Agressief weggedrag stipt op één

Over verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving in het verkeer.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
JOS WRSM
Erelid
Erelid
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Agressief weggedrag stipt op één

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Heel opvallend is dat "bellende bestuurders" niet in dit lijstje zijn opgenomen. _001

Bron: De Telegraaf - 6 febr. 2011

Ergernis nummer één op de weg: agressieve automobilisten die zich veel te hard rijdend, intimiderend, vingeropstekend en claxonnerend door het verkeer begeven.

Meer nog dan bumperkleven blijken voor weggebruikers de verschillende overtredingen, samen te vatten onder de noemer ’agressief rijgedrag’ hoogst irritant. Dat komt naar voren uit het Nationale Automobilisten Onderzoek 2011, waarbij autorijders via internet een ergernissen top-10 konden samenstellen.

’Agressief rijgedrag’ scoort het hoogste (47%). Vooral mensen van 55 jaar en ouder is agressievelingen op de weg een doorn in het oog. Opvallend is de toegenomen onvrede bij automobilisten over files. De voortdurende vertragingen staan op nummer vijf, als hoogste nieuwe binnenkomer.

De ergenissentop-10 luidt momenteel als volgt:

1. Agressief rijgedrag (47%),
2. Bumperkleven (38,1%),
3. Onnodig links rijden (28%),
4. Rijden met alcohol/drugs (27,2%),
5. Files (23,8%),
6. Geen richting aangeven (20,1%),
7. Zondagsrijders (19,5%),
8. Op het laatste moment ritsen/invoegen (14,4%)
9. Te hard rijden binnen de bebouwde kom (11,8)
10. Rechts inhalen (9,2%).
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM
markark

Re: Agressief weggedrag stipt op één

Ongelezen bericht door markark »

Zowiezo bestuurders die met andere dingen bezig zijn dan met autorijden zijn mij een doorn in het oog :(

Mark
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik moet wel zeggen als je een auto en een motor rijd je wel iets anders tegen de situatie aankijkt dan wanneer je alleen een auto of alleen een motor rijd.
Persoonlijk vind ik motors die behoorlijk hard tussen auto's doorrijden bij files ook zeer verkeerd bezig. En zelfs motorrijders zien je soms geen afstand houden maar ook veel te hard in het centrum rijden. En als motoren in groepjes rijden word het rijgedrag ook vaak iets anders.
Maar over het algemeen rijden motorrijders behoorlijk netjes maar dat is natuurlijk ook omdat we allemaal weten dat we meer kwetsbaar zijn.
Autorijders voelen zich veilig vooral in een SUV met bullbars en hoe veiliger men voelt vaak hoe meer risico men neemt. Al vind ik de bestuurders van oude Volswagen Golf 's vaak wel de meest irritante bestuurders. Het type dat denkt dat als men een setje brede wielen koopt men ook automatisch een GTI heeft. Misschien zijn we gewoon nooit tevreden en als ze te hard gaan zijn het gekken en als ze te langzaam gaan slakken. Iets in de midden schijnt steeds moeilijker omdat dat zo gewoon is.

Ton _004
aartjw
Type: R1200RT
Bijz: BMW Navigator VI
Woonplaats of omgeving: R'dam

Ongelezen bericht door aartjw »

Jos WRSM schreef:Heel opvallend is dat "bellende bestuurders" niet in dit lijstje zijn opgenomen. _001
Ja, dat wel, maar het is ook een onderzoek onder automobilisten en niet onder motorrijders _002
Ik denk dat automobilisten er minder moeite mee hebben dan motorrijders dat er in een auto gebeld wordt; het gros heeft er geen benul van dat je als motorrijder juist door die bellers vaak over het hoofd wordt gezien, en ik spreek uit ervaring Oia
Was het onderzoek onder motorrijders uitgevoerd, dan zouden de uitkomsten denk ik wel heel anders geweest zijn.
Geschiedenis:
Honda CB550FourK (1978-1980)
BMW R100RT (1980-1988)
BMW R1100RT (2000-2011)
BMW R1200RT (2011-)
jantje1961

Ongelezen bericht door jantje1961 »

En Poolse nummerborden. Dan maak ik dat ik wegkom!
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

Ik zie vaak een hele rits van dit soort ergernissen achter elkaar:

- iemand rijdt onnodig lang links (een zondagsrijder?)
- iemand anders ergert zich en gaat bumperkleven
- dat helpt niet, dan maar rechts inhalen, zonder richting aan te geven
- waarna de inhaler of de ingehaalde over gaat tot agressief rijgedrag

Helaas dagelijkse praktijk!

Hans

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten

Terug naar “RT Verkeersforum: verkeerssituaties, veiligheid, wet- en regelgeving”