Beantwoord: Middenbok (balans)

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Andrew
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Beantwoord: Middenbok (balans)

Ongelezen bericht door Andrew »

Na een weekje wachten heb ik nu dan eindelijk m'n R1100RT Big RT Smile
Nu heb ik direct al even een vraagje voor het forum.

Als ik de motor op de middenbok zet dan kan ik hem met 1 vinger laten schommelen.
Ik bedoel dan balanceren op de middenbok en ombeurten op voor- of achterwiel laten staan.

Is dat normaal bij deze motoren ?

M'n K100LT stond altijd heel stevig op het voorwiel.
Was dus eerste keer even schrikken toen ik hem op de middenbok plaatste.

Graag jullie bericht.
Dave

Re: Middenbok

Ongelezen bericht door Dave »

Dat heet: in balans.

Montage van een topkoffer laat de motor op het achterwiel rusten (zonder iets er in zelfs, het eigen gewicht is voldoende). Verwijderen van alle koffers laat je motor op het voorwiel rusten.
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Dave schreef:Dat heet: in balans.

Montage van een topkoffer laat de motor op het achterwiel rusten (zonder iets er in zelfs, het eigen gewicht is voldoende). Verwijderen van alle koffers laat je motor op het voorwiel rusten.
Geldt voor de -1200- ook. Als ik ga tanken rust de motor op het achterwiel, en net voor de tank vol is kantelt de motor op de bok naar het voorwiel. Dat was de eerste keer wel even schrikken!
Hans
jaapvanthoff

Ongelezen bericht door jaapvanthoff »

Beste Andrew,

Wees vooral blij met deze middenbok.
Met tanktas, topkoffer en zijkoffers kon ik vanuit de middenbok positie met een klein duwtje tegen het stuur zittend op de motor weg rijden.
Starten, helpje op, handschoenen aan en hup.

Met mijn nieuwe 1200 RT is dat onmogelijk. De druk op het achterwiel om voldoende frictie te krijgen ontstaat nooit. Ook niet bij heel hard heen en weer schommelen.

Ik mis mijn 1100 soms zo…
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

jaapvanthoff schreef:Ik mis mijn 1100 soms zo…
Ruilen?
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als alles goed gaat, kan ik het morgen zelf ondervinden.
Weliswaar zonder tanktas, topkoffer e.d., maar ik zal zeker gaan ondervinden in hoeverre dat verschilt met mijn huidige motor. (die niet echt licht te noemen is :roll: )
(ik stap vrijwel altijd op terwijl de motor op de middenbok staat, dus niet op de zijstandaard)
Inspector Gadget

En vandaag dus kunnen proberen en doen op de -1200-
Ging heel wat lichter en gemakkelijker dan op mijn huidige -1100- _004

Alleen met uitzetten van de zijstandaard zat ik soms met mijn broekspijprand vast op de step (voordat ik afstapte), maar daar heb ik ook al een oplossing voor gevonden. _005 _004
BM-double-UU

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Geldt voor de ook. Als ik ga tanken rust de motor op het achterwiel, en net voor de tank vol is kantelt de motor op de bok naar het voorwiel. Dat was de eerste keer wel even schrikken!
Hans
Zal ik eens proberen... maar dan zonder topkoffer anders gaat ie niet kantelen denk ik :D
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

HansD schreef:Geldt voor de -1200- ook. Als ik ga tanken rust de motor op het achterwiel, en net voor de tank vol is kantelt de motor op de bok naar het voorwiel. Dat was de eerste keer wel even schrikken!
Hans
Vreemd Hans,
die van mij rust zover ik me herinner / nu kan bedenken "altijd" op zijn voorwiel, wel met topkoffer en zonder zijkoffers.
Maar volgens mij ook met alle koffers vol, als we op vakantie gaan :$ .
Tank leeg of vol maakt daarbij volgens mij niets uit.
Ik kan me niet herinneren dat ik het "omkantelen" van achter- naar voorwiel ooit ervaren heb, ook niet met tanken.
Je zou toch denken dat alle -1200- hetzelfde hierin zijn _001
Inspector Gadget

Ik heb vandeweek ook moeten tanken op mijn (nog helemaal) standaard -1200-, en er was geen kanteling.
Volgens de BC kon ik nog 70 km rijden, geen topkoffer en alleen de zijkoffers (geheel leeg).
Jan R1200RT

Rob,
Stond ie op zijn voorwiel of achterwiel :?:
Inspector Gadget

Mijn -1200- staat op z'n voorwiel.
En flink ook, ik moet aardig wat kracht zetten om kanteling te veroorzaken en het achterwiel de grond te laten raken.
Maar dat is nu met een vrijwel volle tank. ;)
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Voor mij is dat normaal, maar ja ik heb dan ook HyperPro voor en achter.
Bovendien is het zo afgesteld dat ik, meer dan gewoonlijk, meer druk op het voorwiel heb, men noemt dit ook wel de "politiestand".
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

RhanRT schreef:Voor mij is dat normaal, maar ja ik heb dan ook HyperPro voor en achter.
Bovendien is het zo afgesteld dat ik, meer dan gewoonlijk, meer druk op het voorwiel heb, men noemt dit ook wel de "politiestand".
??? Door achter 'veervoorspanning' omhoog te draaien of heb je een langere demper/veer laten monteren??
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Jan R1200RT

dutchmidiman schreef:Mijn -1200- staat op z'n voorwiel.
En flink ook, ik moet aardig wat kracht zetten om kanteling te veroorzaken en het achterwiel de grond te laten raken.
Maar dat is nu met een vrijwel volle tank. ;)
Nou, dat komt in ieder geval overeen met hoe mijn fiets zich gedraagt.
Ik heb het net even geprobeert en ik moet met een flink deel van mijn gewicht, ik schat minstens 40 kg, op de duo-handgreep vlak bij de topkoffer gaan hangen voordat hij naar het achterwiel wil kantelen.
Er zit nog ruim 1/4 benzine in de tank.
Blijft toch vreemd dat dit bij Hans geheel anders is :$ .
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Bij mij is dat ook R1200RT (uit 2009 nieuw gekocht)
Motor rust dusdanig zwaar op het voorwiel dat je nogal wat kracht moet zetten om het voorwiel bewogen te krijgen met schoonmaken en poetsen.
:O

Groet,
B10
RhanRT

Achter de veervoorspanning Bert.
Motor wil dus zonder correctie (gewicht en bediening gashandle) in een bocht naar buiten lopen.
Het is even wennen maar het stuurt zeer strak.
Persoonlijk zou ik het slechts aanraden bij een geoefend rijder.

groet,
Han
RHarryRT

Middenbok

Ongelezen bericht door RHarryRT »

Hoi Han
Wat een mooie uitdrukking politiestand moet je dan recht op zitten of zo(grapje).

Groet hoofdagent van politie
Inspector Gadget

RHarryRT schreef: Wat een mooie uitdrukking politiestand moet je dan recht op zitten of zo(grapje).
Ik lees in een onderschrift van zo'n vakman; Hard rijden en boos kijken, en andere politiefunctionarissen de stuipen op het lijf te jagen. :twisted: :lol:

Maar alle gekheid op een stokje; ik weet dat ze (o.a.) geleerd wordt om trots, fier en zichtbaar op de motor te zitten.
Net zoals de meeste van ons (ook) doen, denk ik zo. ;)

Ik denk dan dat, in tegenstelling van mij en mijn motor, Hans zijn motor beter in balans heeft? _001
BM-double-UU

Ongelezen bericht door BM-double-UU »

Ik had het verkeerd begrepen :$ Mijn motorfiets staat ok op het achterwiel als ie op de middenbok staat.
Met bijna lege tank moet ik ook nog redelijk drukken om het voorwiel omhoog te krijgen.

Gr.Hans
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Mijn motor staat trouwens met een volle tank ook op het voorwiel maar kantelt erg snel naar het acherwiel als je de wielen wil poetsen.

Bij mijn motor kan je de veerspanning achter niet echt hoger gaan zetten . Als ik dat doe is er geen negatieve veerweg en heb je dus totaal geen comfort meer. Bij mij is de laagste voorspanning al goed genoeg om maar net rond de 1,5/2 cm negatieve veerweg te krijgen achter. Alles wat je de veer meer opschroeft rijd de motor alleen maar slechter omdat de schokbreker constant tegen de bovenste aanslag bonkt. Maar volgens mij hebben we het hier over oversteer en understeer effect bereiken door de rijhoogte achter van de motor omhoog te brengen.

Ton
Jan R1200RT

BM-double-UU schreef:Ik had het verkeerd begrepen :$ Mijn motorfiets staat ok op het achterwiel als ie op de middenbok staat.
Met bijna lege tank moet ik ook nog redelijk drukken om het voorwiel omhoog te krijgen.

Gr.Hans
Deze snap ik niet.
Wat je hier zegt is volgens mij tegenstrijdig :?: _001
Ton1959

Je hebt gelijk Jan het klopt ook niet.

Ton _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

RhanRT schreef:Achter de veervoorspanning Bert.
Motor wil dus zonder correctie (gewicht en bediening gashandle) in een bocht naar buiten lopen.
Het is even wennen maar het stuurt zeer strak.
Persoonlijk zou ik het slechts aanraden bij een geoefend rijder.

groet,
Han
in feite verklein je dus de naloop. Moet dan inderdaad op de negatieve veerweg letten, kan dan beter een andere(verstelbare) stang op de paralever zetten: blijft je vering correct en toch een kleinere naloop.

http://www.wunderlich.de/shopart/816147 ... -VARIO.htm
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
RhanRT

Dat klopt Bert, maar op deze manier hoef ik geen verdere uitgave te doen.
De negatieve veerweg ervaar ik zeker niet als een nadeel op deze manier.
Sterker, ik bemerk die niet eens!
Grinnik kan ook wel liggen aan mijn stijl van rijden, collega's zeggen dat ik gooi en smijt met de motor, zelf ervaar ik dat niet zo.

groet,
Han
Bostich10

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Maar..............

Het feit dat de motor, als hij op de middenbok staat, nogal zwaar op het voorwiel steunt...........ligt aan de afstelling van de vering ?
Of moet de vering versteld worden als je er mee gaat rijden of wat ?
Ik snap er geen R..T meer van :lol:

Groet,
B10
Ton1959

Dat je motor meer op het voorwiel rust ligt aan de gewichtsverdeling. Dus is de 1200RT zwaarder voor als bijvoorbeeld een R1100Rt of een R1100R. Als je mechanica had gehad weet je iets over last x arm en steunpuntreacties en dan word het ineens duidelijk. Als je de standaard naar voren schuift gaat de motor op zijn achterwiel staan ipv het voorwiel. En als je de kuip eraf haalt staat hij waarschijnlijk ook meteen op zijn achterwiel.

Ton _004

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”