Opgelost: Schermcalibratie BMW navigator III
Moderator: RT_Patrick
Opgelost: Schermcalibratie BMW navigator III
Hallo BeeemeRT's
Herkend iemand het volgende euvel. Ik ben lekker aan het toeren met de BMW navigator aan (ook als ik geen route rij) Tijdens het rijden springt het scherm ineens spontaan naar het calibratie scherm. Ik heb dan gelijk de neiging dit onder het rijden ff te fixen, wat natuurlijk niet echt veilig is.
Ik heb een gehoord dat het kan gebeuren door vuil achter het scherm. Als dat zo is, kan ik dat zonder al teveel problemen schoon krijgen.
Alvast bedankt voor de reacties
Luc
Herkend iemand het volgende euvel. Ik ben lekker aan het toeren met de BMW navigator aan (ook als ik geen route rij) Tijdens het rijden springt het scherm ineens spontaan naar het calibratie scherm. Ik heb dan gelijk de neiging dit onder het rijden ff te fixen, wat natuurlijk niet echt veilig is.
Ik heb een gehoord dat het kan gebeuren door vuil achter het scherm. Als dat zo is, kan ik dat zonder al teveel problemen schoon krijgen.
Alvast bedankt voor de reacties
Luc
Re: Schermcalibratie BMW navigator III
Klopt, heb ik af-en-toe ook last van.
Waarschijnlijk zit er in de software een detectie dat als het scherm meerdere keren "valse" input geeft, automatisch het calibratie-scherm getoond wordt.
Ik vermoed, maar weet het niet zeker, dat het aanraakscherm capacitief is, die zijn heel nauwkeurig en dus ook heel gemakkelijk (door software) te monitoren, etc.
Er zit dan inderdaad ergens in de rand van het scherm vuil, is mijn ervaring;
Je kunt 3 dingen doen, in mijn optiek;
- Apparaat openschroeven en kijken of je ergens bij het scherm kunt komen, en dan met een kwastje, wattenstaafje etc, kunt schoonmaken (isopropyl alcohol?)
Heb ik persoonlijk een beetje problemen mee, als het apparaat verder werkt.
- Contact opnemen met Garmin NL of Notter, en vragen of hun TD dergelijke zaken doet, de kosten, hoe snel, etc.
Ik heb werkelijk geen idee of dat überhaupt mogelijk is.
- Met een visitekaartje (!) kan je perfect tussen het scherm en de rubberen afschermrand komen, en dan is het een kwestie van met een hoekje van een visitekaartje de gehele omtrek langs gaan, alsof je een lijntje aan het tekenen ben (alsjebegrijptwatikbedoel).
Neem, uiteraard, wel een stevig visitekaartje, van kartonkwaliteit, niet dan (dun) papier, maar dat spreekt voor zich denk ik.
Zo heb ik het recentelijk bij mijn SP 2820 gedaan, die er ook veelvuldig last van had, en sindsdien geen problemen meer.
Waarschijnlijk zit er in de software een detectie dat als het scherm meerdere keren "valse" input geeft, automatisch het calibratie-scherm getoond wordt.
Ik vermoed, maar weet het niet zeker, dat het aanraakscherm capacitief is, die zijn heel nauwkeurig en dus ook heel gemakkelijk (door software) te monitoren, etc.
- Apparaat openschroeven en kijken of je ergens bij het scherm kunt komen, en dan met een kwastje, wattenstaafje etc, kunt schoonmaken (isopropyl alcohol?)
- Contact opnemen met Garmin NL of Notter, en vragen of hun TD dergelijke zaken doet, de kosten, hoe snel, etc.
- Met een visitekaartje (!) kan je perfect tussen het scherm en de rubberen afschermrand komen, en dan is het een kwestie van met een hoekje van een visitekaartje de gehele omtrek langs gaan, alsof je een lijntje aan het tekenen ben (alsjebegrijptwatikbedoel).
Neem, uiteraard, wel een stevig visitekaartje, van kartonkwaliteit, niet dan (dun) papier, maar dat spreekt voor zich denk ik.
Zo heb ik het recentelijk bij mijn SP 2820 gedaan, die er ook veelvuldig last van had, en sindsdien geen problemen meer.

Hi Dutch.dutchmidiman schreef:Klopt, heb ik af-en-toe ook last van.
Gisteren gaan rijden en ik moet zeggen dat de Navigator 3 niet meer te pruimen is doordat hij steeds op schermcalibratie springt. Thuis gekomen in mijn voorraad visitekaartjes gaan graven en je tip ten uitvoer gebracht. Ik ben benieuwd of dit wat oplost. Op zich vind ik het een prima apparaat dus ik hoop dat het probleem hiermee opgelost is. Ik laat je nog weten of de volgende rit calibratieloos verloopt.
Vor nu bedankt voor je (altijd weer snelle) reactie

Luc
Heel graag gedaan, uiteraard!
Ik weet precies wat je bedoelt, daar had ik ook ooit heel erg veel last van, totdat ik de visitekaartje-methode gebruikt had (een paar keer).
Sindsdien geen enkel probleem meer.
Die rubberen rand is behoorlijk flexibel, dus daar kan een vuiltje zo onder zitten.
Overigens, als je "om de oren geslagen" wordt met dat verzoek om de calibratie uit te voeren, helpt het soms ook door gewoon het apparaat uit en weer aan te zetten.
PS: Bij de Garmin 2820 heb ik het puntje circa 5 mm onder de rand geschoven, en een paar keer (in dezelfde richting) bewogen (alsof ik met een potlood een lijn aan het trekken was).
Het kán zijn dat je het nog een paar keer moet herhalen (ikzelf heb het tot nu toe 2x gedaan.
Geef de moed dus niet op!
PS: Ik weet niet of je bij
bent, anders neem ik een pakje visitekaartjes mee en laat ik zien hoe ik het gedaan heb.

Ik weet precies wat je bedoelt, daar had ik ook ooit heel erg veel last van, totdat ik de visitekaartje-methode gebruikt had (een paar keer).
Die rubberen rand is behoorlijk flexibel, dus daar kan een vuiltje zo onder zitten.
Overigens, als je "om de oren geslagen" wordt met dat verzoek om de calibratie uit te voeren, helpt het soms ook door gewoon het apparaat uit en weer aan te zetten.
PS: Bij de Garmin 2820 heb ik het puntje circa 5 mm onder de rand geschoven, en een paar keer (in dezelfde richting) bewogen (alsof ik met een potlood een lijn aan het trekken was).
Het kán zijn dat je het nog een paar keer moet herhalen (ikzelf heb het tot nu toe 2x gedaan.

PS: Ik weet niet of je bij

Uit en weer aanzetten heb ik al verschillende keren gedaan maar dat is natuurlijk geen blijvende oplossing. Ik heb jouw "visitekaartjesmethode" nu ook toegepast en ik ben benieuwd naar het resultaat. Als dit niet werkt ga ik dus inderdaad met de schroevendraaierset in de weerdutchmidiman schreef:Heel graag gedaan, uiteraard!
PS: Ik weet niet of je bijbent, anders neem ik een pakje visitekaartjes mee en laat ik zien hoe ik het gedaan heb.
![]()
![]()

Luc
Ik heb de "visitekaartje-methode" 2 (of 3?
) keer gebruikt en sindsdien geen problemen meer.... 

Ik heb de visitekaartjesmethode een paar keer toegepast, maar dit loste mijn probleem niet op. Toen heb ik een meer rigoreuze methode toegepast, en wel de navigator III open geschroefd. Eerst de kap eraf. Toen met 4 schroefjes het binnenwerk eruit. Toen had ik het scherm "bloot" en kon ik de afsluitrubber eruit nemen. Ik heb het geheel schoon gemaakt. Daarna het geheel weer in elkaar geschroefd waarbij ik het binnenwerk een ietsje minder vast heb gedraaid. Dit heeft het probleem volledig opgelost. Intussen heb ik een dikke 500 km gereden met de navigator III zonder dat deze spontaan op schermkalibratie sprong.dutchmidiman schreef:Ik heb de "visitekaartje-methode" 2 (of 3?) keer gebruikt en sindsdien geen problemen meer....
Kortom, ik ben weer een tevreden BMW navigator gebruiker.
Luc
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 0 Reacties
- 3168 Weergaves
-
Laatste bericht door Hans Vaessen
-
- 6 Reacties