zwaarlopend voorwiel
Moderator: RT_Patrick
zwaarlopend voorwiel
Op mijn R50RT met evo remmen (2002) loopt het voorwiel zwaar
Ook na vervangen schijven en het vervangen van een remklauw blijft het wiel zwaar lopen!
Als ik de remblokken met een tangetje terug duuw is het over en loopt alles heel licht.
De klauwen zijn gangbaar gemaakt bij een BMW ondehouds punt.
Nu is er iets gezegt over het los draaien van voorwiel het lossdraaien van de kroon plaat en dan proberen een punt te zoeken waar het wiel het ligste loopt, dit ivm. het evt niet in lijn staan van de klauwen ten opzicht van de schijven.
ik heb inmiddels 500km gereden en de schijven worden nauwelijks warm ! dus echt aanlopen doet het niet maar iedere R1150Rt waarbij ik het wiel een draai geef, draaid het wiel ca 2 a 3 slagen en bij mij maar 3/4 slag!
Is er hier meer ervaring mee???
Ook na vervangen schijven en het vervangen van een remklauw blijft het wiel zwaar lopen!
Als ik de remblokken met een tangetje terug duuw is het over en loopt alles heel licht.
De klauwen zijn gangbaar gemaakt bij een BMW ondehouds punt.
Nu is er iets gezegt over het los draaien van voorwiel het lossdraaien van de kroon plaat en dan proberen een punt te zoeken waar het wiel het ligste loopt, dit ivm. het evt niet in lijn staan van de klauwen ten opzicht van de schijven.
ik heb inmiddels 500km gereden en de schijven worden nauwelijks warm ! dus echt aanlopen doet het niet maar iedere R1150Rt waarbij ik het wiel een draai geef, draaid het wiel ca 2 a 3 slagen en bij mij maar 3/4 slag!
Is er hier meer ervaring mee???
Re: zwaarlopend voorwiel
Hoe is het met je wiellagers
: Als die stuk zijn kan je wiel ook zwaar draaien .
Peter

![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Re: zwaarlopend voorwiel
nee die zijn goed want als ik de blokken terug duuw met een tangetje loopt het wiel wel 10 slagen rond dus die zijn echt goed
Re: zwaarlopend voorwiel
Remt de motor ook goed? Geen trilling bij afremmen in het stuur of de motor? Ik denk even aan een kromme remschijf dan? Als je aan het wiel draait blijft het constant zwaar of zit er telkens een lichter punt in tijdens het ronddraaien? Zomaar een idee hoor.
Ton
Ton
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: zwaarlopend voorwiel
was mijn idee ook: kromme schijf en trillen bij het remmen maar:
je schrijft dat je de schijven al vervangen hebt en een remklauw; wat je kunt doen is één remklauw loshalen, een blokje zo dik als de schijf tussen de remblokken, dit geheel met tape aan de vork plakken. Nu is er nog maar één schijf/klauw die hem kan afremmen; stukje rijden/remmen en testen: doet hij nu nog dan een keer andersom proberen: op deze manier kun je in ieder geval bepalen of en zo ja welke schijf/klauw combinatie het probleem veroorzaakt, scheelt de helft! Als dat werkt kun je nog een keer de schijven (tijdelijk) verwisselen en kijken of het probleem mee-verhuist of niet: dan hou je nog maar één component over,klauw of schijf.
succes enne : keep
ing!
je schrijft dat je de schijven al vervangen hebt en een remklauw; wat je kunt doen is één remklauw loshalen, een blokje zo dik als de schijf tussen de remblokken, dit geheel met tape aan de vork plakken. Nu is er nog maar één schijf/klauw die hem kan afremmen; stukje rijden/remmen en testen: doet hij nu nog dan een keer andersom proberen: op deze manier kun je in ieder geval bepalen of en zo ja welke schijf/klauw combinatie het probleem veroorzaakt, scheelt de helft! Als dat werkt kun je nog een keer de schijven (tijdelijk) verwisselen en kijken of het probleem mee-verhuist of niet: dan hou je nog maar één component over,klauw of schijf.
succes enne : keep

Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: zwaarlopend voorwiel
nee het zwaarlopen is contant wel is er een hele lichte echt super mininal trillinkje te voelen als ik rem maar dit is al na 500Km een heel stuk minder.
het zwaar lopen was ook al voor het vervangen van de hele handel
ook remmen met enkele klauw is uitgevoerd geen verschil.
de rem cilinders in elke klauw zijn getest per cilinder (de rest vast gezet) ze komen met gelijke kracht naar buiten en gaan ook even zwaar naar binnen.
nu wordt er dus beweerd dat de klauwen op de vork niet in lijn liggen met de schijven hier door dus de vraag hoe dit nu te doen zonder de sporing of vork krom te maken
het zwaar lopen was ook al voor het vervangen van de hele handel
ook remmen met enkele klauw is uitgevoerd geen verschil.
de rem cilinders in elke klauw zijn getest per cilinder (de rest vast gezet) ze komen met gelijke kracht naar buiten en gaan ook even zwaar naar binnen.
nu wordt er dus beweerd dat de klauwen op de vork niet in lijn liggen met de schijven hier door dus de vraag hoe dit nu te doen zonder de sporing of vork krom te maken
- Baird
- 2024
- Berichten: 4365
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: zwaarlopend voorwiel
Voorwiel van een andere fiets in jouw vork en andersom: gaat het probleem mee met het wiel of blijft het bij de fiets!?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
- jaybmw
- Berichten: 565
- Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Re: zwaarlopend voorwiel
Is je pomp/remcylinder aan de remhandle wel in orde?? Misschien is dit versleten?? Inwendig een vernauwing in een remslang? REmsysteem eens goed ververst?
Grtn J.
Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Re: zwaarlopend voorwiel
Ze zeggen dus eigenlijk als ik het goed begrijp dat je voorvorkpoten krom zouden zijn volgens hun? Of iets met het hart van het wiel waardoor het niet in lijn staat met de vorkpoten. Misschien toch iets met een wiellager dan of de steekas?
Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Is er bij de montage van het wiel niks aparts te merken als de steekas gemonteerd word past alles goed?
Ton
Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Is er bij de montage van het wiel niks aparts te merken als de steekas gemonteerd word past alles goed?
Ton
Re: zwaarlopend voorwiel
'Zo'n ding heb ik Ton maar die zit op een magneetvoet met schakelaar maar helaas blijft die niet op een aluminium vorkpoot zittenTon1959 schreef:Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Ton

Re: zwaarlopend voorwiel
Hoi Peter
Wij deden dat ook vaak met een slangklem vastzetten aan de schokbreker omdat de magneet hem niet hield. En misschien dat het op de bijna buitenste rand net lukt dan. Dit zijn vervelende problemen voor de garage maar ook voor de klant omdat er in zo'n geval meer tijd inzit dan verwacht is. Voor mij blijft zo'n probleem echt een uitdaging omdat het dan meer uit hobby is om het gevonden te krijgen.
Ton
Wij deden dat ook vaak met een slangklem vastzetten aan de schokbreker omdat de magneet hem niet hield. En misschien dat het op de bijna buitenste rand net lukt dan. Dit zijn vervelende problemen voor de garage maar ook voor de klant omdat er in zo'n geval meer tijd inzit dan verwacht is. Voor mij blijft zo'n probleem echt een uitdaging omdat het dan meer uit hobby is om het gevonden te krijgen.
Ton

- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: zwaarlopend voorwiel
Goedenavond.Ton1959 schreef:Ze zeggen dus eigenlijk als ik het goed begrijp dat je voorvorkpoten krom zouden zijn volgens hun? Of iets met het hart van het wiel waardoor het niet in lijn staat met de vorkpoten. Misschien toch iets met een wiellager dan of de steekas?
Wij hadden in de garage ook een micrometer die we met een arm aan de schokbreker ( bij jou vorkpoot ) vast zetten. De micrometer tegen de schijf zetten en kijken wat er gebeurd tijdens het draaien van het wiel.
Dan bedoel ik een micrometer met zo'n drukstift. Is er bij de montage van het wiel niks aparts te merken als de steekas gemonteerd word past alles goed?
Ton
Dat gaat slecht met een zwevende schijf.
Kees BMW
Re: zwaarlopend voorwiel
Dat gaat inderdaad slecht met een zwevende schijf je hebt gelijk. Misschien zit in die busjes waar de schijf over "zweeft"wel net het probleem trouwens. Als ze heel veel speling hebben en als er veel vuil tussen komt. De positie van de schijf veranderd maar hij wil soms niet terug in de juiste positie. Maar had je zelf ook nog een idee Kees?
Ton
Ton
- Kees BMW
- Berichten: 623
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: zwaarlopend voorwiel
Goedenavond.Ton1959 schreef:Dat gaat inderdaad slecht met een zwevende schijf je hebt gelijk. Misschien zit in die busjes waar de schijf over "zweeft"wel net het probleem trouwens. Als ze heel veel speling hebben en als er veel vuil tussen komt. De positie van de schijf veranderd maar hij wil soms niet terug in de juiste positie. Maar had je zelf ook nog een idee Kees?
Ton
Dat zou het kunnen zijn,ik weet niet hoe of het met de zuigers en afdichtingen in de remklauwen gesteld is ,lip van de afdichting moet zuiger terug trekken.Bij het integraalremsysteem moet je om de 2 jaar je remvloeistof vervangen van het hele systeem.Anders wil zich achter je zuigers in de remklauw wel troep verzamelen(oxydatie)dan heb je kans dat zuigers ook niet meer lekker terug lopen.
Kees BMW
Re: zwaarlopend voorwiel
Hoi Kees
Die lip doet normaal nog niet eens zoveel. Het is meestal wel zo dat die lip iets vervormt als je remt en die natuurlijk naar zijn standaard vorm terug wil. Als de zuiger goed gangbaar is drukt normaal de slingering van de remschijf de zuiger al terug. Je praat dan maar over misschien tussen 002 tot 0,05 mm. Al heb je zonder dat de schijf slingert al een vrij beweegbare schijf door de busjes. De zuiger natuurlijk maar minimaal terug anders zou je de eerste keer als je remt geen remdruk hebben.
Ik heb zo'n gevoel dat die busjes niet bij een nieuwe remschijf automatisch geleverd worden maar dat je die apart moet bestellen. En dat dit waarschijnlijk normaal niet gedaan word tenzij ze behoorlijk rammelen. Maar ik moet zeggen ik heb ze nog nooit vernieuwd dus ik weet dat niet zeker.
Ton
Die lip doet normaal nog niet eens zoveel. Het is meestal wel zo dat die lip iets vervormt als je remt en die natuurlijk naar zijn standaard vorm terug wil. Als de zuiger goed gangbaar is drukt normaal de slingering van de remschijf de zuiger al terug. Je praat dan maar over misschien tussen 002 tot 0,05 mm. Al heb je zonder dat de schijf slingert al een vrij beweegbare schijf door de busjes. De zuiger natuurlijk maar minimaal terug anders zou je de eerste keer als je remt geen remdruk hebben.
Ik heb zo'n gevoel dat die busjes niet bij een nieuwe remschijf automatisch geleverd worden maar dat je die apart moet bestellen. En dat dit waarschijnlijk normaal niet gedaan word tenzij ze behoorlijk rammelen. Maar ik moet zeggen ik heb ze nog nooit vernieuwd dus ik weet dat niet zeker.
Ton
Re: zwaarlopend voorwiel
Ik denk dat Tom het bij het juiste eind heeft over het terug duwen van de remcilinders door de afichting.
Bij de vervangen klauw door een refurbische klauw zou het goed moeten zijn maar bij de andere klauw is er inderdaat maar een slechtlopende zuiger vervangen door een schoonemaakt exemplaar (incl afdicting') de rest is blijven zitten.
Ik wil er zelf niet te veel aan doen daar ik de tools niet heb om te ontluchten en wil graag blijven remmen.
Het probleem is niet zo dat de schijven echt warm lopen dus naar mijn idee kan het niet zo veel kwaad.
Ik denk dat bij een volgende beurt alle zuigers te laten te laten uitbouwen en de afdichtingen schoon laat maken.
Misschien zijn er hobbyisten op het forum die dit Willen Ik kan wel sleutelen maar het ABS en evo systeem houden mij door kennis gebrek tegen
Hendrie
Bij de vervangen klauw door een refurbische klauw zou het goed moeten zijn maar bij de andere klauw is er inderdaat maar een slechtlopende zuiger vervangen door een schoonemaakt exemplaar (incl afdicting') de rest is blijven zitten.
Ik wil er zelf niet te veel aan doen daar ik de tools niet heb om te ontluchten en wil graag blijven remmen.
Het probleem is niet zo dat de schijven echt warm lopen dus naar mijn idee kan het niet zo veel kwaad.
Ik denk dat bij een volgende beurt alle zuigers te laten te laten uitbouwen en de afdichtingen schoon laat maken.
Misschien zijn er hobbyisten op het forum die dit Willen Ik kan wel sleutelen maar het ABS en evo systeem houden mij door kennis gebrek tegen
Hendrie
- Beemer-Tycoons
- 2023
- Berichten: 247
- Lid geworden op: 23 mar 2009, 22:08
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Kawasaki GTR1400, V-Stream scherm ,Hypro vering.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Re: zwaarlopend voorwiel
Hallo Hendrie,
Ik heb net je probleem gelezen en je oproep om je remmen schoon te maken en opnieuw te voorzien van remolie, ikzelf doe al het onderhoud van mijn R1150RT zelf inclusief onderhoud aan het remsysteem, ik wil je wel helpen (zonder kosten) om dit bij mij thuis te doen in de garage waar ik een ruime sleutel ruimte heb.
Ik woon in Dordrecht, dus niet zo heel ver weg van jou, laat het me even weten middels een PB dan kunnen we misschien een afspraak maken.
Peter
Ik heb net je probleem gelezen en je oproep om je remmen schoon te maken en opnieuw te voorzien van remolie, ikzelf doe al het onderhoud van mijn R1150RT zelf inclusief onderhoud aan het remsysteem, ik wil je wel helpen (zonder kosten) om dit bij mij thuis te doen in de garage waar ik een ruime sleutel ruimte heb.
Ik woon in Dordrecht, dus niet zo heel ver weg van jou, laat het me even weten middels een PB dan kunnen we misschien een afspraak maken.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Meer dan 45 Jaar Motor historie :Suzuki 250, Suzuki 750GT, Kawasaki Z900, Kawasaki Z1000, Suzuki 750GT, Honda 350 4cil, Kawasaki 450 2cil, Kawasaki Z550, Kawasaki Z1000ST, Kawasaki 1000GTR, Bmw R1100RT, BMW R1150RT, Kawasaki GTR1400


Re: zwaarlopend voorwiel
na de revisie van de niet vervangen remklauw ging het wiel al een stuk lichter lopen.
na onderzoek bleek er toch nog 1 aan de binnen zijde van de al vervangen remklauw rem blok te slepen.
echter na 750 Km is ook deze ook goed los gekomen.
probleem opgelost.
na onderzoek bleek er toch nog 1 aan de binnen zijde van de al vervangen remklauw rem blok te slepen.
echter na 750 Km is ook deze ook goed los gekomen.
probleem opgelost.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht