klakken tijdens schakelen

Onderhoud, problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

gerritboer

klakken tijdens schakelen

Ongelezen bericht door gerritboer »

Sinds kort in het bezit van een r 1200 rt. Motor bevalt goed maar owee dat schakelen. O.g. rijdt 25000 km per jaar dus best wel veel ervaring. Is het klakken in de eerste drie versnellingen normaal bij deze motor of doe ik het verkeerd(heb inmiddels 5000 km gereden). Vooral het terugschakelen naar de tweede en eerste versnelling loopt niet lekker.
Graag advies van ervaren rt rijders

Alvast bedankt

Gerrit Boer

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Re: klakken tijdens schakelen

Ongelezen bericht door HansD »

gerritboer schreef:Sinds kort in het bezit van een r 1200 rt. Motor bevalt goed maar owee dat schakelen. O.g. rijdt 25000 km per jaar dus best wel veel ervaring. Is het klakken in de eerste drie versnellingen normaal bij deze motor of doe ik het verkeerd(heb inmiddels 5000 km gereden). Vooral het terugschakelen naar de tweede en eerste versnelling loopt niet lekker.
Graag advies van ervaren rt rijders

Alvast bedankt

Gerrit Boer
gerrit,
Zoek eens op 'versnelling' (vakje rechtsboven) en ik weet zeker dat je het antwoord vindt...
Hans
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Over dat klakken heb ik denk ik wel genoeg gelezen.
Hoort nu eenmaal bij een BMW.

Maar ik hoor ook mijn koppeling. Wanneer ik heel langzaam in zijn een rij en als het even nog langzamer gaat de koppeling even intrek dan hoor ik hem daarna weer klak zeggen als ik hem weer loslaat.
Als ik gewoon stilstaat hoor ik de koppeling ook waneer ik de handle inknijp.

Is dit ook gewoon BMW?
dhr
Bijz: Alpine Weiss
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

is ook gewoon des BMW's :) Je hoort hem aan en uit gaan

wat voor het terugschakelen nog wel helpt is niet te vroeg terugschakelen maar echt pas als het toerental voldoende is gezakt.
Met een Honda deed ik nog wel eens in één keer 2 of 3 keer achter elkaar terug tikken bij sterk afremmen, dat vind een RT niet leuk.
Paul schreef:Over dat klakken heb ik denk ik wel genoeg gelezen.
Hoort nu eenmaal bij een BMW.

Maar ik hoor ook mijn koppeling. Wanneer ik heel langzaam in zijn een rij en als het even nog langzamer gaat de koppeling even intrek dan hoor ik hem daarna weer klak zeggen als ik hem weer loslaat.
Als ik gewoon stilstaat hoor ik de koppeling ook waneer ik de handle inknijp.

Is dit ook gewoon BMW?
R1100RT (1997)+ | R1100RT (1996)+ | Honda ST1300 (2007)+ | BMW R1200RT-LC (2016)
Paul

Ongelezen bericht door Paul »

Ok weer heel erg bedankt.
Hoef ik me daar dus ook geen zorgen over te maken.

Vanaf nu dus lekker genieten en de geluiden horen er nu eenmaal bij.
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

dhr schreef:wat voor het terugschakelen nog wel helpt is niet te vroeg terugschakelen maar echt pas als het toerental voldoende is gezakt.
Inderdaad, een BMW niet gaan berijden als een racer... ;) Terugschakelen als het echt moet, en wat ik merk, is dat het ook beter gaat als je even wat gas geeft voordat je terugschakelt (op de koppeling). Tussengas dus.

Gert

Ongelezen bericht door Gert »

Hallo allemaal,

Ik heb inderdaad ook die ervaring. Bij het terugschakelen even wat tussengas geven en dan gaat het veel soepeler.

Wat het gewoon schakelen betreft heb ik ergens iets gelezen, misschien zelfs hier op dit forum. Als je voor je gaat schakelen je voet reeds tegen de schakelhendel zet en lichtjes opwaarts druk zet, vervolgens ontkoppelt en schakelt dan schakelt hij heel soepel (zonder klakken). Na verloop van tijd lukt het zelfs keer op keer.

Het klakken blijkt echter normaal te zijn, dus ik vraag me af of met de techniek die ik toepas niet meer slijtage optreedt.
Iemand enig idee ?
gerritboer

Ongelezen bericht door gerritboer »

Bedankt voor de reacties. Bert, inderdaad, jouw suggestie is een hele goeie. Ik heb het al aardig onder de knie. Ja, als je nog nooit BMW hebt gereden dan is het wennen. Verder niets anders dan lof over de machine.

Gerrit
Mike Philippens

Weet iemand trouwens hoe dat harde klakken komt? Is er een technische verklaring voor? Want het lijkt niet schadelijk te zijn, maar het maakt een onzalig geluid. Ik kan me niet voorstellen dat BMW al niet een keer een Honda uit elkaar heeft gehaald om te zien hoe zij een niet-klakkende-maar-toch-prima-schakelende bak in elkaar knutselen... Zijn de versnellingsbakken van BMW bijzonder duurzaam in vergelijk met andere merken? Hebben ze bewust deze luidruchtige constructie gekozen vanwege bepaalde kwaliteiten of is het iets dat gewoon makkelijk/praktisch is op hun motorblokken?
blittkit

Ongelezen bericht door blittkit »

Vandaag weer eens aan de rit geweest, na een onderhuidse poetsbeurt en op en aanbouwen van diverse opties kreeg ik gisteren de spiegels terug van de spuiter.
Bij de poetsbeurt viel het mij op dat de versnellingspook aardig stroef door de kunstofhuls liep, deze helemaal uitelkaar gehaald en opnieuw
gesmeerd, incl de kogelkoppelingen. Toen ik de motor kocht vond ik hem ook slecht schakelen en klakken, maar volgens de experts niets
verontrustends. Maar vandaag bij de proefrit vond ik het toch een wereld van verschil, schakelt veel soepeler Klakken blijft maart hoort bij deze BMW. Mischien zijn er mensen die hier ook baat bij hebben.

Gr Hans
HansD

Mike Philippens schreef:Weet iemand trouwens hoe dat harde klakken komt? Is er een technische verklaring voor?
Een van de bijzonderheden aan de BMW boxer is natuurlijk de cardan gekoppeld aan de dwars geplaatste boxer. Als gevolg van deze constructie draait de ingaande as van de versnellingsbak met dezelfde snelheid als de krukas. Ter vergelijking: bij een typische japanse 4 cilinder motorfiets zit de versnellingsbak dwars achter het blok en vormt de koppeling een reductie (groot tandwiel van koppelingshuis op een klein tandwiel van de krukas). Dan draait de ingaande as van de versnellingsbak dus een stuk langzamer dan de krukas.
Maar of dit de gehele verklaring is , is maar de vraag; want er zijn natuurlijk ook vergelijkbare fietsen (Guzzi, Pan-European) die een stuk beter schakelen....
Hans

frederik

Ongelezen bericht door frederik »

Het is niet onbelangrijk eens de v-bak olie te vervangen door een 75w90 ipv de gewone 90w. De v-bak schakelt beter en maakt minder geluid.

Ik gebruik altijd komma v-bak olie.

Gemakkelijk zelf te doen.

Frederik
Ralph Romein
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Wat het gewoon schakelen betreft heb ik ergens iets gelezen, misschien zelfs hier op dit forum. Als je voor je gaat schakelen je voet reeds tegen de schakelhendel zet en lichtjes opwaarts druk zet, vervolgens ontkoppelt en schakelt dan schakelt hij heel soepel (zonder klakken). Na verloop van tijd lukt het zelfs keer op keer.
De in de quote beschreven methode werk inderdaad goed is mijn ervaring. Ik heb er zelfs een gewoonte van gemaakt af en toe zonder koppeling te schakelen. Als dat goed gaat, wordt het met koppeling helemaal stil :D Dus druk op de schakelpendale en op het moment dat je het gas een beetje dicht doet klikt de schakelbak gewoon door. Is even wennen, maar je leert wel geruisloos schakelen. Overigens gaat dat met een 1200RT beter dan met een 1100RT is mijn ervaring.

Gr, Ralph
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Met het schakelen zonder koppeling heb ik destijds bij mijn R80ST de koppelingsplaat naar z'n grootje geholpen: de getande bus was losgebroken uit het hart van de frictieplaat. Ik denk dat een natte meervoudige koppeling zoals in de meeste japanners zitten beter geschikt is voor deze truuk dan de enkelvoudige droge plaatkoppeling van onze boxers. Daarnaast is door het ontbreken van de primaire vertraging het ingaande rpm van de bak nogal hoog wat ook invloed kan hebben. (Dit laatste is meer gevoel dan dat ik daar gegevens over heb.)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Roadrunner

Ongelezen bericht door Roadrunner »

Ik begin me pas zorgen te maken als de boel niet meer 'klakt' :-)

Ik heb overigens positieve ervaring met het vervangen van de bakolie door fullsynthetische olie van Castrol (gewoon te koop bij mijn BMW-dealert). Geluid blijft hetzelfde maar de bak schakelt soepeler, ook in koude toestand, en voor die twee tientjes een goede investering.

Tom.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Roadrunner schreef:Ik begin me pas zorgen te maken als de boel niet meer 'klakt' :-)

Ik heb overigens positieve ervaring met het vervangen van de bakolie door fullsynthetische olie van Castrol (gewoon te koop bij mijn BMW-dealert). Geluid blijft hetzelfde maar de bak schakelt soepeler, ook in koude toestand, en voor die twee tientjes een goede investering.

Tom.
70 -140W +1 :D

Gr,
Kenny

PeterRT

Ongelezen bericht door PeterRT »

zat te lezen dat je tijdens het terug schakelen tussengas geeft maar ik heb wel eens gehoord dat dit slecht is voor de cardanaandrijving weet iemand hier iets meer over.
HansD

pcornelissen schreef:zat te lezen dat je tijdens het terug schakelen tussengas geeft maar ik heb wel eens gehoord dat dit slecht is voor de cardanaandrijving weet iemand hier iets meer over.
Dat heeft alleen zin als je tussendoor de bak in vrij zet, en dan de koppeling laat opkomen. Dat heette "dubbel-klutsen". Vroeger was dit nodig om dat veel versnellingsbakken niet gesynchroniseerd waren, dwz. tegenwoordig zit er tussen tandwielen die met verschillende snelheden draaien altijd een synchronisatiering die bij het schakelen de snelheidsverschillen tussen de draaiende tandwielen helpt opvangen.
Aangezien je bij een motor sequentieel schakelt, en tussendoor niet even naar vrij kunt schakelen (zoals in een auto of vrachtwagen) heeft dit volgens mij geen zin.
Daarentegen kan het volgens mij ook geen kwaad, zeker niet voor de cardanaandrijving - ik zie het verband niet.
Hans
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Verhaal van Hans klopt, doch als je met de koppeling ingetrokken even een dotje gas geeft/gas los en dan tegelijkertijd de koppeling laat opkomen en terugschakelt: dan heeft de ingaande as van de bak een wat hoger toerental dat meer past bij het toerental van de uitgaande as, dus in die zin kan 'tussengas' geven wel degelijk helpen. Probleem met cardan kan ik weinig bij bedenken, zit tenslotte een transmissie demper tussen.

_oo_
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Mike Philippens

Ik doe het ook. Even een beetje gas geven, en dan gaat het schakelen een stuk soepeler. Ik doe het overigens alleen bij het terugschakelen. Bij opschakelen klakt ie ook wel, maar minder erg.
braba

Ongelezen bericht door braba »

Het klakken bij terugschakelen is makkelijk op te vangen door het motorblok die toeren te laten draaien van de lagere versnelling.

Voorbeeld: Ik rij in de vier met 2500 toeren en wil terugschakelen naar de drie. Ik trek de koppeling en "top" het gas af op 3000 toeren en schakel terug naar de drie en laat de koppeling opkomen. Nu rij ik in de drie met 3000 toeren zonder enige tegenreactie van uit het motorblok (motorrem, op cq afbouw van het toerental).

Deze manier van schakelen word onder andere ook aangeleerd in de gevorderde rijopleiding bij de politie voor de auto en de motor. Ze noemen het ook wel schakelen met standgas. Is even wennen maar geen klikken en of klakken meer. _004

Prachtige rijopleiding waar ik ook prive veel plezier aan beleef :-)

[groet] braba

HansD

Baird schreef:Verhaal van Hans klopt, doch als je met de koppeling ingetrokken even een dotje gas geeft/gas los en dan tegelijkertijd de koppeling laat opkomen en terugschakelt: dan heeft de ingaande as van de bak een wat hoger toerental dat meer past bij het toerental van de uitgaande as, dus in die zin kan 'tussengas' geven wel degelijk helpen. Probleem met cardan kan ik weinig bij bedenken, zit tenslotte een transmissie demper tussen.

_oo_
Ik begrijp dit niet. Volgens mij wordt zolang de motor in de versnelling staat, het toerental van de ingaande as bepaalt door de snelheid van de motorfiets, dus de draaisnelheid van het achterwiel, cardan en uitgaande as. Als je ontkoppelt draait de motor volkomen vrij van de versnellingsbak, dus hoeveel gas je ook geeft, de snelheid van de ingaande as verandert er niet door. Ook als je de koppeling op laat komen, verandert die niet - want de ingaande as is nog steeds vast verbonden met uitgaande as, cardan en achterwiel.
Het reduceren van de motorreaktie bij terugschakelen door tussengas te geven, begrijp ik wel; want door het terugschakelen gaat de ingaande as sneller draaien dan daarvoor en door ontkoppelt iets gas te geven pas je de snelheid van de krukas aan aan de snelheid van de primaire versnellingsbakas.
Hans
Stingray

Ongelezen bericht door Stingray »

Bij mijn 1100RT gaf ik voor het schakelen een beetje opwaartse druk tegen het versnellingspookje. Dat hielp prima tegen harde klappen uit de bak. Bij mijn huidige 1200GS hoef ik geen kunstjes uit te halen om lekker te schakelen. Ik zou zeggen dus bijna als een japanner. (ik zeg bijna, he :D ).

Het verbaasd mij dan ook dat mensen met een 1200 nog steeds "klakken"ervaren bij het schakelen.
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Niet alle japanners schakelen zonder klappen ,luister maar eens naar een fjr als je hem in de eerste zet,dan denk je dat er iets goed mis is :O _002 .
Open deze site maar eens en wacht een paar seconden dan kun je het horen.
http://www.fjr-club.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mike Philippens

Het leuke is dat de versnellingsbakken van zo'n beetje alle BMW's dit doen. Mijn K1100 deed het ook. Maar ze blijven het wel 100.000den km's doen. Dus het klinkt naar, maar het is blijkbaar niet schadelijk.
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

Ook bij mij komt dit bekend voor. Ik had wat "last" bij het terug schakelen, maar was er zelf al achter gekomen dat een dotje gas deed wonderen want hij gleed erin zeg maar. Zal wel bij het soort bak horen.
Ook bij het opschakelen klakt hij wel wat, maar soms, bij wat vlotter rijden (meer toeren, sneller schakelen waardoor verschillen kleiner zijn) was het miner.

Vergelijk het maar met een oude fiat 500 waarbij er ook een speciaal soort versnellingsbak onder zit (weet de technische benaming er niet voor) waarbij je echt met tussen gas moet schakelen anders doet hij het helemaal niet.

Dus zelf je "eigen manier" van schakelen vinden.

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Versnellingsbak & Koppeling”