r1150 rt remklauw vervangen
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
r1150 rt remklauw vervangen
Onlangs schijven voor en remblokken vervangen. Helaas bij demonteren zag ik dat de vorige eigenaar met geweld de remcilinders terug had gedrukt in de remklauw.(gat in de cilinder) Maar cilinder lekte niet (holle gedeelte) Na montage van de nieuwe spullen blijven blokken aanlopen. Dus nu moet de remklauw ook vervangen worden. Nu hoor ik dat het ontluchten van het remsysteem een probleem is, en dat deze reparatie alleen kan worden uitgevoerd door een BMW dealer ??.
Kortom iemand evaring met het demonteren van een remklauw van een R1150rt uit 2003 ?
Groet Ben omgeving R'dam
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: r1150 rt remklauw vervangen
Ik heb geen ervaring met het vervangen van de BMW remklauw, maar ons mede forumlid Kees Draaisma (cdraaisma) heeft een interessante topic op 't forum staan over het ontluchten van het systeem (en dat is ja het probleem bij het integraal ABS

viewtopic.php?f=15&t=175&p=1933#p1933" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je de betreffende pagina's uit het BMW werkplaatshandboek wilt hebben, dan stuur me even via een "PB'tje"je e-mail adres ik stuur je dan een e-mail het 5,7 MB bijlage toe.
Succes,
Forum werkt fantastich ! Gisteren geplaatst en nu al antwoord. Oplossing ziet er ingewikkeld uit, en wat ik begrijp moet daarna het systeem opnieuw uitgelezen worden. Wordt dus toch een delaer opzoeken is mijn bange vermoeden. Iemand een aanbeveling ? Woon in Maassluis ?
Vast bedankt allemaal
Groet Ben
en ja alleen al voor de interesse als je maak ik graag gebruik van je aanbod !

- PaulRS
Het gaatje wat in de zuiger zit kan geen kwaad, dit is maar een kunststof dop die in de eigenlijke zuiger zit.
Je kan de remtangen ook schoonmaken/reviseren.
1 voor 1 de zuigers eruit, rubber ringen verwijderen en met een plastik schrapertje de zittingen van de ringen schoonkrabben, rubbers er weer in en dan de zuigers.
Komplete revisie setjes zijn ook te koop.
Voor het makkelijke deel je de remtang (mag niet van Herr BMW, maar werkt wel zo makkelijk) wel moet je dan op zoek naar een passend O-ringetje wat tussen de 2 helften zit.
En de 4 bouten met 2,8 Nm weer vast.
Het ontluchten is wat werk, maar ook al niks spannend, goed het RTFM lezen en rustig werken.
Groeten, Paul.
Bedankt voor je tip, ik heb gisteren ook al op het forum wat tips gezien. En ik denk dat ik vandaag maar eens wat blokjes hout van verschillende dikte ga zagen. Om de cilinders vlot te krijgen. Remklauw los blokje er tussen en dan remmen. Kan ik wat kruipolie op de cilinder spuiten en de cilinder met een fijnschuurpapiertje schoonmaken. Eens kijken of dat na een paar keer wat resultaat geeft.
Bedankt voor je tip, zelf ontluchtende systemen is dat wat ??
Groet en weer bedankt
Ben :-)
- PaulRS
Geen schuurpapier gebruiken.
De zuigers zijn van alu met een coating en die schuur je zo door.
Inspuiten met kruipolie werkt wel, maar niet voor lang.
Het vuil zit in de uitsparing van de O-ringen en dat spoel je zo niet weg, het vuil drukt ahw de O-ring te strak om de zuiger, wat soepel lopen niet echt helpt.
Voor ontluchten gebruik ik altijd nog een stuk slang en een fles, ben nog van de oude stempel.

Groeten, Paul.
Bij een R1150RT met integraal ABS ???? Dat lijkt me niet verstandig! Bij een ABS I en II kun je dat zo doen, maar bij een ABS III gaat dat zeker fout. Zie de bijdrage van Kees (cdraaisma), daar staat hoe je dat moet doen.PaulRS schreef: Voor ontluchten gebruik ik altijd nog een stuk slang en een fles, ben nog van de oude stempel.![]()
Groeten, Paul.
Succes
- PaulRS
Dan heb ik al die keren geluk gehad, denk?

Mijn manier:
Stuurcircuit (van hand/voetpomp tot moduul)
Nippel 1 open en pompen totdat het potje bijna leeg is, bijvullen en doorpompen.
Dan nippel 2 en 3 en als laatste de 1e nogmaals, net zolang tot er overal verse vloeistof uitkomt.
Werkcircuit (van moduul tot tangen)
Remblokken terugduwen en een passend stuk hout ertussen.
Reservoir openen, kontakt aan en nippel op de tang open.
Nu voorzichtig het remhendel/pedaal indrukken tot de pomp gaat lopen en de vloeistof uit de nippel loopt.
Dit net zolang tot het 'lo-level' lampje aankomt.
Kontakt uit/aan voor reset, reservoir bijvullen en herhalen tot ook hier weer schone vloeistof komt.
Remtangen weer monteren, remdruk pompen en reservoir bijvullen tot het gewenste nivo.
Meer is er niet aan en dat gaat prima met alleen een slang en fles.
Het is tenslotte geen ruimtevaarttechniek. :roll:
Groeten, Paul.
PaulRS schreef:Hoi.
Dan heb ik al die keren geluk gehad, denk?![]()
Mijn manier:
Stuurcircuit (van hand/voetpomp tot moduul)
Nippel 1 open en pompen totdat het potje bijna leeg is, bijvullen en doorpompen.
Dan nippel 2 en 3 en als laatste de 1e nogmaals, net zolang tot er overal verse vloeistof uitkomt.
Werkcircuit (van moduul tot tangen)
Remblokken terugduwen en een passend stuk hout ertussen.
Reservoir openen, kontakt aan en nippel op de tang open.
Nu voorzichtig het remhendel/pedaal indrukken tot de pomp gaat lopen en de vloeistof uit de nippel loopt.
Dit net zolang tot het 'lo-level' lampje aankomt.
Kontakt uit/aan voor reset, reservoir bijvullen en herhalen tot ook hier weer schone vloeistof komt.
Remtangen weer monteren, remdruk pompen en reservoir bijvullen tot het gewenste nivo.
Meer is er niet aan en dat gaat prima met alleen een slang en fles.
Het is tenslotte geen ruimtevaarttechniek. :roll:
Groeten, Paul.
Paul,
Heb je dat bij een R 1150 RT c.q. een BMW met Integraal ABS gedaan ? of bij een BMW R 1100 RT met ABS?
Als je het bij een integraal model hebt gedaan dan heb je heeeeeel veeeeel geluk gehad !!!
- PaulRS
Bij de diverse R1150 modellen met I-ABS, ook de RT en GS, meermalen zonder problemen.
Waar zou het dan mis moeten gaan?
Groeten, Paul.
Knap !!!! Ik durf 't niet zelf......als 't fout gaat kost 't heel veel geld....... jammer dat je niet in de buurt woont

Groetjes,
- PaulRS
Niks knaps aan

Lees rustig het RTFM en met rustig werken en logisch nadenken over wat er nu precies gebeurt, kan je niet mis.
Wel als je als een dolle gaat pompen met kontakt aan en een nippel open, dan is de boel zo leeg en zit fe vloeistof achter je oren.
Het is de onbekendheid van de materie en de geheimhouding van Herr BMW over het geheel dat het spannend doet lijken.
Precies hetzelfde als 15 jaar geleden, toen de 1e 1100 op de markt kwam, paniek alom, een BMW waar je niks zelf meer aan kunt knutselen, of de 1200 met CAN-bus.
Groeten, Paul.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik heb mijn RT een paar keer bij Breeman in Rotterdam Zuid gebracht en ben redelijk tevreden. Als je daar naar toe gaat is het handig de kortingskaart aan te vragen (via hun web-site). Dat geeft je 10% korting op alle uren en onderdelen! Voor Euro 25 per dag heb je daar ook een leenmotor.bmwlepelaar schreef:Goedemiddag,
Forum werkt fantastich ! Gisteren geplaatst en nu al antwoord. Oplossing ziet er ingewikkeld uit, en wat ik begrijp moet daarna het systeem opnieuw uitgelezen worden. Wordt dus toch een delaer opzoeken is mijn bange vermoeden. Iemand een aanbeveling ? Woon in Maassluis ?
Vast bedankt allemaal
Groet Ben
en ja alleen al voor de interesse als je maak ik graag gebruik van je aanbod !
Hans
Vandaag remklauw gedemonteerd, jawel toch aangedurfd. Wel remslang even dichtgeknepen met lastang. (afgeronde)
Cilinders bij een autobedrijf eruit laten persen en ja hoor de aanslag zit onder het o ringetje, dus zonder demontage kom je er nooit bij.
Boel weer gemonteerd remt als er tierelier, lijkt geen lucht in te zitten.(wel remklauw eerst vol laten lopen, en ontluchtings nippel open zetten en rustig remmen) Alleen blijft nu mijn waarschuwingslampje branden. Van de week als de gladheid weg is maar even een rondje rijden anders toch even langs de dealer om het systeem uit te laten lezen.
Bedankt voor jullie hulp zover,
Groet Ben
- PaulRS
Dat dichtknijpen van die slang vind ik niet erg slim, je hebt kans dat deze nu inwendig beschadigd is.
Aan de andere kant, het is maar rubber, he.
Even in de gaten houden.
Lampje is ws een laag vloeistofnivo, 'even' de tank eraf en kijken.
Groeten, Paul.
Groet Ben
nooit wat geprobeerd nooit wat geleerd ??? :lol:
Ik vind 't knap van je !!!! (echt)

Trouwens.....een ABS III drukmodulator kost incl BTW 1650,- euri's

tools:
http://users.rcn.com/dehager/service/ab ... dapter.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://users.rcn.com/dehager/" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes,
Potje gecontroleerd en inderdaad de voorste voorraadpot van de abs module moets bijgevuld worden. Reset en ABS systeem nu goed, nou valt allemaal erg mee. Wel zitten tobben met het terugplaatsen van al het plastic, tank stond escheef op. Dus een kant ging erop als een tiet, maar ja de andere kant niet...

-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht