Beantwoord: Maximum snelheid ?????

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Egbert van zalk
Type: R1150RT
Bijz: Graphit Grau Metallic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nunspeet

Beantwoord: Maximum snelheid ?????

Ongelezen bericht door Egbert van zalk »

Hallo kenners (en kunners)

Dankzij een wat minder goed oplettende (oudere) Audi rijder ben ik in het bezit gekomen van een nieuwe linker zijkoffer.
Besteld bij Simako BDM in Apeldoorn, en afgelopen vrijdag door die mannen het slotje laten overbouwen (verzekering betaalt _004 )
Affijn, de koffer aan de RT gehangen en bij het openen vond ik de "handleiding"
Hierin staat dat "als met koffers wordt gereden is de maximum snelheid 130 km per uur" :O
In elke presentatie of advertentie van de R 1150 RT staat dat de topsnelheid boven de 200 km per uur ligt! _004
Zijn de testers (en dus wij allemaal) dan waaghalzen of gaat BMW aan de wel érg veilige kant zitten om claims te voorkomen?
Rara politiepet _001

[groet]

EgbeRT
Rijd nóóit sneller dan je bankrekening toelaat!
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: Maximum snelheid ?????

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Hmmm, ik rij regelmatig stevig door met de topkoffer, en heb echt wel boven de 140 gereden met zijkoffers. Nog nooit voluit in Duitsland of zo, dat wel.
Ik vermoed dat Herrn. BMW aan de veilige kant zijn gaan zitten.

Maarre, je mag toch maar 120 hier ?? :lol:

[groet], GerbRT
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Tja, wetende dat er in Duitsland een advies-snelheid is van 130 km per uur, dan zal het advies van BMW daar aan geliëerd zijn.
Kunnen de koffers meer aan?
Jazeker, met de R1150RT 207 km p/u gereden en de R1200RT 219 km p/u met koffers + inhoud, maar dan heeft BMW niet de aansprakelijkheid indien het mis gaat.
En er is een gezegde, er zijn 2 soorten BMW-rijders: de een met koffers :) en de ander die ze verloren is. _002
Gelukkig hoor ik nog bij de eerste. :D

groet,
RhanRT
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Steek bij 120 km/uur maar eens je hand uit, en je voelt hoeveel druk op je hand komt te staan.
Vandaar dat ik de RT-forum groet daar met hele beperkte mate praktiseer. ;)

Ook ik heb de gewichts- en snelheidsbeperkingstickers gezien, en me dunkt dat het logisch is, als je kijkt naar de manier van bevestigen, materialen (meeste is kunststof) en hoe vast het werkelijk zit (lees: geen speling en geen mogelijkheid tot meetrillen, demping en dergelijke)
Want ik bemerk enige mate van speling, en geen dempingmaterialen. ;)

Zelfs bij de spullen die ik op het dak van mijn auto heb zitten, staat aangegeven dat er snelheidsbeperkingen gelden.
Zowel voor het vaste materiaal alsook de magneetvoet-materialen.

Je merkt ook verschil als je met hoge snelheden met en zonder koffers rijdt, althans, ik wel.
Zaken zoals zijwindgevoeligheid, koersvastheid, alles heeft een zekere mate van invloed.

Denk eens voor de aardigheid terug aan de vele die op het RT-forum het verlies van hun zijkapjes gemeld hebben;
Zo'n kapje zit toch niet echt heel erg los, en toch ben je die zo kwijt als er een plastic lipje afgebroken is, of het rubberen voetje (geheel of gedeeltelijk) verteerd is.

(rij)Wind kan heel erg krachtig zijn, en sluit BMW tot een bepaalde hoogte eventuele aansprakelijkheid uit als de wind sterker blijkt te zijn dan het mechanisme wat je koffers (e.d.) moet vasthouden.

Kortom, hogere snelheden kan BMW niet garanderen voor die materialen.
mlampie

Ongelezen bericht door mlampie »

Oeps gewoon 200 gereden met koffers....
Wist niet dat dit niet de bedoeling was.

Koste me wel een verbrande klep en een dagje langer in Duitsland vertoeven.

Tegenwoordig toch wat rustiger aan.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Nog nooit naar gekeken en altijd voluit gegaan :D _004 koffers hebben niet voor enige instabiliteit gezorgd, ook niet boven de 200km/uur. :D :!:

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Eddy
Bijz: Ostgrau metallic mat
Woonplaats of omgeving: Doesburg

Ongelezen bericht door Eddy »

Afgelopen zaterdag met de motor naar Oberhausen geweest en op de Deutsche Autobahn 190 gereden (niet zo lang) en met de koffers niks aan de hand. _004
De rest van de rit gewoon 150 / 160 gereden en ik merk niks dat ik de koffers op de motor heb zitten. Ik denk gezien de constructie van de ophanging ook niet dat ze eraf zullen waaien. _001

Grtz Eddy
Het leven is zo mooi daar kun je nog géén 1/2 uur dood voor zijn.
Egbert van zalk

Hallo mensen,

Nou, met de snelheid zit 't wel goed hoor.
Ik ben met mijn motormaatje 4 dagen naar onze Oosterburen geweest en daar leer je de RT beter kennen!
Op de heen- en terugweg elke keer ongeveer een uur achter elkaar 160 kunnen rijden en de koffers gaven geen krimp!
Maar dat wisten jullie eigenlijk al wel :lol:
Ook bij snelheden van +180 ( zondagochtend, Moederdag, iedereen zat daar aan de kaffee und torte :D ) gaat een RT als op rails _004

PS. We waren wel op tijd thuis voor de moederdag koffie en taart _005

gRTn
_oo_
aartjw
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Het hangt er denk ik ook een beetje vanaf hoe de toestand van de rest van de motor is. Dan bedoel ik de banden(-spanning), beladen of onbeladen koffers, wel of geen topkoffer.
Ik weet nog wel dat als ik solo bij de R1100RT met lege zijkoffers en topkoffer reed en het ging wat harder (140+) :O dan voelde ik de achterhand wel wat kwispelen, maar echt eng werd dat nooit. Dat gevoel was er overigens niet als ik met een beladen topkoffer reed.
Zonder topkoffer, maar wel met lege zijkoffers was er geen vuitje aan de lucht: in Duitsland 160, 170 en de motoRT liep als op rails _004
Met de nieuwe heb ik nog geen ervaring, maar dat komt binnenkort Big RT Smile
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Toen ik met mijn fiets de 1.000 km gepasseerd was ben ik even in Dlnd zijn topsnelheid gaan proberen (ruim "tweeedartig" op de teller :lol: ) toen nooit aan de topkoffer gedacht die erop zat. Maar geen enkel probleem ervaren, hij zat er (gelukkig) nog op ;) .

Twee weken terug met mijn vrouw een week naar het Thuringer Wald geweest met de zij- en top-koffers nok vol (ietwat _001 overbeladen....) daarmee kruissnelheden van 160+ gereden. Koffers gaven geen enkel probleem.
Wel kon ik merken dat bij die snelheden de voorkant licht zoekerig werd als de tank bijna leeg was. Bandstof scheelt toch zo'n 10 - 20 kg op de voorkant. Met volle tank liep het (weer) als op rails _004 .
Maarten1985

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Ik dacht dat met topkoffers het snelheidslimiet (of aanbevolen max. snelheid) lag op 180 km/u, en dat voor de BMW R1200 RT. Mijn top snelheid met topkoffer en zijkoffers (zo goed als onbeladen) was 208 km/u op de GPS. Ik was verbaast hoe smooth de motor reed. Heel erg stabiel.
Hazeldonk
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Zou mijn ervaring kunnen zijn, beladen en alles er op en aan. Op de GPS een snelheid van 213km/u en als een rots op de weg. :D Daar wordt je heel blij van.

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
P@1200RT

Ongelezen bericht door P@1200RT »

Ik heb gisteren eindelijk de kans gehad om gas te geven. Ik ben (met alle koffers en vrouw als passagier) naar Osnabruck gereden. De top (200km) gaf geen probleem en er was zeker nog marge, maar dat wilde ik niet verder uitproberen.

Overigens merkte ik dat het voorwiel bij 160 wat schokkerig voelde maar boven de 170 weer heel soepel. Tussen 150 en 170 kruisen was dus minder prettig dan daaronder en daarboven. Heeft iemand een idee hoe dat komt? De banden (MPR2) zijn gloed nieuw.

Groet, [groet]

P@ -1200-
Beamietoo

Ongelezen bericht door Beamietoo »

P@1200RT schreef:Ik heb gisteren eindelijk de kans gehad om gas te geven. Ik ben (met alle koffers en vrouw als passagier) naar Osnabruck gereden. De top (200km) gaf geen probleem en er was zeker nog marge, maar dat wilde ik niet verder uitproberen.

Overigens merkte ik dat het voorwiel bij 160 wat schokkerig voelde maar boven de 170 weer heel soepel. Tussen 150 en 170 kruisen was dus minder prettig dan daaronder en daarboven. Heeft iemand een idee hoe dat komt? De banden (MPR2) zijn gloed nieuw.

Groet, [groet]

P@ -1200-
Luchtstroming.

Iedere design heeft een punt waarbij bij een bepaalde snelheid een turbulentie onstaat, Haal de koffers af zet de scherm omlaag en probeer het nog eens voor de grap. Je kunt ook de vrouw tijdens de beproeving ook aan de kant laat staan met de smoes om dat zij een foto moet maken :lol:

gr,
Kenny
mveenstra
Type: R1100RT
Bijz: Corbin zadel
V-stream scherm
Stuurverhogers
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Baarn/Terschuur

Ongelezen bericht door mveenstra »

Ik heb laatst met volledig gevulde koffer 220 in duitsland gereden.Dit ging prima. Nergens last van. Maar ja de fabrikanten moeten natuurlijk wel een max er op zetten zo dat ze zeker weten dat ze hier geen klachten over krijgen.
Groetjes Mike,

Het is maar weer gebleken een RT rijd het beste met 100% afstelling. Iedere afwijking heeft effect op haar rijgedrag.
Egbert van zalk

Hey mensen,

Ik denk dat we het er met z´n allen wel over eens zijn: een RT daar kan (bijna) alles mee ! :lol:
Leuk om te horen dat er meer mensen zijn die het gewoon uitproberen, en dat zijn dus niet de jonkies onder ons _004
Over 3 weken ga ik het samen met moeders proberen onderweg naar de Dolomieten. Big RT Smile

Groeten,

EgbeRT
aantzeetje
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Steek bij 120 km/uur maar eens je hand uit, en je voelt hoeveel druk op je hand komt te staan.
Vandaar dat ik de RT-forum groet daar met hele beperkte mate praktiseer. ;)
oei, sta tegen deze snelheid nog recht op de motor en jij steekt je hand nog niet uit?
Egbert van zalk

Hand uitsteken?
Dat is hardstikke ouderwets! richtingaanwijzers zijn toch niet voor niets uitgevonden? :lol:

[groet]

EgbeRT
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Behalve dat je 'op snelheid' met volle koffer hooguit wat onbalans zal ondervinden (ik gebruik overigens altijd een weegschaal), denk ik niet dat de koffers spontaan ervandoor zullen gaan. Ik ben met mijn RT over hele slechte wegen in Marokko gereden en alles bleef er gewoon aan zitten. Slechte wegen zijn dus: gravelwegen, zandpaden, voormalige asfaltwegen (asfalt is weg door verzakking, flash floods), kuilen en andere ongein en ik ben daar soms lekker op snelheid overheen gegaan (geen 5kmh). Dan blijf je tenminste overeind.

De ophangconstructie is ook bijzonder slim en stevig. Het zal echt niet zomaar afbreken. De truuk is echter wel om de topkoffer niet al te zwaar te beladen. Ik compenseer altijd door in de tanktas iets zwaars te doen. In dit geval mijn camera met flitser. Dan heb ik die altijd bij de hand ook. Verder met de weegschaal de boel balanceren (binnentassen zijn handig).

Ik had wel een spanbandje om de koffers (en de drager) heen gedaan. Ooit een keer als tip van iemand gekregen toen ik voor het eerst met de motor op vakantie ging. Blijkbaar kwam het nog wel eens voor dat een koffer open ging tijdens het rijden. Dat lijkt me bij de BMW koffers uitgesloten. Maar voor de zekerheid vond ik het geen slecht idee. Zo kan ie er nooit zomaar afvallen of open vliegen.
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nog meer tips over het rijden met bagage e.d.;

http://www.lcvm.nl/nieuwsbrief6.htm
(zie vooral de afbeelding ter illustratie)
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dat je motor als een rots voelt of voelt alsof hij op rails rijd lijkt misschien gunstig maar dat wil ook zeggen dat hij niet graag meer van die lijn afgaat. Dus er moet niks in die lijn komen. Ik heb met mijn SuzukiGS850 ook grotere BMW 's ingehaald toen ik 190 reed en inderdaad net of je op rails zit ook met de koffrs erop. Met mijn Suzuki GS550 reed ik ook rustig 4 uurtjes 150km per uur. Maar ik verwacht dat de waarschuwing van BMW en ook de kofferfabrikanten er niet voor niets is gekomen.
Maar ja iedereen moet het voor zichzelf weten natuurlijk. Als ik een flink ongeluk zie ga ik toch altijd even meer nadenken. Ik had nooit verwacht dat een mens met motor ook in de vangrail kan hangen net als een vlieg op je scherm zit. Maar dan draai je de gas wel even terug hoor.

Ton
EL SCORPIO
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb net een grote topkoffer op de R1200RT gekocht.
Daarin staat maximum snelheid 180 km/h.
Aangegeven door Mister BMW himself.

Richard
Mike Philippens

Ongelezen bericht door Mike Philippens »

Ik rij nooit harder dan 130, met of zonder bagage. Ik vind het niet zo hard nodig om te razen. Ik heb de motor voor ontspanning en hard rijden is erg inspannend. Je wint er uiteindelijk bar weinig mee: je verbruikt meer brandstof, dus je moet vaker tanken;het is inspannender, dus je wordt ook vlugger moe. Dus aan het einde van de rit, kun je net zo goed die weg langzamer hebben afgelegd. Hard rijden gaat pas wat uitmaken als je 180 gaat rijden. Nou ja...wie doet dat nou voor langere tijd op een motor en waar kun je dat nog fatsoenlijk/veilig?

Maar goed, dat is mijn persoonlijke invulling van het motorrijden. Ik vind er niets aan in ieder geval. Hard rechtuit kan iedere aap. Ik vind de kronkelweggetjes 10x leuker, en genieten van de omgeving. Dat kan niet op hoge snelheid (vind ik dan).
Ton1959

Hoi Mike
Zo denk ik er eigenlijk ook over als je hard rijd vergt het meer concentratie en je hebt weinig of geen tijd om te kijken waar je nou rijd. Je mist dus gewoon al dat landschap waar je gewoon van kan genieten als je wat langzamer rijd.En op die kronkelweggetjes wil ik dan ook nog eens een keer stoppen om af en toe wat foto's te maken.
Gelukkig is iedereen anders.

Ton _004
Egbert van zalk

Hallo allemaal,

Jullie hebben allemaal gelijk hoor, rechtuit rijden kan (bijna) elke aap. ;)
Het "als op rails" gaan is voor mij niet hetzelfde als "niet van de lijn af te krijgen"
Op hogere snelheid is de RT, in mijn beleving, nog prima te besturen _004
Ook ik rijd het liefst op wegen met zo weinig mogelijk vlakke en rechte stukken, maar om daar te komen moet je vaak toch eerst
een stuk autobahn burnen en dat is "als op rails" best wel comfortabel _004
De opzet van dit lijntje was eigenlijk het over-voorzichtige snelheidsadvies van de fabrikant, maar het verdere commentaar
is ook wel aangenaam om te lezen :D
Nog anderhalve week, en dan gaan mijn vrouw in ik het allemaal uitproberen onderweg naar- en in de Dolomieten Big RT Smile

Goeten,

EgbeRT
Ton1959

Maar het op rails rijden gevoel word natuurlijk ook mede veroorzaakt door het gyroscopische effect van de wielen. Het kanteleffect van de motor voel je niet bij hoge snelheden omdat het effect van de wielen ook sterk is en sterker word.

Ton
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

Mijn top: 227 km GPS kilometers met kleine topkoffer, geen zijkoffers. De 1200 RT ligt dan nog prima op de weg
Toine

Ongelezen bericht door Toine »

Toen ik met mijn Deauke boven de 140km/u ging piepen, begon de machine steevast met het hoofd te schudden. De motor verloor stabiliteit en het was wennen om hiermee om te gaan.

De eerste ervaringen met de RT staan hier quasi haaks tegenover. De motor ligt op de autostrade als een trein op rails, terwijl hij in bochtige stroken toch als een fiets van links naar rechts te sturen valt...

Ik ben met koffers en duo al eens gaan piepen naar de +170, maar lang heb ik dit niet volgehouden. Leer mijn RT'ke liever rustig kennen, dan ben ik zeker dat ik de baas blijf.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Overige accessoires”