Opgelost: Micro SD card ... Welke Class voor HD opnames

Hoor en wederhoor over Action- en dashcamera's

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
ahilkens

Opgelost: Micro SD card ... Welke Class voor HD opnames

Ongelezen bericht door ahilkens »

Hallo,

Even een vraag.
Ik gebruik sinds kort de Contour 1080P. Bij de levering zat een 2 Gb kaartje van Class 2. Volgens de makers is deze class 2 alleen van toepassing op de leessnelheid en heeft de camera geen snellere kaart nodig. (maximaal is 6 geeft men aan op het contour forum)

Echter als ik iets film op 720 / 30 fps of 1080 /30 fps maakt qua kwaliteit niet zo heel veel uit maar het beeld blijft een heel klein beetje schokkerig. Als test heb ik hiertoe de camera op een statief gemonteerd en voorbijrijdende auto's gefilmd. Ook nu zie ik dat de auto's niet geheel "smooth" voorbij reden maar enigzins "schokkerig".

Kan de kaartsnelheid hier de oorzaak van zijn? De snelheid van het kopieren van de bestanden naar de MAC maakt mij niet veel uit. Ik wil echter de maximale beeldkwaliteit.

Welke moet ik dan hebben om mooie vloeiende beelden te krijgen.

alvast bedankt voode reacties
gr
Andre
Inspector Gadget

Re: Micro SD card ... Welke Class voor HD opnames

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De "Class" op de SD kaartje is de (minimale) schrijfsnelheid, niet de leessnelheid.

En dan is die Class aanduiding dan ook alleen nog bij een maagdelijke kaart en zonder dat er data op staat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/SD-kaart
(en dan het stukje over Classes)

Nu maakt het nogal verschil of je een merk-kaartje gebruikt of een merkloze-kaart, in soms positieve en soms negatieve zin.

Maar, je moet m.i. wel een aantal dingen controleren;
- Plaats de opname eens op je harddisk (lokaal) op de Mac.
Is het dan nog steeds schokkerig?
Zo ja, dan is je kaartlezer (en de verbinding daarmee) ansich op orde.

- Controleer of je de laatste software (firmware) op je camera hebt staan.
Bij de Contour 1080HD zou dat versie 1.17 moeten zijn.

- Controleer je instellingen van je camera, je kunt de bitrate ook aanpassen, afhankelijk welke versie EasyEdit je gebruikt, ik adviseer maximale bitrate.
Nadeel is wel dat je accu dan wat minder lang mee gaat.

- Hou er rekening mee dat je de Contour niet vol in de zon laat kijken, de elektronische sluiter kan je dan parten gaan spelen, denk ik zelf.

Voor de Contour had ik zelf Class 4 in gebruik, en niet dergelijke problemen bemerkt.
Wel andere problemen, maar dat is puur Contour-eigen, helaas.

De Contour kan een bitrate aan van maximaal zo'n 15Mbps, dus Class 2 zou voldoende moeten zijn.

Hou er wel rekening mee dat als het een oud kaartje is die je al jaren hebt cq. gebruikt, de snelheid van zo'n kaartje terugloopt.
Het nadeel van flashgeheugen, dat wordt langzamerhand steeds "trager" door gebruik, inherent aan de technologie op chip-niveau.
ahilkens

Hallo Midiman

Duidelijk verhaal. Ik denk dat ik eens met een snellere kaart ga proberen.
Bitrate is al op het maximale ingesteld.

Het beeld op de MAC en de PC zijn beide hetzelfde. Dus niet helemaal schokvrij.
Schokkerig is wellicht ook niet het juiste woord, de bewegingen zijn niet helemaal "smooth" . (ik kan even geen mooier nederlands woord vinden)

Wat beeldkwaliteit betreft ben ik meer dan tevreden. Ook op 720p/30 ziet het er op een TV uit als een normale TV uitzending.

gr.
Andre
ahilkens

Hallo Midiman,

Een andere Micro Card met classe 6 loste de problemen op.

PS. even nog een vraagje over het bewerken van de beelden.
Welk programma gebruik jij tbv video bewerking?
Als ik gewone DVD's will maken moet ik op enig moment de framerate van 30 naar 25 terug zetten. Ik kan me voorstellen dat dit geen positief effect heeft op het beeldverloop. (lees smoothness)
Hoe heb jij dat gedaan toen je nog de oude camera had? Hoe gaat die GoPro hiermee om of filmt die in 25 fps?

Meestal gebruik ik 720 - 30 als standaard instelling. De 1080 ga ik wel eens gebruiken als ik een blu-ray speler en brander heb anders kan ik ze toch alleen maar bekijken op de computer.
m.vr.gr
Andre
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hallo Andre,
ahilkens schreef:Een andere Micro Card met classe 6 loste de problemen op.
Dus de 2 Gb MicroSD die bij je Contour camera zat, was de oorzaak van het probleem?
De gewetensvraag is dan, heb je de camera nieuw gekocht?
Zo ja, dan zou ik eens contact opnemen met je leverancier en hiervan melding maken.
Je hebt dan, als ik even zo zwart-wit mag zijn, een substandaard kaartje gekregen?

ahilkens schreef:Welk programma gebruik jij tbv video bewerking?
Ik gebruik zelf Sony Vegas.
Maar momenteel ben ik daar even mee gestopt, want ik werd helemaal krankjorum gek van YT, omdat na een upload van een film van x-GB's en enkele uren later, er melding kwam dat het in een niet-ondersteund formaat was. Oia

Maar je kunt ook prima Pinnacle Studio gebruiken.

ahilkens schreef:Als ik gewone DVD's wil maken moet ik op enig moment de framerate van 30 naar 25 terug zetten. Ik kan me voorstellen dat dit geen positief effect heeft op het beeldverloop. (lees smoothness) Hoe heb jij dat gedaan toen je nog de oude camera had?
Ik heb mijn Contour nog steeds, maar gebruik deze niet meer. ;)
Ik ben zeker geen video-expert, maar volgens mij behoef je voor moderne (lees: lcd/plasma) TV's de framerate niet (meer) aan te passen.
Want inderdaad, je loopt een zeker risico dat, omdat er 5 van de 30 frames gedropped moeten worden als je een re-coding gaat doen, dit ten koste gaat van de "smoothness" inderdaad.
Maar, voor zowel YT alsook op mijn TV heb ik nimmer de framerate voor aangepast, ivm voorgenoemde mogelijke probleem.
ahilkens schreef:Hoe gaat die GoPro hiermee om of filmt die in 25 fps?
Heel eenvoudig, GoPro heeft de mogelijkheid je camera op NTSC of PAL in te stellen. _004
ahilkens schreef:Meestal gebruik ik 720 - 30 als standaard instelling. De 1080 ga ik wel eens gebruiken als ....
720x30 geeft op de Contour (afhankelijk van je model) de grootste kijkhoek voor de opnames.
135 graden bij 720 en 960, en 110 graden in de 1080 mode.
(en bij de GoPro is het 170 graden bij de 720 en 960 mode, 127 graden in de 1080 mode, sorry, ik kon het even niet laten... :twisted: )

Ik zou overigens er voor kiezen de 720x60 mode op te nemen, als je al voor 720 mode kiest.
Maar dat is persoonlijk, natuurlijk. ;)

[groet] RobL.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Over: Action- en dashcamera's”