Remolie 1200 rt vervangen
Moderator: RT_Patrick
Remolie 1200 rt vervangen
Ik heb hier op het forum rond zitten lezen over vervangen van de remolie van de 1200 rt.
Nou kon ik er niet zo veel en eigenlijk te weinig over vinden.
Nu kan het natuurlijk zijn dat het eigenlijk overeenkomt met bv dat van een 1150 waar ik wel wat over gelezen heb, maar dat weet ik niet.
Dus dan stel ik toch maar even een vraag.
Ik ben van plan om het uit te voeren zoals het in reprom staat.
Dat zal wel de beste manier zijn en heb ik overal nieuwe remolie, of is dat bv juist weer niet nodig?
Heeft iemand tips van waar ik juist even op moet letten.
Van die tips die uit ervaring voort komen... soms kan zoiets juist belangrijk zijn.
Ik heb wel vaker remolie ververst, maar nog nooit bij een motor met abs.
Groet Hans.
Nou kon ik er niet zo veel en eigenlijk te weinig over vinden.
Nu kan het natuurlijk zijn dat het eigenlijk overeenkomt met bv dat van een 1150 waar ik wel wat over gelezen heb, maar dat weet ik niet.
Dus dan stel ik toch maar even een vraag.
Ik ben van plan om het uit te voeren zoals het in reprom staat.
Dat zal wel de beste manier zijn en heb ik overal nieuwe remolie, of is dat bv juist weer niet nodig?
Heeft iemand tips van waar ik juist even op moet letten.
Van die tips die uit ervaring voort komen... soms kan zoiets juist belangrijk zijn.
Ik heb wel vaker remolie ververst, maar nog nooit bij een motor met abs.
Groet Hans.
- leo442
- Type: R1200RT
- Bijz: thundergrey-metallic 2010.
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: ZO Brabant
Re: Remolie 1200 rt vervangen
Gewoon ALLE remvloeistof vervangen, deze is namelijk hygroscopisch. Dwz dat remvloeistof de eigenschap heeft om water aan te trekken en op te nemen, met het gevaar dat als de remmen zwaar belast worden het water kan gaan koken en je dampbellen in het systeem krijgt en je dus een sponzigge of geen remdruk hebt. Vergeet ook de koppelingsvloeistof niet !
Gr. Leo
Gr. Leo
- PaulRS
Hoi.
Denk erom dat de koppelingsvloeistof NIET dezelfde is als de remvloeistof.Heel ander goedje en zeker niet onderling uitwisselbaar.
Voor de 1200 dan, he.
Voor de 1150 is het allemaal wel gewoon DOT-4 ed.
Groeten, Paul.
Denk erom dat de koppelingsvloeistof NIET dezelfde is als de remvloeistof.Heel ander goedje en zeker niet onderling uitwisselbaar.
Voor de 1200 dan, he.
Voor de 1150 is het allemaal wel gewoon DOT-4 ed.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
# PaulRS...
Bedankt voor de tip, ik wou de olie bij de dealer halen en had daar vast het goede spul gekregen,
maar nog beter dat ik het zelf nu ook weet.
# leo442...
Jij ook bedankt voor je uitleg.
Bedankt voor de tip, ik wou de olie bij de dealer halen en had daar vast het goede spul gekregen,
maar nog beter dat ik het zelf nu ook weet.
# leo442...
Jij ook bedankt voor je uitleg.
De olie die je moet gebruiken voor de koppelings vloeistof heet Vitamol V10.
Ikzelf ben nieuwsgierig wat daar dan weer anders aan is tov dot 4.
Groet Hans.
Ikzelf ben nieuwsgierig wat daar dan weer anders aan is tov dot 4.
Groet Hans.
- PaulRS
Hoi.
Vitamol is een minerale, hydraulische olie, volgens mij net zoiets als atf.
Is ook gewoon te koop bij de betere auto onderdelentoko, vraag naar minerale hydrauliek olie.
DOT-4 is een syntheet, een chemisch goedje gebaseerd op esters, tegenwoordig ook als DOT-Super4, DOT 5.1 of zoiets dergelijks te verkrijgen.
Dan heb je nog DOT-5, da's een hydraulische olie op basis van siliconen.
Het grote verschil tussen de 3 vloeistoffen is dat de minerale versie niet echt hittebestendig is, DOT-4 ed. en DOT-5 zijn dit wel.
In een remsysteem is dit van belang, in een koppeling niet.
Ander ding is dat DOT-4 water aantrekt en dus regelmatig ververst moet worden, de andere 2 niet.
DOT-5 is high-tech spul voor in de racerij, en H-D gebruikt het.
DOT-4 is algemeen toegepast en de minerale olie is eigenlijk van vroeger, waarom Herr BMW het heeft behaagd om dit weer te gaan gebruiken, ik weet het niet.
Wat voor ons van belang is, is dat je de diverse vloeistoffen NIET door elkaar kan gebruiken, de afdichtingen van de een verdraagt de ander niet.
Groeten, Paul.
Vitamol is een minerale, hydraulische olie, volgens mij net zoiets als atf.
Is ook gewoon te koop bij de betere auto onderdelentoko, vraag naar minerale hydrauliek olie.
DOT-4 is een syntheet, een chemisch goedje gebaseerd op esters, tegenwoordig ook als DOT-Super4, DOT 5.1 of zoiets dergelijks te verkrijgen.
Het grote verschil tussen de 3 vloeistoffen is dat de minerale versie niet echt hittebestendig is, DOT-4 ed. en DOT-5 zijn dit wel.
In een remsysteem is dit van belang, in een koppeling niet.
Ander ding is dat DOT-4 water aantrekt en dus regelmatig ververst moet worden, de andere 2 niet.
DOT-4 is algemeen toegepast en de minerale olie is eigenlijk van vroeger, waarom Herr BMW het heeft behaagd om dit weer te gaan gebruiken, ik weet het niet.
Wat voor ons van belang is, is dat je de diverse vloeistoffen NIET door elkaar kan gebruiken, de afdichtingen van de een verdraagt de ander niet.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Nou dat is duidelijke taal Paul
weer wat kennis opgedaan.
Ga nog een remontluchter aanschaffen en dan kan ik aan de slag...
Bedankt voor je uitleg Paul.
Groet Hans.

Ga nog een remontluchter aanschaffen en dan kan ik aan de slag...
Bedankt voor je uitleg Paul.
Groet Hans.
Zover ik begrepen heb kun je DOT5 niet gebruiken in normale remsystemen maar alleen in remsystemenPaulRS schreef:Hoi.
Groeten, Paul.
die daar geschikt vaar zijn (o.a. racerij) het tast nl de standaard rubbers aan.
DOT-5.1 kan daarentegen weer wel. Oppassen dus. DOT-4 is altijd safe.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)

Harald
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Even ter verduidelijking: remolie is een verouderd woord wat heden ten dage uit den boze is in de moderne techniek. Het woord remvloeistof is al jaren de juiste benaming voor deze vloeistof. En is er geen speciaal gereedschap zoals een tester waarmee je de nodige ventielen in de abs-unit moet openen om zo alles te kunnen verversen,zeker op het intergraal remsysteem??
, Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Remolie is een gewoon gebruikt woord. En de meeste mensen begrijpen wat er mee bedoelt word. We gebruiken zoveel woorden die oud zijn maar nog steeds gewoon te gebruiken hoor.
Ton
Ton
- jaybmw
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Dit hoor ik vaker van "oud strijders",met alle respect overigens.Maar op iedere verpakking staat de laatste 10 jaar toch echt vloeistof ipv olie omdat het bestaat uit synthetische en siliconen bestanddelen ipv mineraal materiaal. Anyhow,ik ga niet of-topic lopen doen.Het is maar als goed teken bedoeld bv als een leek op zoek gaat naar olie terwijl het vloeistof moet zijn.In de handel begrijpt men net als je zegt,als men het woord remolie gebruikt wat de koper wil.Daarin heb je gelijk Ton.Maar om up to date te blijven in de moderne techniek moet je consequent blijven. Zo werd ik vorige week nog op mijn vingers getikt tijdens een can-bus examen omdat ik even snel een proeflampje gebruikte ipv de voltmeter...Ton1959 schreef:Remolie is een gewoon gebruikt woord. En de meeste mensen begrijpen wat er mee bedoelt word. We gebruiken zoveel woorden die oud zijn maar nog steeds gewoon te gebruiken hoor.
Ton

Kortom,in een modern systeem met abs zit remvloeistof. Nu nog graag antwoord of er idd speciale handelingen nodig zijn om bij de

kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
- PaulRS
Hoi.
Dat verversen stelt ook eigenlijk niks voor, gaat net zo als de laatste 1150.
De latere 1200 heeft weer een 'normaal' remsysteem waar ik nog geen ervaring mee heb, maar dat kan ook nooit spannend zijn.
Je ververst eerst de stuurcircuitjes, dus van de hand- en voetpomp naar de unit onder de tank, 3 nippels in een bepaalde volgorde.
Dan vanaf de unit naar de tangen.
Niks aan.
Ergens hier staat een beschrijving met plaatjes die ik ooit heb gemaakt voor de 1150 (=1200)
Groeten, Paul.
Dat verversen stelt ook eigenlijk niks voor, gaat net zo als de laatste 1150.
De latere 1200 heeft weer een 'normaal' remsysteem waar ik nog geen ervaring mee heb, maar dat kan ook nooit spannend zijn.
Je ververst eerst de stuurcircuitjes, dus van de hand- en voetpomp naar de unit onder de tank, 3 nippels in een bepaalde volgorde.
Dan vanaf de unit naar de tangen.
Niks aan.

Ergens hier staat een beschrijving met plaatjes die ik ooit heb gemaakt voor de 1150 (=1200)
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Nu ben ik nog even aan het lezen op reprom..
En daar staat dat ik het ontluchtings apparaat niet moet inschakelen en het gewoon met de remhendel moet doen,
dus dan gebruik ik het gewoon als opvangpot.
Maar volgens mij kan ik het ontluchtings apparaat gewoon aanzetten lijkt mij (lucht), of gaan dan bv bepaalde kleppen niet open in het abs-blok?
Moet ik bij gebruik van de remontluchter ook nog de remhendel bedienen dan?
Wie kan mij dat zeggen...
Groet Hans.
En daar staat dat ik het ontluchtings apparaat niet moet inschakelen en het gewoon met de remhendel moet doen,
dus dan gebruik ik het gewoon als opvangpot.
Maar volgens mij kan ik het ontluchtings apparaat gewoon aanzetten lijkt mij (lucht), of gaan dan bv bepaalde kleppen niet open in het abs-blok?
Moet ik bij gebruik van de remontluchter ook nog de remhendel bedienen dan?
Wie kan mij dat zeggen...
Groet Hans.
Het klusje is geklaard... gewoon alles gedaan met de remontluchter..
zonder de hendels te bedienen.... leuk om te doen en het is niet heel erg spannend.
Groet Hans
zonder de hendels te bedienen.... leuk om te doen en het is niet heel erg spannend.
Groet Hans
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht