Wordt de R1200RT in oost Europa gemaakt?

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beaukey
Type: R1200RT
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Nh

Ongelezen bericht door Beaukey »

Hallo RT brommers,

Ik ben Beaukey, een 50 plusser en ik rij sinds 20 juli 2011 een nieuwe BMW R1200RT (Duitsland), zo'n mooie Ostra Grey metallic matt. De voorgaande motoren waren een Yamaha Diversion 900 (Japan) en een Honda Deauvile/NT700VA (ook Japan). Waarom zet ik het land van herkomst erbij? Omdat het lijkt alsof de R1200RT is oost Europa is gemaakt of in ieder geval door werkers in elkaar gezet die werken met een verminderde kwaliteits norm. Wat is er aan het handje? Hierachter een opsomming:

- Sommige Torx schroeven waren met de hand los te draaien.
- Ander Torx schroeven waren vernield, mogelijk door slippend gereedschap of the grote kracht tijdens het indraaien.
- Van de linker koffer trok je zowat het handvat er af voor dat 'ie loskwam bij het afnemen.
- Het achter spatbord zit scheef. Het is beschadigd geraakt doordat het tegen het zijpaneel aanschuurt.
- De koffers zitten ook scheef gemonteerd, maar naar de andere kant als het spatbord. De linker zit slechts 1mm van de achtergreep verwijderd.
- Het frame van de buddyseat is al gaan roesten.
- Het glas van de rechter spiegel viel er spontaan of. Gelukkig in mijn eigen garage op een oude krant dus niet gebroken.
- Het afdekvak van de radio (links naast de tank) is eraf gewaaid tijdens het rijden. Deze moest wel vervangen worden.
- Er komt af en toe een scherpe knal uit het differentieel/aandrijving.
- De koplampen stonden veel te hoog afgesteld. Dat was niet fijn voor de tegenliggers.
- De cruisecontrol besluit af en toe zelf de snelheid te bepalen. En dat is dan vol gas.

Het meeste heb ik zelf al gerepareerd maar is dit nu de Duitse degelijkheid? Zelfs de Deauvile (notabene gebouwd in Spanje) had niet zo'n lijst en zulke gebreken en die kost minder dan de helft! Voor EUR22k valt mij dit wel een beetje tegen. Heb ik de maandagochtend BMW of komen deze klachten bekend voor? Ik weet niet of deze BMW en ik vriendjes worden...
Laatst gewijzigd door Beaukey op 15 sep 2011, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
RhanRT

Re: Wordt de R1200RT in oost Europa gemaakt?

Ongelezen bericht door RhanRT »

Emigreer naar land van herkomst en plaats van onze BMW's, hebben wij er ook nog lol aan.
Nee even serieus.
Gezien jouw lijst heb je wellicht de pech van de maandagmorgen?
Maar waarom repareer je het allemaal zelf?
Bij een nieuwe motorfiets heb je toch garantie?
Of was de motor niet nieuw?

groet,

RhanRT
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Die van mij heeft nu 70.000 op de klok en is 4 jaar oud.
Als ik dan die test in M&T lees dan zie ik niet van deze vreemde dingen.
Ik zou de garantie maar eens goed aanspreken.
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Wat RhanRT al aangeeft: waarom je dit zelf repareert bij een nieuwe motor is mij een raadsel! Je hebt 2 jaar garantie!
Als dit mij overkomen was dan stond ik bij wijze van spreken elke dag bij de dealer.
Wat zegt je dealer over deze "ongemakken"?
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik zou eerst bij je dealer aankloppen. Hij doet een afleveringsbeurt en had deze zaken moeten zien en oplossen voor dat jij de motor kreeg.

Ton
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Welkom Beaukey

Je schrijft BMW R1200RT(Duitsland), bedoel je hiermee dat je de motor in Duitsland gekocht hebt en niet in Nederland??
Wie is jouw dealer ???
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Land: NL
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

de klachten die Beaukey over zijn motoRT heeft, heb ik totaal niet. De mijne is van 2007 en loopt tot nu toe als een zonnetje. Ik zou idd maar even contact opnemen met de dealeRT, want dit zijn zaken waar zelfs Herr BMW zich voor zou moeten schamen...
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Ton1959

Heeft Beaukey ook een gewone naam nog?

Ton
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Beaukey is hedenavond (@ 22:52) wel weer terug geweest op het RT-forum, maar heeft vooralsnog geen verdere reacties gegeven, jammer!

Het verbaasd mij zeer dit zoal te lezen, en vraag mij af wat nu het hele, volledige en complete verhaal daadwerkelijk is.

Normaal gesproken komt een nieuwe motor uit de fabriek in een mooie stevige krat, en zal de dealeRT deze nog verder in elkaar moeten zetten.
Als het een echt nieuwe levering is, dan kan je wellicht BMW iets verwijten, maar je dealeRT heeft m.i. ook een verantwoordelijkheid!

Als het een "good-as-new" motor is, oftewel een "jonge" import, kan je afvragen wat de geschiedenis van die motor is.

Kortom, we missen nog wat puzzelstukjes om een goed beeld te vormen, maar ik herken de aangegeven problemen niet!

Natuurlijk balen we met je mee, maar zal je toch iets meer moeten duiden. ;)
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Wij zijn al eens eerder met fake verhalen geconfronteerd geweest.
Is dit er ook zo 1 ?
Ben benieuwd of hij nog een reactie geeft.

groet,
RhanRT
Beaukey

Heren brommers, dank voor jullie adviezen en reacties. Op volgorde van jullie respons:

- Waarom repareer ik het zelf? Omdat sleutelen aan mijn motoren het extra plezier geeft om een motor te bezitten en te rijden.
- Het is een splinternieuwe motorfiets gekocht in Nederland.
- Ja ik heb garantie en de dealer vult deze naar behoren in
- De dealer is echter 48km rijden. Dat kost tijd. Bij de dealer spendeer je ook al gauw een paar uur. Het is niet te doen om voor elke groot of klein mankement naar de dealer te rijden.
- Zoals vaak kost het best wel wat moeite om een dealer te overtuigen van je klacht. Bijvoorbeeld, het scheve spatbord was "gezichtsbedrog". Pas in tweede instantie (dat was na de montage van de achterspatbordverlenger) was het heel duidelijk dat 'ie scheef stond. Zelfde verhaal met de koffers.
- Heeft Beaukey een gewone naam? Ja.
- De twijfels of het e.e.a. waar is kan ik bestrijden met het plaatsen van foto's. Je moet me maar op m'n woord geloven dat de koffers nu met een pink van het frame te verwijderen zijn.
- T.a.v. het scheve achterspatbord en koffers. BIj de dealer hebben we naar drie andere, splinternieuwe, zelfde generatie R1200RT's gekeken. Allemaal kaarsrecht.
- 50+ en prijs stellen op kwaliteit? Kom nou, dat is toch van alle leeftijden? EUR22k is een heleboel geld! Dat was voor mij heel lang sparen hoor!

Foto's:
1. Achterspatbord dat tegen het zijpaneel aanschuurt: http://www.flickr.com/photos/54005035@N ... hotostream
2. Scheef achterspatbord: http://www.flickr.com/photos/54005035@N ... hotostream
3. Linker en rechter zijpaneel. Afstand tot achterspatbord: http://www.flickr.com/photos/54005035@N ... hotostream http://www.flickr.com/photos/54005035@N ... hotostream
4. Nog een leuke: bedrading van de cruisecontrol: http://www.flickr.com/photos/54005035@N ... hotostream(opmerking: er zit ergens in de dradenbrij een losse zekeringhouder. Misschien een tip als de cruisecontrol het niet meer doet om daar even naar te kijken)
Inspector Gadget

Laat ik met het laatste beginnen, de cruisecontrol;

Wat die foto toont is totaal anders dan bij mijn 1200, ook met fabriek-af cruisecontrol.
Wat ik daar zie lijkt in mijn ogen op iets van een (achteraf ingebouwde) intercom of zo.
Veel te lange draden bij elkaar geknoopt met tie-wraps ben ik vooralsnog niet tegen gekomen.

Zelf repareren prima, maar 48 km is op een RT fluitend te doen.
En je klachten zijn serieus genoeg daar voor, denk ik.

Ik kan mij niet onttrekken dat er iets flink mis is met je (gehele!) achter-partij.
Want als daar iets verkeerd gemonteerd is, of uit het lood, krijg je zaken zoals scheve spatborden, te veel ruimte aan 1 kant en te weinig aan de andere kant, waardoor bijvoorbeeld koffers aan de ene kant er moeilijk op gaan en aan de andere kant er bijna afvallen.
En wellicht verklaart dat ook de knal die je af-en-toe hoort.

En wellicht verklaart dat ook waarom sommige Torx te los zaten en andere weer te vast.

Maar, ik heb dergelijke problemen nimmer eerder vernomen.

En als ik het zo lees, ga je dit nimmer zelf of je dealeRT helemaal tot tevredenheid oplossen.
Want er is iets voorgevallen waardoor je dit allemaal ervaart.

Mijn dringende advies; je motor moet terug naar de fabriek om hersteld te worden en/of uit te zoeken wat er verkeerd gegaan is, en eventueel omgeruild worden voor een nieuw exemplaar.
Ik weet niet hoe echt nieuw de motor is, wat aanschaf en bouwdatum is.
(meestal zitten er productie-datum stickers op sommige binnenpanelen, zoals bij de knipperlichten).
Maar als het een 2011 model is, die in dit jaar is aangeschaft, lijkt mij dat BMW Nederland hierin ook een verantwoordelijkheid heeft.

Want dit is inderdaad niet "normaal", als ik het zo allemaal zie en lees. (en ik het goed begrepen heb ;) )
Of er is iets met die motor gebeurt (achterpartij) wat hersteld is, (van de vrachtwagen gevallen, letterlijk? _001) maar ik zou de motor zo zeker niet meer accepteren, als het een splinternieuwe levering aan jou cq. je dealeRT was.

Dit gaat m.i. veel verder dan jij of je dealeRT zelf kunnen oplossen, daar zal je wellicht de hand van BMW NL voor moeten "forceren".
(Soms, heel soms, als ik echt ontstemd ben, zeg ik "Kies maar, Tros Radar of Kassa?")

Of je zou kunnen overwegen een vers paar ogen eens naar je motor te laten kijken, zoals Kenny van MSA, wie weet wat hij bemerkt.
Je zou wel eens heel verbaasd kunnen staan, wat dat betreft.

In ieder geval, dit is een hele vreemde zaak.
Erikh

Wat die foto toont is totaal anders dan bij mijn 1200, ook met fabriek-af cruisecontrol.
Wat ik daar zie lijkt in mijn ogen op iets van een (achteraf ingebouwde) intercom of zo.
Veel te lange draden bij elkaar geknoopt met tie-wraps ben ik vooralsnog niet tegen gekomen.
Dat is idd een intercomkabel als ik het zo zie.
Wel vreemd op een nieuwe motor.
(was het geen demo waar Motoport een intercom op had gezet toevallig?)
Mee eens. Ik heb ooit 2x een motor gekocht in Hengelo, terwijl ik in Amersfoort woon. Ook een keer een dealer in Velp gehad.
Of je zou kunnen overwegen een vers paar ogen eens naar je motor te laten kijken, zoals Kenny van MSA, wie weet wat hij bemerkt.
Dit is zeker een goede tip!

Maar al met al: nu weten we nog steeds niet welke échte naam schuilgaat achter 'Beaukey'?
EL SCORPIO

Ik zou gewoon 48km rijden en zeggen doe maar een leenfiets en ik kom hem ophalen als alles is opgelost.
In het ergste geval kan je gaan uitrekenen wat het kost om je fiets een dag niet te hebben en die bereken je door aan de dealer cq BMW nederland.

Zo lever je geen fiets af.
Ik zou dit niet pikken.
22.000 euri betalen voor een krom ding, hou toch op.
Aardige dealer of niet, hij had hem niet eens aan je mee mogen geven.
GROVE FOUT. _003
maRTin

Ongelezen bericht door maRTin »

dutchmidiman schreef:Laat ik met het laatste beginnen, de cruisecontrol;

Ik kan mij niet onttrekken dat er iets flink mis is met je (gehele!) achter-partij.
Want als daar iets verkeerd gemonteerd is, of uit het lood, krijg je zaken zoals scheve spatborden, te veel ruimte aan 1 kant en te weinig aan de andere kant, waardoor bijvoorbeeld koffers aan de ene kant er moeilijk op gaan en aan de andere kant er bijna afvallen.
En wellicht verklaart dat ook de knal die je af-en-toe hoort.

En wellicht verklaart dat ook waarom sommige Torx te los zaten en andere weer te vast.

Maar, ik heb dergelijke problemen nimmer eerder vernomen.

En als ik het zo lees, ga je dit nimmer zelf of je dealeRT helemaal tot tevredenheid oplossen.
Want er is iets voorgevallen waardoor je dit allemaal ervaart.

Mijn dringende advies; je motor moet terug naar de fabriek om hersteld te worden en/of uit te zoeken wat er verkeerd gegaan is, en eventueel omgeruild worden voor een nieuw exemplaar.
Ik weet niet hoe echt nieuw de motor is, wat aanschaf en bouwdatum is.
(meestal zitten er productie-datum stickers op sommige binnenpanelen, zoals bij de knipperlichten).
Maar als het een 2011 model is, die in dit jaar is aangeschaft, lijkt mij dat BMW Nederland hierin ook een verantwoordelijkheid heeft.

Want dit is inderdaad niet "normaal", als ik het zo allemaal zie en lees. (en ik het goed begrepen heb ;) )
Of er is iets met die motor gebeurt (achterpartij) wat hersteld is, (van de vrachtwagen gevallen, letterlijk? _001) maar ik zou de motor zo zeker niet meer accepteren, als het een splinternieuwe levering aan jou cq. je dealeRT was.

Dit gaat m.i. veel verder dan jij of je dealeRT zelf kunnen oplossen, daar zal je wellicht de hand van BMW NL voor moeten "forceren".
(Soms, heel soms, als ik echt ontstemd ben, zeg ik "Kies maar, Tros Radar of Kassa?")

In ieder geval, dit is een hele vreemde zaak.
Die bij elkaar gebonden dradenbrij is van de antenne voor de radio zie het stekerbusje op de foto !

m.vr.gr. Miklos
Erikh

Die bij elkaar gebonden dradenbrij is van de antenne voor de radio zie het stekerbusje op de foto !
Vreemd, er zit zo te zien geen radio gemonteerd, waarom zou er dan wel een antennekabel liggen!
EL SCORPIO

Net als deze zin: Het afdekvak van de radio (links naast de tank) is eraf gewaaid tijdens het rijden. Deze moest wel vervangen worden.

Bij mij zit dit met 2 bouten vast, die waait er niet zomaar vanaf.
Erikh

beemerrichard schreef:Net als deze zin: Het afdekvak van de radio (links naast de tank) is eraf gewaaid tijdens het rijden. Deze moest wel vervangen worden.

Bij mij zit dit met 2 bouten vast, die waait er niet zomaar vanaf.
Maar bij jou zit er een radio in! Bij Mr.Beaukey alleen het afdekplaatje en die zit geklemd.
Bij mij zit er ook zo'n afdekplaatje, maar die krijg je er toch niet zo makkelijk af, dus vermoed ik dat de lipjes cq nokjes waren afgebroken bij dat exemplaar.
Inspector Gadget

M.i. is de plug op die bewuste afbeelding te kort om een (vrouwelijke) antenne-aansluiting te zijn.
Het lijkt mij een DIN-plug, maar kan mij natuurlijk vergissen. _001

Gezien de enorme extra kabellengte, lijkt het mij een onderdeel van een intercom of zo.

Tenzij Beaukey kan duiden of hij een radio en/of intercom heeft.
De intercom zal dan geen OEM zijn, schat ik zo in.

Als de Torx of te vast of te los gezet zijn, kan ik mij voorstellen dat de radiovak-afdekklep de Torx uiteindelijk geheel of gedeeltelijk verloren is.
En er zit veel kracht achter de rijwind, ik kan mij voorstellen dat als de wind er eenmaal vat achter krijgt, het zo gebeurd is.

Maar goed, het blijft allemaal gissen van mijn kant, vreemd is het allemaal zeker wel.
There is more to it than meets the eyes.
wil51
Type: R850RT
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Ongelezen bericht door wil51 »

Misschien schademotor die na herstel als nieuw weer verkocht is? Er zijn brutale verkopers.
EL SCORPIO

tja hoe je het went of keert, het is niet normaal en zo lever je een fiets niet af.
Dan denk ik gewoon retour en laten ze het even opnieuw proberen.
Beaukey

De RT en ik draaien onze hand natuurlijk om voor 48km (x2). Mijn probleem is tijd. Ik heb een geinige baan maar die beslaat een groot deel van mijn dag. Zo stel-op-sprong even naar de dealer tuffen is er niet bij. Dat moet gepland worden (jaja 50+ met een volle agenda).

De dradenbrij. Na jullie opmerkingen dacht ik, ik knip gewoon de dradenbrij even los. Wat blijkt? Het is de kabel van de Garmin. Ik heb een 660 (vanaf de Deauvile) die de dealer op de daarvoor bestemde beugel heeft gemonteerd. Dat verklaard ook de zekering achteraf. Stom, stom, stom van mij.

Blijft over het restant van de klachten. Daar wordt 30-Sep-2011 naar gekeken. Ik gok op een nieuw achterframe maar misschien lukt bijbuigen ook... :-)

Ik ga zaterdag de motor weer in elkaar zetten (gisteravond sidestand/bok verlichting en een Stebel Compact ingebouwd). Zondag een rondje toeren in Friesland. Ik hou jullie op de hoogte van de voortgang. Nogmaals dank voor jullie reacties en tips.
Inspector Gadget

Gelukkig, 1 mysterie (en probleem) opgelost! _004

Dat je het over het hoofd gezien hebt en ff niet gedacht had, overkomt iedereen wel eens.
Vandaar het RT-forum, we wisselen ervaringen, expertise en ideeën uit.

Ikzelf heb de BMW NAV 4 houder helemaal omgebouwd en daaraan de Garmin kabel gemonteerd, dus ik herken de zeer ruime kabellengte.
En heb er voor gekozen dat in het vooronder aan de onderkant van de dashboard te monteren, de plek waar ook de CAN-bus connector zit.
Daar zit ook een mooi stangetje waar je het heel mooi (al zeg ik het zelf) via een tie-wrap kan ophangen.

Ik hoop van ganser harte dat het allemaal netjes en kundig voor je wordt opgelost, want je bemerkt aan de reacties, dit is inderdaad niet normaal, hoort niet, en zou m.i. ook nimmer zo door Herrn. BMW afgeleverd moeten of kunnen of zullen worden.
Wie hier blaam treft voor alle slordigheden zal wellicht altijd wel een mysterie blijven, maar ik verwacht echt niet dat een BMW motor zo de fabriek zou hebben verlaten.
Maar dan is natuurlijk mijn mening!

Ik ben wel heel benieuwd hoe het verder afloopt, natuurlijk.
Ton1959

Dat scheve achterspatbord is niet zo apart dat kwam ik al eerder tegen misschien nog wel op ons forum hier. En het lijkt zonder de spatbordverlenger inderdaad maar minimaal te zijn dus corrigeren moet simpel zijn. Ik zie dit als dingen die bij een goede afleveringsbeurt horen.

Ton
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Beaukey schreef:Hallo RT brommers,
- De koplampen stonden veel te hoog afgesteld. Dat was niet fijn voor de tegenliggers.
Er is al veel gezegd en terecht denk ik. Mbt de koplamp (dat een relatief klein ding is) stond de mijne geheel naar links toe wijzend afgesteld. Hierdoor scheen het stuk dat normaal de berm belicht nu bij de tegenliggers in de ogen. Ben 3x terug geweest totdat ik uiteindelijk zelf door had wat er aan de hand was.
Tip: kijk ook eens naar de horizontale afstelling van de koplamp :D

Susses en ik zou niet stoppen met zeuren (bij je dealer wel te verstaan!)
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
thooms

Ongelezen bericht door thooms »

Ik heb het een en ander aan advies gelezen waaronder dat de motor maar terug moet naar de fabriek dat soort onzin gebeurt nooit en te nimmer is niet realisties . met dit soort uitspaken breng je mensen op het verkeerde spoor

De wekelijkheid is dat je inderdaad terug moet naar je dealer en de problemen die je hebt melden.
Daarbij kan je natuurlijk wel vermelden dat het zeer merkwaardig is dat je zoveel dingen hebt.
Elke goede dealer zal dit serieus en met aandacht moeten behandelen.

Vreemd vind ik dat ik erg vaak merk dat de klachten dan wel opmerking eerst op een forum gemeld worden en dat dealer het niet eens weet dat is niet de juiste weg schiet je ook totaal niets mee op.

Iedereen heeft wel een idee hoe het opgelost moet worden er is maar 1 die het volgens BMW normen mag doen en dat is de dealer.

Ga met de man in gesprek
Inspector Gadget

thooms schreef:Ik heb het een en ander aan advies gelezen waaronder dat de motor maar terug moet naar de fabriek dat soort onzin gebeurt nooit en te nimmer is niet realisties . met dit soort uitspaken breng je mensen op het verkeerde spoor
Vanuit mijn werk is een motor via de BMW dealeRT teruggestuurd naar de fabriek omdat er een hardnekkige storing bleef komen, die maar niet opgelost kon worden.
Het bleek een draadbreuk in de achterpartij te zijn, en een connector waar een aantal pennen geen goed contact maakte.
Ging wel om een splinternieuwe motor, wellicht dat BMW daar wat soepeler mee omgaat. _001

Natuurlijk is je BMW dealeRT je "first point of contact" en degene die het zou moeten oplossen.
Beaukey

Blijft over het restant van de klachten. Daar wordt 30-Sep-2011 naar gekeken. Ik gok op een nieuw achterframe maar misschien lukt bijbuigen ook... :-)
Voor de duidelijkheid: daar gaat de dealer dus naar kijken. M.a.w hij weet van de klachten...
Ton1959

Ik denk dat veel mensen vergeten dat er tussen de fabriek en de dealer vaak nog veel fout kan gaan. Wij hadden een tijd dat van de 10 auto's van de fabrikant er vaak 3 meteen naar de spuiter moesten. En zo verlieten ze de fabriek niet. Er is er daarom maar een die zijn werk niet goed deed omdat het de taak is van de dealer om de motor goed af te leveren. Maar voor vakmanschap is meesterschap kan je nog maar bij weinig mensen terecht. Alles draait om de centen.

Ton _004
Beaukey

Re: Wordt de R1200RT in oost Europa gemaakt? (update)

Brommerts,

Hierbij even een update van de huidige status. De dealer (Motoport Wormerveer) heeft de RT onderhanden genomen het e.e.a. weer enigszins recht gebogen. Het is niet helemaal perfect, maar genoeg voor nu. Als leenmotor op een ST gereden. Da's ook een hele ervaring!

We gaan nu over tot de orde van de dag. Die bestaat uit:

- Reis voorbereiding Nordkapp v.v. (begin 2012)
- Reis voorbereiding Lourdes -> Santiago de Compostella -> Plymouth (ferry) -> NL (einde zomer 2012)
- Bijwerken webpagina's met de uitbreidingen die onderhand geplaatst of in de maak zijn (fender extender, Stebel Nautilus Compact luchthoorn, LED zijstandaard/bok verlichting, LED dagrijverlichting)

Allen, hartelijk dank voor de opmerkingen, tips, meningen en hulp.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”