De Optimate's zijn druppelladers, geen accu-laders, in mijn optiek.
Het verschil zit in de maximale laadstroom die een lader kan geven om te laden.
Als een accu te leeg is of de capaciteit is te veel teruggelopen (defect is imminent, kwestie van tijd) zal een Optimate die accu niet meer voldoende op lading kunnen brengen. Als je dan je motor start, is er een risico aanwezig van diep-ontlading, en is het einde-oefening van de accu, als je niet oppast.
De led's op de Optimate zijn indicatief;
Ze bieden geen garantie dat het klopt.
Op een ander draadje melde een Optimate gebruiker dat ondanks dat de accu defect was, de Optimate twee groene ledjes aangaf.
Dat kan exemplarisch zijn, maar de "kerstboom"verlichting is een indicatie over de huidige status.
Het beste kan je een accu- of druppellader aansluiten direct op de accu, mits je nimmer de motor start met de druppellader aangesloten.
Dat kan schade aan je druppellader geven en soms zelfs schade aan de elektronica van je motor.
Als je een accu-lader aangesloten hebt terwijl je de motor start, dien je de accu-lader in de zogenoemde "supply" modi over te schakelen.
Die zorgt er voor dat door de laad-cycli (van de accu-lader) geen te hoge spanning kunnen afgeven (waarmee normaal gesproken een moderne niet-loodzuur accu geladen wordt) storing kunnen geven op de motorelektronica.
Het is niet aan te raden een acculader te lang aangesloten te laten, tenzij de acculader een zogenoemde "float" cyclus kent, dan wordt de accu niet geladen maar de spanning gemonitord (door de acculader). Dergelijke acculaders zullen geen droogkoken van een accu kunnen veroorzaken.
Dan nog even over CAN-bus;
Het kán zijn dat het Herrn. BMW heeft beliefd dat zij de accessoireaansluiting aan de voorzijde "te ver weg vinden zitten van de accu" (lees: stroom-opname & bijv. spanningsval) niet "zwaar" genoeg achten om daar een (CAN-bus geschikte) accu- of druppellader op aan te sluiten, en daarom alleen degene werkt die het "dichtste bij" de accu zit.
Ik roep maar wat, ik heb ook geen idee.
Een BMW DealeRT kan dat waarschijnlijk haarfijn uitleggen, wellicht staat er iets over in de handleiding?
Wellicht is er een software-update nodig van de CAN-bus, die dit probleem oplost?
Nogmaals, ik roep maar wat, ik heb geen idee of in die richting gedacht moet worden.
Wel is het zo dat CAN-bus heel intelligent is.
Als er een gebruiker/apparaat (dus ook een accu- of druppellader) aangesloten is die te veel stroom (of te lage accu-spanning) geeft cq afneemt, kán de CAN-bus die bewuste "poort" afsluiten om verdere problemen te voorkomen.
Daarmee vervangt CAN-bus de functies van de vroegere zekeringen.
Voor de rest, wat betreft het aansluiten van een accu- of druppellader;
Als het direct op de accu is, gebruik korte verbindingen.
En als het even kan waterdichte stekkers.
Laat geen open stekkers onder het zadel "ronddwalen", want een losliggende schroef, ringetje, stuk gereedschap (o.i.d.) kan dan een probleem veroorzaken.
De kracht achter accu is voldoende om een schroevendraaier te doen smelten, heb ik eens gezien. Met alle gevolgen van dien.
Al je CAN-bus gebruikt, is er tegenwoordig gelukkig meerdere oplossingen mogelijk dan alleen Herrn. BMW's oplossing.
Ikzelf heb natuurlijk bepaalde voorkeuren en eigen ervaringen, maar dat neemt niet weg, een oplossing is een oplossing.
En wat jij bedenkt kan iemand anders juist weer op weg helpen ook aan een oplossing te werken.
Wel zijn er m.i. altijd een aantal belangrijke aandachtspunten, voor je veiligheid, de frisheid van je accu, en het plezier als je op de startknop drukt de boxer tot leven komt.
Het is (gelukkig) geen wedstrijd.