kleppen stellen

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Ton1959

kleppen stellen

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Aangezien mijn carbtune deze week aan moet komen dacht ik eerst voor de zekerheid nog maar even de klepspeling te controleren. Deze waren 3500km geleden gecontroleerd door de dealer.
Ik moet zeggen dat de klepspeling niet echt slecht was afgesteld.
De linkse cilinder had aan de inlaatkant 0,20 en 0,15 mm. De uitlaatkleppen iets te strak namelijk 0.25mm De axiale speling tuimelaars beide 0.05 mm
De rechtse cilinder had aan de inlaatkant 0.15 en 0.15 en de uitlaatkleppen 0.25mm en 0.25mm. Axiale speling 0.05mm en +-0mm.
Met die axiale speling die 0 mm was ben ik iets minder blij omdat daardoor de tuimelaar klemde en dat had serieuze problemen kunnen veroorzaken.
Ik snap hoe gemakkelijk dit kan gebeuren omdat de speling wijzigd als je de bouten vastzet. Maar dit was dus niet goed na gecontroleerd na het vastzetten. Deze speling zal namelijk niet minder worden maar meer. Was niet echt een leuk karweitje voor mij omdat ik het deed terwijl ik op de grond zat naast de motor en mijn rug daar niet echt van hield maar ik ben blij dat ik het gecontroleerd heb.
Nu deze week nog synchroniseren en dan moet hij nog beter lopen.

Ton _004
Kees BMW

Re: kleppen stellen

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond Ton.

Met die axiale spelig van 0 heb je geluk gehad voor het zelfde waren je kleppen blijven hangen en waren ze krom geweest.In 1993 kwam een inspecteur van de Germanische Loyd aan boord deze had toen een R 1100 RS één van de eersten,bij hem was dat dus ook gebeurd na een snelle Autobahn rit.Wist je trouwens dat in het jaar 1996 de klepschotels zijn veranderd,inlaat/uitlaat van36/31 naar 34/29 mm,en de klepstelen van 6 naar 5 mm.
Kees BMW
Ton1959

Dat vond ik dus ook echt slordig Kees. Ik heb hem net gecontroleerd met carbtune en loopt als een zonnetje nu. Was eigenlijk aan het denken of ik dit door moest geven aan die dealer maar ja heb nu geen bewijs meer en hij loopt goed. En ik kom daar toch niet gauw terug.

Ton _004
PaulRS

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.
cdraaisma schreef:
Met die axiale spelig van 0 heb je geluk gehad voor het zelfde waren je kleppen blijven hangen en waren ze krom geweest.In 1993 kwam een inspecteur van de Germanische Loyd aan boord deze had toen een R 1100 RS één van de eersten,bij hem was dat dus ook gebeurd na een snelle Autobahn rit.
Dat heeft niks te maken met 0 speling, maar alles met de gebruikte materialen.

De 1e modellen 1100 hadden stalen tuimelaars die op stalen assen liepen, en dat ging op gegeven moment vreten.
Later zijn de assen voorzien van een coating en bleef de boel wel heel.

Ik heb hier ook nog zo'n ouwe tuimelaar met as liggen, zo vast als een huis, lijkt wel gelast. :roll:

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Ton1959 schreef:Dat vond ik dus ook echt slordig Kees. Ik heb hem net gecontroleerd met carbtune en loopt als een zonnetje nu. Was eigenlijk aan het denken of ik dit door moest geven aan die dealer maar ja heb nu geen bewijs meer en hij loopt goed. En ik kom daar toch niet gauw terug.

Ton _004
Mofra??
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ton1959

Nee geen Mofra hoor. Daar koop ik alleen heel af en toe kleine onderdelen die ik snel wil hebben omdat ze lekker dichtbij zitten. Ik durf voor onderhoud niet meer naar een dealer.Ik had al schrik als mijn auto onder de garantietijd naar de dealer moest.

Ton
Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

PaulRS schreef:Hoi.
cdraaisma schreef:
Met die axiale spelig van 0 heb je geluk gehad voor het zelfde waren je kleppen blijven hangen en waren ze krom geweest.In 1993 kwam een inspecteur van de Germanische Loyd aan boord deze had toen een R 1100 RS één van de eersten,bij hem was dat dus ook gebeurd na een snelle Autobahn rit.
Dat heeft niks te maken met 0 speling, maar alles met de gebruikte materialen.

De 1e modellen 1100 hadden stalen tuimelaars die op stalen assen liepen, en dat ging op gegeven moment vreten.
Later zijn de assen voorzien van een coating en bleef de boel wel heel.

Ik heb hier ook nog zo'n ouwe tuimelaar met as liggen, zo vast als een huis, lijkt wel gelast. :roll:

Groeten, Paul.
Goedenavond Paul.

Ik denk dat je O speling hebt en ondanks dat je coating op de stalen assen van de de tuimelaars hebt,toch nog vastlopen tegen de bokken die assen klemmen.De coating blijft er niet eeuwig op zitten.
Kees BMW
Benji
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg

Ongelezen bericht door Benji »

Voor de mensen waar kleppen stellen en axiale speling v/d tuimelaar als chinees in de oren klinkt, hier 2 filmpjes.

[media]ndMgHakBkKg[/media] Deel 1

[media]Hj_QRNBAQKQ[/media] Deel 2
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Bluert1200
Type: R1200RT/LC
Bijz: LC
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Ongelezen bericht door Bluert1200 »

Die axiale speling afstelling; is dat bij de 1200 vervallen? Zie het nergens op de reprom.
Ton1959

Als de R1200RT bovenliggende nokkenassen heeft dat heeft dat afstellen van de axiale speling ook geen zin.

Ton _004
Bluert1200

Ton1959 schreef:Als de R1200RT bovenliggende nokkenassen heeft dat heeft dat afstellen van de axiale speling ook geen zin.

Ton _004
Nee, het 2007 model (t/m 2009) heeft onderliggende. Toch staat er niets over op de Reprom
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Bluert1200 schreef:Die axiale speling afstelling; is dat bij de 1200 vervallen? Zie het nergens op de reprom.
0,05 - 0,40

gr,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 15 jun 2011, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Baird schreef:
Beamietoo schreef:
Bluert1200 schreef:Die axiale speling afstelling; is dat bij de 1200 vervallen? Zie het nergens op de reprom.
0,50 - 0,40

gr,
Kenny
ik neem aan dat je 0,05 -0,40 mm bedoelt. als jij aanpast haal ik mijn opmerking weg.
Perfect is 0.25-0.30.

gr,
Kenny
Laatst gewijzigd door Beamietoo op 15 jun 2011, 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Bluert1200

Bedankt allemaal!

Sorry Ton.. was niet de bedoeling jou Sleutel project te 'kapen' maar het bracht mij op de vraag over R1200rt

Nog even over de RepRom. Het staat er wel op maar onder topic Tuimelaar. Arch... natuurlijk.

Waar het niet staat is bij het onderhouds schema. Blijkbaar hoeft officieel de axiale speling niet gecontroleeerd
te worden bij regulier onderhoud (R1200RT)...
Edoch, het is wel een heeele kleine moeite als toch alles open ligt om het ook even na te meten.
Zo te zien weet Kenny niet beter dan het inderdaad even mee te nemen _004 . Weer een pluspunt!
Louw59
Type: R1150RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Waalwijk

Ongelezen bericht door Louw59 »

Beste allemaal,
Ik heb met intresse de diverse onderwerpen over het stellen van de kleppen gelezen!
Ik ben nu op zoek naar een set losse voelermaten voor het stellen.
Weet een van jullie een addres waar deze set( 2 x in en 2 x uit) te bestellen is?
Bij voorbaat dank.

Jan
Bluert1200

Jan,

bij iedere automaterialen zaak (bv Brezan) kun je deze halen. Is doorgaans een voorraad artikel.

gr, albert
Ton1959

Niet bij elke automaterialenzaak kan je voelermaatjes per stuk kopen. Ik dacht ook dat het nog zo was maar ze verkochten alleen setjes waar ik ging. Dus ik koop ze wel via het internet ergens. Er was al een draadje over de voelermaatjes en waar je ze los kon krijgen.

Ton
dansuy
Type: R1100RT
Bijz: 75 jaar uitvoering ?
Land: B

Ongelezen bericht door dansuy »

Benji schreef:Voor de mensen waar kleppen stellen en axiale speling v/d tuimelaar als chinees in de oren klinkt, hier 2 filmpjes.

http://youtu.be/ndMgHakBkKg Deel 1

http://youtu.be/Hj_QRNBAQKQ Deel 2
ik zou het graag eens doen maar heb zo geen dubbele momentsleutel of hoeft dit niet echt
hoe doen jullie dit ?
groetjes dansuy

DT400-XT500-R75/6-R80RT-R1100RT
Wordt MAG http://www.mag.be -Lid
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

dansuy schreef:
Benji schreef:Voor de mensen waar kleppen stellen en axiale speling v/d tuimelaar als chinees in de oren klinkt, hier 2 filmpjes.

http://youtu.be/ndMgHakBkKg Deel 1

http://youtu.be/Hj_QRNBAQKQ Deel 2
ik zou het graag eens doen maar heb zo geen dubbele momentsleutel of hoeft dit niet echt
hoe doen jullie dit ?
De eerste aanzet van de cilinderkopmoer echt met een momentsleutel doen anders ben je nergens! ( Wat is een dubbele momentsleutel?? Heb de filmpjes niet bekeken maar de klus al meerdere keren gedaan!) Het tweede stuk van het aandraaien met een graden boog of een ander zelf gemaakte hulpindicatie.

Redelijke momentsleutel te koop bij Conrad http://shop.conrad.nl/auto/onderhoud-en ... 20067.html

Ik heb deze ook, zit een Duits meetrapport bij en is goed genoeg voor incidenteel gebruik bij onze fietsen. Bij de heli's hadden we Hazet en Snap-On maar die hoefde ik zelf niet te betalen!

groetjes, Bert
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ton1959

Voor de graden gebruik ik altijd mijn ogen. Ik heb zelf ook twee momentsleutels . Een voor de krachten tot 6kgm en de andere gaat tot 20kgm ongeveer. Die Snap on momentsleutels waren inderdaad wel fijn en ook prijzig.Brittool was ook heel goed.

Ton _004
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:Voor de graden gebruik ik altijd mijn ogen. Ik heb zelf ook twee momentsleutels . Een voor de krachten tot 6kgm en de andere gaat tot 20kgm ongeveer. Die Snap on momentsleutels waren inderdaad wel fijn en ook prijzig.Brittool was ook heel goed.

Ton _004
Ok, bedoelen ze dat. Die 180 graden is in feite het opspannen(=verlengen) van het draadeind met de halve spoed, komt niet op een paar graden aan.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves