wat is de beste lengte voor een r1100rt

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
mveenstra
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur

wat is de beste lengte voor een r1100rt

Ongelezen bericht door mveenstra »

hallo iedereen.

Mijn vriendin wil ook graag op een rt rijden. Echter is zij 1,65. Nu is haar vraag of het dan wel mogelijk is om een rt te rijden. Ik zelf denk (na enig aanpassen denk hierbij aan vering en verlaagd zadel) dat het wel mogelijk moet zijn. Maar ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft en of het dan wel een geschikte motor is. Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen.
Laatst gewijzigd door mveenstra op 10 jun 2011, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Inspector Gadget

Re: minimum lengte voor de motorrijder

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Mike,

Een goede en terechte vraag;
1 van de meest belangrijke zaken vindt ik persoonlijk (!) dat ik met beide voeten volledig plat op de grond kan komen.
Ik heb het wel eens meegemaakt met een bepaald zadel, de dikte dusdanig was, dat ik alleen met beide punten van de laars of met slechts met 1 voet aan de grond (als ik scheef ging zitten) kon komen. Ik ervoer dat als zeer onprettig en vond het ook heel erg gevaarlijk.
Maar, dat is natuurlijk persoonlijk.

De R1100RT is 265 kg, en gevoelsmatig lijkt de motor een hoog/hoger zwaartepunt te hebben.
Maar ik ben daar geen expert in, en kan het dus zeker mis hebben. _001

Aan de andere kant heeft iemand mij er een keer laten "instinken";
Terwijl ik dacht dat hij mijn motor aan de achterzijde in balans hield, stapte ik doodleuk van de motor af (zonder de zijstandaard uit te zetten) om daarna de motor op de middenbok te trekken. Al die tijd bleef de motor gewoon rechtop staan, oftewel de R1100RT (zelfs met mijn "troep") lijkt perfect in balans.
Veel zit dus tussen mijn oren, wat dat betreft. :roll:

Maar toch wil ik beide voeten volledig plat op de grond kunnen krijgen zonder dat de familiejuwelen halverwege mijn lurven gedrukt worden.
Een ontspannen zit (ook bij stilstand) vindt ik enorm belangrijk.

Dus, (te) lang verhaal kort makende, mijn uitgangspunt voor mij persoonlijk is dat ik altijd beide voeten plat op de grond wil kunnen krijgen.

Je komt dan volgens mij uit op de navolgende aanpassen;
- Kortere/aangepaste veren
- Verlaagd zadel
- Instelbare/kortere reactiestang
- Stuur-setbacks

- Kortere/aangepaste veren:
HyperPro (en andere merken waarschijnlijk ook) maakt ook kortere veren.
Of dat voldoende is voor jou vriendin weet ik niet, maar ik lees wel vaker dat forummers op het RT-forum kortere veren laten monteren.
En zover ik heb kunnen lezen, ging dat niet ten koste van het comfort, in tegendeel zelfs.

- Verlaagd zadel:
Bij de R11xxRT-serie weet ik niet of een verlaagd zadel echt mogelijk is, maar wel kan zeker het comfort (dus ook de zithouding) verbeterd worden.
Op het RT-forum staan diverse draadjes waar men ervaringen deelt over het laten aanpassen van de bestaande zadel.
Er zijn bedrijven die het zadel kunnen aanpassen naar jou smaak en wensen.

- Instelbare/kortere reactiestang:
Ik heb zo'n instelbare reactiestang op mijn motor zitten, en volgens opgave van de leverancier kan je die tot 15 mm instellen.
http://www.mv-motorrad.de/lshop,showdet ... 26249,.htm
Je hebt op mijn motor gezeten en gereden, en je gaf aan dat de zitpositie vergeleken met jou motor anders was, lager. (en beter? _001 )
Desondanks is deze instelbare reactiestang op dezelfde lengte afgesteld als de originele reactiestang.
En zover mij bekend heb ik geen ingekorte/korte HyperPro's op mijn motor zitten, maar de "standaard".
Nu weet ik niet of zo'n instelbare reactiestang genoeg is voor jou vriendin, en of het mechanisch-technisch überhaupt kan (en verstandig is) je motor op die manier te verlagen. Kenny van MSA kan je het beste vragen naar zijn mening en ervaringen.

- Stuur-setbacks:
Op mijn motor zitten stuurverhogers, terwijl jou motor stuurverhogers met setback gemonteerd heeft.
Ik heb die ook nog liggen maar niet gemonteerd.
Ik kan mij herinneren dat ik ooit setbacks gezien heb (ergens op het interweb) die alleen setbacks (dus het naar je toehalen van het stuur) zonder verhoging.
Wat ook je zitpositie kan verbeteren. Als blijkt dat je vriendin te veel naar voren moet leunen om bij het stuur te komen (ik chargeer wellicht een beetje) waardoor je ook (iets) je benen weer omhoog zou kunnen trekken, wellicht.

Dit is in een "notendop" zoal mijn meningen, welgemeende adviezen en "ervaringen". ;)
mveenstra
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur

Ongelezen bericht door mveenstra »

Hoi DMM,

Aan verlaagde hyper pro veringen en een andere reactiestang hebben wij inderdaad ook gedacht. De vraag is dan alleen hoe veel zak je dan. Van de hyper pro's weet ik dat dit 2 cm is. Dit kan al genoeg zijn voor mijn vriendin. Aangezien ze op mijn motor met beide voeten bij de grond kan. Wel met haar tenen uiteraard maar het is een begin. Ik weet ook dat ik zelf een vrij hoog zadel heb. Dus een verlaagd zadel zal bij haar ook zeker helpen. (ik heb op dit forum gelezen dat iemand deze heeft. Dus ik weet dat ze bestaan). Echter zou ik toch graag de ervaringen van iemand horen die ook rond de 1.65 is en hoe die gene er mee om gaat. Want zo als je zelf al vertelde is veiligheid erg belangrijk en daar helpt het zeker bij als je met beide voeten op de grond kan komen.

Ik heb in de planning staat om volgende maand of de maand daarop bij kenny verlaagde hyper pro's onder mijn motor te laten zetten. Niet omdat ik nu niet bij de grond kan maar vanwege het feit dat ik dan wat relaxter kan zitten als ik dat wel. (en uiteraard omdat ik de hobbels veel minder voel maar daar over hebben we het gehad in een ander draadje)

Ik ben benieuwd of dit voldoende voor haar is en of andere ook nog ervaringen hiermee hebben. Maar jij heel erg bedankt voor je mening en je tips. Zo als gewoonlijk zijn ze weer zeer goed bruikbaar.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
speek
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Achterhoek
Contacteer:

Ongelezen bericht door speek »

mveenstra schreef:Mijn vriendin wil ook graag op een rt rijden. Echter is zij 1,65. Nu is haar vraag of het dan wel mogelijk is om een rt te rijden. Ik zelf denk (na enig aanpassen denk hierbij aan vering en verlaagd zadel) dat het wel mogelijk moet zijn. Maar ik zou graag willen weten of iemand hier ervaring mee heeft en of het dan wel een geschikte motor is. Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen.
Voor mij een erg herkenbaar 'probleem'. Ik ben 1.70m met 'korte pootjes'.
De oplossing voor mij is een af-fabriek verlaagde RT (ESA en zadelverwarming kan dan niet meer), inclusief het laagste zadel. Dat levert een zadelhoogte op van 75cm.
Mijn motorlaarzen zijn de Daytona M-Star GTX. Die hebben een 1-1.5cm verhoogde binnenzool.
Op deze manier is het voor mij 'te doen', maar het is niet optimaal want ik kan niet met beide voeten plat op de grond staan. Ik ben er trouwens zodanig aan gewend dat het mij geen enkele moeilijkheid oplevert, maar het blijft altijd extra opletten. Extra zooltjes onder de laarzen zou nog wel verbetering geven, maar ik ben tevreden zo.

@mveenstra
Je mag komen proefzitten als je vriendin dat wil.
It's never too late to have a happy childhood.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”