Trajectcontrole op snelwegen 130 km/u

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

Trajectcontrole op snelwegen 130 km/u

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De "jacht" op meer geld (staatskas) gaat onverminderd voort.
Hoewel je kunt beargumenteren dat dit wél redelijk is.

Nadeel van traject-controle is, althans dat bemerk ik, dat iedereen langzamer dan de aangegeven maximum snelheid gaat rijden om er zeker van te zijn dat ze niet per ongeluk net ff te hard rijden (marges van overschrijding bij trajectcontrole zijn lager dan bij andere "reguliere" snelheidscontrole-methodieken).
Waardoor de capaciteit (doorvoersnelheid) van de weg niet optimaal benut zal worden.
(plus het harmonica-effect als bestuurders de trajectcontrole binnen rijden).

http://www.knmv.nl/verkeer/nieuws/traje ... en-130-kmu
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: Trajectcontrole op snelwegen 130 km/u

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

En zo zie je dat niet alle maatregelen leiden tot meer veiligheid op de (snel)weg. De geforceerde jacht op lichte snelheidsoverschrijdingen hebben dus een negatief effect.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Trajectcontrole op snelwegen 130 km/u

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Vorige week met mijn koor op stap geweest en een paar trajectcontroles langs zien komen. Volgens mij zijn die stukken weg gevaarlijker dan gewone snelwegen:
- de tussenafstanden zijn veel korter dan wanneer er grotere snelheidsverschillen zijn, invoegen kan echt een ramp zijn
- veel mensen kijken meer op de snelheidsmeter dan naar de andere weggebruikers of verkeerstekens
- de lage snelheid (Utrechtsebaan en A13: 80km/h) is slaapverwekkend, of men denkt wel even iets anders te kunnen doen (cd wisselen, bellen, sjekkie draaien, etc)

Ik kan het niet hardmaken met cijfers, maar het zou me niet verbazen als er hierdoor meer ongelukken gebeuren - terwijl de trajectcontrole vooral (kuch, kuch) de veiligheid ten goede zou komen.
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”