Beantwoord: Doel audiosysteem optie op 1200RT

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
BMWDriver

Beantwoord: Doel audiosysteem optie op 1200RT

Ongelezen bericht door BMWDriver »

Kan iemand mij eens uitleggen wat het doel is van de audiosyteem optie op een 1200RT. Wat heb ik daar aan....zitten er zaken bij als koppeling of zelfs verregaande integratie, al dan niet via Bluetooth, met GPS en/of telefoon. Heb ik bijv. met de bewuste knop aan het linker handvat toegang tot mijn tlf o.i.d.? Deze optie wordt in NL bijna niet verkocht terwijl bij onze oosterburen elke 1200RT met deze optie wordt uitgerust....het is duur en alvorens tot aanschaf over te gaan wil ik eerst weten waarom ik die moet aanschaffen. Dank voor de response! Hans O.
Inspector Gadget

Re: Doel audiosysteem optie op 1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ligt er een beetje aan welke R1200RT je bedoelt;

Tot 2010 was het audiosysteem draad-gebonden;
Fabrieks-af (optionele) radio-en-cd-speler met (wederom optioneel) een MP3 aansluiting (via een mini-jack).

Ook was er, en die is de zeldzame volgens mij, de "Audio system BMW Professional 2000", waarbij naast het bovenstaande, ook (bedrade) intercom mogelijk was.
Maar daar heb ik weinig over gezien, gelezen of over gevonden, tot op heden.

Tot 2010 was er geen Bleutooth mogelijk, anders dan via de headsets die BMW bij sommige helmen (wederom optioneel) kon leveren.

Vanaf model 2010 (MY 2010) heeft BMW (waarschijnlijk ook optioneel? _001) de mogelijkheid Bleutooth op de radio-installatie (cq. intercom-systeem) te leveren.
Naast (waarschijnlijk ook optioneel? _001) een mini-USB (e.d.) voor aansluiting van een MP3 speler en/of iPhone e.d.

En dat model 2010 kan je herkennen aan de draaischijf aan de linker kant van de handgreep.
En natuurlijk de typische afdekking van de bougies in verband met de DOHC. ;)

Het is dus zaak uit te zoeken, als je dat belangrijk vindt, welk bouwjaar (exact) de bewuste motor is, of nog beter, het chassis (VIN)-nummer, dan kan je uitzoeken wat af-fabriek er op geïnstalleerd is geweest.

En is het dus ook wellicht een beetje "oppassen" dat wat sommige "audiosysteem optie" noemen, niets anders is dan de (optionele) radio-met-cd-speler met stuurbediening en (wellicht/hopelijk) de MP3 aansluiting (mini-jack vóór 2010) in het handschoenenkastje (rechts).
BMWDriver

Whao....dat is nog al wat....de motor die ik op het oog heb is van maart 2010 en zou een audiosysteem hebben. De bewuste dealer zegt een Bluetooth zonder enig probleem te kunnen installeren. De bewuste motor heeft inderdaad de draaischijf maar in welke mate dat audiosysteem geïntegreerd is met de telefoon, radio/cd , en GPS blijft mij onduidelijk. In NL heb ik geen dealer gevonden die van de hoed en de rand weet......feit is dat het systeem bij nieuwaanschaf heeeel duur is dus daar verwacht je wel van dat er het een en ander in zit.... Hans
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Deel van het "probleem" is dat door verre gaande integratie niet zo snel aan de buitenkant te zien is wat er fabrieks-af wel en niet in zit.

Waarbij je vroeger al blij mocht zijn dat als je een motor kocht, je ook een kleur mocht kiezen, is de huidige optie-lijst van de gemiddelde motor al een aparte folder geworden. :lol:
En daar verdienen ze natuurlijk ook geld aan, je doet al een diepte-investering in een motor, dan wil je soms ook nog wel "extra aankleding" ?

Zover ik in de optie-lijst kan zien, is Bleutooth van de MY 2010 geen optie, maar onderdeel van de audio systeem? _001
Dus achteraf inbouwen lijkt mij dan ..ehm.. niet-van-toepassing of wellicht zelfs kolder?

Maar anders kan je het beste bij een gerenommeerde BMW dealeRT langs gaan en het gewoon vragen.

De integratie van Bleutooth bij BMW is ten behoeve van de navigatie primair en wellicht ook de radio.
(omdat de Bleutooth headsets van BMW geen eigen MP3-draadje hebben)

De intercom functie is meestal (Bleutooth) headset-to-headset, zonder "tussenkomst" van het audio-systeem.

En je telefoon koppel je normaal gesproken aan je navigatie, voor je telefoonboek e.d., en niet aan je audio-systeem.
Waar laat je anders je handsfree-microfoon? ;) (van je audio-systeem).

Via het audio-systeem kan je wel de MP3 speler (iPod e.d.) via het stuur bedienen, mits de bewuste MP3 speler het ondersteund.
En dan waarschijnlijk via Bleutooth ook de MP3 beluisteren.

BMW heeft aparte handleidingen van het radio/audio-systeem, en helaas heb ik in mijn verzameling niet degene van MY 2010.
BMWDriver

Dank voor de info....ben inmiddels in stuk wijzer geworden. Het blijkt dat het audiosysteem ook naderhand ingebouwd kan worden maar tegen een prijs...dat wil je niet weten...ik laat het voor wat het is...1500 euri om naar Radio2 te luisteren heb ik er niet voor over.
Nogmaals allemaal bedankt voor d hulp...de motor is inmiddels besteld: zonder audio maar wel met GPS en alle andere opties....

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”