route maken in map source
Moderator: RT_Patrick
- Lexrt
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
route maken in map source
Collega rt'ers, moeilijke vraag mbt een route maken in map source, wellicht heeft iemand dit eerder meegemaakt.
Vraag: als ik een route maak en er bevindt zich een rotonde in de route, in de route moet ik op de rotonde rechtsaf, je zou zeggen hij geeft aan 1e afslag rechts, nee hij geeft aan 5e afrit rechts. maw hij draait eerst een rondje om de rotonde en geeft dan de afslag.
Wat gaat er fout, heb ik een instelling verkeerd staan of wat is het.
groeten lexrt
Vraag: als ik een route maak en er bevindt zich een rotonde in de route, in de route moet ik op de rotonde rechtsaf, je zou zeggen hij geeft aan 1e afslag rechts, nee hij geeft aan 5e afrit rechts. maw hij draait eerst een rondje om de rotonde en geeft dan de afslag.
groeten lexrt
Re: route maken in map source
Ik herken het probleem niet, en ik maak vele routes voor mijn werk.
Kijk ff welke versie van MapSource je gebruikt, er zijn soms wat eigenaardigheden met MapSource.
Maar, op aanraden ben ik gestopt met MapSource en gebruik ik tegenwoordig BaseCamp van Garmin;
http://www8.garmin.com/support/mappingsw.jsp
Naar wat ik begrepen heb, ziet Garmin toekomst in BaseCamp, en niet zo zeer meer in MapSource.
MapSource is "legacy" volgens Garmin.
Hou er ook rekening mee dat er hier-en-daar kaart-fouten in de Garmin kaarten zitten, soms heel evident, soms minder evident.
Het gebruik van recente kaarten wordt aanbevolen.
En als je desondanks problemen blijft houden, zou ik adviseren eens op het GPS forum e.e.a. uit te pluizen;
http://forum.gps.nl/
Als laatste;
Ik gebruik vaak route-punten voor en na bepaalde verkeerssituaties.
Wellicht het proberen waard is een route-punt voor en na de rotonde te plaatsen?

Kijk ff welke versie van MapSource je gebruikt, er zijn soms wat eigenaardigheden met MapSource.
Maar, op aanraden ben ik gestopt met MapSource en gebruik ik tegenwoordig BaseCamp van Garmin;
http://www8.garmin.com/support/mappingsw.jsp
Naar wat ik begrepen heb, ziet Garmin toekomst in BaseCamp, en niet zo zeer meer in MapSource.
MapSource is "legacy" volgens Garmin.

Hou er ook rekening mee dat er hier-en-daar kaart-fouten in de Garmin kaarten zitten, soms heel evident, soms minder evident.
Het gebruik van recente kaarten wordt aanbevolen.
En als je desondanks problemen blijft houden, zou ik adviseren eens op het GPS forum e.e.a. uit te pluizen;
http://forum.gps.nl/
Als laatste;
Ik gebruik vaak route-punten voor en na bepaalde verkeerssituaties.
Wellicht het proberen waard is een route-punt voor en na de rotonde te plaatsen?

- clemturbo
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Enschede
Van een afstandje is het altijd moeilijk in te schatten, maar soms blijken simpele dingen toch vaak de oorzaak...
Heb je geen routepunt op de rotonde zelf staan op het gedeelte waar je normaal gesproken niet zou hoeven rijden? Want dan wil de route daar zeker langs en rijd je de rotonde dus ruimer dan bedoeld. Wat overigens bij routes die door een groep nagereden worden hele verrassende effecten kan opleveren
.
@clemturbo: beide gebruiken zelfs dezelfde kaartbestanden als ze naast elkaar geinstalleerd zijn...
Heb je geen routepunt op de rotonde zelf staan op het gedeelte waar je normaal gesproken niet zou hoeven rijden? Want dan wil de route daar zeker langs en rijd je de rotonde dus ruimer dan bedoeld. Wat overigens bij routes die door een groep nagereden worden hele verrassende effecten kan opleveren

@clemturbo: beide gebruiken zelfs dezelfde kaartbestanden als ze naast elkaar geinstalleerd zijn...
beste,
kijk is na of je inderdaad geen via punt geplaatst heb op het ronde punt
nooit via punten gebruiken op een ronde punt
altijd ervoor maar liefst erna.
wat je ook kan doen is je route dupliceren en terug laten herberekenen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
kijk is na of je inderdaad geen via punt geplaatst heb op het ronde punt
nooit via punten gebruiken op een ronde punt
altijd ervoor maar liefst erna.
wat je ook kan doen is je route dupliceren en terug laten herberekenen.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Ook ik samen met een kollega ondervonden met dezelfde Garmin GPS dezelfde fout. In Frankrijk, omgeving grote meren in de Aube kregen we op dezelfde rotondes deze zelfde fout. Vermoedelijk heeft het iets te maken met de kaart want bij Garmin vond men niet abnormaal aan de instellingen van mijn toestel en beide toestellen hadden dezelfde fout (GPSmap 276). Ook hadden we plaatsen waar de route aan rotondes langs links werden aangegeven, weer dezelfde fout op 2 zelfde toestellen op dezelfde plaats. Vermoedelijk ergens een tekortkoming, foutje of bug??
Groetjes,
WilBike
Groetjes,
WilBike

- Michl
- Type: R1200RT
Hallo Lexrt,Lexrt schreef:Collega rt'ers, moeilijke vraag mbt een route maken in map source, wellicht heeft iemand dit eerder meegemaakt.
groeten lexrt
geef een paar details door aub. Welk toestel en hoe heb je de route gemaakt? (punt voor punt, of maar de eindpunten ingevoert en dan Garmin laten beslissen?)
Misschien kan je een zo een bestand met de 5/4 rotonde doormailen, dan kan ik hier even kijken.
Greot,
Michl

- Lexrt
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: BMW nav V, San Marino blue metallic/granitgrau
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Best
Beste Michl, ik heb een zumo 550 en heb op mijn laptop de laatste versie geinstalleerd 2012.1 [ garmin lifetime update]. Hij pakt de rotonde helemaal als ik het pijltje waarmee ik de route maak achter de rotonde plaats, ik heb dan in map source de voorkeursinstelling: korte afstand met pijl in het midden staan. Wanneer ik de aanwijspijl voor de rotonde plaats, een punt maak en vervolgens doortrek doet hij het goed. Tevens maakt hij soms een rare kronkeling als ik een route maak op een willekeurige weg, het is of hij dan even terug gaat en vervolgens weer verder.
Doormailen vind ik lastig, ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.
Groeten lexrt
ps hij doet het ook niet bij alle rotondes bij de meeste gaat het goed.
Doormailen vind ik lastig, ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb gemaakt.
Groeten lexrt

ps hij doet het ook niet bij alle rotondes bij de meeste gaat het goed.
Kun je misschien ook aangeven op welke rotonde (stad, dorp en straatnamen) dit je overkomt, dan kan ik dat ook eens proberen in 'mijn' versie om dit te simuleren. Ik laat dan hier wel even weten wat er de uitkomst van is...
Groet,
Dave
Groet,
Dave
In de WayPoint training wordt dit ook als belangrijk aandachtspunt aangebracht;
Je moet *nimmer* Via-punten aanleggen op een kruispunt of rotonde, *altijd* ná of vóór de situatie!
En eventueel diep genoeg inzoomen dat je de juiste weghelft e.d. kiest.
Het is wat dat betreft een gekend probleem.
Daarnaast is het sterk aan te bevelen om over te stappen op BaseCamp, aangezien MapSource niet langer door Garmin geupdate zal worden.
Je moet *nimmer* Via-punten aanleggen op een kruispunt of rotonde, *altijd* ná of vóór de situatie!
En eventueel diep genoeg inzoomen dat je de juiste weghelft e.d. kiest.

Het is wat dat betreft een gekend probleem.
Daarnaast is het sterk aan te bevelen om over te stappen op BaseCamp, aangezien MapSource niet langer door Garmin geupdate zal worden.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 2620 Weergaves
-
Laatste bericht door Lexrt
-
-
Nieuw bericht Route Napoleon heen, Route des Grandes Alpes terug.
door fransgabler » » in GPS Routes - 7 Reacties
- 4199 Weergaves
-
Laatste bericht door fransgabler
-
-
-
Nieuw bericht geen route in basecamp na downloaden route
door theridingman » » in Over: GPS en navigatie - 13 Reacties
- 4847 Weergaves
-
Laatste bericht door aantzeetje