vering en rijgedrag

Instellingen, vervanging en rijcomfort.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
p.claes

vering en rijgedrag

Ongelezen bericht door p.claes »

Ik las elders op het forum (onder topic banden), dat de vering van grote invloed is op het weg en stuurgedrag van een motor.
Dus dat je denkt dat je banden bagger zijn maar dat de eigenlijke oorzaak (of mede de oorzaak is) dat de vering niet meer goed is.

Hoe kun je (als leek) herkennen waar het "slechte" bochtengedrag aan te wijten is?

Ik heb nl. de indruk dat mijn fiets in een bocht graag rechtdoor wil en dat het achterwiel nogal graag wil uitbreken.

Kan natuurlijk ook aan mij stuurmanskunsten liggen ?!

Er liggen nu Michelins op.
Bij mij oude K100RT lagen ook Michelins en die bevielen mij destijds goed.
Weggedrag was goed en de standtijd was ook prima. Ik kon er gemakkelijk een jaar mee vooruit. En dat zijn toch zo'n 17000 tot 20000 km.

Bij de huidige R1100RT heb ik een onzeker gevoel bij de Michelin banden.
Ik kan er alleen niet de vinger opleggen wat de rede is.

Oké...de motor is anders.
Een boxer i.p.v. een 4 cilinder lijnmotor. Dat kan ook van invloed zijn.

Maar voordat ik aan nieuwe banden begin (deze zijn nog niet versleten) moet ik eigenlijk eerst de mogelijkheid van de slechte vering elimineren !

Wie kan raad bieden ? _001
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: vering en rijgedrag

Ongelezen bericht door Baird »

p.claes schreef:Ik las elders op het forum (onder topic banden), dat de vering van grote invloed is op het weg en stuurgedrag van een motor.
Dus dat je denkt dat je banden bagger zijn maar dat de eigenlijke oorzaak (of mede de oorzaak is) dat de vering niet meer goed is.

Hoe kun je (als leek) herkennen waar het "slechte" bochtengedrag aan te wijten is?

Ik heb nl. de indruk dat mijn fiets in een bocht graag rechtdoor wil en dat het achterwiel nogal graag wil uitbreken.

Kan natuurlijk ook aan mij stuurmanskunsten liggen ?!

Er liggen nu Michelins op.
Bij mij oude K100RT lagen ook Michelins en die bevielen mij destijds goed.
Weggedrag was goed en de standtijd was ook prima. Ik kon er gemakkelijk een jaar mee vooruit. En dat zijn toch zo'n 17000 tot 20000 km.

Bij de huidige R1100RT heb ik een onzeker gevoel bij de Michelin banden.
Ik kan er alleen niet de vinger opleggen wat de rede is.

Oké...de motor is anders.
Een boxer i.p.v. een 4 cilinder lijnmotor. Dat kan ook van invloed zijn.

Maar voordat ik aan nieuwe banden begin (deze zijn nog niet versleten) moet ik eigenlijk eerst de mogelijkheid van de slechte vering elimineren !

Wie kan raad bieden ? _001
is een beetje tegenstrijdig: rechtuit in bochten en een achterwiel dat wil uitbreken.

Begin eens met een correcte basis afstelling: bandenspanning 2,5V/2,9A, rijhoogte achter eerst volledig linksom, dan vanaf dat je tegendruk voelt 10-15 klikken rechtsom, de dempingschroef helemaal rechtsom dicht draaien en dan 1,5 slag linksom open. Dit is een redelijke basisafstelling.

(Zelf heb ik op mijn 1150 problemen gehad met de Michelin PR2, maar ik was daarin veruit in de minderheid dus kan als een incident af gedaan worden. De Michelin PR1 gingen fantastisch. )

Uitgegaan dat je banden niet behoorlijk versleten zijn en de kilometerstand van je motor niet in de tonnen loopt waardoor de veren versleten zijn zou je motor nu een redelijk gedrag moeten vertonen.

Doe dit eerst eens en kom dan terug met je antwoorden, is het nog steeds bagger dan moet je verder zoeken.

Ik heb pas gereden op een K75RT en vond die erg prettig sturen, vergelijkbaar met mijn 1150, ik herinner me dat de 1150 een enorme verbetering was t.o.v de 1100, dus er is wel degelijk verschil tussen de motoren.

hoop dat je hier wat aan hebt,
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Ralph Romein
Type: R1200RT/LC
Bijz: Ebony Metallic 2015, Sena 10R
Woonplaats of omgeving: Alphen aan den Rijn

Ongelezen bericht door Ralph Romein »

Hallo P.

Als je motor vooral rechtdoor wilt rijden, dan ligt dat waarschijnlijk meer aan de vering dan de banden. Zoals Braid al aangaf trim je de motor eigenlijk met de veervoorspanning. Je schuift je achter-demper eigenlijk een stukje uit door de voorveerspanning op te schroeven. Wanneer de achterkant te laag staat wil de motor voornamelijk rechtuit en wanneer de achterkant te hoog staat gaat de motor zoeken als je rechtuit wilt en valt naar binnen in de bochten. Het is even zoeken, maar uiteindelijk staat de veervoorspanning goed wanneer de motor in een normale bocht met normale snelheid neutraal stuurt.

De veervoorspanning van BMW's hebben de neiging te lekken, waardoor je wel kan draaien maar er niets gebeurt. Dit merk je doordat de knop vanuit de uitgedraaide stand de eerste slagen heel licht gaat en daarna pas spanning geeft. 10-15 klikken is redelijk standaard, maar vanaf het moment dat je spanning voelt. Op het forum kan je lezen hoe de vloeistof toe te voegen, zodat de veervoorspanning weer goed werkt.

Je hebt de motor niet nieuw gekocht verwacht ik? Je zou nog eens na kunnen gaan of voor en achter wel de orginele spullen aanwezig zijn. Misschien heeft de vorige eigennaar zitten klotten met de veren, dan krijg je het waarschijnlijk nooit goed.

Als laatste kan ik je adviseren eens bij Hyperpro langs te rijden. Die geven gratis advies en helpen je met afstellen etc. Hierover is ook veel te vinden op de website.
Mvg, Ralph Romein

Afbeelding
p.claes

Hoi Baird en Ralph,

Alvast bedankt voor jullie reacties. _004
Ik ga van ´t weekend jullie tips zeker uitproberen.
Daar zal ik wel enige tijd mee bezig zijn want het lijkt me wijs om niet te veel ineens te veranderen.
Anders weet ik straks a) niet meer wat ik gedaan heb en b) je weet uiteindelijk niet wat welk resultaat opgeleverd heeft. 8)
Ik heb de motor inderdaad Xe hands gekocht (bij Rima motoren in Haelen).
Kan niet zeggen dat ik ontevreden ben maar probeer nu meer uit de motor te halen door e.e.a. te fine-tunen.
Hieronder valt dus o.a. het stuur/bochten gedrag.
De banden zijn zeker nog niet afgejakkert, maar ook niet nieuw meer.

Ik zal jullie zeker op de hoogte houden ! :D

Als jullie nog tips hebben :idea: ,...graag !

Groet
Perrie
Baird
2024
2024

De basis setting die ik opsomde kun je zo instellen, als je er niet uit komt kun je op 2 april even langskomen op de RT Forum TechDag die we dan organiseren, zijn een stel techneuten bij elkaar die er in iede3r geval wat zinnigs over kunnen zeggen, laat maar horen.

viewtopic.php?f=55&t=3620#p36438
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
p.claes

Baird schreef:De basis setting die ik opsomde kun je zo instellen, als je er niet uit komt kun je op 2 april even langskomen op de RT Forum TechDag die we dan organiseren, zijn een stel techneuten bij elkaar die er in iede3r geval wat zinnigs over kunnen zeggen, laat maar horen.

viewtopic.php?f=55&t=3620#p36438
Baird,

Ik moet bekennen dat ik wel graag motor rijdt maar geen echte sleutelaar ben en al zeker geen techneut.
Dat komt deels ook omdat ik geen garage heb en de motor buiten onder een afdakje stal.
Toch lijkt mij het wel leuk om op 2 april langs te komen en er wat van op te steken. In ieder geval een leuk ritje. Dat is sowieso mooi.
Als het op die basis goed is dan zet ik de datum in de agenda en kom ik graag eens kijken.
Wellicht kan ik een kleine klus zelf uitvoeren.

Ik hoor het wel.

Ik ben vandaag bij Motoport Veldhoven geweest om eens te informeren of de kleppen gesteld moesten worden. Men heeft een "proef"ritje gemaakt...blijkt dat de voorband ongelijkmatig gesleten is. De voorband is eigenlijk niet rond meer. Moet dus gewoon vervangen worden. Ga je zeker merken qua trillen en weggedrag ..zegt meneer Motoport.
De achterband is ook niet meer optimaal. Min of meer plat afgesleten door de vele kilometers op de Nederlandse autowegen ?!
Een set banden Michelin PR kost bij hun circa 360 euries. Is dat redelijk ?

Verder hou ik je op de hoogte !

Perrie
Baird
2024
2024

@perrie:

stuur me een pb met je email-adres en ik hou je op de hoogte over de TechDag.

Prijs kan ik weinig over zeggen, als je zoekt kan het waarschijnlijk goedkoper maar echt extreem duur is het niet.
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx

ooit:
p.claes

Baird schreef:@perrie:

stuur me een pb met je email-adres en ik hou je op de hoogte over de TechDag.

Prijs kan ik weinig over zeggen, als je zoekt kan het waarschijnlijk goedkoper maar echt extreem duur is het niet.
Baird,

Het e-mail adres is aan je verzonden.
Wat de banden betreft...
Ik ben geslaagd bij Motoport Echt.
De prijzen lopen behoorlijk uiteen.
De duurste is 410 euro's
Bij MP Echt voor 318 euro's
Voor en achter Michelin PR2 CD'
Dat is volgens mij geen verkeerde prijs.
Morgenvroeg gaan ze erop !
Dan nog even lekker cruisen !!

Perrie
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Wat mij opvalt bij mijn R1200RT is dat hij beter de bocht doorgaat als ik de banden harder op pomp dan voorgeschreven is in het instructieboekje. Daarbij ook nog de vering iets stugger afstellen en ik ben heel tevreden in combinatie met de Michelin Pilot Road 2. Als de banden en vering zachter zijn heb ik het gevoel dat ie door de bocht "huppelt".

Luc
HenkvanR
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Erteetje schreef:Wat mij opvalt bij mijn R1200RT is dat hij beter de bocht doorgaat als ik de banden harder op pomp dan voorgeschreven is in het instructieboekje. Daarbij ook nog de vering iets stugger afstellen en ik ben heel tevreden in combinatie met de Michelin Pilot Road 2.

Luc
Heb ik ook en bij mijn auto's doe ik dat ook altijd rijd veel beter
[groet]
HenkvanR -1200-

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Vering & ESA”