BMW Navigator 4 & CAN-bus (audio) - R1200RT

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Inspector Gadget

BMW Navigator 4 & CAN-bus (audio) - R1200RT

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dit is een vraagje voor degene met een BMW Navigator 4 op de R1200RT;

Bij de BMW Navigator 4 houder zitten twee stekkers;
- 1x een driepolige stekker voor de spanningsvoorziening
- 1x een tweepolige stekker voor de audio

Zie ook navolgende link;
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=565952

Wellicht kan je voor mij eens onder je dashboard duiken en zien of die 2-polige stekker is aangesloten? _001

Want het is mijn vermoeden dat er ergens nog een stekker moet zijn om de audio-uit (wat deze 2-polige stekker volgens mij is) aan te sluiten op de BMW radio (of zo)?

Alvast bedankt!
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: BMW Navigator 4 & CAN-bus (audio) - R1200RT

Ongelezen bericht door jaybmw »

Rob, volgens mij is de 2 polige bestemd voor het aansluiten op iedere andere motor ipv op de can-bus op de Bmw modellen.Dus ook op de 1100 0f 1150. De 3 polige is idd plug and play,terwijl de 2 polige din 15 (+) en 31(-) geschikt is voor andere doeleinden/motoren. Vergeef me als ik het mis heb,maar ik heb zoiets eens opgevangen.

Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Dank je wel voor je reactie. _004

Het ging mij meer om de vraag of bij BMW Navigator 4 gebruikers met een R1200RT, deze twee-polige stekker (ook) is aangesloten, of niet.
Mits men de radio-optie op de R1200RT heeft, denk ik zo. ;)

Er liggen heel wat stekkers in het vooronder, schat ik in, en ik ben benieuwd of daar ook 1 is waarbij je de turn-by-turn instructies van je BMW Navigator 4 via de BMW radio kunt laten lopen.
deckers
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: midden limburg

Ongelezen bericht door deckers »

de 2 stekkers heb ik aangesloten het geluid van de navigatie gaat nu via de radio
het geluid van de navigatie kan ik instellen in het toestel (de nieuwste software van BMW)
en daarna met de radio volume knop gaat bijde harder of zachter

m.v.g. m
Inspector Gadget

Ook jij dankjewel voor je reactie. _004

Er vanuit gaande dat je geen MY 2010 (of jonger) R1200RT hebt (ivm aanpassing van het BMW Audio systeem), heb je dit zelf aangesloten of heeft je dealeRT dat voor je gedaan?

De CAN-bus stekker voor de navigatie had ik redelijk snel gevonden, nu alleen uitzoeken waar die 2-polige stekker van de audio-ingang ergens zou moeten zitten/liggen/hangen. _001

Misschien dat je bij gelegenheid eens met een zaklamp kunt zien waar de 2-polige aansluiting ongeveer ergens vandaan komt?
scan
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Ongelezen bericht door scan »

De twee connectoren die je nodig hebt om de NAV IV aan te sluiten zaten bij mijn motor bij elkaar. Plug en Play.
Er ligt nog een derde connector in de buurt en dat is de uitgang voor extra speakers. Had in eerste instantie deze willen gebruiken voor mijn speakertjes in de helm maar dat gaf zo'n beroerd geluid (oversampling heet dat geloof ik!) dat ik het weer ongedaan gemaakt heb.
Daarvoor nu de speaker aansluitingen 'voor' hiervoor gebruikt en dat werkt wel zoals het moet.
Nadeel, als je dat zo wilt noemen, is dat je geen geluid meer hebt als je de motor aan het wassen bent :roll: .
Dat is nog een uitdaging voor de komende winter om daarvoor een switch in elkaar te knutselen.
Inspector Gadget

Ook dank voor jouw reactie! _004

Van die speakers had ik al gelezen/gevonden, bij MY 2010 blijkt deze zelfs achter de rechter spiegel te liggen.
Een 4-polige connector met 3 aansluitingen.
Schijnt een line-out (rear) signaal te zijn, dus inderdaad een te hard signaal om direct je headset op aan te sluiten, die raken dan overstuurd, zoals je bemerkt hebt. ;)
Het is bedoeld voor actieve (= apart versterkte) speakers.
Achterop de motor ook nog speakers monteren lijkt mij een beetje te veel G.ldwing-achtig.

Een dergelijke switch voor jou configuratie is niet zo moeilijk, je hebt een micro/mini-schakelaar met dubbele wisselcontacten nodig.
De speaker-uitgangen van de radio sluit je dan aan (links en rechts hun eigen aansluiting natuurlijk) op de respectievelijke middencontacten, helm-aansluitingen aan de ene kant en de dashboard-speaker aansluitingen op de andere kant.

Anyhoe, ik ga nog eens heel goed zoeken dan in het vooronder en anders vraag ik het een bevriende BMW dealeRT eens.
scan

bij MY 2010 blijkt deze zelfs achter de rechter spiegel te liggen.
Dat dacht ik ook dus slopen die handel ehh noppes. Lag bij mij op het subframe waarop de kuip bevestigt is.

Met betrekking tot de switch de volgende vraag;
wanneer ik switch van speakers op de motor naar de speakers in de helm kan ik dat ongestraft doen?
Ik bedoel kan daardoor bijvoorbeeld de uitgang van de radio niet opgeblazen worden (ik noem maar iets).
Inspector Gadget

Gisteren bij een BMW dealeRT geweest, ff lopen vergapen aan de 1600 ( _005) en mijn bestelde onderdelen opgehaald.
Uiteraard ook hen gevraagd hoe het zat;
Ja, die connector kan, net als bij MY 2010 achter het dashboard zitten, bij de rechterspiegel.

Maar, dank je wel voor de informatie, ik zal nog eens heel goed gaan kijken.

Wat betreft de schakelaar;
Ja, je kunt de uitgang van een versterker opblazen als deze te hard staat en je de uitgang kortsluit, onbelast laat of bij een (flink) wisselende belasting.
De speakers in het dashboard zal 8 ohm zijn, schat ik in.
En je headset iets van een paar honderd ohm.

Kortom, het is zondermeer verstandig het volume heel laag te zetten voordat je de schakelaar omzet, dan is het risico m.i. het kleinst.
scan

Dank voor je uitvoerige verklaring. Iets om dus rekening mee te houden.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: GPS en navigatie”