Olie vernieuwen en pont

Alle overige technische zaken.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
elkedjb

Olie vernieuwen en pont

Ongelezen bericht door elkedjb »

Ik heb mij net een R1200RT aangeschaft van 2006. Nu had men daar juist de pont vernieuwd ( ddor een zwaarder model, is dit een fabrieksfout dat zoiets stuk kan gaan na 40.000 km ? ) Men drukte mij op het hart zeker na 1000 km de olie te vervangen. Nu wil ik dit zelf doen maar weet niet hoe ? Bij mijn R1100RT was dit een fluitje van een cent.
Groetjes Jeffrey
Stoffel

Re: Olie vernieuwen en pont

Ongelezen bericht door Stoffel »

pont = pomp neem ik aan?

Hoe modern een motor ook is, uiteindelijk is het zelfde zover ik weet: (Olie eruit door de drain plug, Nieuwe ring en drainplug weer vast (let op torque)Filter er uit en nieuwe erin. Vullen met olie volgens spec en gas geven!)

Is de 1200 al zover dat je berichtjes krijgt als er onderhoud gedaan moet worden? idg zal de computer verteld moeten worden dat het gevraagde is gedaan...

Erstaat een reparatie manual voor de 1200 online (bij handige downloads)

Stoffel
elkedjb

Bedankt voor je reactie Mr. Stoffel.
We zitten wel op een andere golflengte. Door ' pont' verstaan wij dat gedeelte waar de cardanas verbinding maakt met het achterwiel. Is dat misschien de achterbrug ??? Ik heb vandaag vernomen dat het daar met een R1200RT wel eens vaker mis gaat. De afstandhouder tussen de kogellagers draait volledig in de soep. Ik hou het kort,, :o) Bij de aankoop heeft mij laten zien dat deze vernieuwd is maar dat ik niet mag nalaten er zeker na 1000 km nieuwe olie in te doen. Bij een 1100 is dit een fluitje van een cent. Aflaattapje eruit, olie eruit, tapje erop en bovenaan gewoon terug bijvullen,, maar bij die R1200RT bj 2006 blijkt dit een moeilijke bevalling. Zelfs het achterwiel zou er uit moeten ?? Ik kan natuurlijk naar de garage gaan van de persoon die mij de moto verkocht heeft,, maar die woont aan zee.
Raar dat wat olie aan het achterwiel ( de pont ) vernieuwen zo moeilijk kan zijn. Ik ben benieuwd naar de oplossing maar laat het jou zeker weten.
Vriendelijke groeten Jeffrey ( Antwerpen, Ekeren )
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

Raar maar waar , bij de 1200 types tot 2007 is de aftapplug niet aanwezig .
Dus moet je de cardan kantelen en de olie er door de vulplug uit laten lopen :O
Er moet op het forum ergens een foto zijn van de tech dag waar stingray dit geintje doet bij z,n 1200 GS ,maar die kan ik ff niet vinden.
[groet] Peter
sanderh

Ongelezen bericht door sanderh »

vioma schreef:Raar maar waar , bij de 1200 types tot 2007 is de aftapplug niet aanwezig .
Dus moet je de cardan kantelen en de olie er door de vulplug uit laten lopen :O
Er moet op het forum ergens een foto zijn van de tech dag waar stingray dit geintje doet bij z,n 1200 GS ,maar die kan ik ff niet vinden.
[groet] Peter
Klopt, ik heb ergens gelezen dat de insteek van BMW was dat deze olie niet meer ververst hoefde te worden, maar daar zijn ze na een paar jaar ervaring op terug gekomen.

Zou het niet mogelijk zijn om de olie er uit te zuigen met een grote spuit en een slangetje???
sanderh

van het GS forum:
Zo uit mijn hoofd:

Wiel eraf halen, remtang loshalen, paralever bij remtang loshalen, snelheidssensor los en uitnemen en ook het klemmetje wat het draadje vastzet opdat het niet tegen draaiend wiel komt, o, ja natuurlijk ook achterwielspatbord/spoiler of hoe het ook heet het allereerst afnemen.
Aan de achterkant van de cardan zie een bout ( torx ) dat is de aftapplug, nadat je de boel hebt losgehaald kan de cardan naar onder wegkantelen waardoor de olie eruit loopt. Vullen doe je pas nadat het cardan weer op zijn plek zit door de opening van de snelheidssensor.
Stoffel

Ongelezen bericht door Stoffel »

Ah "de pont" weer wat geleerd! Tsja "nooit meer vervangen" is wel heel definitief, wat een vooruitgang toch weer.

Ik zou gaan voor het kantel verhaal, er uitzuigen weet je niet of je alles hebt lijkt me, plus een leuke klus!

Gegroet,
Stoffel
(zeg maar jij hoor, en is mijn voornaam!)
elkedjb

Stoffel en andere BMW vrienden,
Bedankt voor jullie reactie. Waar ik voor vreesde, die olie verversen blijkt een hele klus. Ik ga het deze keer niet zelf doen en laat jullie wel weten wat dit grapje mij kost. Gelukkig heb ik mijn simpele R1100RT nog zodat ik met goed weer nog kan genieten van motorijden. ( By the way, wegens plaatsgebrek staat die te koop ;) .
Nu snel een afspraak maken met de dealer want volgende maand vertrekken we naar de Eifel. Oja , ik ben de enige Belg die ook niet goed frans spreekt en heb het even op gezocht. ' pont ' in het nederlands is ' brug '. Ik had het kunnen weten want er is een liedje: ' Sur le pont d' Avione ... en dan gaan ze er op dansen. :lol:

Vriendelijke groeten Jeffrey
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

sanderh schreef:van het GS forum:
Zo uit mijn hoofd:

Wiel eraf halen, remtang loshalen, paralever bij remtang loshalen, snelheidssensor los en uitnemen en ook het klemmetje wat het draadje vastzet opdat het niet tegen draaiend wiel komt, o, ja natuurlijk ook achterwielspatbord/spoiler of hoe het ook heet het allereerst afnemen.
Aan de achterkant van de cardan zie een bout ( torx ) dat is de aftapplug, nadat je de boel hebt losgehaald kan de cardan naar onder wegkantelen waardoor de olie eruit loopt. Vullen doe je pas nadat het cardan weer op zijn plek zit door de opening van de snelheidssensor.
En voor de duidelijkheid, even een filmpje erbij:
http://www.youtube.com/watch?v=sjg5fK1Z ... re=related

[groet]
-1200-
Harald
HansD
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

sanderh

kijk dat viel mee, een klusje van 9 minuut en 4 sec. :D
elkedjb

Ze hebben er in de garage een half uurtje aan gewerkt voor slechts 56 €, daar kunt ge uw handen niet voor vuil maken. :o)
Iemand uit onze straat heeft al twee keer voor gehad dat die achterbrug in de soep draaide., een keer op 40000 km en een keer op 80000 km. Ik denk dat ik de olie binnen 30000 km toch maar voor alle zekerheid ga vernieuwen. We zijn toch weeral voor een paar jaartjes gerust. Iedereen bedankt en veel plezeir met dit goede weer. Jos
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Wat zegt het handboek over de verversings interval voor een 1200? Bij de R11x0 is dat 20.000 km.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
jaybmw
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Ongelezen bericht door jaybmw »

Het vroegtijdig stuk lopen van een cardan ligt vaak aan te veel lagerspanning en een verkeerd afgestelde tanddiepte van pignonwiel op het kroonwiel.Deeltjes ijzer veroorzaken "pitting" waardoor het chroom van lagerrolletjes afslijt en alles gaat vreten,met als gevolg zilveren olie of zelf zwarte verbrande olie.En dat geeft een stank,omdat er zwavel-dopes in de olie zitten die er voor zorgen dat de olie tegen hoge belastingsdrukken kan. Het veel hard optrekken vanuit stilstand belast het cardan het ergst,als het eenmaal rolt valt het wel mee.Het is net als met een kettingoverbrenging,als je veel en hard optrekt dan rekt de ketting op,slijten tandwielen en het uitgaande lager op de bakas lijdt ook veel. Zoals eerder vermeld was van oorsprong de cardan van de 1200's oh-vrij maar dit is teruggedraaid naar 20dznd km zoal Bert al vermeld.

Dus iedere 20dznd nieuw sap erin!

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Jempy

Ongelezen bericht door Jempy »

Is er nog niemand op het gedacht gekomen om een gat te boren in de onderzijde van de pont, om alzo de olie af te laten.
Dan er draad in tappen en een draadplug erin. Zou toch moeten lukken.
Maakt het ook makkellijker om de volgende beurt na 20.000 km te doen.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Jempy schreef:Is er nog niemand op het gedacht gekomen om een gat te boren in de onderzijde van de pont, om alzo de olie af te laten.
Dan er draad in tappen en een draadplug erin. Zou toch moeten lukken.
Maakt het ook makkellijker om de volgende beurt na 20.000 km te doen.
als jij zeker weet dat er dan geen troep in het cardanhuis terecht komt, verder moet er een goed pasvlak zijn waar de plug tegen afdicht; al met al te veel werk en onzekerheid vergeleken met dat klein uurtje dat je er op een zaterdag mee kwijt bent iedere 1 1/2 jaar ..
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Overige Techniek & Mechanica”