klakken tijdens schakelen
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
klakken tijdens schakelen
Graag advies van ervaren rt rijders
Alvast bedankt
Gerrit Boer
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Re: klakken tijdens schakelen
gerrit,gerritboer schreef:Sinds kort in het bezit van een r 1200 rt. Motor bevalt goed maar owee dat schakelen. O.g. rijdt 25000 km per jaar dus best wel veel ervaring. Is het klakken in de eerste drie versnellingen normaal bij deze motor of doe ik het verkeerd(heb inmiddels 5000 km gereden). Vooral het terugschakelen naar de tweede en eerste versnelling loopt niet lekker.
Graag advies van ervaren rt rijders
Alvast bedankt
Gerrit Boer
Zoek eens op 'versnelling' (vakje rechtsboven) en ik weet zeker dat je het antwoord vindt...
Hans
Hoort nu eenmaal bij een BMW.
Maar ik hoor ook mijn koppeling. Wanneer ik heel langzaam in zijn een rij en als het even nog langzamer gaat de koppeling even intrek dan hoor ik hem daarna weer klak zeggen als ik hem weer loslaat.
Als ik gewoon stilstaat hoor ik de koppeling ook waneer ik de handle inknijp.
Is dit ook gewoon BMW?
- dhr
- Bijz: Alpine Weiss
- Woonplaats of omgeving: Westfriesland
- Contacteer:
wat voor het terugschakelen nog wel helpt is niet te vroeg terugschakelen maar echt pas als het toerental voldoende is gezakt.
Met een Honda deed ik nog wel eens in één keer 2 of 3 keer achter elkaar terug tikken bij sterk afremmen, dat vind een RT niet leuk.
Paul schreef:Over dat klakken heb ik denk ik wel genoeg gelezen.
Hoort nu eenmaal bij een BMW.
Maar ik hoor ook mijn koppeling. Wanneer ik heel langzaam in zijn een rij en als het even nog langzamer gaat de koppeling even intrek dan hoor ik hem daarna weer klak zeggen als ik hem weer loslaat.
Als ik gewoon stilstaat hoor ik de koppeling ook waneer ik de handle inknijp.
Is dit ook gewoon BMW?
Hoef ik me daar dus ook geen zorgen over te maken.
Vanaf nu dus lekker genieten en de geluiden horen er nu eenmaal bij.
Inderdaad, een BMW niet gaan berijden als een racer...dhr schreef:wat voor het terugschakelen nog wel helpt is niet te vroeg terugschakelen maar echt pas als het toerental voldoende is gezakt.

Ik heb inderdaad ook die ervaring. Bij het terugschakelen even wat tussengas geven en dan gaat het veel soepeler.
Wat het gewoon schakelen betreft heb ik ergens iets gelezen, misschien zelfs hier op dit forum. Als je voor je gaat schakelen je voet reeds tegen de schakelhendel zet en lichtjes opwaarts druk zet, vervolgens ontkoppelt en schakelt dan schakelt hij heel soepel (zonder klakken). Na verloop van tijd lukt het zelfs keer op keer.
Het klakken blijkt echter normaal te zijn, dus ik vraag me af of met de techniek die ik toepas niet meer slijtage optreedt.
Iemand enig idee ?
Gerrit
Bij de poetsbeurt viel het mij op dat de versnellingspook aardig stroef door de kunstofhuls liep, deze helemaal uitelkaar gehaald en opnieuw
gesmeerd, incl de kogelkoppelingen. Toen ik de motor kocht vond ik hem ook slecht schakelen en klakken, maar volgens de experts niets
verontrustends. Maar vandaag bij de proefrit vond ik het toch een wereld van verschil, schakelt veel soepeler Klakken blijft maart hoort bij deze BMW. Mischien zijn er mensen die hier ook baat bij hebben.
Gr Hans
- HansD
Een van de bijzonderheden aan de BMW boxer is natuurlijk de cardan gekoppeld aan de dwars geplaatste boxer. Als gevolg van deze constructie draait de ingaande as van de versnellingsbak met dezelfde snelheid als de krukas. Ter vergelijking: bij een typische japanse 4 cilinder motorfiets zit de versnellingsbak dwars achter het blok en vormt de koppeling een reductie (groot tandwiel van koppelingshuis op een klein tandwiel van de krukas). Dan draait de ingaande as van de versnellingsbak dus een stuk langzamer dan de krukas.Mike Philippens schreef:Weet iemand trouwens hoe dat harde klakken komt? Is er een technische verklaring voor?
Maar of dit de gehele verklaring is , is maar de vraag; want er zijn natuurlijk ook vergelijkbare fietsen (Guzzi, Pan-European) die een stuk beter schakelen....
Hans
Ik gebruik altijd komma v-bak olie.
Gemakkelijk zelf te doen.
Frederik
- Ralph Romein
- Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
- Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn
De in de quote beschreven methode werk inderdaad goed is mijn ervaring. Ik heb er zelfs een gewoonte van gemaakt af en toe zonder koppeling te schakelen. Als dat goed gaat, wordt het met koppeling helemaal stilWat het gewoon schakelen betreft heb ik ergens iets gelezen, misschien zelfs hier op dit forum. Als je voor je gaat schakelen je voet reeds tegen de schakelhendel zet en lichtjes opwaarts druk zet, vervolgens ontkoppelt en schakelt dan schakelt hij heel soepel (zonder klakken). Na verloop van tijd lukt het zelfs keer op keer.

Gr, Ralph

- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ik heb overigens positieve ervaring met het vervangen van de bakolie door fullsynthetische olie van Castrol (gewoon te koop bij mijn BMW-dealert). Geluid blijft hetzelfde maar de bak schakelt soepeler, ook in koude toestand, en voor die twee tientjes een goede investering.
Tom.
70 -140W +1Roadrunner schreef:Ik begin me pas zorgen te maken als de boel niet meer 'klakt' :-)
Ik heb overigens positieve ervaring met het vervangen van de bakolie door fullsynthetische olie van Castrol (gewoon te koop bij mijn BMW-dealert). Geluid blijft hetzelfde maar de bak schakelt soepeler, ook in koude toestand, en voor die twee tientjes een goede investering.
Tom.

Gr,
Kenny
- HansD
Dat heeft alleen zin als je tussendoor de bak in vrij zet, en dan de koppeling laat opkomen. Dat heette "dubbel-klutsen". Vroeger was dit nodig om dat veel versnellingsbakken niet gesynchroniseerd waren, dwz. tegenwoordig zit er tussen tandwielen die met verschillende snelheden draaien altijd een synchronisatiering die bij het schakelen de snelheidsverschillen tussen de draaiende tandwielen helpt opvangen.pcornelissen schreef:zat te lezen dat je tijdens het terug schakelen tussengas geeft maar ik heb wel eens gehoord dat dit slecht is voor de cardanaandrijving weet iemand hier iets meer over.
Aangezien je bij een motor sequentieel schakelt, en tussendoor niet even naar vrij kunt schakelen (zoals in een auto of vrachtwagen) heeft dit volgens mij geen zin.
Daarentegen kan het volgens mij ook geen kwaad, zeker niet voor de cardanaandrijving - ik zie het verband niet.
Hans
- Baird
- 2024
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Voorbeeld: Ik rij in de vier met 2500 toeren en wil terugschakelen naar de drie. Ik trek de koppeling en "top" het gas af op 3000 toeren en schakel terug naar de drie en laat de koppeling opkomen. Nu rij ik in de drie met 3000 toeren zonder enige tegenreactie van uit het motorblok (motorrem, op cq afbouw van het toerental).
Deze manier van schakelen word onder andere ook aangeleerd in de gevorderde rijopleiding bij de politie voor de auto en de motor. Ze noemen het ook wel schakelen met standgas. Is even wennen maar geen klikken en of klakken meer.

Prachtige rijopleiding waar ik ook prive veel plezier aan beleef :-)
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
- HansD
Ik begrijp dit niet. Volgens mij wordt zolang de motor in de versnelling staat, het toerental van de ingaande as bepaalt door de snelheid van de motorfiets, dus de draaisnelheid van het achterwiel, cardan en uitgaande as. Als je ontkoppelt draait de motor volkomen vrij van de versnellingsbak, dus hoeveel gas je ook geeft, de snelheid van de ingaande as verandert er niet door. Ook als je de koppeling op laat komen, verandert die niet - want de ingaande as is nog steeds vast verbonden met uitgaande as, cardan en achterwiel.Baird schreef:Verhaal van Hans klopt, doch als je met de koppeling ingetrokken even een dotje gas geeft/gas los en dan tegelijkertijd de koppeling laat opkomen en terugschakelt: dan heeft de ingaande as van de bak een wat hoger toerental dat meer past bij het toerental van de uitgaande as, dus in die zin kan 'tussengas' geven wel degelijk helpen. Probleem met cardan kan ik weinig bij bedenken, zit tenslotte een transmissie demper tussen.
Het reduceren van de motorreaktie bij terugschakelen door tussengas te geven, begrijp ik wel; want door het terugschakelen gaat de ingaande as sneller draaien dan daarvoor en door ontkoppelt iets gas te geven pas je de snelheid van de krukas aan aan de snelheid van de primaire versnellingsbakas.
Hans

Het verbaasd mij dan ook dat mensen met een 1200 nog steeds "klakken"ervaren bij het schakelen.

Open deze site maar eens en wacht een paar seconden dan kun je het horen.
http://www.fjr-club.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook bij het opschakelen klakt hij wel wat, maar soms, bij wat vlotter rijden (meer toeren, sneller schakelen waardoor verschillen kleiner zijn) was het miner.
Vergelijk het maar met een oude fiat 500 waarbij er ook een speciaal soort versnellingsbak onder zit (weet de technische benaming er niet voor) waarbij je echt met tussen gas moet schakelen anders doet hij het helemaal niet.
Dus zelf je "eigen manier" van schakelen vinden.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 24 Reacties
- 6536 Weergaves
-
Laatste bericht door Baird
-
- 3 Reacties