
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Je kunt overwegen de ventilator van de overheidsversie te laten monteren.
Bedoelt voor achter de oliekoeler.
Hoeveel dat helpt tegen het smelten van de tupperware is mij vooralsnog niet bekend.
Maar ik heb een dergelijke ventilator, maakt heel veel toeren en die verplaatst behoorlijk veel lucht.
Aan de andere kant, tupperware is altijd gevoelig voor overmatige warmte.
Mijn vierwielige die door de specialisten van het merk "onder handen genomen is" heeft extra warmte-wering gekregen rondom de uitlaat e.d.
Ik ben het eens dat een fabrikant zoals BMW daarin waar meer voortvarend zou mogen zijn mocht het een probleem blijken te zijn.
Maar voor een 15 ~ 20 euro heb je een hitteschild-matje (normaal gesproken bedoeld voor op de onderkant van de koffer boven de uitlaat) ook gebruiken om op cruciale plekken je tupperware af te schermen?
http://www.wunderlich.de/shopart/172462 ... Koffer.htm
Want ik denk dat je van BMW's kant niet veel meer moet verwachten, die kunnen redelijk volhardend zijn.
Gedane zaken nemen geen keer, oftewel het was een ontwerp-keuze en alleen bij zo'n ik-klaag-je-aan-cultuur zoals in de US zal BMW gedwongen worden dit snel op te pakken.
Althans, dat is zoals ik het beoordeel.

Bedoelt voor achter de oliekoeler.
Hoeveel dat helpt tegen het smelten van de tupperware is mij vooralsnog niet bekend.
Maar ik heb een dergelijke ventilator, maakt heel veel toeren en die verplaatst behoorlijk veel lucht.

Aan de andere kant, tupperware is altijd gevoelig voor overmatige warmte.
Mijn vierwielige die door de specialisten van het merk "onder handen genomen is" heeft extra warmte-wering gekregen rondom de uitlaat e.d.
Ik ben het eens dat een fabrikant zoals BMW daarin waar meer voortvarend zou mogen zijn mocht het een probleem blijken te zijn.
Maar voor een 15 ~ 20 euro heb je een hitteschild-matje (normaal gesproken bedoeld voor op de onderkant van de koffer boven de uitlaat) ook gebruiken om op cruciale plekken je tupperware af te schermen?


http://www.wunderlich.de/shopart/172462 ... Koffer.htm
Want ik denk dat je van BMW's kant niet veel meer moet verwachten, die kunnen redelijk volhardend zijn.
Gedane zaken nemen geen keer, oftewel het was een ontwerp-keuze en alleen bij zo'n ik-klaag-je-aan-cultuur zoals in de US zal BMW gedwongen worden dit snel op te pakken.
Althans, dat is zoals ik het beoordeel.
- Robin0341
- Berichten: 365
- Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
- Type: R1250RT
- Bijz: 2024 Sport racing blue metallic 2
- Land: NLD
- Woonplaats of omgeving: Ermelo
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Ik ben het met je eens Rob.dutchmidiman schreef:Want ik denk dat je van BMW's kant niet veel meer moet verwachten, die kunnen redelijk volhardend zijn.
Gedane zaken nemen geen keer, oftewel het was een ontwerp-keuze en alleen bij zo'n ik-klaag-je-aan-cultuur zoals in de US zal BMW gedwongen worden dit snel op te pakken. Althans, dat is zoals ik het beoordeel.
Hoewel de vechtlust en het rechtvaardigheidsgevoel van Jan van Soelen prijzenswaardig te noemen zijn, denk ik niet dat BMW alsnog overstag zal gaan. Wellicht is het beter om het los te laten, vooruit te kijken en te denken in andere oplossingen.
Jan,
Maar mocht je het gevecht met BMW toch verder aan willen gaan, dan wens ik je natuurlijk alle succes en krijgsmansgeluk toe. Ik hoop dat je er dan wat uit kunt halen. Vergeet echter niet te genieten van de dingen die wel goed zijn........de rest van je BMW bijvoorbeeld!

Laatst gewijzigd door Robin0341 op 11 dec 2011, 09:34, 3 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Geachte heer J.v.Soelen, ik begrijp u frustratie, zelf heb ik met mijn motor geen last van die hitteblaren. Het is en blijven rijwind en olie gekoelde motoren. Wat ik wel graag zou willen weten of de nieuwe generatie BMWr1200RS/RT vanaf 2005 wel verbeterd zijn.
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
dutchmidiman, robin0341, tamme:dutchmidiman schreef:Je kunt overwegen de ventilator van de overheidsversie te laten monteren.![]()
Bedoelt voor achter de oliekoeler.
Hoeveel dat helpt tegen het smelten van de tupperware is mij vooralsnog niet bekend.
Maar ik heb een dergelijke ventilator, maakt heel veel toeren en die verplaatst behoorlijk veel lucht.![]()
Aan de andere kant, tupperware is altijd gevoelig voor overmatige warmte.
Mijn vierwielige die door de specialisten van het merk "onder handen genomen is" heeft extra warmte-wering gekregen rondom de uitlaat e.d.
Ik ben het eens dat een fabrikant zoals BMW daarin waar meer voortvarend zou mogen zijn mocht het een probleem blijken te zijn.
Maar voor een 15 ~ 20 euro heb je een hitteschild-matje (normaal gesproken bedoeld voor op de onderkant van de koffer boven de uitlaat) ook gebruiken om op cruciale plekken je tupperware af te schermen?![]()
![]()
http://www.wunderlich.de/shopart/172462 ... Koffer.htm
Want ik denk dat je van BMW's kant niet veel meer moet verwachten, die kunnen redelijk volhardend zijn.
Gedane zaken nemen geen keer, oftewel het was een ontwerp-keuze en alleen bij zo'n ik-klaag-je-aan-cultuur zoals in de US zal BMW gedwongen worden dit snel op te pakken.
Althans, dat is zoals ik het beoordeel.
Man wat heb jullie dit keurig uitgelegd, vanuit mijn kant heel veel dank hiervoor.
Als je in de gelegenheid bent zou jij wat dig. fotos willen nemen hoe en waar ze die extra-blower hebben geplaatst.
Dank hiervoor/- over. J.v.Soelen
PS er mag v.w.m. betreft een slotje op dit Forum - onderwerp , de reden hiervoor zie wat dutchmidiman en Robin0341 en tamme schrijven, dank.
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Ik heb de blower nimmer geplaatst, dat project is niet meer doorgegaan. _002
Misschien ooit eens op de
, maar het is meer bedoelt voor overheidstoepassing waar de motorridders met toeters-en-bellen naar de plek des onheils onderweg gaat (en dus flinke snelheden cq. toeren gehaald worden) en daar aangekomen, de motor vaak nog met draaiende motor op de zijstandaard geplaatst wordt. Je kon de hitte dan op afstand vaak ruiken..
Mijn (geplande) toepassing was meer voor onderweg, tijdens files e.d., aangezien ik geen file-rijder ben, te risicovol.
Dan hield ik angstvallig de temperaturen van de
in de gaten of deze niet te hoog opliepen.
Bijgesloten wat foto's;
De 1e foto is de combinatie van ventilator, behuizing en olieradiator gemonteerd.
De 2e foto laat dat in een "exploded view" zien welk onderdeel de eigenlijke ventilator is ten opzichte van de rest van de onderdelen aldaar.
De 3e foto is de ventilator in zijn eigen behuizing.
Om je enigszins een idee te geven.
De aangehaalde hitteschild is vóór gebruik nog heel erg soepel, en laat zich heel gemakkelijk dus overal plaatsen, en er zit een lijmlaag op die heel goed houdt.
Na (flinke) verhitting, verhard dat hitteschild enigszins, maar blijft redelijk goed plakken.
Bij de
zit er defacto geen hitteschild op de koffer, maar ik (persoonlijk) ga het daar toch wel weer monteren. :roll:
Wat betreft het slotje, laten we dit draadje nog ff een weekje aanzien of zo, voor het geval nog vragen of andere tips komen.
Misschien ooit eens op de

Mijn (geplande) toepassing was meer voor onderweg, tijdens files e.d., aangezien ik geen file-rijder ben, te risicovol.
Dan hield ik angstvallig de temperaturen van de


Bijgesloten wat foto's;
De 1e foto is de combinatie van ventilator, behuizing en olieradiator gemonteerd.
De 2e foto laat dat in een "exploded view" zien welk onderdeel de eigenlijke ventilator is ten opzichte van de rest van de onderdelen aldaar.
De 3e foto is de ventilator in zijn eigen behuizing.
Om je enigszins een idee te geven.
De aangehaalde hitteschild is vóór gebruik nog heel erg soepel, en laat zich heel gemakkelijk dus overal plaatsen, en er zit een lijmlaag op die heel goed houdt.
Na (flinke) verhitting, verhard dat hitteschild enigszins, maar blijft redelijk goed plakken.
Bij de

Wat betreft het slotje, laten we dit draadje nog ff een weekje aanzien of zo, voor het geval nog vragen of andere tips komen.

Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Rob en anderen,
De blower waar je de afbeeldingen laat zien zoals je weet zit achter de oliekoeler in de configuratie zuigen warmte weg bij de achterkant van de oliekoeler en dus bied mijn inzien geen oplossing in dit probleem. Het probleem komt bij geen luchtstroming over de ingang van de uitlaatbochten bij de cilinderkop. Hier kan het gloeiend rood worden. Bij vele overheids modellen zie je bijna altijd duidelijk tekens van de hitte blaren op de lucht management vinnen boven de uitlaat header bochten. Het is meer een lak probleem dan de kunststof materiaal van de onderdelen. De kans dat het in de fik steekt lijkt mij zeer gering . Wel ben ik het mee eens dat BMW had kunnen beter als standaard uitvoering een hitte bestendig schild aan de onderkant van de vinnen aanbrengen of tenminste een hittebestendig lak of coating hier gebruikt. De test cel bij BMW heeft hoofdwaarschijnkijk adequaat lucht stroom en deze was nooit als een zwakke plek ontdekt
tot die tijd van de eerste recall actie in de VS.
Het probleem is niet levensgevaarlijk en wel vrij simpel om zelf op te lossen een goede ideeën zijn hier al genoemd.
gr,
Kenny
De blower waar je de afbeeldingen laat zien zoals je weet zit achter de oliekoeler in de configuratie zuigen warmte weg bij de achterkant van de oliekoeler en dus bied mijn inzien geen oplossing in dit probleem. Het probleem komt bij geen luchtstroming over de ingang van de uitlaatbochten bij de cilinderkop. Hier kan het gloeiend rood worden. Bij vele overheids modellen zie je bijna altijd duidelijk tekens van de hitte blaren op de lucht management vinnen boven de uitlaat header bochten. Het is meer een lak probleem dan de kunststof materiaal van de onderdelen. De kans dat het in de fik steekt lijkt mij zeer gering . Wel ben ik het mee eens dat BMW had kunnen beter als standaard uitvoering een hitte bestendig schild aan de onderkant van de vinnen aanbrengen of tenminste een hittebestendig lak of coating hier gebruikt. De test cel bij BMW heeft hoofdwaarschijnkijk adequaat lucht stroom en deze was nooit als een zwakke plek ontdekt
tot die tijd van de eerste recall actie in de VS.
Het probleem is niet levensgevaarlijk en wel vrij simpel om zelf op te lossen een goede ideeën zijn hier al genoemd.
gr,
Kenny
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Ik had stille hoop dat door de olie geforceerd te koelen ook de motorwarmte daar lager te krijgen.
Maar als het de gebied rondom de uitlaat is, heeft betere oliekoeling weinig nut dus.
Top, weer wat geleerd!
Dan zou ik het eens proberen met die plakbare (en vouwbare) hitteschild (normaal gesproken bedoelt voor de onderzijde van de koffer) op strategische plekken te monteren.
Maar als het de gebied rondom de uitlaat is, heeft betere oliekoeling weinig nut dus.
Top, weer wat geleerd!

Dan zou ik het eens proberen met die plakbare (en vouwbare) hitteschild (normaal gesproken bedoelt voor de onderzijde van de koffer) op strategische plekken te monteren.
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Rob,
Een beetje off-topic... maar ik zal zeggen dat de overheids ventilator doet zeker zijn werk om de olie temperatuur bij extreem omstandigheden binnen de vellige marge te houden. Het is begrijpelijk dat je zegt bij lager olietemp minder warmte. Dienstdoeners die in ook heet zuidelijke landen moeten vaak de draaiende motor stationair laten staan. De unit die je laat zien zorgt voor aangezogen lucht stroming over de oliekoeler en met een reductie in olie temp en ook een reductie binnen de blok, vooral zoals bedoeld, bij stilstaan. De oliekoeler is in feite een warmtewisselaar die afhankelijk is van een luchtstroom om zijn werk te doen. Die op ons BMW's zijn groot en over-dimensioneerd (dank je heer BMW) maar groot of klein is het toch niets waard zonder dat lucht doorheen gaat. Wij burgers komen zelden in de buurt van de extremen dat politie e.a. moeten dagelijks meemaken met de motorfiets.
on-topic... Het aanbrengen op het kunststof van een hitte schild is ook mijn inzien het best oplossing bij hoog temperatuur uitstraling van de bochten.
gr,
Kenny
Een beetje off-topic... maar ik zal zeggen dat de overheids ventilator doet zeker zijn werk om de olie temperatuur bij extreem omstandigheden binnen de vellige marge te houden. Het is begrijpelijk dat je zegt bij lager olietemp minder warmte. Dienstdoeners die in ook heet zuidelijke landen moeten vaak de draaiende motor stationair laten staan. De unit die je laat zien zorgt voor aangezogen lucht stroming over de oliekoeler en met een reductie in olie temp en ook een reductie binnen de blok, vooral zoals bedoeld, bij stilstaan. De oliekoeler is in feite een warmtewisselaar die afhankelijk is van een luchtstroom om zijn werk te doen. Die op ons BMW's zijn groot en over-dimensioneerd (dank je heer BMW) maar groot of klein is het toch niets waard zonder dat lucht doorheen gaat. Wij burgers komen zelden in de buurt van de extremen dat politie e.a. moeten dagelijks meemaken met de motorfiets.
on-topic... Het aanbrengen op het kunststof van een hitte schild is ook mijn inzien het best oplossing bij hoog temperatuur uitstraling van de bochten.

gr,
Kenny
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Voor iedereen.....fijne kerstdagen...en inderdaad veel en veilge kilometers in 2012!
groetjes J.v.Soelen

groetjes J.v.Soelen

- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Dan heb ik er nog eentje ...............
Bij mij is het spul dus aardig weggebrand en mijn vraag is dus hoe ik dit moet repareren. Dat de lak van het hittebestendige type zal worden is duidelijk, kleur wordt mat-zwart en past goed bij mijn motor, maar hoe knap je het verbrande kunststof weer op? Uithakken/schuren maar dan?

Bij mij is het spul dus aardig weggebrand en mijn vraag is dus hoe ik dit moet repareren. Dat de lak van het hittebestendige type zal worden is duidelijk, kleur wordt mat-zwart en past goed bij mijn motor, maar hoe knap je het verbrande kunststof weer op? Uithakken/schuren maar dan?


Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Baird:
Ik zal nog even wachten tot januari 2012 (als ze dan nog niet hebben gereageerd van BMW KIS en/of BMW Dealer(s), want die zullen toch heus wel mee lezen op dit FORUM ! ).
En ze de klacht(en) niet alleen van BMW R 1100 RS-en maar veel meer BMW type's met volle kuip lezen.
Dan ga ik het zelf aanpakken door:
Onderkuip af te nemen.
Verbrand deel weg te halen totdat ik aanhechting vindt.
Daarin een polyester matje te knippen en opvullen met polyester.
Gald schuren, staal plamuur, schuren, spuitplamuur,vòòrste deel wat het gevoeligste is voor verbranding beplakken met heating-tape (hetzelfde wat ook onder tegen de koffer geplakt zit), daarna weer spuitplamuur en heel ligt opschuren,
Daarna afspuiten met hitte bestendige (zwarte)lak.
Kijk BMW KIS/- Dealer(s) dit is b.v. een correcte oplossing !.
Mvgr. J.v.Soelen _003
Ik zal nog even wachten tot januari 2012 (als ze dan nog niet hebben gereageerd van BMW KIS en/of BMW Dealer(s), want die zullen toch heus wel mee lezen op dit FORUM ! ).
En ze de klacht(en) niet alleen van BMW R 1100 RS-en maar veel meer BMW type's met volle kuip lezen.
Dan ga ik het zelf aanpakken door:
Onderkuip af te nemen.
Verbrand deel weg te halen totdat ik aanhechting vindt.
Daarin een polyester matje te knippen en opvullen met polyester.
Gald schuren, staal plamuur, schuren, spuitplamuur,vòòrste deel wat het gevoeligste is voor verbranding beplakken met heating-tape (hetzelfde wat ook onder tegen de koffer geplakt zit), daarna weer spuitplamuur en heel ligt opschuren,
Daarna afspuiten met hitte bestendige (zwarte)lak.
Kijk BMW KIS/- Dealer(s) dit is b.v. een correcte oplossing !.
Mvgr. J.v.Soelen _003
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Schoonmaken, ontvetten, afschuren, evt plamuren, gronden en aflaken.Baird schreef:Dan heb ik er nog eentje ...............
Bij mij is het spul dus aardig weggebrand en mijn vraag is dus hoe ik dit moet repareren. Dat de lak van het hittebestendige type zal worden is duidelijk, kleur wordt mat-zwart en past goed bij mijn motor, maar hoe knap je het verbrande kunststof weer op? Uithakken/schuren maar dan?![]()
gr,
Kenny
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
@Kenny: Ben er maar mee begonnen: met de schuurschijf de verbrande laag weg geschuurd, er gaat dus geen matje en/of polyester geplakt worden op dit ABS materiaal en ook geen hittebestendige folie of zoiets zoals eerder gesuggereerd. Woensdag een spuitbusje kunststof hechtprimer kopen en er op spuiten, dan een lik donkergrijze Hamerite dat ik nog heb staan, de kleur is bijna het zelfde als het Titangrau van mijn motor. Dan kan het er weer jaren tegen.
Als het goed is zijn dan ook mijn xenon H3 lampen binnen en kunnen die in een moeite gemonteerd worden voordat de tupperware er weer op gaat, we gaan het nieuwe jaar goed verlicht binnen. Dan op 14 januari nog een paar Grip-puppies van Kenny en het feest kan beginnen!

Als het goed is zijn dan ook mijn xenon H3 lampen binnen en kunnen die in een moeite gemonteerd worden voordat de tupperware er weer op gaat, we gaan het nieuwe jaar goed verlicht binnen. Dan op 14 januari nog een paar Grip-puppies van Kenny en het feest kan beginnen!
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Als de kleur een beetje past is het allemaal niet zo veel werk, in ieder geval kost het minder tijd dan op Herr BMW wachten totdat die actie onderneemt, hieronder een paar foto's van de activiteiten tijdens de afgelopen vrije dagen.
Afsteken en met een kleine schuurschijf glad mogelijk maken, afplakken met tape, hechtprimer er op en aflakken met Hammerite zwart.





Afsteken en met een kleine schuurschijf glad mogelijk maken, afplakken met tape, hechtprimer er op en aflakken met Hammerite zwart.





Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Het zal niet de eerste schoonheids-- prijs winnen maar een duidelijk verbetering, is nu beter beschermd en op deze plek komen toch weinig volk voorbij
gr,
Kenny

gr,
Kenny
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Baird schreef:Als de kleur een beetje past is het allemaal niet zo veel werk, in ieder geval kost het minder tijd dan op Herr BMW wachten totdat die actie onderneemt, hieronder een paar foto's van de activiteiten tijdens de afgelopen vrije dagen.
Afsteken en met een kleine schuurschijf glad mogelijk maken, afplakken met tape, hechtprimer er op en aflakken met Hammerite zwart.
Hé man, dat ziet er goed uit, ik heb de foto's doorgemaild aan BMW (KIS), dat dit één oplossing is i.p.v. een PDF-je en sticker.
Mvgr. J.v.Soelen
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Kenny, dit voorbeeld kunnen BMW Dealer(s) overnemen en de adressen opvragen bij BMW (KIS) voor diegene met een volle kuip in hun regio.Beamietoo schreef:Het zal niet de eerste schoonheids-- prijs winnen maar een duidelijk verbetering, is nu beter beschermd en op deze plek komen toch weinig volk voorbij![]()
gr,
Kenny
Alweer een oplossing.
Mvgr. J.v.Soelen
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Kenny bedoelt dat je op die plek van de tupperware niet zo snel volledig zicht op hebt, oftewel zult zien en dus opvallen.
Ben het met je eens dat een BMW dealeRT hierin een belangrijke bijdrage kan leveren om dit probleem te onderkennen en op te lossen.
Maar het is mijn ervaring dat de gemiddelde BMW dealeRT wacht totdat BMW Nederland hen hierop aanstuurt.
Waarschijnlijk in verband met aansprakelijkheid, garantie en de kosten.
En op de keeper beschouwt zijn er wel meer aanpassingen die BMW zou moeten overnemen cq. uitvoeren.
Maar als een motor niet zo meer courant is, verdwijnt het waarschijnlijk ook wel een beetje van hun radar.
Overigens complimenten voor de oplossing!

Ben het met je eens dat een BMW dealeRT hierin een belangrijke bijdrage kan leveren om dit probleem te onderkennen en op te lossen.
Maar het is mijn ervaring dat de gemiddelde BMW dealeRT wacht totdat BMW Nederland hen hierop aanstuurt.
Waarschijnlijk in verband met aansprakelijkheid, garantie en de kosten.
En op de keeper beschouwt zijn er wel meer aanpassingen die BMW zou moeten overnemen cq. uitvoeren.
Maar als een motor niet zo meer courant is, verdwijnt het waarschijnlijk ook wel een beetje van hun radar.

Overigens complimenten voor de oplossing!

Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
YES ! Dank je DMM.dutchmidiman schreef:Kenny bedoelt dat je op die plek van de tupperware niet zo snel volledig zicht op hebt, oftewel zult zien en dus opvallen.![]()
Ben het met je eens dat een BMW dealeRT hierin een belangrijke bijdrage kan leveren om dit probleem te onderkennen en op te lossen.
Maar het is mijn ervaring dat de gemiddelde BMW dealeRT wacht totdat BMW Nederland hen hierop aanstuurt.
Waarschijnlijk in verband met aansprakelijkheid, garantie en de kosten.
En op de keeper beschouwt zijn er wel meer aanpassingen die BMW zou moeten overnemen cq. uitvoeren.
Maar als een motor niet zo meer courant is, verdwijnt het waarschijnlijk ook wel een beetje van hun radar.
Overigens complimenten voor de oplossing!
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Het geheel is op de Nieuwjaarsborrel inclusief mijn Triple-Xenon te aanschouwen, ijs en weder dienende uiteraard!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Ja, dutchmidiman dit had ik dus ook gedacht TOEN ik dik 2mnd. gelden contact opnam met BMW KIS en hun dit probleem voorlegde.dutchmidiman schreef:Kenny bedoelt dat je op die plek van de tupperware niet zo snel volledig zicht op hebt, oftewel zult zien en dus opvallen.![]()
Ben het met je eens dat een BMW dealeRT hierin een belangrijke bijdrage kan leveren om dit probleem te onderkennen en op te lossen.
Maar het is mijn ervaring dat de gemiddelde BMW dealeRT wacht totdat BMW Nederland hen hierop aanstuurt.
Waarschijnlijk in verband met aansprakelijkheid, garantie en de kosten.
En op de keeper beschouwt zijn er wel meer aanpassingen die BMW zou moeten overnemen cq. uitvoeren.
Maar als een motor niet zo meer courant is, verdwijnt het waarschijnlijk ook wel een beetje van hun radar.
Overigens complimenten voor de oplossing!
Deze verlegde het (probleem) naar BMW Dealer(s), die op hun beurt weer commentaar gaf(ven) van: " Denk je dat ik dit ga betalen ! " .
Met dit gegeven weer terug naar BMW KIS maar die willen HELEMAAL NIETS !.
Dutchmidiman/Baird/Beamietoo, als jullie (na Nieuwjaar) eens contact opneem met BMW KIS Rijswijk ?, en hun dit probleem voorleg ( Met in je hoofd deze voorinformatie).
Ik ben heel benieuwd wat jullie te horen krijgen.
Mvgr. J.v.Soelen
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4382
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Het "gezellige" bericht van Bluesbeemer is verwijderd ook heeft hij een off. waarschwing gekregen.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Jos WRSM
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Bij mijn motor is de reparatie van de brandplekken nu klaar. Mijn eigen ervaring met afhandeling van problemen na de garantieperiode door BMW leert dat dat je daar niet te veel van moet verwachten, dat je daar veel energie in moet stoppen en eigenlijk niets voor terug moet verwachten. Ik ben daarom tevreden met mijn oplossing en hou het daarbij.
Eindresultaat, zie je het kleurverschil?

De befaamde sticker die BMW als ultieme oplossing zag voor de oplossing van het probleem:

Nog een brandplek gevonden in de bodemplaat, lekker laten zitten!

Eindresultaat, zie je het kleurverschil?

De befaamde sticker die BMW als ultieme oplossing zag voor de oplossing van het probleem:

Nog een brandplek gevonden in de bodemplaat, lekker laten zitten!

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Reactie van BMW is gelijk aan reactie van welke dealer dan ook. BMW wil wel verkopen (winst) maar service verlenen kost geld dus minder winst! Duidelijk geval van jammer voor de koper is het device van BMW blijkbaar. Berijders van een BMW hebben meer gevoel voor dit probleem gezien hun oplossing!
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Wat mij betreft mag dit onderwerp wel afgesloten worden.
Of je maakt er een rechtzaak van omdat je meent dat je je recht kunt halen, of je accepteert de huidige situatie!
Tamme
Of je maakt er een rechtzaak van omdat je meent dat je je recht kunt halen, of je accepteert de huidige situatie!
Tamme
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Dank Jos.Jos WRSM schreef:Het "gezellige" bericht van Bluesbeemer is verwijderd ook heeft hij een off. waarschwing gekregen.
"Een RESPECT vol jaar " .
Mvgr. J.v.Soelen
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Baird , dat heb je keurig gedaan man, het ziet er goed uit.Baird schreef:Bij mijn motor is de reparatie van de brandplekken nu klaar. Mijn eigen ervaring met afhandeling van problemen na de garantieperiode door BMW leert dat dat je daar niet te veel van moet verwachten, dat je daar veel energie in moet stoppen en eigenlijk niets voor terug moet verwachten. Ik ben daarom tevreden met mijn oplossing en hou het daarbij.
Eindresultaat, zie je het kleurverschil?
De befaamde sticker die BMW als ultieme oplossing zag voor de oplossing van het probleem:
Nog een brandplek gevonden in de bodemplaat, lekker laten zitten!
Mvgr. J.v.Soelen
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Nee tamme je heb gelijk, ik wil er vast géén rechtzaak van maken, maar door dit Forum-onderwerp zijn we er wel achter gekomen v.w.b. " After-Sales " ongeacht de leeftijd.tamme schreef:Wat mij betreft mag dit onderwerp wel afgesloten worden.
Of je maakt er een rechtzaak van omdat je meent dat je je recht kunt halen, of je accepteert de huidige situatie!
Tamme
Dus voor diegeen die dat kan MAG op dit FORUM-onderwerp het slotje.
PS: Met dank aan diegene die hebben bijgedragen dit onderwerp onder de aandacht van de BMW-rijders te brengen.
Mvgr. J.v. Soelen
-
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 08 feb 2009, 12:44
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Geachte heer van Soelen, u hebt gelijk, door deze actie is het probleem wel goed naar voren gebracht en zal er hopelijk vanuit BMW actie ondernomen worden, ook voor de oudere R modellen
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
Dit probleem is mij bekend, mijn 1150RS had hier ook lichte neiging toe. Gevoelsmatig heeft het wel voor een deel met afstelling te maken. Te rijk of te arm kan zomaar verschil maken in de temperatuur afgifte van cilinders en uitlaatbochten, veelal heb ik op oct. 95 gereden. Na 8 jaar trouwe km heb ik hem ingeruild. Met lichte schade aan het kuipdeel door de temperatuur ontwikkeling. Gelukkig is dit tussenstukje vervangbaar. En ritten van 800km/dag heeft het overleeft. De Knalpot in Rilland Bat zal vast wel een oplossing hebben voor een tweede hands kuip deeltje.
- Baird
- 2024
- Berichten: 4366
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
De Knalpot heeft ze wel alleen niet in mijn kleur (voor een RT à €55/stuk), als ik dan toch met verf aan de gang moest kon ik net zo goed mijn eigen exemplaren opknappen.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jvsoelen
- Berichten: 86
- Lid geworden op: 15 nov 2009, 10:40
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Locatie: Geldermalsen
- Contacteer:
Re: Brandgevaar bij BMW R 1100 RS met volle kuip
tamme schreef:Geachte heer van Soelen, u hebt gelijk, door deze actie is het probleem wel goed naar voren gebracht en zal er hopelijk vanuit BMW actie ondernomen worden, ook voor de oudere R modellen
Aan alle Forum-onderdeel bezoekers met een BMW met " VOLLE KUIP ".
Nu is/zijn er : " WEBCARE " mensen die (sporen - zoeken) in/op Forum's van het internet naar onderwerpen die het merk ( in ons geval BMW ) af of er onderwerpen/problemen
zijn die - / of dat ze het niet kunnen, die schade aan HUN product aanbrengen.
En waar naar ( in mijn/ons geval ) niets door BMW KIS en/of
BMW Motorrad Dealers "NIETS" aan wordt gedaan.
Deze mensen zijn " WEBCARE's " .
Hopelijk dat deze WEBCARE mensen dit Forum-onderdeel lezen en/of erop worden gewezen en er mee verder gaan !.
Laten we het hopen, (ze kunnen mij E-mailen ), en dan zal ik het hun heel netjes en goed onderbouwd uitleggen wat mijn/ons probleem is over "Brandgevaar " bij BMW Motorfietsen met Volle Kuip.
Mvgr. J.v.Soelen. _003
PS: Dit is het laatste wat ik kan doen aan dit probleem.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht