Een uitlaatgaskatalysator en een lambda regeling zijn twee compleet gescheiden systemen.
Om de katalysator goed te laten werken, moeten de aangeleverde uitlaatgassen zich nadat de motor min of meer op bedrijfstemperatuur is gekomen, zich constant fluctueren tussen een arm en een rijk mengsel.
Uitlaatgaskatalysator:
Dit betekent dat bij een arm mengsel er een luchtoverschot is en bij een rijk mengsel er een brandstofoverschot (zuurstof tekort). Door dit constant oscillerende mengselverhoudingen kan de katalysator zijn werk goed doen omdat er een groot verschil is in "emissiewaarden" bij een rijk en een arm mengsel waardoor het "rodium"wat in de katalysator is opgedampt, een katalyserende (chemische reactie) werking heeft op de uitlaatgassen, waardoor deze een veel lagere emissiewaarden krijgt. Dit kan niet onbepaald doorgaan, na verloop van tijd is de katalysator op en moet vervangen worden (= duur) en bij benzienauto's, APK keurpunt.
De Lambda sonde:
De Lambda sonde is eigenlijk een zuurstofsensor die het motorenmanagement verteld wat voor situatie uit de verbrandingskamer(s) komt. Daardoor kan het motormanagement (ECU = Electrical Control Unit) het mengselverhouding constant laten fluctueren zodat de katalysator zijn werk kan doen.
Bij een koude start, moet de motor eerst op RIJK blijven staan (het vroegere CHOKE gebruik) zodat de motor niet afslaat, daardoor is er geen fluctuatie van het mengsel en zal de katalysator niet werken. PAS OP, zodra een koude motor is gestart, wordt de Lambda sonde elektrisch voorverwarmd, tussen de 300 en 400gr!!
Nadat de motor warm is en zonder koudestartloop kan blijven draaien, wordt deze verwarming door de ECU uitgeschakeld.
Bij het verwijderen van de katalysator, zal de restrictie in het uitlaatsysteem afnemen (en daarmee ook de geluidsdemping) en dit kan soms een iets verhoogd koppel geven, maar omdat het geluid wat forser is, wordt gauw de indruk gewekt dat de motor sneller oppakt (suggestieve tuning

)
Een R1100XX / R1150XX heeft 1 Lambda sonde en een R1200XX heeft er 2, in elke bocht zit er 1.
Hopelijk is de uitlaatgasreiniging nu iets duidelijker.