how to optimate (met foto's)

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
iron gonzo

how to optimate (met foto's)

Ongelezen bericht door iron gonzo »

hoe een optimate batterijlader (druppellader) aansluiten. hier gedaan op een R1200RT
1) koop een optimate in de solden dat is goedkoper 8-)
2) verwijder het zadel

Afbeelding

tegen de benzinetank aan zie je de batterij zitten.

Afbeelding

3) controleer de kabel die bijgeleverd is en ook of er een zekering in zit en een goede!!

Afbeelding

4) sluit de de kabels aan op de juiste polen. (batterijklemmen)

Afbeelding

5) steek de steker van de optimate in de steker van de kabel die je net aangesloten hebt op de batterij.

Afbeelding

6) steek de stekker van de optimate in het stopcontact en laat de optimate zijn werk doen.

Afbeelding

ziezo dat was het, met dank aan Rudi voor het mogen maken van de foto's tijdens de installatie op zin R1200RT
Hazeldonk
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Contacteer:

Re: how to optimate (met foto's)

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Gelukkig kan het ook met een stekker in een boord-contact. :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
iron gonzo

Hazeldonk schreef:Gelukkig kan het ook met een stekker in een boord-contact. :D

Ben
maar dan heb je een druppellader nodig die het canbus systeem omzeilt.
dit is de beste methode,
oke het vraagt wat werk _001
Wildripper
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland

Ongelezen bericht door Wildripper »

iron gonzo schreef:

Ben
dit is de beste methode,
Waarom beste methode _001 , de bmw oplader is er toch voor gemaakt om het via het boardcontact te doen.

Kan ook wel foto's maken maar ik ben met 10 seconden klaar, en dan weer wachten tot de lampjes groen zijn en kan die er weer vanaf.

Gemak dient de mens zal ik maar zeggen. Ik ben nl van nature liever lui dan moe. :O

[groet]
Zümo XT
Erikh

Ongelezen bericht door Erikh »

Ik heb de aansluiting gemaakt door een stopcontact te monteren aan de achterkant, waar je optioneel een tweede 12 volt aansluiting kunt plaatsen.
Netjes aangesloten op de accu en gezekerd.
Ik hoef nu alleen de stekker erin te doen, aansluiten aan de Optimate en hoppa!
Zo hoef ik nooit het zadel te verwijderen.
Hazeldonk
Contacteer:

Wildripper schreef:
iron gonzo schreef:

Ben
dit is de beste methode,
Waarom beste methode _001 , de bmw oplader is er toch voor gemaakt om het via het boardcontact te doen.

Kan ook wel foto's maken maar ik ben met 10 seconden klaar, en dan weer wachten tot de lampjes groen zijn en kan die er weer vanaf.

Gemak dient de mens zal ik maar zeggen. Ik ben nl van nature liever lui dan moe. :O

[groet]
En gelukkig heb ik die :D
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
ReinierS

Ongelezen bericht door ReinierS »

Erikh schreef:Ik heb de aansluiting gemaakt door een stopcontact te monteren aan de achterkant, waar je optioneel een tweede 12 volt aansluiting kunt plaatsen.
Netjes aangesloten op de accu en gezekerd.
Ik hoef nu alleen de stekker erin te doen, aansluiten aan de Optimate en hoppa!
Zo hoef ik nooit het zadel te verwijderen.
Dat hoeft Rudy ook niet,..z'n stekkert hangt immers buiten de motor ;)
Erikh

Vind persoonlijk de oplossing met de stekkerdoos net iets meer " af".
iron gonzo

ik hou er rekening mee
:arrow: dat niet iedereen een DURE bmw druppellader heeft of gaat kopen!!
:arrow: dit systeem is op alle accu's van toepassing. eender welk type moto of auto, dus in ieders zijn voordeel.

daar bij dit aansluiten de canbus computer niet constant in werking treed om wat stroom te moeten doorlaten naar de accu is dit nog altijd de beste methode.
tevens zijn de kabeltjes dikker dan die van de sturing, dat bevorderd de AMP die er door moeten om de accu op te laden en optimaal te houden.

de stekker zit vast aan de zijkant en dus hoeft het zadel er niet af ;)
HansD
Type: R1200RT/LC
Woonplaats of omgeving: Rotterdam

Ongelezen bericht door HansD »

De Optimate IV is geen goedkope lader (lees de verhalen van DMM er maar op na). Ik weet niet meer precies wat ik voor de BMW lader heb betaald, maar dat was volgens mij niet heel veel meer dan voor de Optimate IV.
Mijn BMW lader doet het prima op het achterste stopcontact (bij het zadel), maar niet op het contact op het dashboard - vreemd.
Hans
Erikh

Misscien zit het stopcontact op je dash niet op het canbus systeem?
iron gonzo

HansD schreef:De Optimate IV is geen goedkope lader (lees de verhalen van DMM er maar op na). Ik weet niet meer precies wat ik voor de BMW lader heb betaald, maar dat was volgens mij niet heel veel meer dan voor de Optimate IV.
Mijn BMW lader doet het prima op het achterste stopcontact (bij het zadel), maar niet op het contact op het dashboard - vreemd.
Hans
heb je nummer 1 gelezen van mijn how to? :D
en een BMW lader kost bijna het dubbel van een optimate (hier in Belgie) de naam BMW moet ook betaald worden :shock:
flyer
Land: Netherlands
Woonplaats of omgeving: Friesland

Ongelezen bericht door flyer »

Ik gebruik zelf de Optimate 3SP, en heb deze ook rechtstreeks op de accu aangesloten.
Nu heb ik de motor konstant aan de stroom hangen omdat ik momenteel toch niet rijd en de accu nu mooi vol blijft. ( twee groene lampjes )
ReinierS

Ongelezen bericht door ReinierS »

flyer schreef:Ik gebruik zelf de Optimate 3SP, en heb deze ook rechtstreeks op de accu aangesloten.
Nu heb ik de motor konstant aan de stroom hangen omdat ik momenteel toch niet rijd en de accu nu mooi vol blijft. ( twee groene lampjes )
Ik haal liever, nadat ie groen is, de stekker eruit. Dan vervolgens bv 1x per maand even aanzetten.
Als de lader consequent blijft laden heb je risico van "droogkoken". Jaja, ook bij een Gel accu kan dat.
Van de week heb ik 2x G140 (Ah) opengemaakt omdat ik het niet vertrouwde,............en zien daar?
Het leek wel aanmaakblokjes.......... _002
Geen garantie,..weg €1000,00 :oops:
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Proef ik hier wat vliegen afvangen van elkaar? _001

Hoeft niet: ieder doet het op zijn manier en er is altijd wel een lezer die bij één van de manieren een aha-erlebnis heeft en het ook zo gaat doen.... en daar gaat het uiteindelijk om!!!

keep Big RT Smile ing
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
robmw

Ongelezen bericht door robmw »

Druppellader H-tronic 2/6/12V met BMW-stekker, zodat de accu actief blijft. Gewoon aangeskoten op het stopcontact op de dash. Kostte € 21,- besteld via internet.
Voor mij is dat handiger.
Rob
Ton1959

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Hoi Rob
Ik heb ook gewoon zo'n goedkoop ding (Dezelfde die jij hebt). Voor het normale laden gewoon voldoende. En dan misschien om de 5 jaar weer een gewone Yuasa accu. En eigenlijk nooit geen problemen Big RT Smile

Ton _004
Inspector Gadget

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De Optimate's zijn druppelladers, geen accu-laders, in mijn optiek.
Het verschil zit in de maximale laadstroom die een lader kan geven om te laden.

Als een accu te leeg is of de capaciteit is te veel teruggelopen (defect is imminent, kwestie van tijd) zal een Optimate die accu niet meer voldoende op lading kunnen brengen. Als je dan je motor start, is er een risico aanwezig van diep-ontlading, en is het einde-oefening van de accu, als je niet oppast.

De led's op de Optimate zijn indicatief;
Ze bieden geen garantie dat het klopt.
Op een ander draadje melde een Optimate gebruiker dat ondanks dat de accu defect was, de Optimate twee groene ledjes aangaf.
Dat kan exemplarisch zijn, maar de "kerstboom"verlichting is een indicatie over de huidige status.

Het beste kan je een accu- of druppellader aansluiten direct op de accu, mits je nimmer de motor start met de druppellader aangesloten.
Dat kan schade aan je druppellader geven en soms zelfs schade aan de elektronica van je motor.
Als je een accu-lader aangesloten hebt terwijl je de motor start, dien je de accu-lader in de zogenoemde "supply" modi over te schakelen.
Die zorgt er voor dat door de laad-cycli (van de accu-lader) geen te hoge spanning kunnen afgeven (waarmee normaal gesproken een moderne niet-loodzuur accu geladen wordt) storing kunnen geven op de motorelektronica.

Het is niet aan te raden een acculader te lang aangesloten te laten, tenzij de acculader een zogenoemde "float" cyclus kent, dan wordt de accu niet geladen maar de spanning gemonitord (door de acculader). Dergelijke acculaders zullen geen droogkoken van een accu kunnen veroorzaken.

Dan nog even over CAN-bus;
Het kán zijn dat het Herrn. BMW heeft beliefd dat zij de accessoireaansluiting aan de voorzijde "te ver weg vinden zitten van de accu" (lees: stroom-opname & bijv. spanningsval) niet "zwaar" genoeg achten om daar een (CAN-bus geschikte) accu- of druppellader op aan te sluiten, en daarom alleen degene werkt die het "dichtste bij" de accu zit.
Ik roep maar wat, ik heb ook geen idee.
Een BMW DealeRT kan dat waarschijnlijk haarfijn uitleggen, wellicht staat er iets over in de handleiding? _001
Wellicht is er een software-update nodig van de CAN-bus, die dit probleem oplost?
Nogmaals, ik roep maar wat, ik heb geen idee of in die richting gedacht moet worden.
Wel is het zo dat CAN-bus heel intelligent is.
Als er een gebruiker/apparaat (dus ook een accu- of druppellader) aangesloten is die te veel stroom (of te lage accu-spanning) geeft cq afneemt, kán de CAN-bus die bewuste "poort" afsluiten om verdere problemen te voorkomen.
Daarmee vervangt CAN-bus de functies van de vroegere zekeringen.

Voor de rest, wat betreft het aansluiten van een accu- of druppellader;
Als het direct op de accu is, gebruik korte verbindingen.
En als het even kan waterdichte stekkers.
Laat geen open stekkers onder het zadel "ronddwalen", want een losliggende schroef, ringetje, stuk gereedschap (o.i.d.) kan dan een probleem veroorzaken.
De kracht achter accu is voldoende om een schroevendraaier te doen smelten, heb ik eens gezien. Met alle gevolgen van dien.

Al je CAN-bus gebruikt, is er tegenwoordig gelukkig meerdere oplossingen mogelijk dan alleen Herrn. BMW's oplossing.
Ikzelf heb natuurlijk bepaalde voorkeuren en eigen ervaringen, maar dat neemt niet weg, een oplossing is een oplossing.

En wat jij bedenkt kan iemand anders juist weer op weg helpen ook aan een oplossing te werken.

Wel zijn er m.i. altijd een aantal belangrijke aandachtspunten, voor je veiligheid, de frisheid van je accu, en het plezier als je op de startknop drukt de boxer tot leven komt.

Het is (gelukkig) geen wedstrijd. ;) _004
Maarten de Vries
Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Het Gooi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maarten de Vries »

Er is nu ook een Optimate 4 lader die ook geschikt is voor canbus. Nauwelijks duurder dan de gewone Optimate 4.

Zelf heb ik overigens ook 1 van de stopcontacten rechtstreeks op de accu aangesloten

Gr. Maarten de Vries
Hazeldonk
Contacteer:

Maarten de Vries schreef:Er is nu ook een Optimate 4 lader die ook geschikt is voor canbus. Nauwelijks duurder dan de gewone Optimate 4.

Zelf heb ik overigens ook 1 van de stopcontacten rechtstreeks op de accu aangesloten

Gr. Maarten de Vries
En die doet zijn werk perfect kan uit ervaring schrijven. _004

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
mkoreman
Type: R1150RT
Bijz: Super mooie motor :-)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Ongelezen bericht door mkoreman »

Misschien heb ik het gemist, maar ik zat te denken aan de Optimate 4 met de TM-72 kabel _001
Volgens mij 10 seconden werk om het aan te sluiten. Kosten "slechts" 57,25€ en voila. ;)

Optimate 4 kost 44,75€
http://www.motorcorner.nl/catalog/toebe ... -p-32.html

TM-72 kost 12,50€
http://www.motorcorner.nl/catalog/toebe ... 21027.html
Eerst zelf klikken, dan pas vragen.
head02
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Ongelezen bericht door head02 »

ik heb de optimate 3
was gisteren nog bij de LD (local; dealer) en die vertelde mij dat ik perse een nieuwe BMS oplader moest hebben ivm canbus.
rechstreeks op de accu kon niet??????

ik geloof er helemaal niets van. heb vroeger nog HTS elektrotechniek gedaan (wel lang geleden hoor) en een accu is een accu en een oplader is een oplader. rechtstreeks opladen kan altijd.
Hazeldonk
Contacteer:

head02 schreef:ik heb de optimate 3
was gisteren nog bij de LD (local; dealer) en die vertelde mij dat ik perse een nieuwe BMS oplader moest hebben ivm canbus.
rechstreeks op de accu kon niet??????

ik geloof er helemaal niets van. heb vroeger nog HTS elektrotechniek gedaan (wel lang geleden hoor) en een accu is een accu en een accuoplader is een accuoplader. rechtstreeks opladen kan altijd.
Als je de lader rechtstreeks op de accu zet is er geen enkel probleem. Dat is er wel als je een Canbus systeem via een bv sigaretten aansluiting wil aansluiten, dan heb je een lader nodig die met Canbus om kan gaan.

Ben

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
Inspector Gadget

Het probleem is dat bij CANbus de accessoireaansluitingen na een aantal minuten afgeschakeld worden, zodra je het contact uit zet.
En je lader heeft toch een wat langdurige aansluiting nodig om de accu te kunnen laden. ;)

Om dat automatisch afschakelen van de accessoireaansluiting te voorkomen, moet de acculader een bepaald (gemoduleerde wisselstroom _001 ) signaal geven, zodat CANbus weet dat er een druppellader aangesloten is en de CANbus dus niet meer die accessoireaansluiting afschakelen.
En alleen bepaalde CANbus-druppelladers, zoals die van BMW, geven dat signaal.

Maar, aangezien dergelijke laders vaak flink aan de prijs zijn, en ook nog "slechts" druppelladers en geen acculaders zijn, is het kosteneffectiever om een acculader direct op je accu zelf te laten aansluiten, eventueel via een waterdichte, en gemakkelijk bereikbare, aansluiting.
Habeve

Ongelezen bericht door Habeve »

dutchmidiman schreef:Het probleem is dat bij CANbus de accessoireaansluitingen na een aantal minuten afgeschakeld worden, zodra je het contact uit zet.
En je lader heeft toch een wat langdurige aansluiting nodig om de accu te kunnen laden. ;)

Om dat automatisch afschakelen van de accessoireaansluiting te voorkomen, moet de acculader een bepaald (gemoduleerde wisselstroom _001 ) signaal geven, zodat CANbus weet dat er een druppellader aangesloten is en de CANbus dus niet meer die accessoireaansluiting afschakelen.
En alleen bepaalde CANbus-druppelladers, zoals die van BMW, geven dat signaal.

Maar, aangezien dergelijke laders vaak flink aan de prijs zijn, en ook nog "slechts" druppelladers en geen acculaders zijn, is het kosteneffectiever om een acculader direct op je accu zelf te laten aansluiten, eventueel via een waterdichte, en gemakkelijk bereikbare, aansluiting.
De Optimate 4 Dual is geschikt voor Cab-bus en werkt uitstekend. Gebruik hem inmiddels zelf voor m'n 12RT naar volle tevredenheid.
Is stukken goedkoper dan de BMW lader. (± 50,00 euri)
[groet]
-1200-
Harald
Inspector Gadget

Maar de Optimate is een, in mijn optiek althans, dure druppellader, en geen acculader. ;)
Erteetje

Ongelezen bericht door Erteetje »

Laat de bovengenoemde methode (met foto's) precies zijn hoe ik de optimate heb aangesloten _004
Luc
spookje

Ongelezen bericht door spookje »

Heb vorige week mijn motor uit de stalling van een motorzaak gehaald.
Heb daar gelijk de optimate 4 bij gekocht, hebben zij voor mij aangesloten.

Heb hem nu op de accessoire aansluiting in het dashboard aangesloten en daar doet ie het prima.

Aangezien ik geen verstand heb van techniek (en toch wel graag wil motorrijden) kan ik dus niet mee discussiëren over alle mogelijke obstakels Big RT Smile

Bij mij moet het gewoon werken, en als het dan wat meer kost.... jammer dan.
Een hobby mag toch geld kosten....

Is het trouwens het beste om de druppellader altijd aan te laten, of kan je hem bijvoorbeeld ook op een tijdklok zetten zodat je bijvoorbeeld 2 uur per dag de lader aanzet?
Willem Rietveld
Bijz: 2014
Land: Ned
Woonplaats of omgeving: Almere

Ongelezen bericht door Willem Rietveld »

Spookje,
Met mijn vorige rt(1100) heb ik bijna drie jaar bijna dagelijks gereden (ook de winters door) en deze had nooit een acculader gezien. Nooit problemen.
Nu met de 1200rt heb ik veel meer elektrische toeters en bellen (verbruikers) aan boord incl. alarm, terwijl de accucapaciteit nog steeds hetzelfde is (19ah).
De 1200 staat dan ook af en toe graag aan de acculader (optimate-4), vooral als de temperaturen beneden de 5 gr. komen en als hij na donderdagmiddag pas maandag weer in actie komt.
Als jij je 1100 zeg eens in de maand aan de lader hangt zou dat al meer dan zat moeten zijn.
Sluit hem in ieder geval NIET aan via een tijdklok zoals je vraagt, want dan zal de optimate (en andere merken ook) na elke inschakeling weer overnieuw met het gewone laadproces beginnen. Als je hem eens een dag, of een avond+nacht aan de lader hangt, zal de optimate na de bulklading elk half uur de toestand van je accu meten en slechts indien nodig gaan druppelladen.
Het verbruik is in deze fase te verwaarlozen, de elektronica meet in principe dan alleen de eventuele spanningsafname na elk half uur. Pas na een redelijke spanningafname zal de lader dan gaan druppelladen.

Succes en [groet] , Willem
Keep on beeming
Honda CB72, Honda CB550K3, 28 jaar vier wielen, BMWR1100RT, BMWR1200RT, BMWR1200RT/LC
spookje

Ongelezen bericht door spookje »

Ok Willem, bedankt voor je antwoord.

Ik zal eens een stroommeter eraan hangen, dan kan ik kijken hoeveel stroom er verbruikt wordt..... misschien wel leuk om eens te weten.

Wordt vervolgd dus.....

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”