Vreemd gegaan in Italië

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Bart51
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Vreemd gegaan in Italië

Ongelezen bericht door Bart51 »

Een mooie titel voor een voor mij unieke ervaring.

Op uitnodiging van een kennis ben ik in Italië vreemd gegaan. Ik ben met mijn R1100RT op bezoek geweest bij ......uuuhhh........................Moto Guzzi. Afgelopen weekend bestonden ze nl. 90 jaar en al die tijd zitten ze op dezelfde plek aan het Comomeer: Mandello del Lario. In dit weekend kon een ieder de fabriek zelf bezoeken en zelf zien hoe gedateerd daar alles is. Niks geen robots en andere computer gestuurde elementen in de productiehal, gewoon handwerk. Prachtig om te zien. Het hele weekend was het daar groot feest (het hele dorp werkt zo ongeveer bij MG). Het was ook echt op z'n italiaans georeganiseerd.

Voor mij was dit een ultieme ervaring: waarschijnlijk de enige keer dat ik met mijn BMW over de Alpen trok. Vanaf Köln hebben we binnendoor gereden in drie dagen naar het Comomeer. Ongeveer 425/450 km per dag. En dan moet je toch flink je best doen anders kom je in het donker ergens aan en dat wil je niet meemaken op onbekend en bochtig terrein. Maar de tocht was en is nog steeds prachtig, alleen die wegen in Italië vielen mij tegen. we hebben via Wiesbaden, Bregens en Liechtenstein gereden. De Julienpas en de Jamolapas hebben we bedwongen. En mijn ervaring is: haarspeldbochten moet je ook HOOG nemen. Blijf zo lang mogelijk op het hoogste gedeelte van de bocht en kantel die fiets pas op het laatste moment erin en gas erop. Op de terugweg hadden we de Stelviopas in het programma opgenomen (men zegt dat de stelvio het summum is voor de motorrijder, vooral het stuk van Davos naar de pas en dan naar Birmio). Maar helaas, het noodlot sloeg toe. s'Morgens bij het ontbijt (er waren nog 200 andere MGrijders uit Nederland) werd ons verteld dat de passen in Italië en Oostenrijk dicht waren omdat er sneeuw die nacht was gevallen (uit foto's van een enkele waaghals blijkt dat er idd een centimeter of 20 was gevallen) dus werd de terugtocht door Zwitserland gemaakt. Met misschien dan nog hoop dat de Gotthardtpas open was. Maar nee, ook alle passen in Zwitserland waren dicht. Dus moesten we noodgedwongen over vlakke, laagliggende brede wegen rijden. In duitsland vervolgens het Zwarte Woud en de Hunsruck gezien om vervolgens, na in Prüm te hebben overnacht, nog even een stuk Eifel te berijden voordat het nederlandse land (met zijn rotondes en drempels) werd bereikt. (Wat een verschil merk je dan ineens: in Duitsland heb je prachtige wegen, speciaal voor motorrijders, met ruimte en in Nederland is het druk, druk druk.)
Hieronder vind je enige foto's van deze rit (als het me lukt ze te plaatsen: iedere keer weer een uitdaging):
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Al met al was het een prachtige tocht ondanks de sneeuw.

Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Dave

Re: Vreemd gegaan in Italië

Ongelezen bericht door Dave »

Ziet er goed uit Bart! En vreemdgaan, ach... Mijn vrouw geeft er niets om als ik buiten de deur honger krijg, als ik maar thuis kom eten!
RHarryRT

Vreemd gegaan in Italië

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Hoi Bart,
Geweldig man wat een mooie rit heb je gemaakt,ik was er de afgelopen drie weken ook wat heb ik lopen dromen om daar met de rt te rijden.Maarja met de caravan was het ook geen plaag hoor.Verder goed te lezen dat je deze ritten weer aankan,echt genieten van het motorrijden super Bart.Eigenlijk moeten we nog voor de winter een ritje maken met Han en Paul voor de winter,zal een balletje opgooien:-)

Groet Harry
Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Mooi verhaal en hele belevenis !
Op de laatste foto de Splugenpas in de sneeuw ! Met droog asfalt is het al een linke pas...
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hoi Bart,

Mooi om te lezen en nog veel mooier om het te doen, ja toch?
Je gaat echt in de winter weer terugdenken van: zal ik het nog een keer doen?
Ik moet ergens nog een 4-daagse route hebben door Oostenrijk-Italië (Dolemieten)-Zwitserland en Duitsland.
Je start dan met de nachttrein naar Salzburg waar je s'morgens om 7 uur aankomt, en dan is het 4 dagen 1 groot feest met de motor.

groet,

Han
Marcel 1200rt
Bijz: K1600GT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: heerlen

Ongelezen bericht door Marcel 1200rt »

Hoi Bart,

Mooi verslag. _004 Heb je nog meer foto's?
Toen: Zündapp GTS50, KS50, Zündapp Super Combinette 515 ('63), Z650, Bol d'Or 750, Z1000R, ZZR1100, R1150RT, R1200RT, R1150GS, Honda XL600R, Suzuki M1800R, R1200RT
Nu: K1600GT
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

RhanRT schreef:Hoi Bart,

Mooi om te lezen en nog veel mooier om het te doen, ja toch?
Je gaat echt in de winter weer terugdenken van: zal ik het nog een keer doen?
Ik moet ergens nog een 4-daagse route hebben door Oostenrijk-Italië (Dolemieten)-Zwitserland en Duitsland.
Je start dan met de nachttrein naar Salzburg waar je s'morgens om 7 uur aankomt, en dan is het 4 dagen 1 groot feest met de motor.

groet,

Han
En waar kunnen we intekenen??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Hoi Bert,

Vandaag gereden met Jos, Walter, Kenny, Harry en Paul, en juist Kenny had het over het idee voor een buitenland-rit en of ik dat zou kunnen organiseren.
Dus wat dat betreft is jouw opmerking van "waar kunnen wij intekenen" heel actueel.
Mijn antwoord aan Kenny was dat dit geen enkel probleem is, de enige beperking is hoe groot zal de groep dan zijn, immers je hebt accomodatie nodig.
Mijn ervaring is dat dan een groep niet veel groter moet zijn dan 20 personen.
Wil je het aangename combineren met een vorm van training dan moet een dergelijke groep niet groter zijn dan 8 personen, is die trainingsvorm niet noodzakelijk dan kun je naar de 20 personen.
Prijstechnisch voor accomodatie maakt het niets uit of de groep 8 dan wel 20 personen zal zijn.
De vraag is misschien eerder; hoeveel belangstelling is er op ons forum om een dergelijk iets te organiseren?
Wellicht is het een idee hier een topic van te maken.

groet,

Han
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Maar hoe was het bij Moto Guzzi. Ik moet eerlijk zeggen dat ik al heel lang verliefd ben op de V7 en het deed mij dan ook pijn toen ik las in de test dat je zeker niet langer dan 1.80 meter moet zijn als je die een wil aanschaffen. Weer een droom naar de knoppen.
Ben blij dat je niet over de Stelvio hoefde met dat weer.

Ton _004
Baird
2024
2024
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

RhanRT schreef:Hoi Bert,

Vandaag gereden met Jos, Walter, Kenny, Harry en Paul, en juist Kenny had het over het idee voor een buitenland-rit en of ik dat zou kunnen organiseren.
Dus wat dat betreft is jouw opmerking van "waar kunnen wij intekenen" heel actueel.
Mijn antwoord aan Kenny was dat dit geen enkel probleem is, de enige beperking is hoe groot zal de groep dan zijn, immers je hebt accomodatie nodig.
Mijn ervaring is dat dan een groep niet veel groter moet zijn dan 20 personen.
Wil je het aangename combineren met een vorm van training dan moet een dergelijke groep niet groter zijn dan 8 personen, is die trainingsvorm niet noodzakelijk dan kun je naar de 20 personen.
Prijstechnisch voor accomodatie maakt het niets uit of de groep 8 dan wel 20 personen zal zijn.
De vraag is misschien eerder; hoeveel belangstelling is er op ons forum om een dergelijk iets te organiseren?
Wellicht is het een idee hier een topic van te maken.

groet,

Han
Hoi Han,

Ten eerste denk ik dat dit een eigen draadje moet worden om Bart's topic niet 'vervuilen'.

Even voor mezelf gesproken: Ik zit met een kapotte rug en heb werkelijk geen idee hoe voor mij het motorrijden gaat volgend jaar. Daarnaast heb ik de uitgestelde vakantie nog staan die niet door kon gaan vanwege mijn ongeluk. Mijn reactie was echt in de trend van : wanneer mag ik? , wanneer gaan we?, ik word gek op het bed met de motor in de garage! Ik denk dat je je voorlopig moet concentreren op anderen.
Een groep van 20 is mij veel te groot, dat wordt op splitsen in groepjes van 4 of 5 anders wordt het een optocht, leuk voor een dag maar niet zo'n toer! Trainen kan altijd, hebben we ook jaren gedaan in de Moezel en Sauerland, geeft veel voldoening, groep dan inderdaad niet groter dan 8 man/vrouw.

Mee denken wil ik altijd, leve het internet!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Bart51
Bijz: BMW R850R
Woonplaats of omgeving: Groene Hart

Ongelezen bericht door Bart51 »

Hallo Ton,

De Moto Guzzi Fabriek is een museum op zich. Vrijwel alles wordt met de hand gedaan: aanvoer onderdelen, montage en de afvoer van de motor. Geweldig om te zien. In het museum, ook op het terrein, waren alle Moto Guzzi's opgesteld: 1 cylinders, 2 cylinders, 3 cylinders en zelfs een 8 cylinder met een inhoud van (als ik me niet vergis) 500 cc. Helaas heb ik geen foto in mijn verzameling van een V7 maar wel de laatste V11 sport.
Hieronder zie je nog het één en ander.

Toch nog ééntje gevonden, uit Nederland, de V7 Sport
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
de achtcylinder:
Afbeelding
De V11 sport
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Bart
Yamaha Maxim 1986 1996-1999
BMW R1100RS 1994 1999-2001
Honda Transalp 1998 2001-2003
Kawasaki ZR7S 2003 2003-2006
BMW R1100R 1997 2006-2010
BMW R1100RT 1999 2010-2014
BMW F650GS 2001 2014- 2017
BMW R850R 1999 met een Garmin Zumo 350 LM 1997-2020
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zou echt iets geweest zijn voor mij ook zo'n fabrieksbezoek. Ook Moto Guzzi heeft best wel wat mooie motoren gemaakt. De oude California de T3 en een paar van de latere modellen. De Falcone die hier slecht verkocht werd was ook wel apart.

Ton _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”