billetjes bloot: richtingaanwijzer
Moderator: RT_Patrick
billetjes bloot: richtingaanwijzer
Ik ga (waarschijnlijk alleen voor mezelf) een billetjes bloot topic openen.
Het zijn de vragen waarmee je aangeeft weinig tot geen kennis te hebben.
Ik heb er zo 1.
Ik word maar geen vriend met mijn richtingaanwijzer. Of hij (zij?) is al uit voor ik de bocht door ben, of ben afgeslagen, of hij knippert nog, lang en breed nadat ik zover was.
Kortom,
Wat is de logica die ik mis?
Wat mij betreft (maar dat is niet aan mij) mag dit topic wel gebruikt worden voor meer billetjes bloot vragen :)
groet,
John
Het zijn de vragen waarmee je aangeeft weinig tot geen kennis te hebben.
Ik heb er zo 1.
Ik word maar geen vriend met mijn richtingaanwijzer. Of hij (zij?) is al uit voor ik de bocht door ben, of ben afgeslagen, of hij knippert nog, lang en breed nadat ik zover was.
Kortom,
Wat is de logica die ik mis?
Wat mij betreft (maar dat is niet aan mij) mag dit topic wel gebruikt worden voor meer billetjes bloot vragen :)
groet,
John
- speek
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Re: billetjes bloot: richtingaanwijzer
Wanneer je richtingaanwijzer wordt uitgeschakeld dat staat in de ECU:
(af = af-fabriek zo ingesteld)
tijdsafhankelijke terugstelling
na 10 seconden * [af]
na 15 seconden
na 20 seconden
uitgeschakeld
afstandsafhankelijke terugstelling
na 210 meter / 230 yards * [af]
na 350 meter / 380 yards
na 500 meter / 550 yards
uitgeschakeld
(af = af-fabriek zo ingesteld)
tijdsafhankelijke terugstelling
na 10 seconden * [af]
na 15 seconden
na 20 seconden
uitgeschakeld
afstandsafhankelijke terugstelling
na 210 meter / 230 yards * [af]
na 350 meter / 380 yards
na 500 meter / 550 yards
uitgeschakeld
It's never too late to have a happy childhood.
Er is geen billetjes-bloot wat mij betreft, er zit een bepaald soort logica achter die men verzuimd heeft duidelijk(er) te maken.
En het
is m.i. de ideale plek om je vragen en ervaringen te delen, en behoeft niemand zich te schamen in mijn optiek.
Want domme vragen bestaan niet, domme antwoorden vaak weer wel.
Bij de R1200RT staat het in de ECU (heet het nog steeds Motronic bij een
?
) geprogrammeerd, waarbij tijd en (afgelegde) afstand bepalende factoren *kunnen* zijn, zoals Gerrit aangeeft.
Ik heb nog onvoldoende ervaring met mijn
, maar zover ik het begrepen heb, is een of-of selectie;
Als je x-afstand OF x-tijd verlopen is, mits beide zijn ingesteld. En anders alleen datgene wat is ingesteld.
Hoewel er een "default" instelling is die vanaf de fabriek is ingesteld, is het niet uitgesloten dat een BMW dealeRT dat heeft aangepast op jou motor.
Dus de tijdsinstelling en/of de afstandsinstelling *kan* aangepast zijn en zelfs (al dan niet individueel) uitgezet zijn!
Helaas schijnt het niet vooralsnog mogelijk te zijn dit zelf aan te passen, en moet je naar je BMW dealeRT als je dat uitgelezen en eventueel aangepast wilt hebben.
Als we toch aan het "sharen" zijn, vandeweek tijdens mijn proefrit zat ik enorm te worstelen met de cancel-knop.
Ik ben zo verwend door de Kisan module op de
:)
En het

Want domme vragen bestaan niet, domme antwoorden vaak weer wel.

Bij de R1200RT staat het in de ECU (heet het nog steeds Motronic bij een

Ik heb nog onvoldoende ervaring met mijn

Als je x-afstand OF x-tijd verlopen is, mits beide zijn ingesteld. En anders alleen datgene wat is ingesteld.
Hoewel er een "default" instelling is die vanaf de fabriek is ingesteld, is het niet uitgesloten dat een BMW dealeRT dat heeft aangepast op jou motor.
Dus de tijdsinstelling en/of de afstandsinstelling *kan* aangepast zijn en zelfs (al dan niet individueel) uitgezet zijn!
Helaas schijnt het niet vooralsnog mogelijk te zijn dit zelf aan te passen, en moet je naar je BMW dealeRT als je dat uitgelezen en eventueel aangepast wilt hebben.
Als we toch aan het "sharen" zijn, vandeweek tijdens mijn proefrit zat ik enorm te worstelen met de cancel-knop.

Ik ben zo verwend door de Kisan module op de

- speek
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Achterhoek
- Contacteer:
Klopt: alleen de dealer kan dat (niet elke dealer weet dat).dutchmidiman schreef:Helaas schijnt het niet vooralsnog mogelijk te zijn dit zelf aan te passen, en moet je naar je BMW dealeRT als je dat uitgelezen en eventueel aangepast wilt hebben.
(voor een R1200RT, ik weet niet of het ook kan bij eerdere modellen).
It's never too late to have a happy childhood.
Ik ben er inmiddels aardig aan gewend.
De truc is om niet al te vroeg richting aan te geven. Als je bijv. over 400 m. linskaf moet, en je geeft meteen richting aan, is ie dus al uit voordat je de afslag bereikt.
Probeer dus om wat later richting aan te geven, dan gaat ie ook automatisch uit als je door de bocht bent.
De truc is om niet al te vroeg richting aan te geven. Als je bijv. over 400 m. linskaf moet, en je geeft meteen richting aan, is ie dus al uit voordat je de afslag bereikt.
Probeer dus om wat later richting aan te geven, dan gaat ie ook automatisch uit als je door de bocht bent.
Dank jullie wel. Dat die keuzes er zijn vind ik prima, jammer alleen dat je die niet zelf kan instellen.
Ik heb bij het alarm ook de keus of ie automatisch aan moet gaan, of alleen als ik op de knop van de AB druk. En die keuze kan ik wel zelf bepalen en instellen.
Ik hou er altijd wel van op de motor ruim van tevoren richting aan te geven, maar dat zal ik ietwat moeten afleren :)
Bedankt voor het meedenken en de oplossing!
groet,
John
Ik heb bij het alarm ook de keus of ie automatisch aan moet gaan, of alleen als ik op de knop van de AB druk. En die keuze kan ik wel zelf bepalen en instellen.
Ik hou er altijd wel van op de motor ruim van tevoren richting aan te geven, maar dat zal ik ietwat moeten afleren :)
groet,
John
- Marianne
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW F800GT
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Ik ben ook een groot voorstander van ruim op tijd richting aan te geven. Het gebeurd mij ook wel eens dat hij afslaat, maar ik let er tegenwoordig op en doe hem dan nog maar een keer aan. Misschien ook een oplossing voor jou?KaleFietsbel schreef:Dank jullie wel. Dat die keuzes er zijn vind ik prima, jammer alleen dat je die niet zelf kan instellen.
groet,
John
Groeten Marianne
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
PS: Ik ga in ieder geval mijn peizo pieperts overzetten, ik ken mijzelf. 

Bij de R1100RT's en R1150RT's zit er een (elektronische) clignoteur in, die met elektronicakennis wellicht aan te passen is (solderen van weerstanden e.d.) maar geen softwarematige instellingsmogelijkheden.speek schreef:Klopt: alleen de dealer kan dat (niet elke dealer weet dat).
(voor een R1200RT, ik weet niet of het ook kan bij eerdere modellen).
Dan kom je uit bij oplossingen zoals de Kisan SM-5.
In mijn optiek de beste uitvinding naast geroosterd brood.

Het is inderdaad heel erg jammer dat BMW niet voorzien heeft dat je als gebruiker dergelijke instelling zou kunnen (of willen/mogen) aanpassen.
Waarschijnlijk omdat het een integraal onderdeel is van de ZFE die dit allemaal aanstuurt, en zou BMW te veel geheimen moeten prijsgeven.
Ik geef vaak ook ruim op tijd richting aan, de praktijk zal het leren hoe vaardig ik er mee om zal gaan. :lol:
Jazeker, Marianne, zo doe ik het nu ook, maar ik merk, zeker in bochten en op kruisingen, dat ik mijn aandacht dan bij de weg en het verkeer moet hebben, en niet meer op de richtingaanwijzer let.Marianne schreef: Ik ben ook een groot voorstander van ruim op tijd richting aan te geven. Het gebeurd mij ook wel eens dat hij afslaat, maar ik let er tegenwoordig op en doe hem dan nog maar een keer aan. Misschien ook een oplossing voor jou?
Heb even gegoogled, maar vind niets relevants. Wat voegen die toe?dutchmidiman schreef:PS: Ik ga in ieder geval mijn peizo pieperts overzetten, ik ken mijzelf.
In mijn geval? Gemakzucht! :roll:KaleFietsbel schreef:Heb even gegoogled, maar vind niets relevants. Wat voegen die toe?dutchmidiman schreef:... peizo pieperts ....
Ik kijk niet zo heel vaak op mijn dashboard, en door deze piezo's (van Baas Bike Parts) over mijn knipperlichten (dus parallel) te plaatsen, hoef ik niet meer zo naar de knipperlicht-verklikkers op het instrumentenpaneel te kijken.
Ik hoor (er zijn verschillende toonhoogtes voor links en rechts) of een knipperlicht aan staat.
http://www.baas-parts.de/index.php?opti ... 80&lang=de
Een andere oplossing die ik heb liggen, voor het geval CAN-bus een probleem geeft, is de Audicator.
http://www.audicator.com/audicator.htm
Ook weer duidelijk, dank je wel :)
Ik ga denk ik op zoek naar de dealeRT die het automatisch uitzetten uitzet, oftewel, ik moet ze zelf altijd uitdoen.
Ik ga denk ik op zoek naar de dealeRT die het automatisch uitzetten uitzet, oftewel, ik moet ze zelf altijd uitdoen.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
@dutch:
Wat doet de piëzo i.c.m. een Kisan waarbij de running lights aan staan? Piepen ze dan constant of alleen bij knipperen??
Wat doet de piëzo i.c.m. een Kisan waarbij de running lights aan staan? Piepen ze dan constant of alleen bij knipperen??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
@Baird: Dan piepen die piëzo's constant mee.
Je hoort zelfs het moduleren van de Running Lights in de hoog- en laag-stand, want de Kisan schakelt de duty-cycle (pulsbreedte) voor de verschillende intensiteiten van de Running Lights.
Running Lights ( al dan niet via de Kisan) en piëzo-pieperts gaan dus niet samen.

Je hoort zelfs het moduleren van de Running Lights in de hoog- en laag-stand, want de Kisan schakelt de duty-cycle (pulsbreedte) voor de verschillende intensiteiten van de Running Lights.
Running Lights ( al dan niet via de Kisan) en piëzo-pieperts gaan dus niet samen.

- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
was er al bang voor ..............Heb nog een idee, laat wel weten als het klaar is.dutchmidiman schreef:@Baird: Dan piepen die piëzo's constant mee.![]()
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Een wellicht andere mogelijkheid is een 12-volt ledje aan de binnenkant/rand van de spiegelrand naar je toe laten schijnen en deze parallel over je knipperlichtlampje aan te sluiten.
Die je eventueel nog mooi kunt wegwerken enzovoort.
Min-of-meer zoals mijn Muth Signal mirrors zitten.
Die ik waarschijnlijk toch al ga versnijden, want het animo voor onderdelen is sowieso laag.
Die je eventueel nog mooi kunt wegwerken enzovoort.

Min-of-meer zoals mijn Muth Signal mirrors zitten.
Die ik waarschijnlijk toch al ga versnijden, want het animo voor onderdelen is sowieso laag.
En inderdaad, vandaag mijn Muth Signal Mirrors versneden, ging wonderwel!
Beetje Terpetine en Bob's your uncle.
Nu nog iets moois van maken als "hoek-knipperlichten" in de spiegels van mijn 1200.

Beetje Terpetine en Bob's your uncle.

Nu nog iets moois van maken als "hoek-knipperlichten" in de spiegels van mijn 1200.

- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
Laat eens wat foto's ervan zien als je de klus geklaard hebt.
Overigens kun je de richtingaanwijzer ook handmatig even uitzetten... door gewoon de flipperknop even in te drukken.
Blijf er wel bij dat de "nieuwe" richtingaanwijzer methode van BMW één grote ramp is. Terug naar het oude systeem was een stuk intuïtiver en veiliger.
Misschien moet daar eens een pol voor opgezet worden om BMW er van te overtuigen dat deze "vernieuwing" geen verbetering is.
Overigens kun je de richtingaanwijzer ook handmatig even uitzetten... door gewoon de flipperknop even in te drukken.
Blijf er wel bij dat de "nieuwe" richtingaanwijzer methode van BMW één grote ramp is. Terug naar het oude systeem was een stuk intuïtiver en veiliger.
Misschien moet daar eens een pol voor opgezet worden om BMW er van te overtuigen dat deze "vernieuwing" geen verbetering is.
Ja, dat zal ik doen op mijn eigen draadje, als het resultaat mooi en fraai (en "af") is.scan schreef:Laat eens wat foto's ervan zien als je de klus geklaard hebt..

viewtopic.php?f=16&t=4344
Momenteel loop ik nog te worstelen met de dikte van dat alles.
Spiegelglas + printplaatje + reflector = 1 cm dik.
Daarmee is het wel waterdicht, maar lastig(er) te plaatsen.
Aangezien het haaks (oftewel verlengde van de spiegel) op de motor geplaatst moet worden.
Ach, dat (en andere dingen) houdt mij van de straat. :roll:
Ik neem aan dat je refereert naar het on-topic van dit draadje.scan schreef:Overigens kun je de richtingaanwijzer ook handmatig even uitzetten... door gewoon de flipperknop even in te drukken.

Klopt, maar op de 1200 lijkt het wel een beetje een willekeur (lees: lastig en gewenning) hoe de knipperlichtenbediening werkt.
Of het gaat te vroeg uit, of juist net te lang aan.
De "flipperknop" (ik neem aan dat je de Cancel-knop bedoelt) is m.i. een wat omslachtige bediening.
Vele malen gebruikersvriendelijker zou ik het vinden als Herrn. BMW de mogelijkheid gegeven had van "same-side cancelling" oftewel dat de knop voor het aanzetten van die kant van de knipperlichten ook gebruikt kan worden om ze weer uit te zetten.
Ik neem aan dat je doelt op de 1200 modeljaar 2010 (e.v.)?scan schreef:Blijf er wel bij dat de "nieuwe" richtingaanwijzer methode van BMW één grote ramp is. Terug naar het oude systeem was een stuk intuïtiver en veiliger.
Wat ik gekscherend de Japanese methode noem, zoals ik wel eens gezien heb bij die motoren.
Ik moet ook altijd enorm wennen aan zo'n bediening, ik ervoer het altijd als erg onprettig en inderdaad ook onveiliger.
De kans dat Herrn. BMW zich daar wat van aantrekt, acht ik heel erg klein.scan schreef:Misschien moet daar eens een pol voor opgezet worden om BMW er van te overtuigen dat deze "vernieuwing" geen verbetering is.
BMW gaat voor looks en niet altijd voor functie.
Of zoals sommige zeggen "BMW does it their way". :roll:

- scan
- Woonplaats of omgeving: Everywhere
De Herren van BMW zijn gezwicht onder de druk van de schrijvende media om dat eigenwijze richtingssysteem aan te passen en dat Japanse geval te monteren.
Dus kennelijk trekken ze zich er toch iets van aan...
Dus kennelijk trekken ze zich er toch iets van aan...
Je sprak over een pol (op het
, neem ik aan
)
Hoewel ik het
heel erg hoog acht, denk ik dat als ik ff heel eerlijk mag zijn, Herrn. BMW zich weinig van onze mening zal aantrekken. Hmm?
Of de schrijvende pers geholpen heeft BMW te overtuigen weet ik niet, kan zijn dat het om technische redenen is aangepast (simpelweg geen ruimte meer op de schakelclusters om het op de "oude" manier te fabriceren) of om voertuigtechnische eisen (denk aan eisen voor bepaalde landen).
Neemt niet weg dat als BMW de mogelijkheid tot "same-side" aan/uit zou gegeven hebben, dit al een deel van oplossing zou kunnen zijn.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
Ondertussen contact gehad met Fa. Muth, en ze geven aan dat er te weinig vraag naar was voor de
, maar dat ze dit best willen heroverwegen.
Daarnaast hebben zij ook nog een programma genaamd S-MOD (Signal® Mirrors on Demand), waarbij je eigen spiegels opstuurt en zij dit voor je gaan aanpassen;
http://www.muthco.com/support/s-mod-faq/

Hoewel ik het

Of de schrijvende pers geholpen heeft BMW te overtuigen weet ik niet, kan zijn dat het om technische redenen is aangepast (simpelweg geen ruimte meer op de schakelclusters om het op de "oude" manier te fabriceren) of om voertuigtechnische eisen (denk aan eisen voor bepaalde landen).
Neemt niet weg dat als BMW de mogelijkheid tot "same-side" aan/uit zou gegeven hebben, dit al een deel van oplossing zou kunnen zijn.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.

Ondertussen contact gehad met Fa. Muth, en ze geven aan dat er te weinig vraag naar was voor de

Daarnaast hebben zij ook nog een programma genaamd S-MOD (Signal® Mirrors on Demand), waarbij je eigen spiegels opstuurt en zij dit voor je gaan aanpassen;
http://www.muthco.com/support/s-mod-faq/
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Condensvorming in richtingaanwijzer voor
door Icetopping » » in Verlichting & Elektronica - 3 Reacties
- 2413 Weergaves
-