Heeft iemand ervaring met Midland G8 BT

Communicatie op je RT (intercom)

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mhovens
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Ongelezen bericht door mhovens »

Ik wil volgend jaar een toertocht naar noorwegen doen met een aantal maten. Om onderling te communiceren had ik gedacht aan een PMR en wel de G8 BT om die dan met bluetooth aan mijn chinese scala cloon te paren. Heeft iemand al ervaring met dit type opgedaan?
BertL
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Re: Heeft iemand ervaring met Midland G8 BT

Ongelezen bericht door BertL »

Heb ook zo'n portofoon. Heb het ding alleen nog maar bedraad gebruikt tijdens rit in een groep. Anderen verstonden me goed en bereik in open veld was voldoende.
Heb via draad aangesloten omdat ik meerdere apparaten met BT wilde pairen. Gebruik daarom een BT "schakelkastje" van Albrecht met ingebouwde radio:

Mobiel ---BT---> Zumo 660 ---BT--> Albrecht <-----BT---> Cardo headset
Portofoon -----------bedraad-------> kastje

En het werkt !
GrTz
BertL
mhovens
Contacteer:

BertL schreef:Heb ook zo'n portofoon. Heb het ding alleen nog maar bedraad gebruikt tijdens rit in een groep. Anderen verstonden me goed en bereik in open veld was voldoende.
Heb via draad aangesloten omdat ik meerdere apparaten met BT wilde pairen. Gebruik daarom een BT "schakelkastje" van Albrecht met ingebouwde radio:

Mobiel ---BT---> Zumo 660 ---BT--> Albrecht <-----BT---> Cardo headset
Portofoon -----------bedraad-------> kastje

En het werkt !
Ha Bert,
Goed om te weten. Ik heb hier verschilende PMR's liggen en ik heb deze bedraad gebruikt maar dat viel tegen ik had hem ook via albrecht bedraad kastje aangesloten en ik was goed te verstaan. Maar mijn maten dat was pet. Ik vond het al met al ook veel kabels dus daarom naar deze oplossing aan het kijken.

Groetjes,

Marcel
spookje

Ongelezen bericht door spookje »

Hoi Bert en Marcel,

Ook ik ben op dit moment aan het kijken hoe ik alles aan elkaar kan knopen op mijn -1100-.
Ik heb daar nergens een duidelijk antwoord op kunnen vinden, terwijl ik denk dat er meer RT-ers zijn die alles aan elkaar willen knopen (of dit al hebben gedaan Big RT Smile )

Zaken die ik al heb:
- Garmin Zumo 660
- Scala Rider Teamset Pro
- Telefoon met bluetooth verbinding
- Schubert C3 helm
- Portofoon (Kenwood) bij evenementen

Had zelf naar de volgende combinatie zitten kijken:
- Communicatiesysteem (Autocom of Baehr of anders) waarop de Zumo 660 aangesloten wordt
- telefoon koppelen met de Zumo 660
- portofoon met PTT knop aan het stuur en verbonden met communicatiesysteem
- Scala Rider setje op de helm van mijn zoon
- SRC systeem in mijn C3 helm (moet ik nog kopen)
- verbinding tussen SRC en Scala van bijrijder via Bluetooth?
- verbinding tussen communicatiesysteem en SRC via kabel (liever bluetooth :-) )

Als ik nu zie dat Bert een soortgelijke oplossing heeft met de Albrecht zou ik graag willen weten welk type hij heeft.
Dan kan ik eens kijken of ik daar ook alles mee zou kunnen doen.

Ik hoor graag jullie reactie.

Casper
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Op forum van Waypoint is discussie geweest over bluetooth portofoons. Niemand heeft het werkend gekregen. Ik heb een poging gewaagd met Kenwood portofoon met Albrecht bluetoothadapter aan zumo 660. koppeling niet mogelijk. Ook portofoon rechtstreeks koppelen aan Schuberth SRC lukte niet.
Ik denk dat je voor portofoon toch aan een bedraad systeem moet.
mhovens
Contacteer:

Ik denk dat Bertl deze bedoeld https://www.alan-electronics.de/main.ph ... .303.0.0.0 Ik heb dan niet de bluetooth versie maar ansich is dit een goed apparaat. Het was me enkel te veel kabels. Ik zit nu te denken aan een tussen oplossing dat ik op de audio van de scala de portofoon aansluit en een losse mic en een PTT knop. Ik wil toch die midland proberen. Ik ben aan het zoeken of ik zo'n ding ergens kan lenen of desnoods tweede hans kopen.

Groetjes,

Marcel
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb wel verschillende combinaties wel aan de praat gekregen, maar het is lang niet altijd je-van-het;
De Schuberth SRC heb ik de audio-in via de draad-verbinding laten lopen en de spraak (microfoon) via een Bleutooth adapter, de BPA-200.
Ook de IMC Camos BTA-R heb ik wel eens gebruikt.
De problemen die ik af-en-toe bemerk is dat soms na verloop van tijd de Bleutooth verbinding (stilzwijgend) verbroken wordt, en je vanaf dat moment dus "onverstaanbaar" bent. En die verbinding herstelt zich lang niet altijd, totdat je de Bleutooth dongle uit zet.
Daarom kwalificeer ik het als onbetrouwbaar.

Een heel veel beter resultaat behaal ik met de Nolan N-Com set op mijn Nolan helm.
Die is zo uitgebreid dat je zowel bedraad alsook Bleutooth prima kunt gebruiken, weinig tot geen problemen mee.
Nolan's N-Com "vreet" bijna alles wat betreft Bleutooth, lijkt het wel.
En samen met de diverse kabels (en dat zijn er heel wat!) kan je vrijwel alles aansluiten.
Alleen is de Nolan helm een bijzonder lawaaiige helm, en gebruik ik die liever niet.

Belangrijkste tips;
Als je een Bleutooth dongle/adapter gebruikt, kijk dan goed in de documentatie welke Bleutooth versie deze gebruikt.
Vaak zie je Bluetooth 1.0 of 1.x, dat is het oude systeem welke niet compatible is met nieuwere systemen (headsets e.d.)
Echter kunnen sommige headsets wel met oudere systemen omgaan, maar heeft zo'n Bleutooth dongle/adapter daar soms moeite mee.

De meeste Bleutooth headsets kunnen maar 1 (één) Bleutooth verbinding gelijktijdig (actief) aan.
Wel kan je meerdere appararen pairen met zo'n headset, maar er kan altijd maar 1 van de pairings actief zijn.
Het gelijktijdig koppelen aan de navigatie én communicatie zal dan niet direct via de headset gaan.
Je kunt soms proberen je communicatie via je navigatie te laten lopen (net als je een GSM koppelt) maar de navigatie verwacht een GSM en niet een half-duplex communicatie-apparaat.

Kortom, inderdaad, draadgebonden geeft nog altijd de beste oplossing.
mhovens
Contacteer:

Hey DMM,

Dank voor de inbreng van jouw expertise op dat gebied. Ik ga nog maar eens met kabels prutsen, ik heb een paar van die PMR dingen liggen. Jammer dat je van die midland nergens testen of reviews ziet. In relatie dat het 2e hands geen aanbod is van dit type is vreemd. Wellicht is die Albrecht een oplossing als je enkel de communicatie tussen helm en device met bluetooth laat lopen. Prakkezere keumt van erm luu.

Groetjes

Marcel
R1200RT-LE
Bijz: Lifestyle Edition
Woonplaats of omgeving: Betuwe

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Ik las bij een leverancier van de Midland G8 BT dat deze goed werkt met de SRC kraag en de Scala G4.
Om te pairen moet je eerst de Midland in pair mode zetten en dan de SRC kraag in pair mode zetten, en dan moet het werken.
Ook de vox optie zou dan moeten werken.

Ik heb ook naar de Albrecht AE600bt te kijken om hierop de telefoon via BT aan te sluiten en een porto er bij.
Of als ik een zumo heb, hierop de telefoon te koppelen en de zumo weer met de Albrecht te koppelen.

Het is nogal een complexe materie welk aardig wat geld kost om even uit te proberen.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Ik heb hier wel teen-en-tander liggen en kan dus weer dingen gaan (uit)proberen.
Alleen geen G8's maar 445BT's, en die zijn volgens mij iets ouder (welke Bleutooth versie weet ik ff niet).

Zo'n Albrecht AE600BT zou best wel eens goed kunnen werken;
Je schakelt de Bleutooth functionaliteit van je navigatie uit, en sluit deze dan aan via een draad, en dit wordt dan een "eenvoudige" MP3-aansluiting.
En zo voort.
Je kunt een aantal dingen via Bleutooth aansluiten, en sommige (alleen? _001) draadgebonden;
https://www.alan-electronics.de/documen ... latt29.pdf
mhovens
Contacteer:

Ik heb ook gelezen dat hij wel pairt met een srcs. Ik heb op een duitse site echter ook de handleiding gelezen. Wat me daarin opviel is dat er stond dat dit een ander type bluetooth is dan van een telefoon. Volgens de handleiding houdt de pmr continue de verbinding open. Wat betekend voor de andere bluetooth devices weet ik niet. Best interessante materie. Eigenlijk zou het naviagatiesysteem een meer prominentere rol moeten krijgen. Garmin maakt al de Rhino, een combi van porto en gps. Ik zou eigelijk ook gewoon een bullet cam willen kunnen aansluiten zodat je met een druk op het scherm begint met openemen en dat bij de video opname ook de gps gegevens in de metadata wordt mee genomen. En toen ging de wekker en werd ik wakker.

Groetjes, Marcel
BertL
2024
2024

Ik gebruik idd de AE600BT. En ik heb ook de oudere 445BT van Midland. De zumo 660 kan ik helaas niet met een draad verbinden met de AE600BT dus heb ik het op de eerder beschreven wijze moeten doen. Er is geen BT verbinding meer over. Immers, eentje van Zumo naar AE600BT en eentje van AE600BT naar de headset.
Het pairen heeft me even wat tijd gekost om het voor elkaar te krijgen. Niets mag aan staan behoudens de twee apparaten die je wilt koppelen. Is dat gelukt, pak je het volgende stel om te pairen. Eenmaal ingesteld, herkennen de verschillende devices elkaar vlot.

Ik ben nog wel aan het nadenken over een constante voeding waarop zowel Porto, AE600BT als Zumo aangesloten kunnen worden. Nu is alleen Zumo via een lange draad onder zadel door verbonden met een "stopcontact" en dat bevalt me niet. Maar goed, de winter komt er al weer aan en dus weer lange avonden......
GrTz
BertL
Inspector Gadget

mhovens schreef:..... Wat me daarin opviel is dat er stond dat dit een ander type bluetooth is dan van een telefoon.
Klopt, ik heb er in een ander draadje al eens over geschreven, namelijk de Handsfree protocol en de Headset protocol.
Voor GSM is het 9-van-de-10 keer de HandsFree protocol die uitonderhandelt en gebruikt wordt.
Want dan krijg je mogelijkheden van voice-dailing én de situatie dat beide kanten van de bleutooth verbinding de sessie kunnen opzetten en verbreken.

Bij de Headset protocol werk je met een zogenaamde master die de sessie moet opzetten en soms kan verbreken.
Headset is vrijelijk te vertalen naar koptelefoon, oftewel geen verdere/bijzondere intelligentie.
Vandaar dat je ook altijd nog een draadgebonden (!) PTT knop hebt, ook al werk je via Bleutooth. ;)

Bij HandsFree protocol heb je ook nog VOX mogelijkheden, wat niet altijd mogelijk is bij elke Headset protocol implementatie.
mhovens schreef:Volgens de handleiding houdt de pmr continue de verbinding open. Wat betekend voor de andere bluetooth devices weet ik niet.
Klopt, want het opzetten van een verbinding bij dergelijk simplex communicatie gaat te veel tijd kosten, ook al kost het "maar" 0,25 seconden om die sessie op te starten. Het menselijk oor (en oog, overigens) is moeilijk voor de gek te houden, je merkt al heel snel dat er enige (!) vertraging is, je mist een deel van de informatie.

mhovens schreef:Best interessante materie. Eigenlijk zou het navigatiesysteem een meer prominentere rol moeten krijgen.
Het is een vrij complexe materie omdat de implementatie van de (Bluetooth) standaarden nogal eens te wensen over laat.
Alleen apparatuur waarbij de software geüpdate kan worden (GPS, headsets, carkits e.d.) blijken in de praktijk na verloop van tijd redelijk tot goed aan de standaarden te voldoen. Deels komt ook omdat de Bleutooth SIG met enige regelmaat de standaarden herziet en/of problemen op lost, of met uitbreidingen komt op bestaande standaarden. Helaas zijn niet alle fabrikanten precies in het navolgen van de standaarden, wat een paar jaar geleden een flinke rel gaf omdat volgens de Bluetooth SIG sommige fabrikanten onterecht de (beschermde) logo van Bleutooth ge(mis)bruikte.
Compatibiliteit valt en staat niet alleen met het volgen van de standaarden maar ook het juist begrijpen van de verschillende "dialecten". ;)
mhovens schreef:Ik zou eigelijk ook gewoon een bullet cam willen kunnen aansluiten zodat je met een druk op het scherm begint met openemen en dat bij de video opname ook de gps gegevens in de metadata wordt mee genomen. En toen ging de wekker en werd ik wakker.
:lol: Daar is de bandbreedte van Bleutooth veel te klein voor. Maar wellicht dat in de toekomst iets gedaan kan worden met draadloze lan (die "toevallig" in hetzelfde frequentiegebied zit), hoewel ik liever de 5 GHz band gebruikt zie worden, die is momenteel veel en veel minder vol.
Echter die 5 Ghz band kan maar beperkt gebruikt worden, omdat daar ook enkele cruciale systemen (zoals grondradar) op werken.
Er zijn overigens wel Action Camera's die met een afstandsbediening gestart en gestopt kunnen worden en zelfs met ingebouwde GPS ontvanger.
Desondanks heb ik er bewust voor gekozen om een separate, onafhankelijk GPS-tracker te gebruiken.
(alles in 1 integreren heeft voor- maar ook zeker nadelen, in mijn optiek)

Draadloze (al dan niet Bleutooth) communicatie is niet altijd een "garantie" (tot verbinding of overdracht of ontvangst van de data), terwijl via draad die er vaker wel is.
Bluetooth is bedoelt voor spraak-overdracht, beperkte data-overdracht en beperkt bereik met maximaal levensduur van een accu of batterij.
In de basis is het nimmer ontworpen voor uitgebreide PAN (Personal Area Network) mogelijkheden die soms gewenst zijn, data en spraak, punt-naar-multipunt verbindingen e.d.

Vandaar dat je vooralsnog bij de professionele ridders op de motor nog altijd bedrade oplossingen ziet.
(en dat is vaak genoeg uitvoerig getest kan ik je verzekeren)
Betrouwbaarheid (en verstaanbaarheid) kan letterlijk van levensbelang zijn.
Wullum
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: Lkr. HN

Ongelezen bericht door Wullum »

dutchmidiman schreef: Een heel veel beter resultaat behaal ik met de Nolan N-Com set op mijn Nolan helm.
Die is zo uitgebreid dat je zowel bedraad alsook Bleutooth prima kunt gebruiken, weinig tot geen problemen mee.
Nolan's N-Com "vreet" bijna alles wat betreft Bleutooth, lijkt het wel.
En samen met de diverse kabels (en dat zijn er heel wat!) kan je vrijwel alles aansluiten.
Alleen is de Nolan helm een bijzonder lawaaiige helm, en gebruik ik die liever niet.
Rob, eventjes een béétje off-topic: wat zijn jouw ervaringen met de verstaanbaarheid van een gsm gesprek via N-Com in je N103 bij pakweg 120km/h?
Ikzelf heb een N90 (die ik niet als bijzonder lawaaiig ervaar, zeker niet na plaatsing van een Givi scherm met flipup op mijn -850- 3 maanden geleden, al heb ik geen referentie met bijvoorbeeld een Schuberth C3) en wil er eigenlijk een N-com BT set in friemelen, maar kan niet echt inschatten of dat qua telefoon wel zin heeft.
Het liefste ging ik winkelen voor een C3 met SRC, maar dat is budgettair niet haalbaar.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Als het om simplex (portofoon) verkeer gaat, is het redelijk, want dan zijn je berichten/gesprekken vrij kort.
Gaat het om een telefoongesprek bij die snelheden, heb ik daar vooralsnog geen ervaringen mee want dan zet ik meestal de telefoon uit.

Mijn Nolan N103 vond ik een lawaaiige helm bij dergelijke snelheden, maar dat was omdat ik de Schuberth C3 gewent ben/was.

Bij mijn C3 heb ik wel eens (1x) een telefoongesprek gevoerd, (vergeten de telefoon uit te zetten :roll:) en men aan de andere kant geloofde niet dat ik op de motor zat. _004
Behalve dat mijn stem ietwat anders klonk maar dat kwam door de zij-padding in de helm.

Tot zo'n 80 km/uur schat ik in dat een Nolan ook wel redelijk verstaanbaar is.
R1200RT-LE

Ik heb ook verschillende telefoon gesprekken gevoerd met 120km/h, en ik moet zeggen dat ik dan de snelheid terug laat zakken naar 100km/h meer omdat ik het niet kan verstaan ipv de andere kant. Dit komt meer doordat ik gehoorbescherming draag en het gehuid allemaal wat doffer klinkt.
De tegen partij krijg wel last als ik het vizier open heb staan of kinstuk. Maar als de helm dicht zit en de ruit van de RT omhoog kan je goed bellen.

Maar om even terug te komen op het Bluetooth verhaal is denk ik voor de motorrijder belangrijk dat er een soort Bluetooth hub komt waar je je telefoon, gps, porto, mp3, duo passagier, SRC kan koppelen. Nu zag ik dat er op het GPS forum al aan zoiets gewerkt wordt door Velltech maar dat is nog niet betaalbaar ( rond de 900 euro ).
Uit technisch oogpunt zeg ik gaaf ... Maar toch denk ik willen we dit wel, wordt het een verlengstuk van kantoor en/of zijn we dan niet meer met andere dingen bezig.

Maar praktisch zou ik het fijn vinden om wat communicatie te kunnen voeren met mijn duo en mede motorrijder over lange afstand (tot 5 km) en de aanwijzingen van de gps te horen, bellen en muziek is leuk maar hoef niet.
Inspector Gadget

Mag ik, voor mijn beeldvorming, vragen welke helm je gebruikte dan?

En, waarschijnlijk bedoel je Velltec? ;)
Daar doen wij wel eens zaken mee, maar zijn ..ehm.. de ervaringen nogal wisselend, laat ik het daarbij laten.
(PS:ik zie ze sinds mei 2011 niet meer op het GPS forum. _001)
Hun producten zijn over het algemeen redelijk tot goed, maar veel en veel te duur, waarschijnlijk omdat ze te kleinschalig zijn.

Ik denk dat een dergelijke Albrecht AE600BT een prima oplossing kan zijn, die kan (volgens opgave) 2x Bleutooth verbindingen gelijktijdig aan.

Of voor (nog) meer geld, AutoComm of een Baehr intercom, al dan niet voorzien van portofoons (PMR of 27Mhz) voor de langere afstand.
Een oplossing is zondermeer mogelijk.
spookje

Ongelezen bericht door spookje »

Ik zie wel dat er voldoende belangstelling is voor een 'alles in 1' systeem, maar dat er nog niet echt een leverancier is die alles aan elkaar knoopt _002

Ga deze week toch nog maar eens in Vessem kijken wat er allemaal mogelijk is.
Autocom en Baehr zijn dan misschien duurder, maar van wat ik zo lees zijn ze ook stabieler in de verbindingen.

En dan ga ik waarschijnlijk toch voor bedraad, dan ben ik helemaal van het 'gedoe' met pairen af _004
R1200RT-LE

dutchmidiman schreef:Mag ik, voor mijn beeldvorming, vragen welke helm je gebruikte dan?
Ik heb een standaard C3 met SRC Big RT Smile
Was op het GPS forum met interesse de discussie aan het volgen.
Alleen moet het allemaal wel betaalbaar blijven .... :$
Inspector Gadget

Op mijn 1100 en VStream ruit en de Schuberth C3 ging het beantwoorden van dat telefoongesprek perfect.
(en de koper van mijn VStream ruit heeft vorige week beaamd dat de VStream echt een (letterlijke?) verademing is)

Op de 1200 bemerk ik dat de turbulentie flink wat groter is, dus of het nog zo goed verstaanbaar was als toen, ik vrees (ook) het ergste.
Maar goed, dat is een kwestie van verschillende ruiten proberen, ik heb er onderhand al weer 4 in de verzameling zitten, ik ben weer terug "op het oude spoor", haha.

Alles-in-1 zal afhankelijk zijn van terugkoppeling van de klanten/gebruikers;
Het beste resultaat kan je m.i. verwachten van een Baehr en een AutoCom, dat is hun business;
Het maken en ontwikkelen van intercom-oplossingen, met diverse koppelingsmogelijkheden.

Maar wel met een (soms flink) prijskaartje. ;)
mhovens
Contacteer:

Ik heb hier al meer mijn gedachte over laten gaan. Je hebt eigenlijk een WIFI netwerk nodig waar je nodes in hangt Of GSM netwerk. Je kan dan via voip technologie communiceren. Ik moet hier toch eens mee gaan puzzelen. Je zou dit met een micron ATX bord , dit is een klein volledig geintegreerd moederbord, toch voor elkaaar moeten krijgen lijkt me. Dongel voor bluetooth zijn niet groter dan een USB stekker. GPS kan via USB muis. Je kan er een HD webcam aanhangen. Ik krijg er steeds meer beeld bij. Je moet alleen nog een suit van applicaties ontwikkelen zodat het geheel gemakkelijk te configureren en te bedienen is. En een touchscreen natuurlijk. Misschien moet ik snel een patent aanvraag indienen.
BertL
2024
2024

Volgens mij hoeven we geen week te wachten..... _004
GrTz
BertL
mhovens
Contacteer:

Ik ben nog ff wat aan het googlen geweest. Ik vond nog de interphone tribe. Dit lijkt ook wel een aardige oplossing. Jammer dat je van al deze dingen nauwelijks testen ziet. Dit en andere producten worden wel genoemd maar nergens wordt een waarde oordeel over de bruikbaarheid uitgesproken. Maar er is een berkte test te vinden op youtube. Hier lijkt het te werken. Qua prijs is deze net zo duur als een Midland G8.
Inspector Gadget

Wij gebruiken diverse spullen van CellularLine (connectiviteit van de GSM's o.a.) en het is prima spul.

Alleen, verkijk je a.u.b. niet op die Tribe!

Het is een vergelijkbaar apparaat zoals de G8BT en de 445BT.
PMR 446 in dit specifieke geval.

En als je zoekt vindt je (o.a.) op YT enkele filmpjes waaruit blijkt dat die gelijktijdige koppeling van muziek, porto en GSM gebeurt met de Interphone headset! (F3, F4)
Ook de handleiding van de Tribe geeft *niets* (!) aan dat er 2 simultane (Bleutooth) verbindingen mogelijk zijn;
http://www.interphone.cellularline.com/ ... _TRIBE.pdf
Wat ook klopt, omdat ze aangeven op hun website "Tribe <-> Interphone totally compatible" (!)
http://www.interphone.cellularline.com/ ... _trib.html

Het is de headset (Interphone's) die de simultane verbindingen moet afhandelen. ;)

Sterker nog, ze geven heel duidelijk aan dat de Tribe *geen* intercom is;
http://www.interphone.cellularline.com/ ... ibe_GB.pdf

Ik kan overigens melden dat de Schuberth SRC en de 445BT prima werkt. ;)
mhovens
Contacteer:

DMM je hebt natuurlijk weer helemaal gelijk. Ik denk wil je een behoorlijk afstand overbruggen en met meerdere nodes kunnen communiceren je voorlopig vastzit aan de PMR. Dat gezegd hebbende lijkt me dan de TRIBE een apparaat dat ontworpen is om met een bluetooth headset een verbinding op te bouwen versus de 445BT & G8BT waar die functionaliteit (min of meer achteraf) aan is toegevoegd.

Dat de SRC goed samenwerkt met de 445BT is een goed bericht. Mijn chinese kloon zou dan eigenlijk ook moeten werken, want gecloond van SCALA. nu heb ik ook de telefoon en zumo op de headset aangesloten omdat ik vind dat de geluidskwaliteit beter is dan de telefoon via de ZUMO. Dat werkt goed zolang je de telefoon later aanzet dan de ZUMO. DMM zou jij dat met de SRC kunnen testen?

Groetjes,

Marcel
Inspector Gadget

mhovens schreef:... lijkt me dan de TRIBE een apparaat dat ontworpen is om met een bluetooth headset een verbinding op te bouwen versus de 445BT & G8BT waar die functionaliteit (min of meer achteraf) aan is toegevoegd.
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, ja-en-nee dus.
De Tribe kan *alleen* maar via Bluetooth communiceren, terwijl de 445BT en de G8 gelukkig (ook) nog met een bedrade verbinding kunnen omgaan.
Zo vereist (!) de Tribe het gebruik van VOX, er zit geen PTT-knop-aan-een-draadje-die-je-eventueel-op-het-stuur-kunt-monteren-zodat-je-er-gemakkelijk-bij-kan-met-je-duim-en-of-vinger.
En met mijn ervaringen met VOX-gebruik, het is soms redelijk handig om toch ook een knop te hebben die je kunt indrukken.
Naast het feit dat je bij VOX-communicatie altijd het beginstukje van de conversatie zou kunnen missen omdat de VOX eerst "open" moet gaan.
Althans, zo ervoer ik het tot op heden.
mhovens schreef:..Dat werkt goed zolang je de telefoon later aanzet dan de ZUMO. DMM zou jij dat met de SRC kunnen testen?
Ik weet niet of ik je goed begrepen heb;
De 445BT pair ik op de Schuberth SRC in de GSM-stand, maar in de navigatie-stand werkt pairing ook prima.
In beide standen is de microfoon van de Schuberth SRC beschikbaar, in de navigatie-stand lijkt het erop dat de VOX-functie (van de 445BT) beter werkt, maar dan kan ik wat lastig bepalen met "slechts" 1x Schuberth SRC. (ik heb ook nog een BMW Navigator headset, maar die moet ik nog inbouwen)
Maar als de 44BT in de navigatie-stand gepaired is, kan ik mijn GSM prima verbinden, beide met de Schuberth SRC.

En kan ik zowel VOX gebruiken alsook ... de PTT-knop op de 445BT en/of aan het draadje. ;) :lol: _004

Kortom;
Wil je navigatie en porto, dan pair je de porto in de GSM-stand.
Wil je GSM en porto, dan pair je de porto in de navigatie-stand.
Wil je GSM, porto en navigatie (en het via Bleutooth willen laten lopen), heb je m.i. ook de optie om de navigatie gewoon via je MP3-draadje van je headset te laten lopen.
Wil je alles via Bluetooth, dan zal je naar een intercom met (uitgebreide) Bleutooth mogelijkheden moeten gaan kijken.

De praktijk leert dat 2 verbindingen via Bleutooth met een headset (e.d.) over het algemeen prima gaat (als de bewuste headset een navigatie én een GSM ondersteund).
3 Bleutooth verbindingen via (alleen) een headset ben ik vooralsnog niet tegen gekomen.
jpauwels
Bijz: Saphir Schwarz Metallic
Woonplaats of omgeving: Riel

Ongelezen bericht door jpauwels »

dutchmidiman schreef:
Kortom;
Wil je navigatie en porto, dan pair je de porto in de GSM-stand.
Wil je GSM en porto, dan pair je de porto in de navigatie-stand.
Wil je GSM, porto en navigatie (en het via Bleutooth willen laten lopen), heb je m.i. ook de optie om de navigatie gewoon via je MP3-draadje van je headset te laten lopen.
Wil je alles via Bluetooth, dan zal je naar een intercom met (uitgebreide) Bleutooth mogelijkheden moeten gaan kijken.

De praktijk leert dat 2 verbindingen via Bleutooth met een headset (e.d.) over het algemeen prima gaat (als de bewuste headset een navigatie én een GSM ondersteund).
3 Bluetooth verbindingen via (alleen) een headset ben ik vooralsnog niet tegen gekomen.
Is het niet zo dat als je GSM, porto en telefoon wilt via bluetooth je je telefoon aan je navi kan koppelen en dan je navi koppelen met je headset in navi stand. (volgens mij kan dat met de zumo ?)
Vervolgens je porto aan je headset in de telefoon stand.

dan heb je mijn insziens alles via BT, op je porto kun je dan een bedraade ptt knop kwijt. porto in een van de vakjes in de kuip, heb je alles voor elkaar?

Maar goed, ik weet niet of ik nu te makkelijk denk.
Inspector Gadget

Het is het proberen waard, hoewel ik denk dat je headset wellicht problemen kan hebben met de 2x handsfree (of 1x handsfree en 1x headset) protocol.
Van je GSM naar je navigatie zal of headset of handsfree zijn, en je navigatie zal dat 1-op-1 ook zo door geven naar je Bleutooth koptelefoon.
(ik gebruik ff niet de naam bleutooth headset in dit geval om verwarring te voorkomen met de Bleutooth Headset protocol).

En dan nog je porto naar je Bleutooth koptelefoon, dat zal m.i. de Bleutooth Headset protocol zijn. (Bleutooth Handsfree protocol is gelukkig wel downwards compatible met de Bleutooth Headset protocol).

Op zich geen gekke gedachte. _004

Die bedrade PTT-knop raad ik wel aan, want VOX is geen garantie dat het altijd goed werkt. ;)
Zeker met omgevingslawaai (vooral showbands) of windgeruis kan je parten spelen met de VOX.
jpauwels
Bijz: Saphir Schwarz Metallic
Woonplaats of omgeving: Riel

Ongelezen bericht door jpauwels »

Ik heb zelf nog geen spullen wat dit betreft, aangezien ik nog steeds geen eigen fiets heb. Maar ik zit er een over na en mee te denken hoe en wat dit vraag stuk op te lossen. Ik vroeg het me af of iemand dat al geprobeerd heeft. :) eerst een brommert zien te vinden en dan ga ik wat serieuzer hier naar kijken.

Sent from my iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Zie dit draadje, ik heb al verschillende dingen getest. ;)
mhovens
Contacteer:

Hi DMM,

Ik zou wiillen testen of je naviagtie en porto op de headset kan pairen. Ik denk dat je dan eerst de navigatie moet pairen en daarna de portofoon. Ik ben het zeker met je eens dat VOX niet de beste optie is, hoewel ik vind dat waneer ik mijn vizier gesloten is het best stil is in mijn helm. Maar goed ik zou voor toertocht best de concessie willen doen aan het gebruik van de GSM. Er is altijd nog voicemail en ik ben trouw in het om de 2 uur stoppen. Als je dus de navigatie en de porto kan pairen en dat is redelijk stabiel dan ga ik toch voor de midland.

Ik heb nog een nolan met een bedraad setje en daar kan ik een porto aan hangen voor een test in de praktijk. Maar ik had ergens gelezen dat je in de lappenmand zit of vergis ik mij daarin?

Groetjes,

Marcel
Inspector Gadget

Ik ben even wezen door-experimenteren met de 445BT, de BMW Navigator 4 en de Schuberth SRC;

Ik vermoed dat de Schuberth SRC meerdere pairings met verschillende apparaten wellicht onthoud. _001
(net zoals vaak de navigatie meerdere pairings onthoud)

Ik heb eerst alles uit de Schuberth SRC gewist;

Pairing tussen de 445BT en de Schuberth SRC in "GSM" mode lijkt niet (meer) te lukken.

Pairing tussen de 44BT en de Schuberth SRC in "navigatie" mode lijkt perfect te werken.
Ook de VOX instelling van de 445BT werkt perfect via de Schuberth SRC (in "navigatie" mode).
Op de 445BT wordt dit ook aangegeven door een permanente groene led.
Nadeel: Koppelen van de BMW Navigator 4 via Bleutooth gaat op dat moment niet meer. (duh!)

Je kunt de ingestelde pairings wissen op de Schuberth SRC, ik moet nog ff uitzoeken of de pairing op de 445BT ook nog gewist moet of kan worden.

Anyhoe, zoals het er nu voor staat is dan de "oplossing";
- Porto via Bleutooth in "navigatie"-mode pairen met de Schuberth SRC.
- GSM via Bleutooth in "GSM"-mode pairen met de Schuberth SRC.
- Navigatie-apparaat via MP3-draadje aansluiten op de Schuberth SRC.

Met de Nolan en een bedrade aansluiting op een portofoon werkt het perfect, weet ik uit eigen ervaring.
Je moet dan wel je oren volproppen met watten, wat een lawaaiige helm!
Als je wilt kan ik dat ook nog testen met de Nolan.

Ja, een paar gebroken ribben en zware longontsteking.
Maar dat houdt mij niet echt tegen, wel wat beperkingen en het is wat lastig en zo.
mhovens
Contacteer:

DMM,

Phoe longontsteking da's niet niks! Als je dan moet hoesten met gebroken ribben dan zal dat pijnlijk zijn voor je. Thanx voor de inspanningen zover. Ik denk dat ik dus voor de midland ga. Dat moet ik toch werkende krijgen. Als het per ongeluk niet lukt dan kan het altijd nog per draad. Die midlands worden volgens mij in Nijkerk verkocht dus binnenkort die gasten maar eens een email sturen.
Inspector Gadget

En ook niezen, en liggen, slapen, kortom er is geen draai aan te geven zonder de pijn.
Enig comfort is er als ik plat op de rug lig, maar dan ga na verloop van tijd de spieren verkrampen, waardoor je gaat draaien, de pijn weer toeneemt, afijn je hebt een idee hoe vervelend dat is inderdaad.
En dat gaat nog wel even duren, maanden is voorspeld. :(

Back on topic;

De Midland 445BT heeft voor wat betreft het Bleutooth gedeelte de BPA-100 aan boord (die heb ik ook nog los :roll:)
De Midland 445BT wordt niet langer gemaakt, en de G8 is de opvolger.

Tenzij je de 44BT voor een hele scherpe prijs kunt kopen, zou ik voor de G8 gaan.

PS: De handleidigen zijn hier te downloaden;
http://www.alan-uk.com/mc/downloads.shtml
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

ook ff off-topic...beterschap Rob _004 _004
..ennuh..beter in de herfts/wintermaanden in de lappenmand...dan tijdens het voorjaar/de zomer..... 8)_
Inspector Gadget

/Offtopic; Ik ben al sinds juni onder de pannen, had het eerst niet in de gaten wat er exact allemaal aan de hand was, leek op een flinke griep e.d.
Denk dat ik “gestraft” wordt omdat ik sinds 1983 niet meer bij mijn huisarts kwam. ;)

En weer on-topic;
Zoals je kunt lezen in de separate Bleutooth handleiding van de 445BT kan deze zowel HandsFree alsook Headset protocol aan.
Ik zal dat bij gelegenheid eens mee gaan experimenteren.
BertL
2024
2024

Hierbij handleidingen van Midland, waaronder de 445BT: klik
GrTz
BertL
mhovens
Contacteer:

Ik heb inmiddels de Midland G8 bluetooth binnen. Ik krijg hem wel gepaird met mijn bluetooth headset maar krijg geen geluid. Het werk dus niet, jammer. Kijken hoe we dit gaan oplossen, kan natuurlijk aan de kabel maar dat was eigenlijk nou net niet de bedoeling.
Inspector Gadget

Je *moet* je Bleutooth headset in "handsfree protocol" laten pairen.

Dat kan betekenen dat je *niet* in de navigatie-mode moet pairen maar in de GSM-stand, of andersom.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

dutchmidiman schreef:Je *moet* je Bleutooth headset in "handsfree protocol" laten pairen.

Dat kan betekenen dat je *niet* in de navigatie-mode moet pairen maar in de GSM-stand, of andersom.
Klopt inderdaad. je moet een continue verbinding hebben met de headset. Dat is als telefoon pairen. Ik heb een bluetooth portofoon ook niet werkend gekregen op de Schuberth SRC. Het zou moeten werken als er geen andere apparaten zoals navigatie etc. gepaird zijn met de headset maar ook dan is het mij niet gelukt.
Inspector Gadget

mhovens schreef:...Ik krijg hem wel gepaird met mijn bluetooth headset maar krijg geen geluid....
Ehm, ik zeg het, met alle goede bedoelingen, maar even;
Heb je ook de monitor-functie van de Midland G8 gebruikt? (pijl omhoog en pijl omlaag gelijktijdig indrukken)
Dat is de ruisonderdrukking die permanent aan staat, normaal gesproken.

Vergeet ook niet, na de pairing het volume van de Schuberth SRC op de hoogste stand te zetten, default is deze vrij laag. (Volume Up een paar keer indrukken totdat je een hoge piep-toon hoort).
R1200RT-LE

Hallo dutchmidiman,

Heb jij de 445BT aan de praat met de SRC kraag? Ik lees dat de bluetooth dan de heletijd openstaat, hoe is het batterij verbruik dan.
Ik heb voor de kids net een Midland 777 gekocht en direct met de soldeerbout bewerkt :) :) ze stralen nu een dikke 2 km door de bebouwde omgeving.

Ik heb intresse in een G8BT, ook deze zal los moeten :) een het wattage verhogen, maar er is volgens mij ook een export versie.
Dan kan de vrouw in het koekblik rijden en ik ergens in de buurt met de RT ...
Als je dan de VOX functie gebruik zou je zonder PTT knop afkunnen.

Wilco
Inspector Gadget

Ja, zie een paar berichten terug in dit draadje, Schuberth SRC en de Midland 445BT werken, ook de VOX functie.

Daarnaast gebruik ik soms ook een "aangepaste" Yaesu FTM-10E, dan is bereik geen issue meer. ;)

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Communicatie”