Ik weet dat bij geïmporteerde vierwielige, waar de remlichten achter tevens knipperlichten zijn (US) dit wel specifiek in de kentekenpapieren expliciet aangegeven wordt. Ook omdat dit vaak dan rode lichten zijn e.d.
Kortom, onder bepaalde (strenge) condities zijn er uitzonderingen mogelijk, maar zal dit in de papieren van het voertuig expliciet aangegeven staan, opdat de handhavers daarop eventueel ook kunnen controleren.
Anders dien je de lampen (en lenzen) te vervangen met het juiste type (w.o. E-keur) en kleur.
Ik haal dan toch nog even de dagrijverlichting er bij om mijn punt wat duidelijker te maken;
Tot niet zo heel lang geleden was er nog geen dagrijverlichting, totdat je dit meer-en-meer zag, ook de "petjes" gingen er zelf mee aan de slag.
De wetgever heeft toen ingegrepen en regelgeving gemaakt;
- Dagrijverlichting dient het juiste keurmerk (DRL e.d.) op de lens te dragen, naast het E-keurmerk
- Dagrijverlichting dient automatisch uit te gaan als dimlicht gevoerd wordt, danwel mag niet gebruikt worden in combinatie met dimlicht.
Dan contour-verlichting, die heb ik al eens eerder aangehaald;
Volvo was de eerst fabrikant die dergelijke verlichting op hun voertuigen voerde. (ondertussen al weer heel wat jaren geleden)
Echter, om "problemen" met de type-goedkeuring te voorkomen, werden de lampjes uit die contour-lampen verwijderd voordat de type-goedkeuring plaats vond.
En kon je bij de Volvo dealeRT aangeven of je daarin lampjes wilde (contourverlichting) of niet (zijn dan oranje reflectoren, en dus toegestaan)
En dan heel recentelijk zien we weer iets nieuws, bochtenverlichting.
Althans, de mistlampen die aan 1 kant aangaan zodra het stuur een bepaalde hoek maakt.
Zover mij bekent nog geen regelgeving over, maar fabrieks-af zie je het bij meer en meer vierwielige.
En bij sommige BMW motoren.
Zolang dat binnen acceptabele grenzen blijft en "petjes" niet zelf gaan hobby-en en hinder veroorzaken, verwacht ik niet zo snel regelgeving.
En het zelfde geldt dan, denk ik althans, voor running lights.
Maar, ik kan het zondermeer mis hebben!
Ik probeer de wet te kennen.
En ik denk dat ten aanzien van motorrijders over het algemeen wat betreft verlichting redelijk coulant opgetreden wordt, mits je het niet te gortig maakt;
Gevaar of hinder veroorzaken.
Zo spreekt de wet niet over een 2e of 3e remlicht, al dan niet knipperend, en ik kan je vertellen ik heb daar toch al heel lang mee rondgereden, ook nabij en met handhavers, en nimmer enige op- of aanmerking over gekregen.
Wel heeft iemand van het

de opmerking gemaakt dat mijn huidige

met aangepaste verlichting wellicht iets te fel is, waardoor het zien van de remverlichting niet altijd even duidelijk is. En ik zal daar naar kijken en naar laten kijken, meerdere oordelen krijgen, formeel en informeel.