Tussen de file door rijden

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
Beemer-Tycoons
2023
2023
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Dordrecht

Tussen de file door rijden

Ongelezen bericht door Beemer-Tycoons »

De afgelopen weken heb ik helaas regelmatig in mijn koekblik overdag en in het donker in de file gestaan en als je er dan goed op gaat letten of de motoren die er dan tussen de files door rijden zichtbaar zijn vanuit je koekblik dan blijkt dat schrikbarend slecht te zijn ondanks het gebruik van alarmknipperlichten, de koplamp valt meestal helemaal niet op in een wirwar van achterop komende mede automobilisten.
De enige keer dat ik inderdaad van ver een motor zag aankomen was toen mijn ogen werden getriggerd door een motor waar van niet alleen de knipperlichten knipperde maar waarvan ook het grootlicht in de zelfde regelmaat mee knipperde.
Het gaat hier om een alarmlicht module die ook het grootlicht laat mee knipperen terwijl het dimlicht gewoon constant blijf branden, ik zelf heb xenon verlichting als dimlicht dus het laten knipperen van het grootlicht heeft niet zoveel effect en daarom heb ik de aansluiting voor het grootlicht gebruikt om de standaard mistlampen op mijn R1150RT te laten knipperen door deze kabel aan te sluiten achter de mistlampschakelaar hierdoor maak ik toch nog gebruik van het standaard relais om de mistlampen te schakelen want de knipperlicht module mag maar max 60 W schakelen, maar je kan natuurlijk ook andere extra lampen hiermee aansturen.
Ik heb ook het Kissan knipperlicht relais op mijn motor geinstalleerd en dat gaat goed samen met de knipperlicht module alleen gaan de alarmknipperlichten uit na de door jezelf ingestelde uitschakeltijd ( 8/30/48 sec ) uit en moet je het opnieuw aan zetten tevens mag je dan geen runninglichts voeren want dan gaat het systeem op tilt.
De knipperlicht module is vrij simpel zelf aan te sluiten je moet er alleen wel eigenlijk aan beide zijde de zijbeplating hiervoor demonteren om de bedrading netjes weg te kunnen werken.
Ik wil beslist geen extra reclame voor de makers van deze modules Mototronix maken en heb ook GEEN connecties hier mee mar ik vind het een veel veiliger gevoel om hier mee tussen de files door te rijden.
Voor meer info en ook andere veilig licht systemen zie http://www.mototronix.nl ze hebben ook een stand op de komende motorbeurs in Utrecht.
[groet] Peter -1150-
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
P@1200RT

Re: Tussen de file door rijden

Ongelezen bericht door P@1200RT »

De grote vraag is echter of dit wettelijk is toegestaan. Volgens mij mogen knipperende alarmlichten namelijk ook alleen om te waarschuwen voor het naderen van een file, daarna moeten ze officieel weer uit.

Ik ben overigens benieuwd of de knipperende lichten geen irritatie gaat opwekken bij de 'niet altijd meewerkende koekblikkers' en dat de weg alleen maar verder afgesloten wordt.

Heeft iemand een idee of knipperend licht mag?

Groet, _004

P@ -1200-
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Knipperende lichten mag niet.
Sinds 2007 is een wijziging in de verkeerswet opgenomen voor wat betreft verblindende verlichting.
Voor motorvoertuigen geldt dat ze volgens het Voertuigreglement niet voorzien mogen zijn van meer verlichting dan is voorgeschreven.
Ook bepaalt het Voertuigreglement dat personenauto's, met uitzondering van richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten, verder geen andere knipperende verlichting mogen hebben.

De lichten van een motorfiets moeten ook voldoen aan de bepalingen van het voertuigreglement.
Die zijn op hun beurt weer overgenomen uit de bepalingen uit de Europese richtlijn.
Volgens deze bepalingen van het voertuigreglement mag geen ander licht dan de richtingaanwijzer of de alarmlichten knipperen.

Voor een file-rijdende motorrijder is het niet toegestaan met knipperlichten of alarmlichten aan te rijden.

Een m.i. meer effectieve oplossing en waarbij vooralsnog geen bepaling in de wetgevingen voor is opgenomen zijn zogenoemde headlight modulators.
Die laten je koplamp-verlichting (al dan niet groot-licht) knipperen met een frequentie van 8 Hertz.
Uit onderzoek blijkt dat dergelijke oplossingen weldegelijk helpen de zichtbaarheid van de motorrijder flink te verhogen, zonder irritatie of "dwingend over te komen".
https://www.kisantech.com/index.php?cat_id=2
http://www.ej-electronics.nl/menu/2pr.htm#

Het om-en-om (zgn. wig-wag) laten knipperen van lichten is voorbehouden aan de hulpdiensten, je veroorzaakt mogelijke verwarring, het kan als dwingend over komen, en als je niet oppast kan je daar problemen door krijgen, wellicht zelfs een bekeuring. (artikel 5, gevaar of hinder)

En je moet natuurlijk niet vergeten, file-rijden wordt gedoogd, het is geen verplichting.
Als je merkt dat het niet veilig kan, ben jij de slimmere motorvoertuigbestuurder en breekt het filerijden af.

Alle weggebruikers hebben namelijk recht op een veilig gebruik van de (auto)snelweg en als wij als motorrijders deze gedragsregels massaal overtreden, dan kunnen wij in de toekomst achteraan in de file aansluiten.
RhanRT

Ongelezen bericht door RhanRT »

Keurig door DMM beantwoord.
Het toestaan van "headlight modulators" kan echter ook betwijfeld worden, immers de motor heeft een typegoedkeuring ondergaan waarop de motor toegelaten is en een kenteken verkregen kan worden.
Iedere technische aanpassing van een motorvoertuig moet ter keuring aan het RDW worden aangeboden.

groet,
RhanRT
Inspector Gadget

RhanRT schreef:Keurig door DMM beantwoord.
Bedankt! _004
Ik doe mijn best. ;)
RhanRT schreef:Het toestaan van "headlight modulators" kan echter ook betwijfeld worden, immers de motor heeft een typegoedkeuring ondergaan waarop de motor toegelaten is en een kenteken verkregen kan worden.
Klopt als een bus;
Elke technische aanpassing, w.o. (niet-originele) uitlaat, verlichting (dus ook Xenon!), led-lampen, extra lampen, claxon, e.d. zijn op de keeper beschouwt een technische aanpassing waar formeel een goedkeuring van de RDW bij noodzakelijk is.

Maar in dit en het andere draadje, gaat het m.i. nog een stap (te ver) verder, door een functie-aanpassing van de verlichting te doen, waarbij je niet alleen verwarring schept (hulpdiensten, etc) maar eventueel ook hinder (artikel 5 e.v.) kan veroorzaken.

En dat moet je in mijn optiek niet moeten willen, aangezien je het risico loopt niet alleen het voor de motorrijdende gemeenschap te verpesten als dat massaal gedaan wordt, maar ook een bekeuring.
Of, als het niet uit te schakelen is, inbeslagname van het voertuig danwel het kenteken. Al dan niet tijdelijk.

Ik vindt dit persoonlijk lopen op heel dun ijs, dan is zo'n headlight modulator een minst-kwade keuze.
Als je meent dat je een dergelijke oplossing nodig hebt.

Ik bemerk ook dagelijks dat het overige verkeer nog niet gewend is aan motorrijders en pas mijn gedrag daarop aan.
Waarbij ik ook merk dat file-rijden niet altijd mee valt, en ik het vaak genoeg afbreek omdat men niet goed genoeg oplet, e.d.
En daarbij probeer ik de slimmere en meer-oplettende verkeersdeelnemer te zijn, puur uit eigenbelang en lijfsbehoud.
Omdat ik zeker niet foutloos ben of niet faal of geen fout maak, maar ik erken mijn beperkingen, dus ook mijn beperkte zichtbaarheid.
Beemer-Tycoons
2023
2023

Ik heb heel wat reacties los gemaakt met mijn stukje proza.
Laten we met z’n alle even eerlijk zijn, volgens de wet dient elke motorvoertuig te blijven in de originele staat waarin deze door de RDW is goed gekeurd en ik denk dat maar een enkele motorfiets geheel origineel zijn zoals die goed gekeurd zijn, want als ik zo op het forum lees zijn er heel veel mensen bezig met het plaatsen van extra verlichting en andere wijzigingen zoals uitlaten e.d.
Zolang dit geen extreme vormen aanneemt met b.v. verblindende verlichting of veel lawaai valt het allemaal wel mee denk ik, de alarm knipperlicht met knipperende koplamp gebruik ik dan ook alleen tijdens het rijden tussen de files en dat vrijwaard mij er niet van om op gepaste wijze met aangepaste snelheid tussen de file door te rijden want ook ik weet dat het gedoogd wordt en ik nergens recht op heb maar dit kan er wel voor zorgen dat ik nog beter gezien wordt door mensen die niet op letten of regelmatig van rijbaan wisselen .
Ik denk dat de motorrijders die met veel te hoge snelheid tussen de files door rijden ,rechts inhalen,links op de linkerbaan inhalen en met open uitlaten rondrijden en dan nog het liefst in een korte broek met T-shirt veel meer negatieve oproepen dan een motorrijder in goede motorkleding die rustig duidelijk herkenbaar tussen de file doorrijdt.
De alarmknipperlicht module met grootlichtknipper wekt geen extra irritatie op omdat het dimlicht gewoon constant blijft branden en het grootlicht modulerend gelijk met de alarmknipperlichten gaat knipperen, dus het is volgens mijn het zelfde principe als de eerder genoemde Head light modulator.We kunnen ook gewoon allemaal de extra verlichting en reflecterende biezen van onze motor verwijderen en af wachten wanneer we van de weg worden gereden met het excuus van sorry ik had je even niet gezien.
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400
Afbeelding
jeroen12

Ongelezen bericht door jeroen12 »

Tussen de file doorrijden is gewoon toegestaan en heeft niks met gedogen te maken. Maar dit terzijde.
Zelf ben ik geen voorstander van extra feestverlichting. Dat werkt alleen als anderen zich wel aan de regels houden. Anders zou het echt een kermis op de weg worden.
Veilig tussen de file doorrijden kan alleen met aangepaste snelheid. Om toch nog wat op te vallen heb ik een gele koplamp op mijn woonwerk motor.
Omdat je op de motor een goed ovezicht op de file hebt denk je dat automobilisten dit ook hebben. Dat is dus niet zo. Hoewel ik, wanneer ik in de auto in een file zit, motorrijders in de gaten probeer te houden, zie ik ze vaak pas als ze bij de auto achter mij zijn. Ook al hebben ze een bak licht van hier tot Tokyo op ;)
Beemer-Tycoons
2023
2023

Het gaat ook niet om de hoeveelheid licht maar meer om op te vallen met het modulerende knipperen van het grootlicht, als motorrijder in de file valt het mijzelf ook regelmatig op dat hoe goed ik er zelf ook op let het mij ook wel eens ontschiet dat er een motor tussen de file door rijdt en die keer dat er iemand met een knipperend grootlicht rijdt deze veel meer opvalt. Het gebruik van geel licht vindt ik het nadeel hebben dat het zicht op de weg en met name in het donker erg slecht is.
Afbeelding
moh_fan
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Ongelezen bericht door moh_fan »

dutchmidiman schreef:Elke technische aanpassing, w.o. (niet-originele) uitlaat, verlichting (dus ook Xenon!), led-lampen, extra lampen, claxon, e.d. zijn op de keeper beschouwt een technische aanpassing waar formeel een goedkeuring van de RDW bij noodzakelijk is.
Pfff... net als ik heb jij natuurlijk ook een type goedkeuring laten doen na alle veranderingen aan je fiets...

Beetje overdreven reacties allemaal. Ik ga met je mee B-T. Als jij dit vooral voor jezelf kunt verantwoorden en een evt. pv op de koop toe wilt nemen; Prima! Eigen veiligheid eerst!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Inspector Gadget

moh_fan schreef:Pfff... net als ik heb jij natuurlijk ook een type goedkeuring laten doen na alle veranderingen aan je fiets...
Een type-goedkeuring is iets wat de RDW doet bij een fabrieksmotor.

Bij dergelijke wijzigingen dienen een herkeuring plaats te vinden, tenzij de gemonteerde onderdelen (knipperlicht-glazen, lampjes, uitlaat e.d) een E-keur hebben.
moh_fan schreef:Beetje overdreven reacties allemaal. Ik ga met je mee B-T. Als jij dit vooral voor jezelf kunt verantwoorden en een evt. pv op de koop toe wilt nemen; Prima! Eigen veiligheid eerst!
Zo jij het een overdreven reactie vindt, vindt ik jou nekbrace overdreven.
En zo verschillen we allemaal van mening, en dat mag gelukkig ook.

Bij je eigen veiligheid moet je in mijn optiek niet denken aan allerlei feestverlichting, want dan krijg je wellicht de aandacht die je niet wenst (bekeuring) óf je verpest het voor motorrijdend Nederland.

De wet schrijft het verplicht dragen van de helm voor, maar niets (zover ik weet) over kleding, schoeisel of.... nekbrace.
Ja, het is ontzettend dom om met een t-shirt te rijden of andere goede kleding en beschermingsmiddelen, en ik weet dat de kleur van een bot heel erg wit is, uit eigen ervaring. Goede kleding heeft mij meerdere malen het leven gered.
En zo zal jij ook een mening en ervaring hebben met een nekbrace.

Maar mijn reactie is de insteek dat het laten knipperen van verlichting onwettig is, en dat moet in mijn optiek ook vermeld worden.

Want, wat is dan de volgende stap, filerijden met zwaailichten?

Ik probeer te chargeren, want het maakt niet uit welke maatregelen je neemt, als een bestuurder niet kijkt, zien ze je niet.

Vraag dat maar eens aan de diverse broodrijders (de professionals) op dit forum, die met (toegestane) zwaailichten en sirenes als voorrangsvoertuig vaak, heel vaak niet opgemerkt worden.

Vandaar mijn op- en aanmerkingen;
Headlight modulator zal je minder problemen mee krijgen dan met om-en-om verlichting.
Beemer-Tycoons
2023
2023

Ik weet niet wat de nekbrace hiermee te maken heeft, volgens mij heeft dutchmidiman ook extra verlichting op de motor geplaatst die niet origineel is en gaat voor nu voor meer en grotere licht opbrengst en dit niet alleen omdat het leuk staat.
De door mij gemonteerde alarm knipperlicht module met grootlicht knipperlicht laat zoals ik al eerder schreef alleen het groot licht extra knipperen en het dimlicht blijft gewoon constant branden dus hetzelfde als de genoemde headlight modulator.
tevens is de Kisan module voledig up to date wat betreft updates.
Afbeelding
Inspector Gadget

Het ging om wat overdreven is, en ik probeerde duidelijk te maken dat is maar hoe je het ziet cq. er naar kijkt.

Wel jammer dat een in mijn ogen redelijke discussie en op- of aanmerkingen weer een beetje op de man gespeeld worden, maar geen probleem, ik dien van repliek;
Ik heb extra verlichting op mijn motor zitten omdat ik mijn motor ook voor mijn werk gebruik.
Daarentegen gebruik ik de extra verlichting nimmer in het verkeer, en de verlichting die ik wel gebruik, is goedgekeurd, compleet met E-keur, goedkeuringen, toelatingen, en de rest.

En gebruik ik de extra verlichting niet om mijn zichtbaarheid te verhogen, want dat heeft in mijn ervaring geen enkele zin;
Als men niet kijkt, ziet men je niet, ongeacht welke maatregelen je ook neemt.

Mijn aanmerking is puur op de zogenoemde om-en-om verlichting, soms ook wel flasher, wissel of wig-wag in de volksmond genaamd.

Het moduleren (snel laten knipperen, 8 Hertz bijv.) van (bijvoorbeeld) grootlicht is bewezen een vergroter van de zichtbaarheid, en zou wat mij betreft zonder meer toegelaten, en wellicht verplicht gesteld moeten worden.
Want dat valt weldegelijk op tussen alle koplampen, het lijkt dan net alsof de motor over oneffen wegdek rijdt en trilt.
Mits men wel kijkt en ziet, wat veel te weinig gebeurt door de overige verkeersdeelnemers, is mijn ervaring.
Of omdat je domweg, zeker met filerijden, in een heel moeilijk zichtbare hoek zit van de automobilisten.
Maar dat heb ik voorheen ook al eens be- en geschreven.
Jan-Willem
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door Jan-Willem »

Heren,

Het probleen met tussen de file doorrijden is naar mijn mening dat de doorsnee automobilist al over de zeik is en half slapend naar zijn voorganger tuurt tot deze weer gaat rijden.
Ik merk dan ook dat de meeste automobilisten zich het leplazurus schrikken wannneer je langs rijdt. Het is een fenomeen waar ze totaal niet bij stil staan. Zij weten vaak niet dat het legaal is er tussendoor te rijden. De ergenis wordt dan bij de 2de en 3rde motor alleen maar groter, zij staan stil en wij kunnen zo maar doorrijden. Tegenwoordig gunnen mensen elkaar erg wienig en zeker in het verkeer.

Laten wij nu de verstandigste zijn en met gepaste snelheid en voorzichtig er tussendoor rijden. Wat helpt is een open vizier, dit bedoel ik letterlijk, zonnebril af en vriendelijk kijken naar de geschrokken automobilist helpt het beste, het neemt direct de spanning weg. daarvoor moet je echt langzaam rijden, maar je bent dan nog steeds sneller de de betreffende automobilist.

DDM schreef: En daarbij probeer ik de slimmere en meer-oplettende verkeersdeelnemer te zijn, puur uit eigenbelang en lijfsbehoud.
Omdat ik zeker niet foutloos ben of niet faal of geen fout maak, maar ik erken mijn beperkingen, dus ook mijn beperkte zichtbaarheid.
[groet]
Jan-Willem
rijden is leven, leven is genieten. Je motor rijdt beter als hij is onderhouden door MSA
Beemer-Tycoons
2023
2023

Het was beslist niet de bedoeling om het persoonlijk te spelen naar dutchmidiman maar aangezien je het laatst had om nog meer verlichting te moteren refereerde ik hier naar niet weetende dat je dit voor je werk gebruikt.
Ik denk tevens dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen of niet goed lezen want de module die ik nu gebruik laat net als een Headlight Modulator alleen het grootlicht mee knipperen met de knipperlichten terwijl het dimlicht constant blijft branden en je op die manier de aandacht van het ogen van de filerijders trekt.
Naar mijn bescheiden menig vind ik dat sommige forum leden wel heel fel van leer trekken en al gelijk roepen dat bepaalde veranderingen verboden zijn en beslist niet mogen en een slecht imago oproepen, ook ik weet wel dat dit soort veranderingen aan je motor in principe wettelijk verboden zijn maar zolang je het op een gepaste manier gebruikt zal men er niet gelijk over gaan tot het uit delen van bekeuringen.
met vriendelijk motorgroeten Peter
Afbeelding
HansD
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Jan-Willem schreef:Het probleen met tussen de file doorrijden is naar mijn mening dat de doorsnee automobilist al over de zeik is en half slapend naar zijn voorganger tuurt tot deze weer gaat rijden.
Jan-Willem,
Ik weet niet of je slechte ervaringen hebt, maar ik merk niks van automobilisten die over de zeik zijn. Steeds meer mensen gaan keurig op zij voor motorrijders (ik voel me af en toe net de koningin). Als ik even niet tussen de file door kan, gaan de meesten zo snel mogelijk opzij.
Af en toe is er iemand die plots naar links of rechts wil (ik zie dat nooit als snijden); en daarom probeer ik zo langzaam te rijden dat ik in zulke gevallen nog een kans maak. Ik heb inderdaad wel het idee dat veel automobilisten totaal niet met het verkeer bezig zijn en me niet zien totdat ik naast of achter hen ben. Sommigen schrikken dan merkbaar, maar boosheid of over de zeik zijn maak ik zelden mee.

Hans
HansD

dutchmidiman schreef:En gebruik ik de extra verlichting niet om mijn zichtbaarheid te verhogen,
Waar is het dan voor?

Hans
Inspector Gadget

HansD schreef:
dutchmidiman schreef:En gebruik ik de extra verlichting niet om mijn zichtbaarheid te verhogen,
Waar is het dan voor?
Ik rij soms op de meest onmogelijke plekken, en kan dan eventueel die extra verlichting gebruiken.
Door die extra verlichting heb ik een veel bredere verlichtingsvlak, want de R1100RT heeft in mijn optiek een zeer matig lichtbeeld.
Jan-Willem
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R 1200 GS
Woonplaats of omgeving: Deventer

Ongelezen bericht door Jan-Willem »

Hans,

Ik heb niet veel slechte ervaringen, maar de slechte ervaringen zijn het meest voorgekomen op de plekken waar normaal geen file is en er dus geen rekening mee gehouden wordt.
Men komt dan dus te laat op afspraak of zo iets, dan slaat de ergenis toe.

Het 2de punt waardoor men over de zeik raakt en ik zelf ook is dat men met hoge snelheid tussen de file doorrijd, helaas vaak van die racemotor types. Als jij dan er rustig achteraan komt kan het voorkomen dat je de gebeten hond bent. Dit is mij al eens overkomen, waarbij de racer mij als rustig rijdende motorrijder tussen de file door toch nog inhaalde met bijna een ongeluk als gevolg. Het ging net goed, maar ik kreeg nog weinig doorgang van mijn medeweggebruikers.

Jij rijdt waarschijnlijk net als ik er rustig tussendoor. Als gevolg heeft men de tijd om te reageren op jou en kan men aan de kant. Dit is eigenlijk wat ik bedoelde te zeggen, door zelf heel rustig en beheerst er tussendoor te rijden krijg je begrip en laat men je ertussendoor. Dit opvallende gedrag ziet men beter dan al die knipperende vaak dwingende lampen.

Jan-Willem
rijden is leven, leven is genieten. Je motor rijdt beter als hij is onderhouden door MSA
Opahak

Ongelezen bericht door Opahak »

Beemer-Tycoons schreef:Het was beslist niet de bedoeling om het persoonlijk te spelen naar dutchmidiman maar aangezien je het laatst had om nog meer verlichting te moteren refereerde ik hier naar niet weetende dat je dit voor je werk gebruikt.
Ik denk tevens dat we elkaar niet helemaal goed begrijpen of niet goed lezen want de module die ik nu gebruik laat net als een Headlight Modulator alleen het grootlicht mee knipperen met de knipperlichten terwijl het dimlicht constant blijft branden en je op die manier de aandacht van het ogen van de filerijders trekt.
Naar mijn bescheiden menig vind ik dat sommige forum leden wel heel fel van leer trekken en al gelijk roepen dat bepaalde veranderingen verboden zijn en beslist niet mogen en een slecht imago oproepen, ook ik weet wel dat dit soort veranderingen aan je motor in principe wettelijk verboden zijn maar zolang je het op een gepaste manier gebruikt zal men er niet gelijk over gaan tot het uit delen van bekeuringen.
met vriendelijk motorgroeten Peter

Het probleem is denk ik dat als je het meeknipperen toestaat straks iedereen en dus ook de koekblikken meeknipperen. Dan valt het dus weer niet op. Ik denk dat vooral "het afwijkende" opvalt. Wat ik doe als ik vermoed dat men mij niet ziet is even knipperen met grootlicht (handmatig dus).

Verder ben ik het met Dutchmidiman eens, doe niet iets wat verboden is. De regels zijn er niet voor niets. Ik heb als koeblikker wel eens meegemaakt dat een racebanaan mij veel te snel in de file inhaalde en dat leverde mij ook een hartslag van 180 slagen per minuut op.

Groetjes
Paul
HansD

Jan-Willem schreef:Het 2de punt waardoor men over de zeik raakt en ik zelf ook is dat men met hoge snelheid tussen de file doorrijd, helaas vaak van die racemotor types. .....waarbij de racer mij als rustig rijdende motorrijder tussen de file door toch nog inhaalde met bijna een ongeluk als gevolg.
Jan-Willem,
Helaas ook erg herkenbaar. Ik wordt ook met regelmaat ingehaald door een andere motorrijder terwijl ik tussen de file door rijd. Ongelooflijk wat een risico's sommige mensen nemen! Dit soort figuren blijft ook tot hoge snelheid (soms 100 kmh) tussen de rijbanen in rijden en auto's inhalen (mijn limiet ligt ongeveer bij 50 kmh).
Ik kijk nu veel vaker in mijn spiegel als ik tussen de file door rijd, en laat dit soort types maar voorbij.

Hans
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

VERPLAATST NAAR "RT-VERKEERSFORUM" . . . .
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”