Pagina 1 van 1
Beantwoord: oliepeilglas
Geplaatst: 22 mei 2011, 12:22
door Rudolf
Ik heb een vraag, Ben ik de enige die een probleem heeft met het bekijken van het oliepeil door het glaasje? Ik was toch blijer met een peilstok
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 22 mei 2011, 13:36
door Ton1959
Als het glaasje nog helder is dan is het beter als een peilstok. Als het glaasje niet meer duidelijk dan het glaasje vervangen of laten vervangen.
Ton

Re: oliepeilglas
Geplaatst: 22 mei 2011, 15:53
door Benji
Of een ander merk olie gebruiken.
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 22 mei 2011, 16:15
door Hub
Rudolf schreef: Ik was toch blijer met een peilstok
Ik ben het volledig met je eens. De peilstok is "altijd" goed af te lezen, dat kan ik van het glaasje niet zeggen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 22 mei 2011, 16:54
door Kees BMW
Hub schreef:Rudolf schreef: Ik was toch blijer met een peilstok
Ik ben het volledig met je eens. De peilstok is "altijd" goed af te lezen, dat kan ik van het glaasje niet zeggen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Hallo Hub.
Ik heb er tot nu toe nog nooit problemen mee gehad,dat gefrommel met de peilstok tussen gaskabel en chokekabel door bij de oude boxers was ook niet alles.
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 22 mei 2011, 18:15
door Ton1959
Ik zou niet weten wat er beter is aan een peilstok. Ik weet dat ik ik over een paar jaar een keer het glaasje ga vervangen en dan zal het wel weer jaren perfect zijn. Bij peilstokken moet je soms ook het rubber ringetje vervangen en je moet een doekje bij hebben om de peilstok af te doen. Misschien volgende keer een motor met peilstok aanschaffen dan
Ton

Re: oliepeilglas
Geplaatst: 24 mei 2011, 19:32
door Hub
Ton1959 schreef: Misschien volgende keer een motor met peilstok aanschaffen dan
Ton

Die heb ik een aantal keren gehad en persoonlijk beviel me dat( de peilstok) beter.
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 26 mei 2011, 12:19
door HansD
Mijn

heeft een boordcomputer met Oil check, en dat werkt wat mij betreft prima: als de Oil check waarschuwing voor het eerst aan gaat <!> (en vaak ook weer uit) gaat er ongeveer een halve liter olie bij. Ik kijk eigenlijk nooit meer naar oliepeil via kijkglas of peilstok.
Hans
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 26 mei 2011, 12:33
door Ton1959
Hoi Hans
Ik had eens eenkeer dat ik vrij laat naar mijn peilglas keek omdat de olie aan de onderzijde stond. Met een halve liter erbij zat ik eigenlijk iets over het maximum. Dus dan moet ik zeggen dat die olieniveausensor misschien ook niet alles is. Ik rijd het liefst altijd ergens tussen maximum en de stip op het glas maar niet graag tegen die onderkant van het olieniveau. Hoe lager dat niveau hoe hoger die temperatuur van die olie ook zal oplopen verwacht ik. Maar het zou kunnen dat bij jou motor het verschil tussen maximum en minimum anders is

.
Ton
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 26 mei 2011, 13:01
door Maarten de Vries
Ton1959 schreef:Hoi Hans
Ik had eens eenkeer dat ik vrij laat naar mijn peilglas keek omdat de olie aan de onderzijde stond. Met een halve liter erbij zat ik eigenlijk iets over het maximum. Dus dan moet ik zeggen dat die olieniveausensor misschien ook niet alles is. Ik rijd het liefst altijd ergens tussen maximum en de stip op het glas maar niet graag tegen die onderkant van het olieniveau. Hoe lager dat niveau hoe hoger die temperatuur van die olie ook zal oplopen verwacht ik. Maar het zou kunnen dat bij jou motor het verschil tussen maximum en minimum anders is

.
Ton
Ik heb mij ooit laten vertellen dat het beter is om de olie te vullen tot de punt in het midden van het kijk glas. Het gedeelte wat je er meer in doet zal sneller verbruikt worden dan het onderste gedeelte.
Verder is het zo dat als ik de olie eigenlijk net meer kan zien bij het kijkglas de sensor nog geen melding geeft van een te kort aan olie. Hij zegt dan nog steeds ok. Dus ik houd me aan het glas en vul dan 250 ml bij tot het middelpunt dus.
Overigens na de 1000km beurt intussen ruim 7000 km gereden en iets meer dan 0,5 liter bijgevuld.
Gr Maarten
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 26 mei 2011, 13:19
door Ton1959
Hoi Maarten
Ik zou denken dat het maximum niet voor niks uitgevonden is. Maar alles wat je hem boven het maximum zet is meestal slecht. Als de olie tot schuim geklopt word door de krukas kan je wel problemen krijgen. Voor mij staat die stip voor het midden tussen max en min. Ik zou zeggen test het gewoon eens.
Ton

Re: oliepeilglas
Geplaatst: 29 mei 2011, 09:11
door Rudolf
wat leuk die reacties. Het probleem is dus dat ik mijn oliepeil niet meer kan zien. Ok ik heb een leesbril maar zelfs met bril, zaklamp en in de zon zie ik het echt niet. Ik heb volgende week een motortocht en zou graag zeker weten dat mijn olie op peil is. Weet 1 van jullie een trucje om dit (zonder het glaasje te vervangen of om de olie bv te laten verversen want daar heb ik geen tijd meer voor) te kunnen realiseren? ...
Ruud

Re: oliepeilglas
Geplaatst: 29 mei 2011, 10:00
door Baird
Met z'n tweeën doen: (jiffy uit)eentje laat de motor kantelen van rechts naar links, de ander met goede ogen en lamp etc gaat kijken, doe dit in een garage die lekker donker is( dus met zo min mogelijk licht om je heen) Als er dan nog niks te zien is ziet er te weinig olie in! Vraag maar aan Paul M.
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 29 mei 2011, 12:35
door HansD
Rudolf schreef:wat leuk die reacties. Het probleem is dus dat ik mijn oliepeil niet meer kan zien. Ok ik heb een leesbril maar zelfs met bril, zaklamp en in de zon zie ik het echt niet. Ik heb volgende week een motortocht en zou graag zeker weten dat mijn olie op peil is. Weet 1 van jullie een trucje om dit (zonder het glaasje te vervangen of om de olie bv te laten verversen want daar heb ik geen tijd meer voor) te kunnen realiseren? ...
Ruud

Misschien ten overvloede:
het glaasje is vaak vuil. Eerst schoonmaken bijv. Met een lange kwast. Anders zie je zowiezo niks
Hans
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 29 mei 2011, 13:49
door Rudolf
bedankt voor de tips.

ik ga ermee aan de slag
Re: oliepeilglas
Geplaatst: 30 mei 2011, 10:43
door tweecilinderke
zonder het glaasje te vervangen of om de olie bv te laten verversen want daar heb ik geen tijd meer voor) te kunnen realiseren? ...
Is nogthans geen zware klus hoor!
En zeker de moeite als je niet zeker bent van je oliepeil.
Z'on glaasje vervangen en de kost van uwe motor aan dingelen door te weinig olie is het overwegen toch waard he! :lol: