Wondermiddel voor zwaar schakelende bakken?
Moderator: RT_Patrick
Wondermiddel voor zwaar schakelende bakken?
Bij mijn R1100RT uit 1996 ging het schakelen zoals het (niet) hoort; stroef, klakken en soms kraken. Ondanks het feit dat er in 2005 een kompleet nieuwe bak onder is gekomen.
Ik heb derhalve Forté Diff & Gear treatment geprobeerd. Naar 1500 km kan ik zeggen dat er toch aanzienlijk verschil in het schakelgedrag zit. Het is nog steeds geen 4-cilinder, maar het schakelen gaat nu soepel, zonder teveel gekraak en geklak.
Ik heb eerst, op advies van Forté, een tubetje van dat spul bij de gewone versnellingsbak olie gegooid, en 300km mee gereden. Toen het geheel vervangen door opnieuw een tubetje, gemengd met voll-synthetische (dikke) olie. Aan het begin (de eerste paar honderd km) voelde je wel iets aan verschil. Echter, nu pas merk ik dat het toch erg veranderd is. Wellicht moest het spul eerst "inwerken"...
Mijn vraag is dan ook waarom het hier nog niet zo vaak (1 keer pas kon ik het terug vinden) besproken is? Je kunt wel zeggen dat de leuke geluidjes bij deze bakken horen, maar als je voor nog geen 50 euro het probleem zo op kunt lossen, super toch?
De tubetjes zijn overigens gewoon bij de dealer verkrijgbaar. In ieder geval lagen ze bij Quispel in Deurne en Motorport in Veldhoven gewoon in het rekje.
Ik zou het leuk vinden als meerdere mensen hun ervaring hiermee zouden willen delen.
Ik heb derhalve Forté Diff & Gear treatment geprobeerd. Naar 1500 km kan ik zeggen dat er toch aanzienlijk verschil in het schakelgedrag zit. Het is nog steeds geen 4-cilinder, maar het schakelen gaat nu soepel, zonder teveel gekraak en geklak.
Ik heb eerst, op advies van Forté, een tubetje van dat spul bij de gewone versnellingsbak olie gegooid, en 300km mee gereden. Toen het geheel vervangen door opnieuw een tubetje, gemengd met voll-synthetische (dikke) olie. Aan het begin (de eerste paar honderd km) voelde je wel iets aan verschil. Echter, nu pas merk ik dat het toch erg veranderd is. Wellicht moest het spul eerst "inwerken"...
Mijn vraag is dan ook waarom het hier nog niet zo vaak (1 keer pas kon ik het terug vinden) besproken is? Je kunt wel zeggen dat de leuke geluidjes bij deze bakken horen, maar als je voor nog geen 50 euro het probleem zo op kunt lossen, super toch?
De tubetjes zijn overigens gewoon bij de dealer verkrijgbaar. In ieder geval lagen ze bij Quispel in Deurne en Motorport in Veldhoven gewoon in het rekje.
Ik zou het leuk vinden als meerdere mensen hun ervaring hiermee zouden willen delen.
Re: Wondermiddel voor zwaar schakelende bakken?
En waar bestond dat spul uit wat er in de versnellingbak ging? Ik had bij mij ook veel kraken in het begin. En ik moet zeggen dat deze versnellingsbakken in vergelijking tot de japanners gewoon slechter schakelen. Mijn BMW F650 was meer net mijn Japanse motoren. Maar na een paar keer rijden kon ik ook gewoon rijden zonder het kraken wat ik bij vele andere BMW rijders constant hoor. Maar je moet je rijstijl wat aanpassen op deze versnellingsbak en dat is mij aardig gelukt.
Ik weet dat de oudere bakken slechter waren maar bij mijn 99 model moesten de meeste fouten uit de bak gehaald zijn vanaf nieuw. En er zijn veel modificaties geweest aan deze versnellingsbakken.
Ik rijd overigens wel met synthetische olie en misschien zit daar het verschil in. Zelf ben ik niet zo kapot van allerlei toevoegingen en ik ben ervan overtuigd als BMW dacht dat hierin de oplossing lag dat het spul wel voorgeschreven werd. Deze bak is immers zo zeker geen reklame vboor BMW.
Ton
Ik weet dat de oudere bakken slechter waren maar bij mijn 99 model moesten de meeste fouten uit de bak gehaald zijn vanaf nieuw. En er zijn veel modificaties geweest aan deze versnellingsbakken.
Ik rijd overigens wel met synthetische olie en misschien zit daar het verschil in. Zelf ben ik niet zo kapot van allerlei toevoegingen en ik ben ervan overtuigd als BMW dacht dat hierin de oplossing lag dat het spul wel voorgeschreven werd. Deze bak is immers zo zeker geen reklame vboor BMW.
Ton

Forte difgear dat heb ik ook in de versnellingsbak zitten zowel bij de motor als de auto.
Kijk het zal geen andere versnellingsbak gaan worden maar hij schakelt wel super dat kan ik ook beamen.
en je hebt het voordeel dat forte ook je keeringen soepel houd al geld dat eigenlijk meer voor de oudere 1100 die hebben rubber keeringen de 1150 keeringen zijn heel anders het is geen rubber het lijkt wel plastic.
Kijk het zal geen andere versnellingsbak gaan worden maar hij schakelt wel super dat kan ik ook beamen.
en je hebt het voordeel dat forte ook je keeringen soepel houd al geld dat eigenlijk meer voor de oudere 1100 die hebben rubber keeringen de 1150 keeringen zijn heel anders het is geen rubber het lijkt wel plastic.
Hoi,
ik heb zelf laatst mijn versnellingsbak olie vervangen en Forte dif en gear toegevoegd. hij schakelt nu beter. verder merk ik wel dat, als ik net wegrij de motor beter schakelt dan als dat hij warm is. dit komt dan door dat hij wat dikker is, denk ik. welk merk dikker olie gebruik je hier
:
ik heb zelf laatst mijn versnellingsbak olie vervangen en Forte dif en gear toegevoegd. hij schakelt nu beter. verder merk ik wel dat, als ik net wegrij de motor beter schakelt dan als dat hij warm is. dit komt dan door dat hij wat dikker is, denk ik. welk merk dikker olie gebruik je hier

- Beemer-Tycoons
- 2023
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Lange tijd heb ik ook rond gereden met mijn R 1150 Rt die soms prima zonder al te veel bijgeluiden schakelde maar ook vaak met een harde klak of andere nare bijgeluiden schakelde.
Na de revisie van mijn koppelingsplaten en nieuwe ingaande versnellingsbak as leek het wat beter te gaan maar echt optimaal was het niet.
Na het lezen van het bovensteaande stukje heb ook ik Forte gear threatment toegevoegd aan de vol synt Motul gear 300 SEA 75W90 olie die ik reeds na de revisie in mijn versnellingsbak had en ben aangenaam verrast met het resultaat na enkele honderden kilometers merk ik duidelijk een verbetering tijdens het schakelen en dan voornamenlijk bij het terug schakelen het gaat allemaal veel meer zonder nare bijgeluiden en het voelt ook veel soepeler/zachter en dat inderdaad voor een paar tientjes.
Bedankt voor de geweldige tip.
Peter
Na de revisie van mijn koppelingsplaten en nieuwe ingaande versnellingsbak as leek het wat beter te gaan maar echt optimaal was het niet.
Na het lezen van het bovensteaande stukje heb ook ik Forte gear threatment toegevoegd aan de vol synt Motul gear 300 SEA 75W90 olie die ik reeds na de revisie in mijn versnellingsbak had en ben aangenaam verrast met het resultaat na enkele honderden kilometers merk ik duidelijk een verbetering tijdens het schakelen en dan voornamenlijk bij het terug schakelen het gaat allemaal veel meer zonder nare bijgeluiden en het voelt ook veel soepeler/zachter en dat inderdaad voor een paar tientjes.
Bedankt voor de geweldige tip.

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400

Ik ben zelf niet zo van toevoegingen aan de olie zeker niet aan motor olie maar in de bak kan prima
MIjn schoonvader die heb ik de tip ook gegeven van forte difgear en hij is ook er enthousiast met het gevoel hoe de bak nu schakelt.
Mooi he en dat voor een paar euro
MIjn schoonvader die heb ik de tip ook gegeven van forte difgear en hij is ook er enthousiast met het gevoel hoe de bak nu schakelt.
Mooi he en dat voor een paar euro
Het schakelen van mijn
gaat een stuk minder soepel (klak,klak en soms bij het terugschakelen "tandenpoetsen")dan op mijn vorige motor (Div.900) maar had dat verwacht omdat ik vóór mijn Div op een K75RT heb gereden.
Binnenkort voor een beurt naar Kenny van Motor Service Amersfoort en wil dan van hem weten wat hij vindt van "forte difgear".
Arno

Binnenkort voor een beurt naar Kenny van Motor Service Amersfoort en wil dan van hem weten wat hij vindt van "forte difgear".
Ik Heb inmiddels dit produckt al 200.000 km in mijn versnellingsbak van mijn 206 zitten hij schakelt nog steeds als nieuw.
En die referentie kan ik hebben omdat ik zelf peugeot monteur ben.
Zoals ik al vertelde ben ik geen voorstander van toevoegingen in motor olie maar in de versnellings bak zitten geen filters waar dus alle toevoegingen in gaan zitten en de temperaturen worden niet zo hoog.
In de beemer zit het nu al 20.000 km
En die referentie kan ik hebben omdat ik zelf peugeot monteur ben.
Zoals ik al vertelde ben ik geen voorstander van toevoegingen in motor olie maar in de versnellings bak zitten geen filters waar dus alle toevoegingen in gaan zitten en de temperaturen worden niet zo hoog.
In de beemer zit het nu al 20.000 km
Dan moet het wel goed spul zijn Thooms..misschien ook iets voor in mijn oldtimer VW Golf II
uit 1986 met 267000 km op de teller..daar wil ik nl nog jaren mee doen.
Arno 

Ben intussen bij Kenny geweest voor een nulbeurt van mijn
en hij heeft ,op mijn verzoek, versnellingsbak toevoeging in mijn versn bak gedaan.
Ik heb geen idee hoe dat spul heet en of het helpt
..de tijd zal het leren.
Arno 

Ik heb geen idee hoe dat spul heet en of het helpt

Mij lijken toevoegingen in een goede synthetische olie overbodig. Er word zelfs aangeraden om er helemaal niks aan toe te voegen. Bij een gewone minerale olie deed men dat vroeger vaak maar in feite voeg je er iets aan toe wat er niet in thuis hoort wat zeker bij de synthetische olie bijvoorbeeld nou net afgeraden word.
Ton
Ton
Hallo Ton,Ton1959 schreef:Mij lijken toevoegingen in een goede synthetische olie overbodig. Er word zelfs aangeraden om er helemaal niks aan toe te voegen. Bij een gewone minerale olie deed men dat vroeger vaak maar in feite voeg je er iets aan toe wat er niet in thuis hoort wat zeker bij de synthetische olie bijvoorbeeld nou net afgeraden word.
Ton
Er is al veel geschreven op dit forum over dit onderwerp, ik heb er geen verstand van en heb Kenny gevraagd of hij die toevoeging in mijn versn bak wilde doen.
Het lijkt mij dat als het slecht zou zijn hij het mij afgeraden had.
Ik denk maar zo..baat het niet dan (volgens Kenny) schaadt het niet.

Schade zal het ook niet doen dan verwacht ik niet. En als het middel niet duur is dan verlies je ook niet veel geld.
Ton
Ton

- Kees BMW
[quote="Ton1959"]Mij lijken toevoegingen in een goede synthetische olie overbodig. Er word zelfs aangeraden om er helemaal niks aan toe te voegen. Bij een gewone minerale olie deed men dat vroeger vaak maar in feite voeg je er iets aan toe wat er niet in thuis hoort wat zeker bij de synthetische olie bijvoorbeeld nou net afgeraden word.
on[/quot
Hoi Ton.
Ik geloof ook niet in sprookjes.
on[/quot
Hoi Ton.
Ik geloof ook niet in sprookjes.
Kees BMW
Sprookjes bestaan inderdaad niet.
Dat je krities bent dat mag is een prima eigenschap.
Ik zou zeggen neem de proef op de som en gooi voor een paar euro forte difgear toe aan je versnellingsbak en ben je 1000 km niet tevreden dan ververs je de olie
nog geen 400 ml geloof ik.
Ik vreet hier een bezem als jij blijft zeggen dat het geen verschil maakt.
Dat je krities bent dat mag is een prima eigenschap.
Ik zou zeggen neem de proef op de som en gooi voor een paar euro forte difgear toe aan je versnellingsbak en ben je 1000 km niet tevreden dan ververs je de olie
nog geen 400 ml geloof ik.
Ik vreet hier een bezem als jij blijft zeggen dat het geen verschil maakt.
Ik zie de olie als een goed gemaakte soep. De kok besteed er alle moeite aan om de juiste ingredienten er in te doen. En dan zonder te weten wat er in de soep zit pak je de mayonaise en voeg je dat toe. Om de versnellingsbak toevoeging met mayonaise te vergelijken is natuurlijk overdreven maar meer als voorbeeld.
Ik moest bij sommige klanten vroeger ook slick 50 toevoegen en ze hadden zeer goede promotiefilmpjes voor die toevoeging. Ik deed dat omdat de klant het wilde maar het is niet nodig. En in geval van slick 50 zelfs schadelijk. Bij mijn motor gebruik ik een goede olie en de koppeling is juist afgesteld en ik heb geen problemen. En als ik die wel krijg trek ik de versnellingsbak open om te kijken waar het probleem zit.
Ton
Ik moest bij sommige klanten vroeger ook slick 50 toevoegen en ze hadden zeer goede promotiefilmpjes voor die toevoeging. Ik deed dat omdat de klant het wilde maar het is niet nodig. En in geval van slick 50 zelfs schadelijk. Bij mijn motor gebruik ik een goede olie en de koppeling is juist afgesteld en ik heb geen problemen. En als ik die wel krijg trek ik de versnellingsbak open om te kijken waar het probleem zit.
Ton
Ik wil hier geen lange discussie leveren over deze toevoegingen forte is een gernomeerd merk dat alleen door de vakhandel geleverd word, en ze hebben een eigen technise expertise.
Toevoegingen aan de motorolie is bewezen niet doen dit word eruit gefilterd en olie die word ook erg heet.
Versnellingsbak olie is anders ook de werking ervan .
De enige niet positieve opmerkingen zijn gemaakt door mensen die het niet gebruikt hebben, en mensen die het wel gebruikt hebben zijn zeer tevreden incl mezelf.
Dus zet je scepsis opzij en doe zelf de test
Toevoegingen aan de motorolie is bewezen niet doen dit word eruit gefilterd en olie die word ook erg heet.
Versnellingsbak olie is anders ook de werking ervan .
De enige niet positieve opmerkingen zijn gemaakt door mensen die het niet gebruikt hebben, en mensen die het wel gebruikt hebben zijn zeer tevreden incl mezelf.
Dus zet je scepsis opzij en doe zelf de test
In de versnellingsbak van mijn
zit een 80/90 olie.
Mijn ondervinding hierbij is dat hij minder goed gaat schakelen als de olie warm is, dus na ± 50 km.
Zou ik beterschap ondervinden bij een zwaardere olie? Zo ja, welke olie is dan aanvaardbaar?

Mijn ondervinding hierbij is dat hij minder goed gaat schakelen als de olie warm is, dus na ± 50 km.
Zou ik beterschap ondervinden bij een zwaardere olie? Zo ja, welke olie is dan aanvaardbaar?
Misschien deze:
Castrol MTX Full Synthetic 75W-140. Bij mijn motor zit een gelijkwaardige olie erin en hij schakelt goed en geluidloos. Niet net als een Japanner maar goed voor een BMW. Als ik af en toe luister naar BMW's die voorbijrijden en ze schakelen denk ik soms ook van jou motor heeft een probleem. Ik moest ook even wennen aan de motor voor ik geluidloos kon schakelen dat geef ik wel toe.
Ton
Castrol MTX Full Synthetic 75W-140. Bij mijn motor zit een gelijkwaardige olie erin en hij schakelt goed en geluidloos. Niet net als een Japanner maar goed voor een BMW. Als ik af en toe luister naar BMW's die voorbijrijden en ze schakelen denk ik soms ook van jou motor heeft een probleem. Ik moest ook even wennen aan de motor voor ik geluidloos kon schakelen dat geef ik wel toe.
Ton
Laatst gewijzigd door Ton1959 op 06 sep 2011, 18:56, 2 keer totaal gewijzigd.
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Ik heb ook de indruk dat de meeste mensen die negatief op dit product reageren dit met enige vooroordeel doen en het niet zelf hebben geprobeerd, ik ben zelf ook geen voorstander van allerlei toevoegingen in de olie maar dit product helpt echt merkbaar en dan kan je de versnellingsbak open halen maar daar zal je dan weinig aan ontdekken wat het luiden schakelen veroorzaakt.Beemer-Tycoons schreef:Lange tijd heb ik ook rond gereden met mijn R 1150 Rt die soms prima zonder al te veel bijgeluiden schakelde maar ook vaak met een harde klak of andere nare bijgeluiden schakelde.
Na het lezen van het bovenstaande stukje heb ook ik Forte gear threatment toegevoegd aan de vol synt Motul gear 300 SEA 75W90 olie die ik reeds na de revisie in mijn versnellingsbak had en ben aangenaam verrast met het resultaat na enkele honderden kilometers merk ik duidelijk een verbetering tijdens het schakelen en dan voornamelijk bij het terug schakelen het gaat allemaal veel meer zonder nare bijgeluiden en het voelt ook veel soepeler/zachter en dat inderdaad voor een paar tientjes.
Bedankt voor de geweldige tip.![]()
![]()
![]()
Peter
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400

Je moet het zo zien als een teflon toevoeging die alle delen wat gladder maakt. Je weet wat teflon op je koekepan met zich meebrengt.
Andere merken zoals Wynns, Xeramic end Bardahl zijn ook goed.
schakel ze,
Kenny
Andere merken zoals Wynns, Xeramic end Bardahl zijn ook goed.
schakel ze,
Kenny
Bij mijn laatste beurt ook voor diff^& gear gekozen en begin het nu te merken. Het rollende geluid tijdens het schakelen van 2 naar 3 wordt minder en minder. Iets wat me met Xeramiks niet is gelukt.
- Vorie
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Genemuiden
ik heb vooral van de 2 naar de 3 soms last van wat gekraak. nu las ik in een ander draadje dat je kunt proberen eerst een beetje druk op het versnellingspedaal te zetten en dan te schakelen. dit werkt bij mij (tot nog toe) prima. maar als ik zo de reacties hier lees zal ik binnenkort ook eens deze toevoeging er bij doen om te kijken of het nog iets soepeler kan. goeie tips zijn hier te vinden zeg!
groeten, Coen
ik lees hier veel over een toevoeging in je versnellingsbak.
Ik rij nu al zo'n jaartje of 4 de R1100RT en het is voor mij een perfecte tourbike.
Sinds kort heb ik problemen met het op en afschakelen van 2 naar 3 en terug.
Soms maar niet altijd blijft hij zelfs vast zitten
als ik terug schakel van 2 - 3, dan gooi ik hem naar z'n 4 en dan schakelt hij wel
weer terug naar z'n twee.
Dus ik ga ook maar eens dat spul toevoegen en kijken wat het doet, de bak uit elkaar kan ik altijd nog doen.
Heeft iemand een ander idee of weet wat het probleem is dan hoor ik dat graag.
Ik rij nu al zo'n jaartje of 4 de R1100RT en het is voor mij een perfecte tourbike.

Soms maar niet altijd blijft hij zelfs vast zitten

Dus ik ga ook maar eens dat spul toevoegen en kijken wat het doet, de bak uit elkaar kan ik altijd nog doen.
Mogelijk schakel trommel en / of schakel vorken in de bak. Niet echt een serieuze bak probleem maar dat bak moet eruit om te fixen.Pascal1969 schreef:ik lees hier veel over een toevoeging in je versnellingsbak.
Ik rij nu al zo'n jaartje of 4 de R1100RT en het is voor mij een perfecte tourbike.![]()
Soms maar niet altijd blijft hij zelfs vast zittenals ik terug schakel van 2 - 3, dan gooi ik hem naar z'n 4 en dan schakelt hij wel
Ik dacht dat mijn versnellingsbak al zeer goed schakelde. En ik had volgens mijn dealer een hele goed olie van Valvoline 75W140. Maar na het vervangen van deze olie dacht ik om toch de Castrol te gaan gebruiken omdat ik daar altijd al goede ervaringen met had in het verleden. En nu lijkt het meer op de Japanse versnellingsbakken en schakelt hij als een mes door de boter. Castrol MTX 75W140 een goede synthetische olie die wel wat kost maar zeker geen spijt van krijgt.
Ik heb onlangs een r 850 rt gekocht van 1999 en rijdt prima. Echter het schakelen loopt stroef en hoor het gekende klak-klak en ratel geluid.
Is dit nu echt opgelost door nieuwe versnellingsbakolie in te doen samen met het produkt forte difgear? En door het koppelingskabeltje te vervangen?
Of zijn er zwaardere kosten aan verbonden?
Is dit nu echt opgelost door nieuwe versnellingsbakolie in te doen samen met het produkt forte difgear? En door het koppelingskabeltje te vervangen?
Of zijn er zwaardere kosten aan verbonden?
Bij de modellen van 1999 moeten er weinig problemen zijn met het schakelen. Een goede afstelling van de koppeling en een goede olie is volgens mij alles wat nodig is. Al de toevoegingen beschouw ik als overbodig en soms zelfs ongewenst.
Maar vergelijk deze versnellingsbak niet met de gemiddelde Japanse motor. Deze versnellingsbak is er een waar je aan moet wennen en dan kan je er behoorlijk geruisloos mee schakelen.
Maar ik heb niet met jou motor gereden dus ik kan moelijk inschatten of er bij jou nog een ander probleem met de versnellingsbak is.
Ton
Maar vergelijk deze versnellingsbak niet met de gemiddelde Japanse motor. Deze versnellingsbak is er een waar je aan moet wennen en dan kan je er behoorlijk geruisloos mee schakelen.
Maar ik heb niet met jou motor gereden dus ik kan moelijk inschatten of er bij jou nog een ander probleem met de versnellingsbak is.
Ton
forte diff gear zal je verbazen.. gewoon doen .
In de 30 jaar dat ik BMW boxers berijd heb ik altijd klakkende bakken gehad (maar nog nooit schade). Ik denk dat dit hoort bij deze motor/koppeling/bak/cardanaandrijving constructie.
Door het enthousiasme van Thooms heb ik onlangs mijn versnellingsbakolie door dit "wondermiddel" samen met castrol 75W140 vervangen.
In het begin merkte ik eigenlijk niets, maar nu, na zo'n 1500 km, gaat vooral het opschakelen toch wat soepeler. Ik heb dus geen spijt van deze "ruil" hoewel het verschil met vroeger niet enorm is.
groeten Dick
Door het enthousiasme van Thooms heb ik onlangs mijn versnellingsbakolie door dit "wondermiddel" samen met castrol 75W140 vervangen.
In het begin merkte ik eigenlijk niets, maar nu, na zo'n 1500 km, gaat vooral het opschakelen toch wat soepeler. Ik heb dus geen spijt van deze "ruil" hoewel het verschil met vroeger niet enorm is.
groeten Dick
Ik gebruik gewoon de Castrol MTX 75 W140 en het klakken hoort er bij mij niet bij al schijnen vele BMW rijders dat wel te doen. Het heeft iets met gevoel voor techniek te maken denk ik.
Ton
Ton

- Teuniz
- Bijz: R1100R/1995
- Woonplaats of omgeving: Katwijk/Turijn
- Contacteer:
Beetje late reactie maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan:Pascal1969 schreef:Sinds kort heb ik problemen met het op en afschakelen van 2 naar 3 en terug.
Soms maar niet altijd blijft hij zelfs vast zittenals ik terug schakel van 2 - 3, dan gooi ik hem naar z'n 4 en dan schakelt hij wel
Ik had last van hetzelfde probleem, niet willen terugschakelen. Na een paar keer de koppelingshandel los te laten en
weer in te trekken kon ik wel terugschakelen.
De oorzaak zijn droge splines op de ingaande as van de versnellingsbak die in de koppeling steekt.
De koppeling kan daardoor niet soepel over de splines glijden.
Ik heb toen even de startmotor verwijderd en m.b.v. van een klein maar fel
zaklampje de splines van de ingaande as van de v-bak geïnspecteerd.
Deze zagen er kurkdroog uit. Daarna heb ik wat kettingspray m.b.v. een
verlengd rietje voorzichtig op de splines gespoten. Daarna nog met een lang
penseel het vet netjes verspreid over de splines en het overtollige vet verwijderd.
Daarna een flinke testrit gemaakt.
Een wereld van verschil. De v-bak schakelt weer als boter, alle problemen
met het terugschakelen zijn opgelost.
Zündapp GTS50 > Suzuki GT550 > BMW R1100R 172.000 Km
Teuniz schreef:Beetje late reactie maar misschien heeft iemand anders er nog wat aan:Pascal1969 schreef:Sinds kort heb ik problemen met het op en afschakelen van 2 naar 3 en terug.
Ik had last van hetzelfde probleem, niet willen terugschakelen. Na een paar keer de koppelingshandel los te laten en
weer in te trekken kon ik wel terugschakelen.
De oorzaak zijn droge splines op de ingaande as van de versnellingsbak die in de koppeling steekt.
De koppeling kan daardoor niet soepel over de splines glijden.
Ik heb toen even de startmotor verwijderd en m.b.v. van een klein maar fel
zaklampje de splines van de ingaande as van de v-bak geïnspecteerd.
Deze zagen er kurkdroog uit. Daarna heb ik wat kettingspray m.b.v. een
verlengd rietje voorzichtig op de splines gespoten. Daarna nog met een lang
penseel het vet netjes verspreid over de splines en het overtollige vet verwijderd.
Daarna een flinke testrit gemaakt.
Een wereld van verschil. De v-bak schakelt weer als boter, alle problemen
met het terugschakelen zijn opgelost.
Ik vrees dat het kettingvet er zo af zal komen. Het lijkt me dan toch beter om de versnellingsbak eraf te halen en die spiebanen smeren met het juiste vet.
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
en dat heet Staburag en is geweldig spul, ik heb toevallig een potje voor als mijn koppeling er ooit uit moet.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Maar jij gaat hem ook niet smeren voor je de koppeling moet vernieuwen ?Baird schreef:en dat heet Staburag en is geweldig spul, ik heb toevallig een potje voor als mijn koppeling er ooit uit moet.
- JDoubleOP
- Type: R1100RT
- Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
- Land: Duitsland
- Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Mee eens, met 'gevoel' opschakelen kun je het klakkende 'lawaai' tot nul reduceren, maar bij het terugschakelen wordt dit erg lastig.Vorie schreef:ik heb vooral van de 2 naar de 3 soms last van wat gekraak. nu las ik in een ander draadje dat je kunt proberen eerst een beetje druk op het versnellingspedaal te zetten en dan te schakelen. dit werkt bij mij (tot nog toe) prima. maar als ik zo de reacties hier lees zal ik binnenkort ook eens deze toevoeging er bij doen om te kijken of het nog iets soepeler kan. goeie tips zijn hier te vinden zeg!
Er is nogal wat te doen over de zwaar schakelende versnellingsbakken van de 1100!
Menigen voor en tegen voor een toevoeging.
Mijn bak schakelde slecht.
Terugschakelen toch wel even goed letten op toerental en snelheid, anders volgt er nogal wat lawaai....
Of hij komt in niemandsland, met nog meer lawaai tot gevolg.
Kortom: een bak die niet echt leuk is, maar waar ook niets aan kapot was.
Afgelopen zaterdag dan toch maar eens op onderzoek bij Quispel in Deurne, gezellig een bak koffie, olie uit de bak, Forté Diff & Gear treatment erin en bijvullen met olie.
Nu 600 kilometer later: vanaf dag 2 na de toevoeging ken ik de bak eigenlijk niet terug!
Om te beginnen, hij schakelt geluidloos in zijn 1, en onafhankelijk van snelheid en toerental kan ik nu voortaan probleemloos en loupe zuiver terugschakelen naar elke versnelling die ik wil.
Niet 1 keer dat de bak in niemandsland is gekomen.....
Ik respecteer natuurlijk de mening van iemand die zegt dat je niets moet toevoegen aan de versnellingsbakolie.
Gelet op al het lawaai wat mijn bak eerst produceerde inderdaad is Forté Diff & Gear treatment echt een wondermiddel.
Maar ik heb nu de ervaring, dat MET Forté Diff & Gear treatment de bak van een 1100RT 100% zuiver en ook geluidloos schakelt!
En geen ergenis meer!
Ja, ik heb nu echt die smile, dit is pas rijden zoals het hoort!
Easy Louis
Menigen voor en tegen voor een toevoeging.
Mijn bak schakelde slecht.
Terugschakelen toch wel even goed letten op toerental en snelheid, anders volgt er nogal wat lawaai....
Of hij komt in niemandsland, met nog meer lawaai tot gevolg.
Kortom: een bak die niet echt leuk is, maar waar ook niets aan kapot was.
Afgelopen zaterdag dan toch maar eens op onderzoek bij Quispel in Deurne, gezellig een bak koffie, olie uit de bak, Forté Diff & Gear treatment erin en bijvullen met olie.
Nu 600 kilometer later: vanaf dag 2 na de toevoeging ken ik de bak eigenlijk niet terug!
Om te beginnen, hij schakelt geluidloos in zijn 1, en onafhankelijk van snelheid en toerental kan ik nu voortaan probleemloos en loupe zuiver terugschakelen naar elke versnelling die ik wil.
Niet 1 keer dat de bak in niemandsland is gekomen.....
Ik respecteer natuurlijk de mening van iemand die zegt dat je niets moet toevoegen aan de versnellingsbakolie.
Gelet op al het lawaai wat mijn bak eerst produceerde inderdaad is Forté Diff & Gear treatment echt een wondermiddel.
Maar ik heb nu de ervaring, dat MET Forté Diff & Gear treatment de bak van een 1100RT 100% zuiver en ook geluidloos schakelt!

En geen ergenis meer!
Ja, ik heb nu echt die smile, dit is pas rijden zoals het hoort!

Easy Louis
- JDoubleOP
http://www.ebay.de/itm/Forte-Diff-and-G ... 1c28dd593d
13 euro + 4 Euro verzendingskosten voor een tube...
13 euro + 4 Euro verzendingskosten voor een tube...
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 25 jul 2012, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
OK, 13 Euro plus € 4,00 verzendkosten...
Ik had een mooie rit naar Quispel Deurne, een goeie kop koffie, gezellig bijgepraat over al die RT's, Forte in de versnellingsbak en rekende daarna goed € 20 af.
Maar gelet op het werkelijk verbluffende resultaat: voor mij is de prijs zeker niet doorslaggevend!
Ik had een mooie rit naar Quispel Deurne, een goeie kop koffie, gezellig bijgepraat over al die RT's, Forte in de versnellingsbak en rekende daarna goed € 20 af.
Maar gelet op het werkelijk verbluffende resultaat: voor mij is de prijs zeker niet doorslaggevend!
- Baird
- 2024
- Bijz: R1200GS LC
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
zou denken dat allen Forte genoeg is en iet ook de dure vol-synthetische gearboxolie die ik er ook nog in heb.: welke olie zit er bij jou in?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
ooit:
Hoi Baird,
Misschien een wat dom antwoord, weet ik eigenlijk niet....
Ik heb mijn RT gekocht en in onderhoud bij Quispel in Deurne, tot volle tevredenheid en dus ook blind vertrouwen.
Het 'huismerk' zegt dat het Q-LINE Versnellingsbak & Cardan olie 75W140 zou zijn.
Vandaag (uiteraard) weer gereden en geloof mij, een genot, het verschil is werkelijk ongelooflijk!
Groeten,
Louis
Misschien een wat dom antwoord, weet ik eigenlijk niet....
Ik heb mijn RT gekocht en in onderhoud bij Quispel in Deurne, tot volle tevredenheid en dus ook blind vertrouwen.
Het 'huismerk' zegt dat het Q-LINE Versnellingsbak & Cardan olie 75W140 zou zijn.
Vandaag (uiteraard) weer gereden en geloof mij, een genot, het verschil is werkelijk ongelooflijk!

Groeten,
Louis
Merk olie maakt niet eens uit ik heb het gebruikt in div versnelings bakken het resultaat is altijd het zelfde.
Een veel beter schakelende bak.
Een veel beter schakelende bak.
Is het niet een oplossing op zoek naar een probleem?
Als je met terugschakelen een klein beetje tussengas geeft, kun je prima zonder heel veel herrie terugschakelen. Zo af en toe kom ik ook wel in een extra vrijstand terecht, maar goed...dat is dan weer BMW engineering. Dit is mijn 2de BMW en ook mijn K1100RS schakelde op deze manier. Het maakt herrie, en soms zit je tussen de versnellingen in. Maar het gaat niet kapot. Mijn RT heeft 165k op de klok en de versnellingsbak doet het nog prima. En dat komt niet omdat ik 'm met rust gelaten heb.
Goed, als je je druk wilt maken om het geluid is dit misschien een oplossing, maar naar mijn idee gooi je €50 in je carter voor niets. Het lost geen werkelijk probleem op, alleen wat schakelgeluiden. Als de versnellingsbakken nu regelmatig naar de haaien gaan wat dan hiermee voorkomen wordt, is het nog zinvol. Maar dat is niet zo.
Als je met terugschakelen een klein beetje tussengas geeft, kun je prima zonder heel veel herrie terugschakelen. Zo af en toe kom ik ook wel in een extra vrijstand terecht, maar goed...dat is dan weer BMW engineering. Dit is mijn 2de BMW en ook mijn K1100RS schakelde op deze manier. Het maakt herrie, en soms zit je tussen de versnellingen in. Maar het gaat niet kapot. Mijn RT heeft 165k op de klok en de versnellingsbak doet het nog prima. En dat komt niet omdat ik 'm met rust gelaten heb.
Goed, als je je druk wilt maken om het geluid is dit misschien een oplossing, maar naar mijn idee gooi je €50 in je carter voor niets. Het lost geen werkelijk probleem op, alleen wat schakelgeluiden. Als de versnellingsbakken nu regelmatig naar de haaien gaan wat dan hiermee voorkomen wordt, is het nog zinvol. Maar dat is niet zo.
Hoi Mike,
Zoals al eerder door mij aangegeven, ik respecteer ieder zijn mening.....
Het was overigens geen € 50 maar € 20, en daardoor ben ik 100% af van schakelgeluiden, tussen de versnellingen in geraken of zelfs wat blokkeren.
En dat zonder tussengas te geven.
Iedereen zijn meug zou ik zeggen, ik heb het nu in ieder geval zelf ervaren en ben heeeeel erg tevreden!
Groeten,
Easy Louis
Zoals al eerder door mij aangegeven, ik respecteer ieder zijn mening.....
Het was overigens geen € 50 maar € 20, en daardoor ben ik 100% af van schakelgeluiden, tussen de versnellingen in geraken of zelfs wat blokkeren.
En dat zonder tussengas te geven.
Iedereen zijn meug zou ik zeggen, ik heb het nu in ieder geval zelf ervaren en ben heeeeel erg tevreden!

Groeten,
Easy Louis
Ik begin altijd liever met een goede olie en als het dan nog nodig mocht zijn kan je altijd nog naar andere oplossingen zoeken.
- Teuniz
- Bijz: R1100R/1995
- Woonplaats of omgeving: Katwijk/Turijn
- Contacteer:
Dat vreesde ik in eerste instantie ook maar kettingspray is erg plakkerig en ik rij er nu al bijna een jaar mee rond en ik bespeur nog niets van het moeilijk terugschakelen.Ton1959 schreef: Ik vrees dat het kettingvet er zo af zal komen. Het lijkt me dan toch beter om de versnellingsbak eraf te halen en die spiebanen smeren met het juiste vet.
En zelfs al zou je het eens per jaar of in de twee jaar moeten herhalen, het is een klusje van niets dus je kunt het makkelijk zelf doen.
(wel even opletten dat je niet per ongeluk vet op de koppeling zelf spuit...)
Dat is heel wat goedkoper dan het blok te splitsen, alleen maar om een likje vet aan te brengen.
Grt,
Teunis
Zündapp GTS50 > Suzuki GT550 > BMW R1100R 172.000 Km
- r.hubbers
- Type: R1150RT
- Land: nederland
- Woonplaats of omgeving: Beek-Ubbergen
Hallo ben al enige tijd aan het aan het bekijken over siti 's die gaan over de toevoeging aan de versnellingsbak,moet er dan wat olie uit of kun je het zo toevoegen,en waar zit de vulopening.
R.Hubbers

Je kan dit natuurlijk het beste doen als je de olie gaat verversen. Maar vaak zal een betere olie het schakelen ook al enorm verbeteren. Als je de olie niet wil verversen nu dan moet je natuurlijk eerst wat aftappen voordat je de toevoeging erin doet. En daarna eventueel aanvullen met wat je hebt afgetapt om weer op het juiste nveau te krijgen.
Het advies wat ik kreeg (het werd overigens voor mij gedaan...) is helemaal aftappen, Forte erin en dan bijvullen met de afgetapte olie.
MITS deze uiteraard niet te oud dan wel vervuild is!
Easy Louis
MITS deze uiteraard niet te oud dan wel vervuild is!
Easy Louis
- JDoubleOP
Diff & Gear en MTX 75/W140 in de gearbox. Nu ben ik benieuwd. Wordt vervolgd.
:
Gelijk de castrol in de cardan meegenomen.

Gelijk de castrol in de cardan meegenomen.
Laatst gewijzigd door JDoubleOP op 15 aug 2012, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 6 Reacties
- 4442 Weergaves
-
Laatste bericht door ciske
-
- 13 Reacties