Bridgestone BT 023 GT

Ervaringen met banden, velgen en grip.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
smans

Bridgestone BT 023 GT

Ongelezen bericht door smans »

Wie heeft ervaring met de BT 023 GT??

Ik rijd een R 850 RT 1999, mijn voorband is aan de linkerzijde sterk gecupt, dit is mij opgevallen na ong 4000 km.
Band voor garantie vervangen 50% dus Bridgestone gaat uit van een levensduur van 8000 KM.

Achterband cupt aan beide zijden dit nu na 5000 KM.

Druk voor 2.5 en achter 2.9.
Verder ben ik een normale rijder, en af en toe met duo.

BT 023 F GT 120/70-17 en BT 023 R 160/60-18.

-850-
scan
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Bridgestone BT 023 GT

Ongelezen bericht door scan »

Op mijn fiets zitten ook BT023's en inmiddels de tweede set. Van cuppen is hier geen sprake.
Heeft misschien toch iets te maken met de geometrie van de vroegere versies van de R.
Bij de 021 zag je wel regelmatig dat de voorband cupte.
50% coulance of garantie is een standaard oplossing.
Misschien even boos maken dat je dat niet in overeenstemming vindt met de gemiddelde kilometrage van deze band.
Die, als ik dat hier en daar zie, toch tussen de 12 en 14 duizend km ligt.
Succes en ben benieuwd hoe het afloopt.
smans

Hiervoor 2 sets Bt 021 voor 15000km achter 18000km.
Voorbanden begonnen na 10000km te cuppen, op advies vertegenwoordiger overgegaan op 023
Voor BT 023 F GT en achter BT 023 R.
Was zeer tevreden over de 021 wat betreft de wegligging droog en nat en de levensduur.
Ik had van de 023 meer verwacht. Rij eigenschap is oké bij nat en droog, maar ik vind het vreemd dat deze banden zo snel cuppen.
Ik ben bang dat ik niet de kilometers zal kunnen maken als met de 021.

[groet]

Peter Smans

-850-
hansuitolst
Bijz: Exclusive
Woonplaats of omgeving: Olst

Ongelezen bericht door hansuitolst »

Op mijn R1200RT zijn BT023 GT gemonteerd. De voorband ligt er ruim 18000 km op, geen teken van cuppen. Moet wel gaan denken aan vervanging. Haal de 20K dus net niet. Achter lag er al een BT023 GT op en heb die voor de zomervakantie vervangen door de volgende BT023 GT. Daar nu bijna 12000 mee gereden. Ziet er nog goed uit en gaat nog wel wat duizenden km mee. Op de R1200RT bevallen de BT023 GT mij goed.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
Marcel 1200rt
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Ik heb ze al 11.000 km eronder liggen en ben er zeer tevreden mee. :D
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
smans

Ik zie dat de 023 het goed doet op de 1200 Rt.

Zijn er ook 850 1100 1150 rijders met de 023.

Groeten,

Peter Smans

-850-
mveenstra
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur

Ongelezen bericht door mveenstra »

ja ik rij ook met 023 op een 1100rt. Vind het prima banden en geen last van cuppen.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Egbert van zalk
Type: R1150RT
Bijz: Graphit Grau Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nunspeet

Ongelezen bericht door Egbert van zalk »

Ik rijd nu een jaar met BT 023's op m'n 1150 en ze bevallen mij prima _004
Zeer goed sturen en enorm veel grip op droge- én natte weg.
Ik wil voorlopig niets anders!

Grtn,

EgbeRT
-1150-
Rijd nóóit sneller dan je bankrekening toelaat!
siebke
Bijz: 2009, import (D)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Ongelezen bericht door siebke »

Cuppen zou ook te maken hebben met rijstijl, m.n. fors(er) remgebruik??!! Mijn ervaring niet met BT's maar Conti's: voorband vervangen die nog geen 6000km meeging vanwege cuppen. De MP road2 ligt er inmiddels 7000km op zonder noemenswaardige slijtage. Achterband Conti heeft 10.000km gedraaid, vervangen door MP road2 vanwege snee en was vierkant. Conti's lagen er vanaf 2008 op toen ik mijn beemeRT in 2009 kocht.

Groet,

Henk
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
moonen

Ongelezen bericht door moonen »

Rij zelf een 1100 RT, ben van de BT 019 --> naar BT 021 --> naar BT 023 gegaan.
Bij de 019 laatst gehad van cuppen. Door onderhoudsbedrijf werd als mogelijke oorzaak van het cuppen gegeven, de banden te hard zijn en hard afremmen met uitsluitend de voorkant.
Vind zelf 2.5 voor en 2.9 achter behoorlijk hard / zijn de waardes 2.5 en 2.9 ook echt 2.5 / 2.9 ???, Heb je waardes eens vergeleken met verschillende meters. Rij zelf solo met 2.2 /2.3 voor en 2.5 achter. Weet uit ervaring dat er verschil zit in de meters, heb er zelf twee waar 00.2 tot 0.3 BAr verschil in zit.
Ben dik tevreden over BT023, zeker wat betreft de voorkant, stuurt scherper dan de BT021.
Als ik de km van diverse brommeraars met BT's zie ben ik behoorlijk jaarloers. Verder dan 8000 - 10000 km kom ik er niet mee, en maakt het niet uit of ik nou over 19/21 of 23 praat.

Groet,

Léon
JoJothefirst
2024
2024
Bijz: zumo XT
Woonplaats of omgeving: Groningen

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Ik rijd nu ook op BT023. Voor wat ik op de werkplaatsbon kan zien heb ik achter een gewone BT023 en voor een BT023GT. Beide banden staan te boek als zomerbanden. Maar goed, het is precies wat er op http://www.bridgestonemotorbanden.nl/Bi ... singslijst wordt aanbevolen.
Nu ben ik kort geleden wel uitgegleden met mijn mooie -1150- waar ik niet blij mee ben _002
De motor staat nu bij Kenny, ik zal hem eens vragen of hij naar de staat van de banden wil kijken :idea:
Ik verwacht eigenlijk dat die nog wel goed moet zijn _004 want ik heb er nog maar 7000 km op gereden
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

Ik heb nu alweer 17.000 km mijn tweede setje BT23 banden gereden en zelfs na 5000 zware vakantie kilometers met duo en veel bepakking door de bergen zien ze er nog redelijk uit , de achterband ga ik waarschijnlijk wel deze winter vervangen hoofdzakelijk vanwege een vlakke kant en de voorband kan nog wel een paar duizend kilometer mee _004 .
Al met al ben ik dus heel tevreden met de Bridgestone BT 23 GT.
Groeten Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
BluesBeemer

Ongelezen bericht door BluesBeemer »

Voorheen had ik BT021 en BT023 beide hadden last van cuppen. Dat is bij deze band normaal, omdat men gebruikt maakt van verschillende compounds in stroken op de band. Harde en zachte lagen dus. Op zich niets mis mee, en de banden stuurden evengoed in de bochten. En ik kwam redelijk plat door het bocht. Maar naarmate de band slijt is dat verrekte K..! je moet hem dan echt dwingen de bocht in te gaan en bij verandering van wegdek, zoekt hijzelf naar beste weg. Iets wat ik niet prettig c.q. gevaarlijk vindt. Maar jah, zoals ik al zij, als de band begint te slijten. In mijn ogen naar het profiel gezien, was de band niet op. Maar qua rijgedrag....een kl..band.nu heb ik de Street pilot, en tot op heden nog geen klagen. Maar hij is dan ook nog niet erg aan het slijten. En hij zit er toch al 4000 km. op met forse rijstijl. Ik zal jullie tzt op de hoogte houden van het slijtageproces. Trouwens als je een BT en een Street pilot naast elkaar houdt, dan moet je eens de band proberen te vervormen. Dat lukt je bij de BT sneller en gemakkelijker als bij de S.P.. Waarschijnlijk door een betere opbouw van de wangen. ook de Michelin heeft meerdere compounds, maar daarnaast een betere opbouw. De band blijft tijdens het rijden beter rond.Of dat beter is? wie weet? Ik ben wel tevreden tot nu toe over de S.P.
ijsbeer

Ongelezen bericht door ijsbeer »

Heb mijn schatje -1100- eergisteren opgehaald, zijn nu nieuwe Metzler banden op, dus hier kan ik nog niets bij zeggen.

Op onze FJR's rijden wij wel met de BT 023 GT en hier kan ik wel zeggen dat die band rondom echt super is, geen minpunt tot heden gevonden.
Ik heb een vraag aan jullie en vermoedelijk voor die gene die in de buurt van duitsland wonen een tip.

VRAAG: Wat kosten de BT 023 GT voor de -1100- ???
TIP: 40 km zuidelijker dan Munster is een bandendealer waar je een setje BT 023 GT (maten voor de FJR) voor maar 280 euro krijgt, incl montage enzovoort en incl gratis bandenverzekering, is dit +80 euro minder dan overall in ons Kikkerland.

MBT bandenverzekering. Ik had in mijn K'tje naar 4000km een spijker ingereden en kreeg een nw band voor niks,
alleen 18 euro montage moest ik dokken, _004 deal _004
scan

Dat cuppen voor de genoemde typen normaal is, is een nogal baude bewering. Cuppen hangt erg af van onder andere a. rijstijl, b. bandenspanning en c. type motor en nog vele andere persoonlijke omstandigheden.
Er zijn evenzoveel rijders die hier nog nooit last van hebben gehad.
Ben met beide typen ettelijke 100K km. gereden zonder dat euvel ooit bespeurd te hebben.
Hoe weet je nou dat de opbouw van de zijkanten van de andere typen beter is en welke criteria leg je hierbij aan? Harder aanvoelen zegt niets over de kwaliteit van de band. Elke bandenbouwer moet compromiën sluiten. Waar de ene kiest voor goede tractie, kiest de ander voor een langere levensduur of fantastische eigenschappen in de regen en ga zo maar door. Het één gaat vaak ten koste van het ander.
Om zonder kennis van het ontwikkelingsproces en de hier achterliggende techniek dit zo maar te roepen is wel erg gemakkelijk.
Is er sprake van een monospiraal staalgordel? of een ouderwetse 2-layergordel? om maar iets te noemen??
BluesBeemer

Ongelezen bericht door BluesBeemer »

beste harry, allereerst de beste wensen voor 2012 en vele veilige kilometers op je BMW R1200RT.
Voor een deel ben ik het met je eens, voor dat andere deel niet zo. Een baude bewering noem je dat. Kan ik niet zeggen want evenzoveel motorrijders vinden dat wel.En er is gevraagd naar ervaringen van andere motorrijders m.b.t. de BT-band. De ervaring die deze bestuurder geeft berust op Zijn ervaringen.Een mening die men mag geven, toch? Bij de aanschaf van een nieuwe band zijn er enkele van ons die zich eerst informeren omtrent de opbouw en de gebruikte compounds en indien verkrijgbaar het fabricageproces. Op de site van de BT staat uit welke lagen de BT is opgebouwd en dat er hardere en zachtere compounds zijn gebruikt en hoe deze lopen in de band.datzelfde is ook op de Pilot Road band bekend. Als dat nog niet genoeg is kun je in de betere motorzaak beide banden met elkaar vergelijken door ze eens in de hand te voelen en te bekijken. Gestaafd door je eigen ervaring, verkrijg je dan een beeld die je tot een eventuele aanschaf van de betreffende band doet beslissen.Tuurlijk is er meer voor nodig c.q. afhankelijk van meerdere factoren w.o. rijstijl e.d. Het vragen op deze site is tevens medebepalend voor de aanschaf van een band van die de vraagsteller. Of dat voldoende is voor hem/haar kan ik niet bepalen. Dat bepaald hij of zij. Ook jouw mening zal hij/zij meenemen in dat besluit. Mijn ervaringen zijn dat de BT een goede band is, nadeel is dat ik het aantal gereden kilometers met die band relatief weinig vind in vergelijking met een andere band.Ik vindt dat hij met mijn rijstijl cupt en een onprettig rijgedrag vertoond naarmate het profiel dunner wordt. Niet dat de band versleten is, de merktekens zijn nog niet aangereden, maar het rijgedrag veranderd naarmate ik deze tekens nader. En dat vindt ik vervelend. De band gaat zich een baan op de weg zoeken en daarmee mijn motor naar een deel van de weg trekken, waar ik niet naar toe wil. En dat telkens te corrigeren is niet prettig. Het plakken aan de weg met droog en nat weer is nog steeds goed. Dat is zondermeer waar.Bovendien zitten we hier op een RT-forum, waar wij allen een toermotor hebben, en dat de ene motor iets zwaarder is dan de ander en de rijstijl van de een of ander ook verschilt weten we maar al te goed. Althans daar ga ik van uit. Dus onze ervaringen als toermotor-bestuurders zullen niet veel verschillen. Mijn motor gaat plat in de bochten, te zien aan het slijtagepatroon op de band, maar evenzo zijn er andere die minder plat door de bocht gaan. Wie er gas geeft in de bocht en wie niet, wie er remt in de bocht en wie niet. Al dat bepaald hoe je band verslijt. Maar het blijft onveranderd dat er verschil is tussen 1 of meerdere banden. En als een hele groep mensen vindt dat de band cupt, wie ben ik om te zeggen dat hij dat niet doet. De groep waarbij de band niet cupt is misschien net zo groot, zo niet groter.Internet is een mooi medium, waar je veel info kunt ophalen. En de info en de ervaringen en het gezond verstand van diegene die de vraag steld bepaald uiteindelijk zijn keuze. In de DDR voor een aantal jaren geleden waren Trabantjes in ALLE kleuren verkrijgbaar. Het ene jaar werden alleen gele gemaakt en het volgende de blauwe. Maar er was keuze genoeg v.w.b. de kleur. Daar was een keuze bepalen niet moeilijk. Wilde je snel een auto, moest je niet zeuren over de kleur.Anders moest je maar een paar jaar wachten want de paarse kwamen over vier jaar aan de beurt. Het is aan de vraagsteller om zich een beeld te vormen met de info die hij hier en/of ergens anders heeft verkregen. Maar als jij wilt praten over radiaal banden of massieve banden, en welke ervaringen jij hebt. O.K. We kunnen er lang en breed over praten, en ik kan je een heleboel vertellen over banden, maar of dit bijdraagt aan de keuze van de vraagsteller betwijfel ik.Want dan ziet hij door de banden het bos niet meer :lol: groet Jan Paul
scan

Je herhaalt precies datgene wat ik bedoel te zeggen.
Het is zeer persoon-, rijstijl afhankelijk daarnaast ook nog motor type en band constructie afhankelijk en daarbij heeft de één een positievere ervaring dan de ander.
Om zomaar op basis van één eigen ervaring te roepen dat het dan voor iedereen prut is, is een baude bewering.
En nieuwe banden, en dat vooral bij motoren, rijden nu eenmaal beter of lekkerder zoals je wilt dan de reeds half of bijna versleten exemplaren.
Kortom we zijn het helemaal met elkaar eens. Dat is toch een lekker begin. Gezond 2012 gewenst allemaal.
Remco63
Woonplaats of omgeving: Noord-Holland

Ongelezen bericht door Remco63 »

Ik rij nu een half jaar met de BT023 op mijn -1100- en ze bevallen prima. Ook bij nat weer blijf je het gevoel houden dat de zaak onder controle is.

Remco63
hansuitolst
Bijz: Exclusive
Woonplaats of omgeving: Olst

Ongelezen bericht door hansuitolst »

Komende woensdag gaat er weer een BT023 voorband onder mijn -1200- . Na 19000 km is dat nodig. Van cuppen geen sprake, de band is gewoon op. Het wordt een beetje listig nu de wegen weer nat zijn en misschien wel glad worden.
Ik ben tevreden over de BT023 itt de BT021, die was echt waardeloos. Voor mij geen reden om te switchen naar een ander merk. Never change a winning tyre.
Het begon in 1974 met een Suzuki GT250, nu een R1200RT (sinds 11-2010) en een F650GS (uit 2000). Meeste kms, >200.000 op een Honda ST1100
JDoubleOP
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

BluesBeemer schreef:Voorheen had ik BT021 en BT023 beide hadden last van cuppen. Dat is bij deze band normaal, omdat men gebruikt maakt van verschillende compounds in stroken op de band. Harde en zachte lagen dus. Op zich niets mis mee, en de banden stuurden evengoed in de bochten. En ik kwam redelijk plat door het bocht. Maar naarmate de band slijt is dat verrekte K..! je moet hem dan echt dwingen de bocht in te gaan en bij verandering van wegdek, zoekt hijzelf naar beste weg. Iets wat ik niet prettig c.q. gevaarlijk vindt. Maar jah, zoals ik al zij, als de band begint te slijten. In mijn ogen naar het profiel gezien, was de band niet op. Maar qua rijgedrag....een kl..band.nu heb ik de Street pilot, en tot op heden nog geen klagen. Maar hij is dan ook nog niet erg aan het slijten. En hij zit er toch al 4000 km. op met forse rijstijl. Ik zal jullie tzt op de hoogte houden van het slijtageproces. Trouwens als je een BT en een Street pilot naast elkaar houdt, dan moet je eens de band proberen te vervormen. Dat lukt je bij de BT sneller en gemakkelijker als bij de S.P.. Waarschijnlijk door een betere opbouw van de wangen. ook de Michelin heeft meerdere compounds, maar daarnaast een betere opbouw. De band blijft tijdens het rijden beter rond.Of dat beter is? wie weet? Ik ben wel tevreden tot nu toe over de S.P.
Heb de 021 serie erop met nog 3 mm profiel zowel voor als achter. Vond het vanaf de 1e meter helemaal niets en precies zoals jij beschrijft "zoekt zelf z'n weg" wat inderdaad gevaarlijk is.
M'n broer werkt bij Motoport Engers Zelhem en zegt met z'n rijkelijke ervaring dat de 021 de slechtste van Bridgestone is. De 020 en de 023 zijn beduidend beter. Ik zal hem eens vragen wat het "beste" is voor de 1100 RT in mijn geval?
Bert M
Erelid
Erelid
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Ongelezen bericht door Bert M »

JDoubleOP schreef: Heb de 021 serie erop met nog 3 mm profiel zowel voor als achter. Vond het vanaf de 1e meter helemaal niets en precies zoals jij beschrijft "zoekt zelf z'n weg" wat inderdaad gevaarlijk is.
M'n broer werkt bij Motoport Engers Zelhem en zegt met z'n rijkelijke ervaring dat de 021 de slechtste van Bridgestone is. De 020 en de 023 zijn beduidend beter. Ik zal hem eens vragen wat het "beste" is voor de 1100 RT in mijn geval?
Ik kan je de Michelins van harte aanbevelen. Ik had in eerste instantie ook de BT021 achterop liggen, maar dat was idd helemaal niks. De MPR 3 ligt er nu een goeie 6000 km onder en er is nog niets aan te zien en blijft in de bochten prettig inkantelen. Sinds kort ook de Michelin MPR 3 aan de voorkant (daar lag een MPR 2) en ook die bevalt prima. Voor mijn gevoel een stukje meer koersstabiliteit.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
JDoubleOP
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Bert M schreef:
JDoubleOP schreef: Heb de 021 serie erop met nog 3 mm profiel zowel voor als achter. Vond het vanaf de 1e meter helemaal niets en precies zoals jij beschrijft "zoekt zelf z'n weg" wat inderdaad gevaarlijk is.
Ik kan je de Michelins van harte aanbevelen. Ik had in eerste instantie ook de BT021 achterop liggen, maar dat was idd helemaal niks. De MPR 3 ligt er nu een goeie 6000 km onder en er is nog niets aan te zien en blijft in de bochten prettig inkantelen. Sinds kort ook de Michelin MPR 3 aan de voorkant (daar lag een MPR 2) en ook die bevalt prima. Voor mijn gevoel een stukje meer koersstabiliteit.

[groet]

Bert M
Dank je Bert. Prettig inkantelen en koers stabiliteit is waar het om draait, want dit geeft je nl. een "zeker gevoel". Als ze ook nog slijtvast zijn is het helemaal top _001 .
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij mij was de MPR3 ook niet zoekerig toen hij nieuw was maar na een aantal kilometers ook hoor. Is denk ik met de meeste banden na een tijdje wel. De Bridgestone BT21 was inderdaad een zeer slechte banden ze weten dat maar al te goed bij Bridgestone. Daarom kwam de opvolger ook. Ik ben nog steeds goed tevreden over de MPR3 is echt stukken beter dan de Bridgestone BT21 maar toch volgende keer misschien weer iets anders proberen.
BertL
2024
2024
Bijz: K1200GT/2008
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Gisteren voor de keuze gestaan om een BT023 er voor op zetten of weer een Michelin PilotRoad. De MPR 2 was aan vervanging toe, maar toch wilde ik deze band niet meer i.v.m. cuppen. De MPR3 werd me geadviseerd, omdat de achterband ook een Michelin was. Dat zou beter zijn. Dat laatste weet ik niet, maar voor mij dus nog geen BT023. De verkoper gaf wel aan dat het cuppen van de band verschillende oorzaken of een combinatie daarvan kan hebben: vering, bandenspanning en rijstijl. Ik rij altijd keurig..... :roll: dus daar kan het niet aan liggen. Moet toch maar eens naar zo'n hyperpro-vervangingssetje gaan kijken.
GrTz
BertL

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Banden & Wielen”