chokekabel

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
pjoter

chokekabel

Ongelezen bericht door pjoter »

als ik bij mijn r1100rt de choke hendel terugdraai, komt de chokekabel met zijn verstelling los te hangen. als ik nu gas geef springt hij terug. ik ben bij een dealer door de showroom gelopen, en heb de choke bij een r1100rt erop gezet. deze had hetzelfde probleem. is dit normaal? :?:
peijsj
Type: R1100RT

Re: chokekabel

Ongelezen bericht door peijsj »

Beste

Volgens mij hebben ze dit allemaal. Mijne ook. niets aan de hand.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Lijkt er op dat de kabel of het mechanisme niet soepel beweegt(droog, beetje versleten of vuil). Beetje kruipolie of WD40 door de kabel en op het mechanisme spuiten dan gaat het vast beter, het hoort dus niet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
pjoter

De choke kabel werkt perfect, en is geolied. het lijkt er alleen op dat de verstelling bovenaan nergens aan vastzit. er zit wel een nokje aan, maar dat doet niks.
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Is wel herkenbaar. Het ligt volgens vioma en mij aan het 'ingenieuze' blokje waar choke en gaskabel samenkomen onder de motronic. Redelijk bewerkelijk om dat op te lossen, dat moeten wij dus nog doen. Te zijner tijd laat ik wel weten of het slijtage of verzameld vuil is als oorzaak.
pjoter

Oke, bedankt voor de info. ik ben benieuwd wat er uit komt. Big RT Smile
stefke
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Ik heb dit jaar ook werk gehad met mijn chokekabel, maar dacht eerst dat het in dit draadje om een andere klacht ging. Nu lijkt het erop dat we misschien toch hetzelfde probleem hadden, net als Dave en Vioma zo te lezen. Daarom zal ik aangeven wat ik heb gedaan.

Mijn klacht was dat de choke bijna niet reageerde, dus het toerental steeg weinig tot niets als het handel bewogen werd. Dat moet wel, want dat is het enige wat de kabel doet: een blokje verschuiven dat op zijn beurt het wiel (pulley) verdraait waar de gaskabels aan zitten. Als het goed werkt worden de gaskabels dus iets aangetrokken en gaat het toerental wat omhoog.
Omdat het bij mij niet werkte heb ik eerst de chokekabel vervangen. Toen ik daarmee bezig was zag ik dat ook de korte gaskabels van de pulley naar de gasklephuizen getierd waren en dus vervangen moesten worden. Gelijk ook maar de lange gaskabel vervangen, want die zag er niet jonger uit. Het pulleyhuis was licht vervuild, maar zeker niet teveel en had genoeg vet om prima te werken. Alles gemonteerd, maar de klacht bleef hetzelfde. Toen ook het pulleyhuis vervangen met de schuif van de choke, want bij nadere inspectie bleek zowel de schuif als de pulley iets versleten. (Vreemd genoeg kost een nieuw pulleyhuis bijna niets, volgens mij 20 of 25 euro bij de dealer). Nu was alles vernieuwd, en ik had alles volgens de boeken afgesteld, maar de klacht was er nog: de choke gaf bijna geen toerentalverhoging. Het kon dus maar aan een ding liggen: de voorgeschreven speling van 2mm op de korte gaskabels is te groot, of in ieder geval te groot zoals ik het had gemeten. De choke werkte wel, maar binnen die speling en het had dus geen effect. Dit kan ook optreden bij het synchroniseren van de gaskleppen, als dan die speling iets te ruim wordt werkt de choke niet meer. Dus heb ik de speling iets krapper afgesteld en nu werkt alles prima.

Je kan begrijpen dat het een langdurige klus was, maar ik weet nu dat alles goed is, soepel loopt en prima is afgesteld. :-)
Met deze info moet het lukken om de klacht sneller op te lossen dan ik erover deed. Kijk of de kabels soepel lopen en niet getierd zijn, check de spelingen en dan vooral die bij de gasklephuizen (let op: als je deze anders afstelt moet je wel weer synchroniseren!). Moet je kabels vervangen, dan moet je ook bij het pulleyhuis. Dat is even een klus, maar het valt op zich wel mee. Ik zou zeggen als dat huis nooit is vervangen en je hebt aardig wat km's op de teller: gewoon een nieuwe erin zetten. Dan weet je zeker dat het daar niet aan ligt en heb je weer een nieuwe veer die de chokekabel strak houdt.

Ik hoop dat je wat aan dit verhaal hebt!

Groeten, Stefke
Groet, Steven
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

stefke schreef:...net als Dave en Vioma zo te lezen...
Wij hebben er geen last van, maar mijn motor wel :D en Vioma is zo vriendelijk om naar mijn motor te kijken!

Verder denk ik dat jouw verhaal best wel eens uitgeprobeerd kan worden voordat we alles losgooien en vervangen. Dat kan tenslotte altijd nog! Bedankt voor de tip, ik zal er in ieder geval rekening mee gaan houden...

Mooi toch, zo'n forum...
stefke
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: veluwe

Ongelezen bericht door stefke »

Succes! Ik ben benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
Groet, Steven

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”