oliepijl-dopje r1150rt

Zelf sleutelende leden vertellen over hun project en/of laten de voortgang daarvan zien.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

oliepijl-dopje r1150rt

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Vandaag weer eens iets nieuws geleerd over mijn -1150- (2004). Na thuiskomst van het onvolprezen rtreffen2011 , zag ik opeens dat er wat oliedruppeltjes op de oliepijldop lagen.. :O. Vreemd....dopje eraf...niets te zien..of zit dat rubberen ringetje te los? Goed, gewoon het dopje weer schoonpoetsen, wat steviger aandraaien en rijden maar. Vervolgens weer een paar dagen gereden en...zie je wel...dopje zat gewoon te los... ;) Helaas, afgelopen maandag na thuiskomst van de Lek & Linge route (wow, wat was het daar drúk...) weer wat druppeltjes op het dopje... _003.

Even hééééél diep nagedacht... 8-) ...en tot de wetenschappelijke conclusie gekomen dat er alleen oliedruppeltjes verschijnen als ik die vermaledijde snelwegen gebruik....maakt ie langer meer toeren. Dus vandaag even naar mijn immer goedgemutste dealert en wat blijkt...na drie bakken koffie en wat anekdotes uit de oude doos...niet alleen het dopje is van plastic en heeft een rubberen ringetje...het dopje schroef je ook in een soort plastic houdertje dat óók een rubberen ringetje heeft.. :!:...en die was stuk! Met brede grijns werd mij verteld dat BMW dat gewoon vanuit kostenbesparing heeft gedaan, deze oplossing schijnt een stuk goedkoper te zijn dan gewoon schroefdraad te tappen in de cylinder... :roll: Mijn dealert ziet er de humor wel van in... :lol: :lol:

't rubberen ringetje moest bij BMW besteld worden..dat dan weer wel....want om er zomaar een gelijk passend willekeurig rubberen ringetje in te zetten...dat schijnt nu ook weer niet te kunnen.
Inspector Gadget

Re: oliepijl-dopje r1150rt

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt!

Er zit inderdaad zo'n vermaledijde plastic verzonken ring in je blok zelf met rubberen ring etc.

Het is mij tot op heden nog een volslagen raadsel waarom BMW voor deze oplossing gekozen heeft. _001

Je krijgt een plastic-op-plastic constructie, in een warm gedeelte van de motor, lijkt mij niet zo'n hele slimme keuze.
Naast rubber en olie, ook niet een ideale combinatie.

Daarom zit er bij mij nu zo'n afsluitbare oliedop op, en die heeft een volledig aluminium lichaam, ook in het blok.

Soms zijn BMW's wegen echt ondoorgrondelijk. :lol:

Ik herken je verhaal volledig, en heeft mij nog altijd net zo veel verbazing gegeven.
Ares
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drenthe

oliepijl-dopje r1150rt

Ongelezen bericht door Ares »

Ik weet niet welke soort kunststof (plastic klinkt altijd zo goedkoop in het Nederlands ) BMW gebruikt heeft, maar er zijn vele soorten kunststof. Daarbij zijn materialen die niet onder doen voor metalen. het is dus niet zo dat het per definitie een inferieure oplossing is om kunststof te gebruiken.

Sent from my iPhone aan alle forumleden

Ares
Hub

Ongelezen bericht door Hub »

Ook ik heb dit probleem vorig jaar gehad, was eigenlijk wel mijn eigen schuld :oops:
Omdat ik niet wist dat de dop een bajonetsluiting heeft, heb ik na veel ergernis met een schroevendraaier de dop eruit gewipt waardoor de rest automatisch meekwam en dus ook de ring kaduuk was.
Het setje dat in de cilinder gemonteerd is werd door mijn dealer vervangen, kosten € 5,= euri.
Wederom een lesje geleerd :lol: :lol:

[groet] Hub
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ares schreef:Ik weet niet welke soort kunststof (plastic klinkt altijd zo goedkoop in het Nederlands ) BMW gebruikt heeft, maar er zijn vele soorten kunststof. Daarbij zijn materialen die niet onder doen voor metalen. het is dus niet zo dat het per definitie een inferieure oplossing is om kunststof te gebruiken.
Ben ik deels wel met je eens, ware het niet dat dit een veel voorkomend probleem is. _001

En als ik het mij goed herinner is het dopje van een ander kunststof materiaal dan de huls in het blok.
Nu kan het de invloed van olie of temperatuur geweest zijn, maar de huls was keihard en onbuigzaam bij mij.
(thermo-hardend?)

Bij een 2e keer dat ik het olieniveau op peil wilde brengen, kwam de huls samen met de plug uit de motorbehuizing. :shock:

Maar, ik heb gesteld, niet zo slimme keuze, en niet dat het inferieur is. ;)

Je kunt het m.i. ook goed oplossen door de plug zelf op een andere manier te construeren, dan heb je die huls niet (meer) nodig.
Want ik vindt de schenkopening ook nog nogal klein door die huls.

Oftewel het had in mijn optiek slimmer en eenvoudiger gekund.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

oplossing 1: RTFM om te zien hoe het dopje open en weer dicht moet.

oplossing 2: die mooie van Wunderlich met de speciale sleutel ( ooit nog eens van Rob overgenomen)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Sleutelprojecten van leden”