GELEZEN: Motorrijders vinden linksrijders irritant

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

GELEZEN: Motorrijders vinden linksrijders irritant

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Motorrijders vinden linksrijders irritant
Telegraaf 020411

AMERSFOORT - Motorrijders ergeren zich het meest aan weggebruikers die te lang op de linkerrijbaan rijden. Daarna volgt het geen richting aangeven en als derde op hun irritatielijst staat onvoldoende afstand houden.

Dat blijkt uit een enquête van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) waarop 6200 motorrijders met een uniek kenteken reageerden. De uitkomst werd zaterdag bekendgemaakt in Amersfoort, waar motorinstructeurs van het KLPD een training gaven aan twintig motorrijders die aan het onderzoek hadden meegedaan.
Onder de naam 'Motor in het vizier' wilde het KLPD inzicht krijgen in de ervaringen van motorminnend Nederland. Elk voorjaar wanneer motorrijders weer de weg opgaan, vallen er verkeersdoden.
„Motorrijders zijn relatief kwetsbaar en lopen daarom vaak letsel op wanneer zij betrokken zijn bij een verkeersongeval. Zien en gezien worden is hierbij van levensbelang”, zei een woordvoerder van het KLPD. „Zo kunnen goed communiceren door richting aangeven en veilig rijden door afstand bewaren voor een motorrijder van levensbelang zijn.”
De gegevens van de enquête gaat de politie deze maand gebruiken voor veiligheidsadviezen voor zowel de motorrijder als de automobilist.
Het onderzoek werd gehouden via de website politie.nl. De deelnemers moesten daarbij gegevens verstrekken over onder meer hun kenteken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
Marianne
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)

Re: GELEZEN: Motorrijders vinden linksrijders irritant

Ongelezen bericht door Marianne »

Ja, dit heb ik vandaag bij die motortraining inderdaad ook te horen gekregen. Ik ga nog een uitgebreid verslag schrijven, maar ben even te moe. En ik heb nog niet alle foto's binnen.

Wel kan ik al zeggen dat het heel leuk en leerzaam was, maar dat ik, helaas, wel mijn RT op zijn kant heb gelegd. _002 Maar daar kom ik ook nog wel op terug.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Herken wel iets in beide berichten, vandeweek ook op mijn kant gelegen. :(

Hoewel ik mij nimmer probeer te irriteren op de motor, daar heb ik veel te veel plezier op de motor (en uiterste concentratie, best wel vermoeiend af-en-toe).

Nu wil ik zeker niet roepen dat ik een verkeersdeskundige ben of expert, maar heb wel veel met verkeer te maken.

Ik wil juist pleiten niet te duiden als irritatie, maar als aandachtspunt of verbeterpunt.
Want het gros van de verkeersdeelnemers doet het niet eens bewust, maar uit gemakzucht, slordigheid, aangeleerde routine, niet op de hoogte zijn met verkeersregels, slechte gewoontes, niet zitten opletten, geen concentratie, slecht zicht (ja, die zijn er helaas ook veel), dagdromen, etc, etc.

Want de volgende stap na irritatie is, als je niet oppast, boosrijder, en daar komen soms (ook) ongelukken van.

Op het moment dat ik een boosrijder zou worden, zou ik de motor van het talud afduwen en verder naar huis gaan lopen, puur voor mijn eigen veiligheid. Bij wijze van spreken. ;)

Boos worden is een gevaarlijke bezigheid in het verkeer, en dus probeer ik irritatie te voorkomen. Van mijzelf en van de overige weggebruikers.

En zoveel politie zie je net niet op de (snel)wegen op het moment dat jou iets overkomt, dat is de wet van Murphy.
Zul je altijd zien.

Plus, hoeveel kan je verwachten dat de politie voor ons oplost in ons drukke landje?
Dan moet je m.i. zelf je verantwoordelijkheid nemen, en het zelf praktiseren en oplossen.
Iemand die onnodig links gaat, prima, ga ik wel lekker op rechts rijden.
Iemand die onvoldoende afstand houd, prima, ga ik ook lekker naar rechts.

Als ik op de motor rij en ik zie al die auto's, denk ik altijd "Leuk hé, al die bestuurders die komen kijken!"
Big RT Smile

Zo zie ik het althans, en probeer het toe te passen.
Lukt niet altijd, natuurlijk.
Het blijft mensenwerk, dus onvoorspelbaar en ik maak fouten.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Hey Marianne,

je bent me net voor met de berichten.
Eigenlijk zijn er best veel fietsen op z'n kant gegaan, een stuk of zes (inclusief de WegenWacht motor) maar ik heb niet gemerkt dat jij daar ook bij zat.

Je kon goed merken dat niet iedereen -inclusief ondergetekende- goed overweg kan met de halve draai en achtje, de onderdelen waar we het praktijkgedeelte mee begonnen. En dan heb ik het nog maar niet over die bloem (zeg maar een dubbele acht - erg lastig maar een standaard oefening voor de KLPD-rijders).

Na de lunch ons bezig gehouden met remmen, zowel de theorie als de praktijk. Goed om de RT onder redelijk gecontroleerde omstandigheden eens bij 50 en 70 vol in de ABS te gooien, weet je ook hoe dat voelt.
Tot slot op een cirquit-achtig deel even op redelijk tempo wat langere bochten gedraaid, en toen was het al weer tijd voor de afsluiting.

Al met al een zeer gezellige en leerzame dag, met een grote diversiteit aan motoren en berijders.
Even snel een paar plaatjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog geen tijd gehad om de officiele groepsfoto te scannen.......

[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Marianne

Ja, Gerbert, ik was de eerste die omlag tijdens het oefenen met de halve draai naar links. En juist die ging eigenlijk erg goed. Ik heb nu ook een zeer been, maar dat gaat wel weer over. Het ging erg langzaam.
Ik vond vooral de remproeven echt geweldig. Ik krijg morgen een filmpje, dus zal dat morgen ook posten. En ik heb maar één andere om zien gaan en hoorde het pas bij de sluiting. Maar de tijd ging inderdaad veel te hard en het was erg leerzaam. _004 Dom dat ik nu pas echt in de gaten heb dat jij het was, anders hadden we nog even kunnen babbelen?
Groeten Marianne

Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
peijsj
Type: R1100RT

Ongelezen bericht door peijsj »

Als er in zo'n training 6 motoren op zijn kant gaan dan komt het mij voor dat het een erg slechte training moet zijn geweest _001
Marianne

Ben ik niet direct met je eens. In mijn geval gaf ik, tijdens het straatje keren, te weinig gas en remde teveel bij waardoor de motor uitviel en ik heel zachtjes omstortte. En volgens mij is dit bij meer mensen gebeurd. Dus of het nu direct een slechte training is? Nee, dat denk ik dus niet.
Groeten Marianne

peijsj

Beste Marianne,

Natuurlijk heb je iets gedaan wat niet had gemoeten. Zal voor alle 6 gelden.
Het wil er bij mij gewoon niet in dat er 6 van de x vallen tijdens zo'n cursus.In mijn optiek kan dit geen goede cursus zijn. En het lijkt me ook geen gebruikelijke score.
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Ongelezen bericht door AGVerheij »

of de score gebruikelijk is weet ik niet, maar een ruime meerderheid van de deelnemers had al langere tijd zijn/haar rijbewijs en heeft dus nog nooit een achtje hoeven draaien. En we weten allemaal dat bij langzaam rijden een motor nogal instabiel is.

Bij mij heeft het ook niet veel gescheeld en kon ik 'em nog net houden, en bij sommigen lukte dat dus niet _003 .
En het is héél anders om de oefeningen met een lesmotor te doen dan met je eigen fiets, omdat schade gelijk ook voor eigen rekening (of die van de verzekering: All-Risk was verplicht) is. Niemand werd overigens verplicht de oefeningen te doen, en alle schades bleven beperkt tot omvallen - geen aanrijdingen of crashes.
En zoals een mede-forul lid altijd zegt: veiliheid is het erkennen van je beperkingen. Dat die beperkingen er zijn ontdek je alleen door er tegenaan te lopen - iets met schade, schande en leren was het toch ??

Marianne, heb je dan geen forum-sticker op je motor, daar heb ik wel naar gekeken namelijk.......

[groet], GerbeRT
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
vuurvreter

Ongelezen bericht door vuurvreter »

Ook ik heb ook mee mogen doen aan die trainingsdag van KLPD, en was daar vorige week toen Blik op de weg opnames maakten.
Die uitzending zal ergens in oktober/november te zien zijn op de Nederlandse TV.
Een klein verslag met foto's heb ik op het BMWK forum geplaatst.
En voor zover ik het heb kunnen meemaken is er bij ons niemand geweest die zijn/haar motor heeft plat gelegd.

De training was zeer nuttig en het feit dat er mensen zijn geweest die helaas de motor op zijn/haar kant heeft gelegd, is het bewijs, dat we deze bijzondere verrichtingen te weinig doen, mij incluis _002

Afbeelding
Marianne

@Gerbert, nee, ik heb geen sticker :oops:
@Vuurvreter, ze vertelden dat er bij jullie vorige week ook eentje is omgegaan, maar dat zul je niet gezien hebben.
@Peijsj, het is ook een training die voor het eerst werd gegeven en misschien ook wel nooit meer. Het KLPD wil namelijk geen opleidingsinstituut worden en dus ook geen concurrent voor oa de KNMV. En zoals Gerbert ook al schrijft, het zijn oefeningen die iedereen niet dagelijks doet. En misschien hadden ze inderdaad beter en meer aanwijzingen moeten geven? En was de cursus niet zoals het zou moeten. _001

Wel is het zo dat ik er toch veel aan heb gehad en het erg leerzaam vond. Vooral het remmen, want ik ben van mijn angst voor hard remmen af en heb het al lekker, bij een verkeerslicht, in de praktijk kunnen brengen.

Hierbij een klein, niet heel duidelijk, filmpje.View My Video
Groeten Marianne

vuurvreter

Marianne schreef:@Vuurvreter, ze vertelden dat er bij jullie vorige week ook eentje is omgegaan, maar dat zul je niet gezien hebben.
Nee dat heb ik idd niet gezien, achteraf wel gezien dat de ANWB monteur aan het sleutelen is geweest aan een motor.

Ik zou toch zweren, dat ik alleen een link heb geplaatst :shock: en geen foto.
peijsj

Dat de training voor het eerst is gegeven, zoals ik nu lees, verklaart m.i. mijn gelijk.
Ik had me al weillen afkeren van dit soort trainingen maar dat is (gelukkig) onterecht.
Inspector Gadget

Leuk en leerzaam om allemaal te lezen. _004

Ja, het is heel anders dan met een lesmotor;
Je stond nog aan het begin van je motorcarrière, waarschijnlijk.
De RT heeft (naar mijn gevoel althans) het zwaartepunt een stuk hoger zitten dan de lesmotoren waarop ik gereden heb.
En zoals aangegeven, het is je eigen motor, daar ga je bewust of onbewust iets anders mee om.
Want er zit geen instructeur in je oor te tetteren dat het best wel wat sneller mag. ;)

Wat mij betreft zou dit best wel verplicht mogen gesteld worden, elke 3 jaar of zo, al was het alleen al om bepaalde angsten te overwinnen, vertrouwen hebben in jezelf, vaardigheden scherp te houden, of je te realiseren dat het oefenen, oefenen en oefenen is.
En óf het "regelmatig" toepassen of bijhouden van dergelijke vaardigheden.

En door het verplicht te stellen zal ik dan toch "face my demons" moeten doen. :$

Althans, zo denk ik er dan over.
doov650

Ongelezen bericht door doov650 »

dutchmidiman schreef:Leuk en leerzaam om allemaal te lezen. _004

Wat mij betreft zou dit best wel verplicht mogen gesteld worden.
Er is al zat regelgeving. De overheid zou beter in veel gevallen terug kunnen treden.

Dat is wat anders dat het zeer raadzaam is om een VRO of wat dan ook te volgen.
En wie heeft dat nog niet gewoon vrijwillig gedaan?
Ik althans wel. Meerdere keren zelfs
Inspector Gadget

Voor de vierwielige heb ik de nodige training moeten volgen, omdat het ivm mijn werk verplicht was.
Het was noodzakelijk voor mijn certificering, dus dat was voor mij "de stok achter de deur".

Ik refereerde dus naar VRO (en aanverwante), dat is wat ik bedoelde met dat mag wat mij betreft verplicht gesteld worden.
Het voordeel als het via regelgeving gedaan wordt, is dat, naast de stok achter de deur, verzekeringspremies omlaag gaan, de kosten van een dergelijke training beter binnen de perken blijven, en dat de kwaliteit van zo'n training ook (beter) gestandaardiseerd wordt.

Want in mijn optiek kan je er dan verder op doorbouwen om het niveau te verhogen;
Meer vertrouwen en kundigheid, en ultimo ook veel meer plezier en genoegen.

Door tredes van niveaus te maken, waarbij kundigheid verder uitgediept kan worden.

Want training behoor je regelmatig te herhalen om je het een 2e natuur te maken.
Opbouwen van routine, afleren en aanleren, etc.

En door regelgeving kader je, in plaats van de vrijblijvendheid.

Maar, goed, dat is mijn mening natuurlijk. ;)
Marianne

Dan ook maar de groepsfoto van 2 april:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marianne op 05 apr 2011, 18:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Marianne

Berrybeer
2023
2023
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Tja...dat vallen tijdens een training....het is mij vorig jaar bij een RT-oefendag van Free-Bike ook bijna overkomen...hield 'm nog net overeind maar hield er ook een tennisarm aan over... :D . Op dezelfde dag waren er overigens wel een paar deelnemers die minder gelukkig waren en...inderdaad...allemaal tijdens de langzame oefeningen.. _003

Ik denk niet dat het wél of niet vallen (veel) te maken heeft met de kwaliteit van de opleiding...mijn inziens meer met het doen van manoeuvres die je in werkelijkheid niet zo snel zou doen. Zo'n ontzettend klein bochtje op zeer langzame snelheid bijvoorbeeld....in de praktijk houd ik dan gewoon de voetjes aan de grond....maar ja... de instructeur kon het ook zónder voetjes aan de grond.. :D.
De instructeur gaf later wel toe dat hij zelf nimmer zijn oefeningen op een -1150- had gedaan....en dus ook niet wist dat als je daar met een zeer lage snelheid de remhandel aantikt...dat ie dan ook meteen stilstaat...én omvalt als je er niet snel genoeg bij bent... :O
Maar goed....het werd ons destijds van te voren heel duidelijk gemaakt....je beslist zelf welke oefeningen je wél en welke je niet doet.

Iemand schreef op dit forum eens :
Er zijn maar twee groepen motorrijders;
1) de categorie die ooit gevallen is
2) degenen die nog niet tot categorie 1 behoren
Big RT Smile
BertL
2024
2024
Bijz: K1200GT/2008
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ommen

Ongelezen bericht door BertL »

Deze plaat even geleend van het K-forum. Met dank aan vriend Vuurvreter.
Helaas is de rechterzijde van de foto weggevallen.
Afbeelding
GrTz
BertL
vuurvreter

BertL schreef:Deze plaat even geleend van het K-forum. Met dank aan vriend Vuurvreter.
Helaas is de rechterzijde van de foto weggevallen.
Vriend Bert,

Iedereen staat erop, ook aan de rechterzijde Big RT Smile
Bedankt voor het plaatsen ;)
Marianne

Ik heb trouwens aan mijn "val" waarschijnlijk nog wel iets goeds overgehouden. Ik heb sinds mijn "echte" zware motorongeval van 5 jaar geleden last van mijn schouder en word daar sinds een paar weken ook voor behandeld door de fysio. Maar sinds zaterdag heb ik daar geen last meer van?? Misschien is er iets teruggeschoten? Of ik juich te vroeg _001

En Berrybeer, het zijn inderdaad dingen die je normaal niet gauw doet. Ik kan wel straatje keren, ook zonder voeten aan de grond(linksom :lol: ) maar dan wel met hogere snelheid. Dit ging gewoon te langzaam en dan komt ook het karakter van boxer erg goed om de hoek kijken, vind ik.
Groeten Marianne

Marianne

Ik hoop dat jullie het kunnen lezen. Komt uit de Amersfoortse Courant van gisteren Big RT Smile

Afbeelding
Groeten Marianne

JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Prima te lezen, Marianne . . . . mooi stukje . . . zo is't maar net . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”