Heb een aantal weken terug zelfde gehad. was een lang weekend weg (donderdag-maandag) en het alarm stond er op.
Was het eerste echt koude weekend. De motor is van 2008 en ik weet dus niet hoe de accu in die tijd behandeld is, heb de motor net twee maanden.
Gepakt en gezakt, contact aan, motorcheck afgewacht (altijd doen), en daarna dus niet starten _003 .
Een klik of vijf/zeven van het relais en daarna het motormanagement symbool branden samen met de grote EWS-melding. Overigens gaan daarna de twee 55W koplampen dus wel gewoon branden, wat ook al niet lekker is als je al spanning tekort komt.
Dan maar met de auto. S'middags schans motoren gebeld. Accu heeft dan een te lage spanning om te starten. De 1200's staan graag aan de druppellader volgens hen.
Er staat tegenwoordig zoveel meer aan electronica aan als vroeger terwijl de accucapaciteit hetzelfde is gebleven. Met de 1100rt nooit last gehad.
Normaal staat de EWS-melding voor de communicatie tussen de ringantenne en de contactsleutelchip (de startblokkering), maar wordt in meerdere gevallen getoond op het display.
(Bij de F800ST van mijn zoon was dat een algemene kwaal van die 800-serie en die zijn toen allen vervangen).
In dit geval heeft het dus alleen betrekking op een te lage accuspanning.
Sinds dat weekend hangt de 1200 lekker aan de lader, een optimate 4.in het begin gaf de lader na de laadcyclus "twijfelachtig" aan over de accu, groene(5) plus gele(6) led nu geeft hij weer "goed" aan, uitsluitend de groene led(5).
Mocht ik er weer last van hebben, komt er voor garantie een nieuwe accu in.
Als die sneeuwbende nu eens weg is kunnen we checken of het heeft geholpen.
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Willem.