onderhoud voor veelrijders
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
onderhoud voor veelrijders
Matti stelt zich voor
door Matti » vr maart 06, 2009 3:13 pm
Hoi allemaal,
Mijn naam is Matthieu, 32 jaar, woonachtig in Oisterwijk, trotse vader van een 11 maanden oude dochter en sinds 1,5 jaar R1100Rt rijder.
daarvoor heb ik twee Honda's CM400 gehad (1tje geparkeerd onder een vrachtwagen in '97), een Yamaha XV535, twee K75RT's en een Yamaha XJ600.
voor mijn werk word ik dagelijks in Heerlen en Rotterdam verwacht, vandaar de kleine 40.000 km per jaar die ik op dit ogenblik met de BMW rijd.
Mijn dank is groot voor jullie hulp bij t installeren van de safety lights en binnenkort hoop ik met Han en Karel de abs mod uit te voeren.
Hopelijk tot ziens,
Matthieu.Matti
Newby
Matti,
Wat een km's !!!!!!! Hoe doe je dat met de onderhoudsintervals, hou je die aan, of heb je ze verlengd (anders worden 't wel veel beurtjes.....). Ik rijd zelf 50.000 km's per jaar met m'n auto . Elke dag Kerkrade-Eindhoven-Kerkrade. Aangezien alles snelweg is en de auto altijd op bedrijfstemperatuur is treed er minder slijtage op en daarom heb ik de onderhouds intervals aangepast. Daar ik i.v.m de toekomstige KM-Heffing soms al eens philosofeer hoe ik dat in de toekomst ga doen (auto of motor) vroeg ik me af of dat met een RT ook gaat.
Ik hoor 't wel.
Groetjes
ltjl (Leon)
R850RT, Garmin 2610, Baehr intercom
ltjl
Organisatie RT treffen
door dhr » za maart 07, 2009 8:20 pm
Leon,
Ik heb met mij dealer afgesproken dat 2 x per jaar er een grote beurt wordt gedaan. Ik zit met 32 -34K in ongeveer het zelfde schuitje.
Het belangrijkste zijn olie, remblokjes en kleppen stellen. Die controlleer ik zelf wekelijks (+ nog zo wat dingen als banden) dat is om de 800-900km.
De dealer moet het natuurlijk wel weten, hij moet zijn onderhoudsactiviteiten vlgs schema BMW aanpassen
hgr
KeesHet zijn steeds dezelfde die doorrijden: ALLEEN NU EVEN NIET!
Bikkels Met Wilskracht
+ R1100RT, 1997, Glacier Grün, Ztechnik ruit +
dhr
Senior-RT-lid
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: onderhoud voor veelrijders
http://nicovanliersp.web-log.nl/nicovan ... air-o.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- JOS WRSM
- Erelid
- Berichten: 4381
- Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amsterdam
- Contacteer:
Re: onderhoud voor veelrijders
Inmiddels verplaatst . . . naar :Alle overige items aangaande: BMW R850RT - R1100RT - RT1150RT - R1200RT Onder een Sticky

Jos
Jos WRSM
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: onderhoud voor veelrijders
Uiteraard ben ik zelf ook erg benieuwd naar de levensduur van deze R 1200RT en de toekomst zal het uitwijzen want ik ben niet van plan om hem in te ruilen voor een andere.
groet,
Ben
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
- BeemerBert
- Berichten: 522
- Lid geworden op: 21 jan 2009, 22:38
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: De Mergelandroute
- Locatie: Heerlen
Re: onderhoud voor veelrijders
Er is zoveel verbeterd, en met het geld wat ik uitspaar voor overbodige beurten kan ik best ooit eens een reparatie aan.
Met een reparatie handboek kun je veel zelf in de gaten houden, poetsen, smeren, synchroniseren, olie verwisselen, controle remblokken en eventueel vervangen is geen probleem.
Persoonlijk zal ik blok of cardan niet openmaken ( nog niet

Dealers leven van het onderhoud ( en kijk die panden eens :lol: :lol: ) de marge op de verkoop van een nieuwe is minimaal.
In de Autoweek werden vaker garages getest en bleek steeds dat er veel punten overgeslagen werden.
Zou wel een motorblad willen waar dit ook gebeurde voor motoren.
Voor 80% van het onderhoud heb je geen opleiding voor monteur nodig, en voor de overige 20% ga ik wel naar een BMW specialist waar vaak BMW liefhebbers staan te sleutelen en waar je nog antwoord op je vragen krijgt.
Ik ben geen veelrijder, ongeveer 10.000 km per jaar. Als ik nu nog leer kleppenstellen komt mijn BMW nog maar eens in de 3 jaar bij een specialist voor een BEPERKTE beurt. Ik laat ze echt geen olie wisselen als ik dat zelf kan voor 30 euro inclusief filter.
Wie kan me vertellen wat ze onderhouden buiten de vloeistoffen en kleppenstellen ? Het is toch gewoon een vervangingsmarkt

En voor de echte veelrijders, goede olie moet makkelijk 20 tot 30.000 km meegaan.
Nog een sprekend voorbeeld wat niets met motoren te maken heeft:
Je verwarmingsketel, iedereen vindt of krijgt verteld dat je hem jaarlijks moet onderhouden

Mijn beste vriend heeft een klein instalatiebedrijf en heeft in 1998 bij mij in huis verwarming en alle water aangelegd.
Toen ik hem vroeg voor jaarlijks onderhoud werd ik uitgelachen. Dit was niet nodig, het enige wat een storing kan veroorzaken is in principe de printplaat bij de moderne ketels, en die onderhoud je niet maar vervang je!
Nu bijna 11 jaar later is er nog nooit een monteur in het verwarmingshok geweest! Kosten 0 euro

Tuurlijk gaat aan onze BMW wel eens wat stuk, meestal merken we het niet en krijgen we het bij een onderhoudsbeurt verteld, en wat de kosten van vervanging zijn

Merken we het wel, dan gaan we tussentijds naar de dealer en betalen we ook de hoofdprijs.
Voor mij is motorrijden Hobby, poetsen en een beetje klooien vindt ik leuk

Als ik met zelf olieverwisselen ( wat ik gewoon jaarlijks doe ) 150 euro kan verdienen in een uurtje

Als ik op een setje banden 150 euro kan verdienen door niet naar de dealer te gaan maar eerst even prijs op te vragen

Voor dat geld ga ik liever een weekendje weg met mijn vrouw, op de motor natuurlijk :lol: :lol: :lol:
Ik hoor wel wat jullie ervan vinden.
Groeten, Bert
Re: onderhoud voor veelrijders
Om problemen te voorkomen denk ik dat de dealer/fabrikant de intervals betrekkelijk kort zet. Daarbij zal veel spul preventief vervangen worden. In de luchtvaart doen ze oliën / vloeistoffen testen, dan heb je een goed beeld van de staat van de vloeistof, maar ook van de staat van de motor.
Ik denk dat je bepaalde zaken beter conform de onderhoudsinterval kunt vervangen (filters, riemen, leidingen, remvloeistof) omdat je daar niet veel aan kunt inschatten, maar motorolie, bougies en afstelwerkzaamheden, daar kun je een inschatting van maken daar je in dat geval zaken zoals rijstijl / bedrijfstemperatuur / toerental / rijomgeving (100 km snelweg in nederland is anders als 100 km Eifel) als variabele in kunt zetten.
Tot nu toe doe ik alles "by the book" (alles zelf behalve de remvloeistof verwisselen ivm integraal ABS, dat durf ik niet.......

Groetjes
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: onderhoud voor veelrijders
zoals gewoonlijk ben ik weer de laatste van het stel die een vraag ziet en er op reageert...
dus bij deze, ik ben bang dat ik inmiddels 1 van de weinigen ben die zijn motor netjes voor elke beurt naar de dealer brengt en dat betekent inderdaad eens in de paar maanden

aan de andere kant, ik krijg een nette km vergoeding van mijn baas en kan daar makkelijk de beurten van betalen.
uiteindelijk zit ik elke dag met een enorme grijns op de motor en dat is me ook wat waard.
zelf sleutelen kan ik niet, alles wat ik aanraak gaat stuk...
het kan goed zo zijn dat dealers allerlei zaken te vroeg vervangen, aan de andere kant heb ik de afgelopen 11 jaar probleemloos motor gereden voor mijn werk, zomer en winter (misschien doordat onderdelen op tijd vervangen werden).
bij elke motor (4 bij dezelfde dealer) heb ik een half jaar garantie gekregen en werd ook na die periode vaak nog zaken (bijvoorbeeld spanningsregelaar die 2 maanden na verlopen garantie stuk ging) gratis vervangen.
groetjes,
Matthieu.
Re: onderhoud voor veelrijders
Ik snap wat je bedoeld. De zekerheid die onderhoud door een vertrouwde dealer biedt, heeft een meerwaarde. Wel fijn als je een dealer hebt, die je zo'n goede service kan bieden. Mijn (beperkte) ervaringen met dealers (ik koop vrijwel altijd particulier) zijn helaas niet zo geweldig.
Bedankt voor je reactie, veel plezier op 't forum en veel veilige km's gewenst!
P.s.: Trouwens, ipv naar Heerlen, moet je op een door-de-weekse-dag eens de Mergellandroute rijden ! ......prachtig !!!! (op een mooie zaterdag/zondag is de Mergellandroute niet te doen door alle recreanten....je komt gewoon niet vooruit door alle fietsers, nordicwalkers, MTB'ers, campers, oldtimers en ander volk.....)
- dhr
- Berichten: 450
- Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: Alpine Weiss
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Locatie: Hoorn NH
- Contacteer:
Re: onderhoud voor veelrijders
Ik ben zelf ook iemand van zo min mogelijk aan de motorknutselen 1. omdat ik het niet kan en 2. er ook niet veel tijd voor heb. Mijn aangepaste onderhoud heb ik zo afegsproken met de dealer, waar ik dus i.p.v. 3 a 4 keer per jaar nog maar 2 keer per jaar kom tenzij ik bepaalde afwijkingen constateer. Zij hebben de activiteiten die ze doen daar op aangepast.
De dealer kwam er zelf mee. Gezien de vele (en warme) dagelijkse kilometers die ik maak, als ie 's ochtends start is pas amper afgekoeld van de vorige dag :; . Het is natuurlijk heel wat anders met motoren die een meer recreatiepatroon hebben.
Wel belangrijk is dat je zelf voldoende vaak en regelmatig controles v.w.b. de kritische delen uitvoerd en op tijd in laat grijpen.
Je moet wel alert zijn, ik doe bijvoorbeeld een vast rondje rond de motor op zaterdagmiddag.
hgr
Kees
Matti schreef:Ha Leon,
zoals gewoonlijk ben ik weer de laatste van het stel die een vraag ziet en er op reageert...
dus bij deze, ik ben bang dat ik inmiddels 1 van de weinigen ben die zijn motor netjes voor elke beurt naar de dealer brengt en dat betekent inderdaad eens in de paar maanden![]()
aan de andere kant, ik krijg een nette km vergoeding van mijn baas en kan daar makkelijk de beurten van betalen.
uiteindelijk zit ik elke dag met een enorme grijns op de motor en dat is me ook wat waard.
zelf sleutelen kan ik niet, alles wat ik aanraak gaat stuk...
het kan goed zo zijn dat dealers allerlei zaken te vroeg vervangen, aan de andere kant heb ik de afgelopen 11 jaar probleemloos motor gereden voor mijn werk, zomer en winter (misschien doordat onderdelen op tijd vervangen werden).
bij elke motor (4 bij dezelfde dealer) heb ik een half jaar garantie gekregen en werd ook na die periode vaak nog zaken (bijvoorbeeld spanningsregelaar die 2 maanden na verlopen garantie stuk ging) gratis vervangen.
groetjes,
Matthieu.
- HansD
- Berichten: 3333
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: onderhoud voor veelrijders
- 1 golf die keurig volgens VW schema beurten kreeg, inclusief vervangen olie
- 1 golf waarin een olie-fijnfilter werd gemonteerd - daarna werd alleen olie bijgevuld en nooit vervangen
- 1 golf waarin alleen olie werd bijgevuld en nooit vervangen
Daarna werd er met elke golf 100.000km gereden waarna de motor werd gedemonteerd, uit elkaar gegooid en geinspecteerd.
Conclusie: nauwelijks verschil in slijtage, alledrie golfs waren nog prima in orde. Bij de motor met fijnfilter was de olie zelfs nog schoon/doorzichtig.
Er werd commentaar gevraagd van Volkswagen. Die kwamen natuurlijk met hun garantie-verhaal, waarbij ze onder alle omstandigheden garantie moeten kunnen bieden, bijv. ook voor mensen die bij -30 graden wegsscheuren met hun koude motor etc... Kortom: de beurten zijn mede gebaseeerd op extreme omstandigheden en gebruik.
Hans
- PaulRS
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
- Locatie: Hillegom
Re: onderhoud voor veelrijders
Ik ben, denk, van de middenmoot, met 20-25000 per jaar.
Mijn onderhoud is 1x/jaar alle vloeistoffen en filters wisselen.
Kleppen stellen en synchen naar behoefte, als het brommertje dat wenst.
Verder gaat zij elke week even op de brug voor het wekelijkse rondje, oliepeil, slijtage deeltjes en verlichting ed.
151000 km en een normaal olieverbruik (1 op 7000), wel eerst netjes warmrijden voordat het gas erop gaat.
Groeten, Paul.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: onderhoud voor veelrijders
Van belang is ook wat de besparing is afgezet tegen het risico dat je loopt door het onderhoud te beperken of uit te stellen. Een sprekend voorbeeld is de distributieriem in een moderne auto. Die kan maar beter volgens de door de fabrikant opgegeven interval worden vervangen, daar bij een breuk de hele motor in de soep kan draaien.
Bij mijn R1150RT vervang ik in ieder geval de vloeistoffen strikt volgens het boekje. Het is immers een simpel klusje en de kosten van een paar liter olie zijn mij een eventueel voorkomen van verhoogde slijtage best waard. Die halfsynthetische (motor)olie koop ik vervolgens dan weer wel in de bouwmarkt, omdat dat veel euro's scheelt met de door de dealer gebruikte merkolie en beiden voldoen aan de door BMW gestelde eisen.
Groet,
Tom.
Re: onderhoud voor veelrijders
Het is natuurlijk ook een inspectiemoment voor de monteurs. Zij weten in principe waar ze op moeten letten en kijken als het goed is ook naar allerlei andere zaken. Zitten alle boutjes nog goed vast, is een bepaald onderdeel niet vies van bv een olielek, zijn de remleidingen nog goed e.d. Een monteur kent ook de zwakke plekken en weet ook hoe hij bepaalde typische problemen in een vroeg stadium kan herkennen. Als je zelf alleen af en toe olie ververst, heb je kans dat je zoiets mist en dan is er ineens iets stuk.HansD schreef:Er werd commentaar gevraagd van Volkswagen. Die kwamen natuurlijk met hun garantie-verhaal, waarbij ze onder alle omstandigheden garantie moeten kunnen bieden, bijv. ook voor mensen die bij -30 graden wegsscheuren met hun koude motor etc... Kortom: de beurten zijn mede gebaseeerd op extreme omstandigheden en gebruik.
Maar daar is niet mee gezegd dat je dat niet zelf kunt. Met hulp van de beschikbare documentatie (bv de Oilheads manual) en de fora kom je al een heel eind. Voor mij geldt dat niet. Ik heb niet eens plek om dat ding fatsoenlijk te stallen...en ik ben onhandig...

Re: onderhoud voor veelrijders
Zo gemakkelijk dat een ex castrol man dit zegt ze vaak kom ik in de garage het tegen overgestelde tegen defecte motoren omdat olie vervuiling de smering in het gedrang kwam. en door de moderen met name auto's met Ugr werking is het veel erger geworden.
Het zijn verhaal met ongeloof gelezen en hoop dat de mensen er toch maar niet in trappen ,zie met name bij veel diesels zeer veel problemen met verstopte olie filter defecte turbo's dicht geslipte aanzuigbuizen van de olie pomp.
- Hazeldonk
- Berichten: 740
- Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
- Type: R1200RT
- Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: onderhoud voor veelrijders
Zaterdag gebracht en vandaag, 11 aug 2009 de 1200RT bij Molenaar opgehaald na een grote beurt bij km stand 101874. Het is een normale beurt zonder bijzonderheden geworden. Remblokjes gaan nog lang mee, geen slijtage aan de remschijven. Wel werd na 40000km de Multiriem vervangen dit had eigenlijk( volgens onderhoudsschema 2005) bij 120000km moeten gebeuren maar BMW heeft de interval veranderd naar elke 40000km, vandaar. Verder werden alle oliën vervangen en natuurlijk de filters. Kosten? Onderaan de nota staat "te betalen" € 421,71 en dat heb ik maar gedaan. Wel merk ik op dat Molenaar geheel gratis voor het weekend een leen motor ter beschikking stelde.Hazeldonk schreef: Uiteraard ben ik zelf ook erg benieuwd naar de levensduur van deze R 1200RT en de toekomst zal het uitwijzen want ik ben niet van plan om hem in te ruilen voor een andere.
groet,
Ben
Ben Boom
Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT
Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 5 Reacties
- 2529 Weergaves
-
Laatste bericht door Thomassio
-
- 3 Reacties
- 1931 Weergaves
-
Laatste bericht door Nightstalker
-
- 3 Reacties
- 3684 Weergaves
-
Laatste bericht door PaulRS
-
- 3 Reacties
- 5966 Weergaves
-
Laatste bericht door JOS WRSM
-
- 2 Reacties
- 2623 Weergaves
-
Laatste bericht door Klpdfiets