Beantwoord: Is dit goed voor de accu ?.
Moderator: RT_Patrick
- jvsoelen
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: BMW R 1100 RS
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Geldermalsen
- Contacteer:
Beantwoord: Is dit goed voor de accu ?.
Nu mijn BMW R 1100 RS "Op stal staat " , en wachtend op het a.s.voorjaar.
Is mijn volgende vraag aan jullie : Ik heb de BMW nu aangesloten op de druppellader en zo staat hij dus +- 5mnd., is dit goed ?, en/of moet ik de druppellader om de mnd. even een week uitschakelen of moet ik hem er gewoon aanhouden?.
Mijn acu is trouwens een Gel-accu maakt dit ook nog een verschil tussen Gel - en gezuurde accu ?.
Laat het eens weten.
Mvgr. J.v.Soelen
Is mijn volgende vraag aan jullie : Ik heb de BMW nu aangesloten op de druppellader en zo staat hij dus +- 5mnd., is dit goed ?, en/of moet ik de druppellader om de mnd. even een week uitschakelen of moet ik hem er gewoon aanhouden?.
Mijn acu is trouwens een Gel-accu maakt dit ook nog een verschil tussen Gel - en gezuurde accu ?.
Laat het eens weten.
Mvgr. J.v.Soelen
Re: Is dit goed voor de accu ?.
Kijk eens hier http://www.caravans.net/techniek/accu.php
en hier http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... an_de_accu
Zo zijn er nog meer sites waar je tercht kan. Tik bij GOOGLE gewoon "onderhoud accu" en je krijgt een hoop informatie.
Ikzelf koppen een druppellader aan de accu en laat deze een weekje aangesloten. Dan koppel ik deze terug af.
Indien ik niet gereden heb koppel ik na ongeveer een maandje de accu nog eens aan, enz...
Tot nu nog geen probleem gehad met de accu die nu toch 5 jaar oud is.
en hier http://www.motoport.nl/epages/Motoport. ... an_de_accu
Zo zijn er nog meer sites waar je tercht kan. Tik bij GOOGLE gewoon "onderhoud accu" en je krijgt een hoop informatie.
Ikzelf koppen een druppellader aan de accu en laat deze een weekje aangesloten. Dan koppel ik deze terug af.
Indien ik niet gereden heb koppel ik na ongeveer een maandje de accu nog eens aan, enz...
Tot nu nog geen probleem gehad met de accu die nu toch 5 jaar oud is.
- Yobotje
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
@jvsoelen.
Al sinds een jaar of 8 wordt m'n accu ieder winter-seizoen aan het "Optimate 3" infuus gelegd en heb hiervan geen nadelige effecten ondervonden.
Al sinds een jaar of 8 wordt m'n accu ieder winter-seizoen aan het "Optimate 3" infuus gelegd en heb hiervan geen nadelige effecten ondervonden.
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
1 x in de 2 maanden de lader (ook al is het een druppellader) aanzetten en uitzetten als de herlading gereed is. Of de minpool losnemen dan hoef je niets te doen gedurende de winterstalling (mits goed geladen weggezet). Sommige laders hebben toch een te hoge laadspanning (voltage) waardoor de accu "droog" kan koken, dit verkort de levensduur van de accu.
Voor Gel dient de lader over de juiste laadkarakteristiek te beschikken ( voor Gel: IU of IU1U2). Dit zegt alles over de laadstroom (A), laadspanning (V) en tijdsduur van de diverse fasen.
Met een ordinaire ouderwetse loodzuur lader gaat het dus niet goed komen en komt de accu niet vol!
Voor Gel dient de lader over de juiste laadkarakteristiek te beschikken ( voor Gel: IU of IU1U2). Dit zegt alles over de laadstroom (A), laadspanning (V) en tijdsduur van de diverse fasen.
Met een ordinaire ouderwetse loodzuur lader gaat het dus niet goed komen en komt de accu niet vol!
Yobotje schreef:@jvsoelen.
Helemaal mee eens!
Al 10 jaar de BMW K75S aan de druppellader (origineel BMW) en nu dan de r1150rt.
Meerdere oude auto's die in de winter (na de eerste pekel) niet meer buiten mogen aan de CTEK druppelladers en nog nooit een probleem gehad.
Deze laders laden en ontladen regelmatig en houden de accu in goede conditie. Deze apparaten zijn er juist voor ontworpen om constant aan de accu aangesloten te zijn.

dus de lader eraan houden! mits deze laat en ontlaad
met andere worden aan de gang blijft houden met een druppellader
toevallig heb ik gisteren nog even gekeken of de accu niet warm wordt
dat was niet het geval, dus denk dat het goed gaat.
ook ff het vocht uit de uitlaat geblazen… gestart en lekker rustig op bedrijfstemp laten komen
dus niet stationair laten draaien, maar zo rond de 2.5 – 3000 rpm (na 6 weken parkeren)
volgens mij niet verkeert als je bij je machine kan komen en bv thuis stalt voor de winter
met andere worden aan de gang blijft houden met een druppellader

toevallig heb ik gisteren nog even gekeken of de accu niet warm wordt
dat was niet het geval, dus denk dat het goed gaat.
ook ff het vocht uit de uitlaat geblazen… gestart en lekker rustig op bedrijfstemp laten komen
dus niet stationair laten draaien, maar zo rond de 2.5 – 3000 rpm (na 6 weken parkeren)
volgens mij niet verkeert als je bij je machine kan komen en bv thuis stalt voor de winter
Het is erg verleidelijk om de motor 's winters even warm te stoken, maar zelf kies ik er voor om dit alleen te doen door middel van een serieus stuk rijden. Het onbelast warm draaien bij de toerentallen van 2.500 tot 3.000 lijkt mij
niet verstandig.
Tom.

Tom.
Ik sluit me bij Tom aan, je kunt beter een stuk gaan rijden, dan stook je de boel echt warm.Het is erg verleidelijk om de motor 's winters even warm te stoken, maar zelf kies ik er voor om dit alleen te doen door middel van een serieus stuk rijden. Het onbelast warm draaien bij de toerentallen van 2.500 tot 3.000 lijkt mij niet verstandig.
Niet verstandig om je motor warm te laten draaien. Bij de verbranding van een liter benzine komt er een liter water vrij waar bij een gedeelte in de motor achterblijft. Gewoon voor de winter olie verversen en eraf blijven tot het voorjaar.
Gijsbert
Gijsbert
Gijsbert schreef:Niet verstandig om je motor warm te laten draaien. Bij de verbranding van een liter benzine komt er een liter water vrij waar bij een gedeelte in de motor achterblijft. Gewoon voor de winter olie verversen en eraf blijven tot het voorjaar.
Gijsbert
sja ik ga het dan maar eens laten.....
dacht goed te doen om eens alle draaiende onderdelen die boven het oliepijl staan weer te voorzien van een laagje olie
idd moeilijk om eraf te blijven! Maar als het wordt afgeraden niet, de olie is ververst voor de winterstop
digitaal klokje is de klust ook kwijt zo zag ik
dat vindt ik wel raar omdat de spanning er niet af is geweest
Grt Henk
-
- Type: R1200RT
- Land: Netherlands
- Woonplaats of omgeving: Friesland
Yobotje schreef:@jvsoelen.
Is dit dan een motor met of zonder alarm ?
Want volgens mij scheelt dit ook.
Dat is vaak een teken dat de accu zover belast werd dat de spanning te laag zakte om alle elektronica up-and-running te houden, als je gestart hebt.henkmartian schreef:digitaal klokje is de klust ook kwijt zo zag ik
Als de tijdinstelling al weg was vóórdat je gestart hebt überhaupt, denk ik dat de accuspanning te laag gezakt is geweest.
De tijdinstelling is meestal het eerste wat faalt, daarna vaak (ook nog

Laat je accu controleren of deze nog goed is.

Als je nog garantie hebt, zou ik verzoeken om een nieuwe/andere accu.
- Yobotje
Hallo Flyer, ik vraag me af of de lader z'n werk minder zal kunnen doen met een ingeschakelde geringe stroomvebruiker. Als ik tijdens het laden de motor op contact zet dan reageerd de lader daar niet op, ook niet met de radio erbij. Zet ik echter de verlichting aan en duurt dat te lang dan gaat de rode test led van de lader aan.flyer schreef:Yobotje schreef:@jvsoelen.
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
Het ligt er een beetje aan welke (type) lader je hebt.
Als het om een druppellader gaat, heeft deze maar beperkte stroomsterkte.
Maar de accu daarentegen is wel een flinke stroom-bron leverancier.
Als er een verbruiker aangezet wordt, zal er stroom uit de accu komen.
Bij een contact (tenzij het een diesel is, namelijk voorgloeien
) zal er nog niet zo heel veel stroom uit de accu gehaald worden.
Zelfs niet een radio, tenzij je die keihard zet, a la New Kids of zo.
Maar verlichting is toch al snel wel 3 á 4 ampère, en dat ziet je lader wel, zal je accu belasten, waardoor de lader weer aanvangt met het laad-proces.
Een slimme (lees: meer-traps) lader ziet de interne weerstand van de accu veranderen, door die verbruiker(s), en zal, afhankelijk van de laadtoestand van de accu, het laadproces op een gegeven moment (weer) aanvangen.
Het is zeer stellig af te raden je motor te starten met je lader aangesloten, overigens.
Als het om een druppellader gaat, heeft deze maar beperkte stroomsterkte.
Maar de accu daarentegen is wel een flinke stroom-bron leverancier.
Als er een verbruiker aangezet wordt, zal er stroom uit de accu komen.
Bij een contact (tenzij het een diesel is, namelijk voorgloeien

Zelfs niet een radio, tenzij je die keihard zet, a la New Kids of zo.
Maar verlichting is toch al snel wel 3 á 4 ampère, en dat ziet je lader wel, zal je accu belasten, waardoor de lader weer aanvangt met het laad-proces.
Een slimme (lees: meer-traps) lader ziet de interne weerstand van de accu veranderen, door die verbruiker(s), en zal, afhankelijk van de laadtoestand van de accu, het laadproces op een gegeven moment (weer) aanvangen.
Het is zeer stellig af te raden je motor te starten met je lader aangesloten, overigens.

- Eddy
- Bijz: Ostgrau metallic mat
- Woonplaats of omgeving: Doesburg
Ik heb een druppellader optimate 3 aangesloten op mijn
Ik heb wel alarm op de motor zitten en volgens mij maakt dit niks uit.
Gewoon aan koppelen dat ding en accu blijft lekker op peil.
Het is trouwens een originele Gel accu van BMW .Ik weet niet hoe oud de accu is maar ik zie wel als de accu ermee ophoud.Maar lijkt me géén goedkoop accuutje. Ik heb nu ook het gevoel dat de lampen veel beter branden met een originele accu. hahahaha.
Mensen het word echt tijd dat het warm water gaat regenen en weer lekker met de motor rond knarren. Ik heb de motor nu een maand maar rijden ho maar
Dit koude kikkerlandje laat het niet echt toe om nu te rijden. Maar goed de motor staat er lekker warmpjes bij en ziet eruit of ie zo uit de showroom komt. .
Beurt gehad en alles tip top in orde . Is ook wel een fijn gevoel hoor !!!
Grtz Eddy

Ik heb wel alarm op de motor zitten en volgens mij maakt dit niks uit.
Gewoon aan koppelen dat ding en accu blijft lekker op peil.
Het is trouwens een originele Gel accu van BMW .Ik weet niet hoe oud de accu is maar ik zie wel als de accu ermee ophoud.Maar lijkt me géén goedkoop accuutje. Ik heb nu ook het gevoel dat de lampen veel beter branden met een originele accu. hahahaha.
Mensen het word echt tijd dat het warm water gaat regenen en weer lekker met de motor rond knarren. Ik heb de motor nu een maand maar rijden ho maar

Beurt gehad en alles tip top in orde . Is ook wel een fijn gevoel hoor !!!

Grtz Eddy
Het leven is zo mooi daar kun je nog géén 1/2 uur dood voor zijn.
-
- Land: Netherlands
- Woonplaats of omgeving: Friesland
Yobotje schreef:Hallo Flyer, ik vraag me af of de lader z'n werk minder zal kunnen doen met een ingeschakelde geringe stroomvebruiker. Als ik tijdens het laden de motor op contact zet dan reageerd de lader daar niet op, ook niet met de radio erbij. Zet ik echter de verlichting aan en duurt dat te lang dan gaat de rode test led van de lader aan.flyer schreef:Yobotje schreef:@jvsoelen.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als je er geen alarm op hebt dit natuurlijk wel scheeld in stroomverbruik.
Zonder alarm heb je bijna geen stroomverbruik.
Alleen maar het digitale klokje volgens mij.
- Yobotje
Ik verwacht dat een optimate geen problemen heeft en maakt met het in stand houden van het test, laad en ontlaad systeem in combinatie met een alarm wat in rust is. Die ontlaadstroom is beperkt tot enkele milli Amperes.flyer schreef:
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat als je er geen alarm op hebt dit natuurlijk wel scheeld in stroomverbruik.
Zonder alarm heb je bijna geen stroomverbruik.
Alleen maar het digitale klokje volgens mij.
Een verzameling van slechte contacten in het laadstroomcircuit, en die heb je heel gemakkelijk, zijn nadeliger voor het op peil houden van de laadstoom en de accu conditie.
Oudoe ééj!
Theo.

Theo.
idd Dutch, toen ik m'n RT heb laten lopen duurde het even voor deze aansloegdutchmidiman schreef:Dat is vaak een teken dat de accu zover belast werd dat de spanning te laag zakte om alle elektronica up-and-running te houden, als je gestart hebt.henkmartian schreef:digitaal klokje is de klust ook kwijt zo zag ik
Als de tijdinstelling al weg was vóórdat je gestart hebt überhaupt, denk ik dat de accuspanning te laag gezakt is geweest.
De tijdinstelling is meestal het eerste wat faalt, daarna vaak (ook nog) ABS-storing.
Laat je accu controleren of deze nog goed is.![]()
Als je nog garantie hebt, zou ik verzoeken om een nieuwe/andere accu.
kan goed zijn dat de spanning even te ver zakte en het klokje dus een paar tikken er neven is gaan lopen
trouwens, laden doe ik met een Optimate 4
volgens de beschrijving zegt dat deze de accu ook test, maakt hierin verschil tussen een accu met zuur en vuldopjes (oude type) AGM weet niet waar dat voor staat :roll: en GEL, de GEL verzie heb ik dus, en geeft aan dat volgens de Optimate 4
ik nog een prima accu moet hebben.
of het allemaal betrouwbaar is durf ik niet te zeggen.
met de bedankjes nog voor je comentaar

alcohol vrij bier is net als een bh aan de waslijn, het beste is eruit
- EL SCORPIO
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
Ook hier een Optimate alleen de 3.
Ik heb de BMW Exide Gel accu eruit gehaald en staat nu onder de lader.
Deze geeft aan dat alles in orde is.
Richard
Ik heb de BMW Exide Gel accu eruit gehaald en staat nu onder de lader.
Deze geeft aan dat alles in orde is.
Richard
Ok, duidelijk. Als het inderdaad ff duurde voordat de RT aansloeg, heb je dus ff wat langer op de startknop moeten drukken dan normaal.henkmartian schreef:idd Dutch, toen ik m'n RT heb laten lopen duurde het even voor deze aansloeg
kan goed zijn dat de spanning even te ver zakte en het klokje dus een paar tikken er neven is gaan lopen
Dan kan het inderdaad zo zijn dat de accu ff dusdanig belast werd, dat de accu-spanning ff te laag zakte.
Als je lang genoeg op de startknop drukt heeft elke accu dat "euvel", natuurlijk.
Maar, hou het ff in de gaten;
Als na 1 à 2 keer starten weer je klokje van slag is, is het raadzaam de accu te laten testen.
En Kenny van MotorServiceAmersfoort heeft daar een top-apparaat voor, de TestMate II, zag ik recentelijk.

De Optimate test de lading van de accu en stemt daarop de laad-cylci af, maar is zeker geen accu-tester.henkmartian schreef:trouwens, laden doe ik met een Optimate 4
Het is ansich niet zo boeiend welke accu je hebt, anders dan dat er altijd enkele spelregels gelden voor alle accu's.
Zoals het vloeistof-niveau bij loodzuur-accu's, natuurlijk

Een Gel- en AGM accu zijn de meer moderne (lees: onderhouds-arm) accu's, en als je een accu-lader gebruikt dient de laad-spanning navenant hoger te zijn dan bij het laden van loodzuur-accu's.
Als je maar Gel instelt, is het wel in orde, mits je geen schroefdopjes op je accu hebt zitten, want dan is het een ander verhaal, dan is het lood-zuur, ook wel natte accu genaamd.
AGM is top-of-the-bill, zoals het merk Odyssey.
Met een beetje geluk kan je de accu zien zitten, en als deze grijs van kleur is en het merk Varta of BMW staat er op, is het waarschijnlijk een Gel-accu.
Als na 1 à 2 keer starten weer je klokje van slag is, is het raadzaam de accu te laten testen.
En Kenny van MotorServiceAmersfoort heeft daar een top-apparaat voor, de TestMate II, zag ik recentelijk.
zal ik zeker doen !! alleen dat testen in Amersfoort zal in het voorjaar worden
Het is ansich niet zo boeiend welke accu je hebt, anders dan dat er altijd enkele spelregels gelden voor alle accu's.
dacht ik al..
Een Gel- en AGM accu zijn de meer moderne (lees: onderhouds-arm) accu's, en als je een accu-lader gebruikt dient de laad-spanning navenant hoger te zijn dan bij het laden van loodzuur-accu's.
Als je maar Gel instelt, is het wel in orde, mits je geen schroefdopjes op je accu hebt zitten, want dan is het een ander verhaal, dan is het lood-zuur, ook wel natte accu genaamd.
ik zag een stukje verderop in het forum dat je er iets over hebt geschreven, zal er eens voor gaan zitten
toch een belanrijk stukje van je motor die battarij
Met een beetje geluk kan je de accu zien zitten, en als deze grijs van kleur is en het merk Varta of BMW staat er op, is het waarschijnlijk een Gel-accu.[/quote]
ja het is een type Gel de orginaal BMW
Met de Bedankjes maar weer Dutch
Henk

zal ik zeker doen !! alleen dat testen in Amersfoort zal in het voorjaar worden

De Optimate test de lading van de accu en stemt daarop de laad-cylci af, maar is zeker geen accu-tester.henkmartian schreef:trouwens, laden doe ik met een Optimate 4

dacht ik al..

ik zag een stukje verderop in het forum dat je er iets over hebt geschreven, zal er eens voor gaan zitten

toch een belanrijk stukje van je motor die battarij
Met een beetje geluk kan je de accu zien zitten, en als deze grijs van kleur is en het merk Varta of BMW staat er op, is het waarschijnlijk een Gel-accu.[/quote]
ja het is een type Gel de orginaal BMW

Met de Bedankjes maar weer Dutch
![motorgroet [groet]](./images/smilies/motorgroet1.jpg)
Henk
Kan ik mij iets bij voorstellen, ik ben de afgelopen weken in het zuiden geweest, en het lijkt wel of het bij jullie harder spookt qua weer :shock:henkmartian schreef:..Accu laten testen...En Kenny van MotorServiceAmersfoort heeft daar een top-apparaat voor, de TestMate II, ....zal ik zeker doen !! alleen dat testen in Amersfoort zal in het voorjaar worden![]()
Overigens, MotorServiceAmersfoort heeft een leuke actie lopen voor zo'n Odyssee accu voor forum-leden, leuke prijs inclusief inbouw en afvoer van je oude accu.
Ja, zeker bij de R1150RT ivm de bekrachtigde (en supersterke) remmen en het ABS systeem.henkmartian schreef:toch een belanrijk stukje van je motor die battarij
En er geen kickstarter op je motor zit.

Voor de accutest is meestal een gewone voltmeter voldoende. Als de accu volledig opgeladen is mag het voltage niet onder de 9.5-10 Volt komen als je de motor start. Bij mij ging hij naar 7,5-8 volt. In de garage werden ze getest met 3 x het amperage van de accu. Dus bij een 19Ah 3 x19=57A. En dan mocht hij niet onder de 10V zakken.
Om dit hogere amperage benodigde amperage te hebben thuis kan je volgens mij bijna de meeste verbruikers aanzetten tijdens het starten van de motor.
De afgeregelde spanning bij onze motoren ligt ook lager dan bij mijn F650 . Bij mijn R1100R zat ik op 13,8 Volt maar bij de F650 rond de 14,V
Maar ja is zeker voor Gel accu's ook beter denk ik zo. Ik krijg nu de gewone accu in mijn motor omdat mijn acculader niet echt geschikt is voor het laden van een gel accu. Ik moet alleen nog even kijken waar ze in de omgeving accuzuur per liter verkopen. De dealer kon geen volle accu afsturen natuurlijk.
Ton
Om dit hogere amperage benodigde amperage te hebben thuis kan je volgens mij bijna de meeste verbruikers aanzetten tijdens het starten van de motor.
De afgeregelde spanning bij onze motoren ligt ook lager dan bij mijn F650 . Bij mijn R1100R zat ik op 13,8 Volt maar bij de F650 rond de 14,V
Maar ja is zeker voor Gel accu's ook beter denk ik zo. Ik krijg nu de gewone accu in mijn motor omdat mijn acculader niet echt geschikt is voor het laden van een gel accu. Ik moet alleen nog even kijken waar ze in de omgeving accuzuur per liter verkopen. De dealer kon geen volle accu afsturen natuurlijk.
Ton
Klopt dat je met een voltmeter al iets over de accu kan bepalen, als je de accu-spanning meet voor, tijdens en na het starten.
Vermist je een meter hebt die snel genoeg de meet-waarde aangeeft.
Want een digitale multimeter kán te langzaam zijn, en je niet tijdig (genoeg) tonen dat de start-spanning zakt beneden de 10 volt.
Ik zelf gebruik de TestMate Mini, die is daarin ook zeer handig;
http://www.testmate.com/testmate_mini/
En hoe dat in de praktijk er uit ziet, kan je zelf "testen";
http://www.testmate.com/mini-show/index.html
En dat voor zo'n 32 pleuri.
Ik zou anders ff wachten op de aanbiedingen van de LidL, hun lader is prima qua prijs en geschikt om ook gel-accu's te laden.
En Lidl "herhaalt" regelmatig de aanbiedingen.
Vermist je een meter hebt die snel genoeg de meet-waarde aangeeft.
Want een digitale multimeter kán te langzaam zijn, en je niet tijdig (genoeg) tonen dat de start-spanning zakt beneden de 10 volt.
Ik zelf gebruik de TestMate Mini, die is daarin ook zeer handig;
En hoe dat in de praktijk er uit ziet, kan je zelf "testen";
http://www.testmate.com/mini-show/index.html
En dat voor zo'n 32 pleuri.

Welke accu-lader heb je dan?Ton1959 schreef:Ik krijg nu de gewone accu in mijn motor omdat mijn acculader niet echt geschikt is voor het laden van een gel accu.
Ik zou anders ff wachten op de aanbiedingen van de LidL, hun lader is prima qua prijs en geschikt om ook gel-accu's te laden.
En Lidl "herhaalt" regelmatig de aanbiedingen.

Hoi Rob
Ik heb deze
LEAD ACID BATTERY CHARGER ALCS 2-24 A
En daar mag je eigenlijk een gel accu niet met opladen. Maar nu stuurt de dealer een gewone accu op
Ton
Ik heb deze
LEAD ACID BATTERY CHARGER ALCS 2-24 A
En daar mag je eigenlijk een gel accu niet met opladen. Maar nu stuurt de dealer een gewone accu op
Ton
Hallo Ton,
Via G00gle gevonden!
Het is een druppellader die maximaal 900 mA afgeeft bij 12 volt, lees ik in de handleiding.
Ansicht kan je daar een gel-accu wel mee laden, alleen is inderdaad de laad-spanning wellicht wat te laag.
(gel-accu's kan je het beste laden met 14,4 volt en hoger).
Maar wat doet je de conclusie maken dat je Gel-accu niet goed geladen wordt door je accu-lader?
Ik vraag het mij af ter lering, dan steek ik daar ook weer wat van op.
Voordeel van de Gel-accu dat je er verder geen omkijken naar hebt, en geen lek-gevaar van de accu en evt. gassen van het laden, zoals bij een open accu wel het geval is.
Via G00gle gevonden!

Het is een druppellader die maximaal 900 mA afgeeft bij 12 volt, lees ik in de handleiding.
Ansicht kan je daar een gel-accu wel mee laden, alleen is inderdaad de laad-spanning wellicht wat te laag.
(gel-accu's kan je het beste laden met 14,4 volt en hoger).
Maar wat doet je de conclusie maken dat je Gel-accu niet goed geladen wordt door je accu-lader?

Ik vraag het mij af ter lering, dan steek ik daar ook weer wat van op.
Voordeel van de Gel-accu dat je er verder geen omkijken naar hebt, en geen lek-gevaar van de accu en evt. gassen van het laden, zoals bij een open accu wel het geval is.
Hoi Rob
Ik haddit stukje gelezen maar weet niet zeker of de info juist is
http://www.venus.nl/accu/principe.htm
De max laadspanning moest volgens dit stukje overigens 2,38x6 = 14,28 V zijn voor gel accu's.
En deze regel
en gewone IU laders zijn voor gelbatterijen uit den boze!
Dus ik begon te twijfelen. Ik heb eigenlijk altijd de gewone lood accu's gebruikt en normaal gesproken gaan ze bij mij lang mee.
Ton
Ik haddit stukje gelezen maar weet niet zeker of de info juist is
http://www.venus.nl/accu/principe.htm
De max laadspanning moest volgens dit stukje overigens 2,38x6 = 14,28 V zijn voor gel accu's.
En deze regel
en gewone IU laders zijn voor gelbatterijen uit den boze!
Dus ik begon te twijfelen. Ik heb eigenlijk altijd de gewone lood accu's gebruikt en normaal gesproken gaan ze bij mij lang mee.
Ton
Ik ben geen expert, maar de info lijkt wel aardig te kloppen.
Maar, die 2,38 volt is dus de maximale spanning per cel.
Dus idealiter, om een gel-accu volledig opgeladen te krijgen, heb je die 14,28 volt nodig als laad-spanning.
Het artikel heeft gelijk wat betreft de lader, als je spreekt over een "ouderwetse" accu-lader (bekende gele of rode metalen behuizing, loodzwaar en bromt als je deze aan zet) maar die gebruik jij niet. Dat zijn rauwdouwer laders, welke niets meer zijn dan zware trafo's en een bridge rectifier(weet ff de NL benaming niet
), die stampen via een halve wisselstroom (gelijkstroom met een flinke rimpel er op) op een open accu.
Maar dergelijke accu-laders zie je minder en minder, behalve in mijn verzameling. :roll:
Maar, even terug naar jou huidige accu-lader;
Die is geschikt voor lood-gel accu's!
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=250239
Kortom, je hebt helemaal geen andere accu nodig in verband met je lader !
Maar, die 2,38 volt is dus de maximale spanning per cel.
Dus idealiter, om een gel-accu volledig opgeladen te krijgen, heb je die 14,28 volt nodig als laad-spanning.
Het artikel heeft gelijk wat betreft de lader, als je spreekt over een "ouderwetse" accu-lader (bekende gele of rode metalen behuizing, loodzwaar en bromt als je deze aan zet) maar die gebruik jij niet. Dat zijn rauwdouwer laders, welke niets meer zijn dan zware trafo's en een bridge rectifier(weet ff de NL benaming niet

Maar dergelijke accu-laders zie je minder en minder, behalve in mijn verzameling. :roll:
Maar, even terug naar jou huidige accu-lader;
Die is geschikt voor lood-gel accu's!
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=250239
Kortom, je hebt helemaal geen andere accu nodig in verband met je lader !
Interessant leesvoer dit !
Zeker omdat ik niet met me tengels van de bike af kan blijven
Zit erover te denken om morgen de bat uit te bouwen
En hem binnen te bewaren tot na de sneeuw en pekelbuien
bedankt ervoor
Zeker omdat ik niet met me tengels van de bike af kan blijven

Zit erover te denken om morgen de bat uit te bouwen
En hem binnen te bewaren tot na de sneeuw en pekelbuien
bedankt ervoor

Ik doe mijn best een steentje, maatje baksteen, bij te dragen.henkmartian schreef:Interessant leesvoer dit !

De motor is voor mij net als een mooie dame, je moet er niet alleen naar kijken maar af en toe ook vertroelen, anders loop je het risico dat ze ontstemt raakt. :shock: :lol:henkmartian schreef:Zeker omdat ik niet met me tengels van de bike af kan blijven
Let wel heel goed op, nadat je de accu weer aangesloten hebt, je eerst het contact aanzet en zonder te starten (!!) de gashendel een keer of 4 á 5 langzaam helemaal open-en-weer dicht draait.henkmartian schreef:Zit erover te denken om morgen de bat uit te bouwen
Ik heb ergens gelezen dat het de maken heeft met de ECU die de uiterste waardes van de Throttle Positioning Sensor moet "inleren", anders gaat de motor wat rottig lopen.
Hoi Rob
Ik was niet zeker dat een gel accu ook een lood accu was en dacht dat men met de lood accu de gewone lood en accuzuur accu bedoelde. Ik heb totaal geen ervaring met Gel accu's. Ik was nog van de ouderwetse
En toen ik dit las in mijn bijsluiter
Enkel voor het laden van loodbatterijen. Laadt hiermee geen andere types:
ONTPLOFFINGSGEVAAR !
dacht ik dan maar de gewone accu weer en die is ondertussen onderweg naar mij in de post.
Maar volgende keer dan maar een Gel accu monteren.
Ton
Ik was niet zeker dat een gel accu ook een lood accu was en dacht dat men met de lood accu de gewone lood en accuzuur accu bedoelde. Ik heb totaal geen ervaring met Gel accu's. Ik was nog van de ouderwetse

En toen ik dit las in mijn bijsluiter
Enkel voor het laden van loodbatterijen. Laadt hiermee geen andere types:
ONTPLOFFINGSGEVAAR !
dacht ik dan maar de gewone accu weer en die is ondertussen onderweg naar mij in de post.
Maar volgende keer dan maar een Gel accu monteren.

Ton
Men noemt het vaak Gel-accu, terwijl de juiste benaming Lood-Gel accu is.
Maar dat is simantecs, "verbastering" komt wel vaker voor, is normaal in het dagelijkse spraak-gebruik.
Het verhaal van jou link gaat (o.a.) over tractiebatterijen, dus flinke accu's voor (bijv) vorkheftrucks e.d.
Jou accu-lader is 900 mA, dus 0,9 ampère, en hoewel er veel energie zit in een lood-gel accu, schat ik in dat jou lader niet zo snel een ontploffingsgevaar zou kunnen veroorzaken.
Sterker nog, er wordt aangegeven dat jou accu-lader (ook) geschikt is voor lood-gel accu's.
En ook voor lood-vlies (=AGM) en natuurlijk lood-zuur accu's.
Als je de nieuwe lood-zuur accu via het internet besteld hebt, is er een volgens de consumentenwet sprake van kopen op afstand, en heb je binnen redelijk termijn retourgarantie. Oftewel, kan je het bestelde product retour sturen en geld terug cq. een tegoed krijgen.
Want het is toch zonde-geld als ik het zo allemaal lees, je gel-accu, tenzij deze aan het eind van zijn Latijn is (er staat een productiedatum ingeslagen op de behuizing), nog prima te gebruiken.
En heb je m.i. die nieuwe loodzuur-accu helemaal niet nodig, dan.
PS: Zo'n bijsluiter zit bij *elke* lood-accu lader. Dit is verplicht in Europa. Omdat een lood-accu ook soms zuren of andere gevaarlijke stoffen bevat, en schadelijk kan zijn voor de gezondheid en/of omgeving. En bij onjuist gebruik kan zo'n accu inderdaad een bom zijn, letterlijk.
Wat men probeert te voorkomen is situaties waarbij bijvoorbeeld Nicad accu's gaat proberen op te laden met zo'n lader, bijvoorbeeld.
Want daar is het wel de onjuiste lader voor, dan zal zo'n Nicad heel, heel erg warm worden, en ontploffen.
En je weet het, je kunt met vrijwel elke vraag hier op het forum terecht, het zijn er zo'n 2000+ experts!

Maar dat is simantecs, "verbastering" komt wel vaker voor, is normaal in het dagelijkse spraak-gebruik.
Het verhaal van jou link gaat (o.a.) over tractiebatterijen, dus flinke accu's voor (bijv) vorkheftrucks e.d.
Jou accu-lader is 900 mA, dus 0,9 ampère, en hoewel er veel energie zit in een lood-gel accu, schat ik in dat jou lader niet zo snel een ontploffingsgevaar zou kunnen veroorzaken.
Sterker nog, er wordt aangegeven dat jou accu-lader (ook) geschikt is voor lood-gel accu's.
En ook voor lood-vlies (=AGM) en natuurlijk lood-zuur accu's.
Als je de nieuwe lood-zuur accu via het internet besteld hebt, is er een volgens de consumentenwet sprake van kopen op afstand, en heb je binnen redelijk termijn retourgarantie. Oftewel, kan je het bestelde product retour sturen en geld terug cq. een tegoed krijgen.
Want het is toch zonde-geld als ik het zo allemaal lees, je gel-accu, tenzij deze aan het eind van zijn Latijn is (er staat een productiedatum ingeslagen op de behuizing), nog prima te gebruiken.
En heb je m.i. die nieuwe loodzuur-accu helemaal niet nodig, dan.

PS: Zo'n bijsluiter zit bij *elke* lood-accu lader. Dit is verplicht in Europa. Omdat een lood-accu ook soms zuren of andere gevaarlijke stoffen bevat, en schadelijk kan zijn voor de gezondheid en/of omgeving. En bij onjuist gebruik kan zo'n accu inderdaad een bom zijn, letterlijk.
Wat men probeert te voorkomen is situaties waarbij bijvoorbeeld Nicad accu's gaat proberen op te laden met zo'n lader, bijvoorbeeld.
Want daar is het wel de onjuiste lader voor, dan zal zo'n Nicad heel, heel erg warm worden, en ontploffen.
En je weet het, je kunt met vrijwel elke vraag hier op het forum terecht, het zijn er zo'n 2000+ experts!

Hoi Rob
Nee de accu is geen probleem hoor deze is gratis hij valt gewoon onder garantie.
Ton
Nee de accu is geen probleem hoor deze is gratis hij valt gewoon onder garantie.

Ton
Prima, ik zou zeggen, op de plank leggen en bewaren totdat je Gel-accu de pijp aan Maarten geeft.
Ik weet alleen niet of je een lood-zuur accu zonder zuur lang kunt bewaren?
Ik heb echt geen idee.
Volgens mij zit de zuur er in poedervorm (zwavel?
) in, en dient er alleen nog gedistilleerd water bij gedaan te worden, dacht ik.
Maar, wederom, ik weet dat niet zeker.
Ik neem aan, maar ben zeker geen expert, dat als je nieuwe loodzuur-accu vacuüm verpakt is (o.i.d.), dat het geen probleem is deze gedurende lange(re) tijd in de "broodkast" te leggen.
Ik weet alleen niet of je een lood-zuur accu zonder zuur lang kunt bewaren?

Ik heb echt geen idee.
Volgens mij zit de zuur er in poedervorm (zwavel?

Maar, wederom, ik weet dat niet zeker.

Ik neem aan, maar ben zeker geen expert, dat als je nieuwe loodzuur-accu vacuüm verpakt is (o.i.d.), dat het geen probleem is deze gedurende lange(re) tijd in de "broodkast" te leggen.

Hoi Rob
In dit geval krijg ik de accu droog. Dan koop ik een liter accuzuur rond begin maart. En het enigste wat je doet is gewoon de accu vullen en dan even wachten en je hebt voldoende stroom weer. Meestal staan ze droog op de plank en zo kunnen ze lang bewaard worden hoor. Je voelt hem dan gewoon warm worden tijdens het vullen.
Dus bij een geladen accu meet je een soortelijk gewicht van 1,28 gram/cm2 en bij een ontladen accu rond de 1.16 gr/cm2 als het zuur in de platen getrokken is.
En wat je naderhand altijd bijvult is gedistilleerd water omdat het water voornamelijk verrdampt. Tenzij je de accu echt gaat koken(overladen).
En bij een geladen accu bestaan de plusplaten uit loodsuperoxide en de min platen uit poreus lood en als ze ontladen zijn loodsulfaat. Dat herinner ik me nog van 35 jaar geleden . Maar deze gaat er eerst in en daarna nog wel eens een keer een gel accu.
Ton
In dit geval krijg ik de accu droog. Dan koop ik een liter accuzuur rond begin maart. En het enigste wat je doet is gewoon de accu vullen en dan even wachten en je hebt voldoende stroom weer. Meestal staan ze droog op de plank en zo kunnen ze lang bewaard worden hoor. Je voelt hem dan gewoon warm worden tijdens het vullen.
Dus bij een geladen accu meet je een soortelijk gewicht van 1,28 gram/cm2 en bij een ontladen accu rond de 1.16 gr/cm2 als het zuur in de platen getrokken is.
En wat je naderhand altijd bijvult is gedistilleerd water omdat het water voornamelijk verrdampt. Tenzij je de accu echt gaat koken(overladen).
En bij een geladen accu bestaan de plusplaten uit loodsuperoxide en de min platen uit poreus lood en als ze ontladen zijn loodsulfaat. Dat herinner ik me nog van 35 jaar geleden . Maar deze gaat er eerst in en daarna nog wel eens een keer een gel accu.
Ton
Vandaag mijn nieuwe Yuasa accu ontvangen ( was gelukkig garantie) en nu nog even een liter accuzuur bestellen en dan vul ik de accu weer als ik ga rijden. Ik heb goede ervaringen met Yuasa accu's dus deze zal toch wel weer zeker 5 jaar mee gaan bij mij.
Ton
Ton
- HenkvanR
- Land: Spanje
- Woonplaats of omgeving: Torrox Costa
heb je geen accupack erbij gekregen dan?
Ik heb kortgeleden ook een Yuasa accu gekocht/besteld via internet maar daar zat een accuzuurpack bij.
Ik heb kortgeleden ook een Yuasa accu gekocht/besteld via internet maar daar zat een accuzuurpack bij.
HenkvanR

Ik heb diverse Yuasa accu's besteld en verkocht en altijd zit er een zuurpack bij , waarom bij jou niet Ton
:
:
Peter

Hoi Peter
Ik krijg de accu omdat het garantie is maar ik vermoed dat de dealer waar ik hem kocht ze normaal gesproken uit een groter reservoir vult met een pompje. Hij zei dat hij geen gevulde accu kon sturen over de post en natuurlijk dat is logisch. Dus ik zei stuur dan een lege accu en dan regel ik zelf het accuzuur wel. In dit type moet een liter in volgens de papieren. Dus even kijken of de autohandel hier wel zuur in een plastic fles verkoopt of ik bestel het wel via het internet ergens.
Kost misschien wel 5 euro maar ja ik had geen zin om even naar Noord Scharwoude te rijden met dit weer.
Ton
Ik krijg de accu omdat het garantie is maar ik vermoed dat de dealer waar ik hem kocht ze normaal gesproken uit een groter reservoir vult met een pompje. Hij zei dat hij geen gevulde accu kon sturen over de post en natuurlijk dat is logisch. Dus ik zei stuur dan een lege accu en dan regel ik zelf het accuzuur wel. In dit type moet een liter in volgens de papieren. Dus even kijken of de autohandel hier wel zuur in een plastic fles verkoopt of ik bestel het wel via het internet ergens.
Kost misschien wel 5 euro maar ja ik had geen zin om even naar Noord Scharwoude te rijden met dit weer.
Ton

Let wel heel goed op, nadat je de accu weer aangesloten hebt, je eerst het contact aanzet en zonder te starten (!!) de gashendel een keer of 4 á 5 langzaam helemaal open-en-weer dicht draait.
Ik heb ergens gelezen dat het de maken heeft met de ECU die de uiterste waardes van de Throttle Positioning Sensor moet "inleren", anders gaat de motor wat rottig lopen.[/quote]
het zijn zo van die dingetjes die je beter niet over het hoofd ziet, door ondervinding en ervaring van mensen met een warm motorhart
Die neem ik graag over, ben ik ZEER dankbaar voor
Henk
Ik heb ergens gelezen dat het de maken heeft met de ECU die de uiterste waardes van de Throttle Positioning Sensor moet "inleren", anders gaat de motor wat rottig lopen.[/quote]
het zijn zo van die dingetjes die je beter niet over het hoofd ziet, door ondervinding en ervaring van mensen met een warm motorhart

Die neem ik graag over, ben ik ZEER dankbaar voor
Henk
En als je per ongeluk de accu al geplaatst hebt (en dat is niet altijd gemakkelijk :roll: ), en de motor al gestart hebt en per ongeluk vergeten bent dat de Motronic (ECU zoals dat bij de vier-wielige heet :lol: ) die minimum en maximum waardes van de TPS te laten inleren, dan is het een kwestie van zekering nummer 5 er uit halen, minimaal 30 seconden wachten, zekering weer terug plaatsen en dan de beschreven procedure weer uitvoeren.
Dus contact aan, gas-hendel een paar keer van volledig dicht weer naar volledig open draaien (langzaam) en anders om, en pas dan starten.
Wat je overigens ook moet doen als je accu leeg was, de motor spanningsloos was, de code-plug verandert cq. verwijdert is, e.d.
Doe je dat niet, dan loopt je motor rauw(er), zwarte bougies, etc, want dan kloppen de instelling van de Motronic niet (w.o. lucht).
Dit heb ik niet van mij zelf, natuurlijk.
:roll:
Dus contact aan, gas-hendel een paar keer van volledig dicht weer naar volledig open draaien (langzaam) en anders om, en pas dan starten.
Wat je overigens ook moet doen als je accu leeg was, de motor spanningsloos was, de code-plug verandert cq. verwijdert is, e.d.
Doe je dat niet, dan loopt je motor rauw(er), zwarte bougies, etc, want dan kloppen de instelling van de Motronic niet (w.o. lucht).
Dit heb ik niet van mij zelf, natuurlijk.

Hoi Rob
Ik had dat ook al eerder ergens gelezen. Ik ben wel benieuwd waarom die Motronic zo gevoelig is voor het verwijderen van de accu en terug plaatsen. Bij auto's met brandstofinjectie heb ik zoiets nooit hoeven doen. En die hebben toch ook een TPS.
Ton
Ik had dat ook al eerder ergens gelezen. Ik ben wel benieuwd waarom die Motronic zo gevoelig is voor het verwijderen van de accu en terug plaatsen. Bij auto's met brandstofinjectie heb ik zoiets nooit hoeven doen. En die hebben toch ook een TPS.
Ton
Ik denk dat het te maken heeft met het ontwerp, en eigenlijk dus de intelligentie, van de Motronic.
Deze heeft schijnbaar geen RAM-geheugen dat de eerder gemeten limieten (minimum en maximum) van de TPS onthouden worden als de spanning wegvalt.
In tegenstelling tot ECU van auto's (zoals bij mijn vier-wielig merk) waar ze zelfs speciale software (en zelfs updates) kunnen plaatsen (en dat scheelt een hoop
) en de laatste 5 storingen onthouden worden.
Als je bij de R11xxRT iets aan de Motronic zelf wilt veranderen, moet je een EPROM er uithalen cq. omwisselen.
(lees mijn draadje over de uitdaging "Chip-tuning op de R1100RT", dat was geen suc6)
Bij de R1200RT is dat gelukkig verbeterd, en is het (ook) software.
Maar laten we ff niet vergeten de leeftijd van het ontwerp van de R1100-serie, toen was er nog geen "revolutie" van software in motormanagement.
Deze heeft schijnbaar geen RAM-geheugen dat de eerder gemeten limieten (minimum en maximum) van de TPS onthouden worden als de spanning wegvalt.
In tegenstelling tot ECU van auto's (zoals bij mijn vier-wielig merk) waar ze zelfs speciale software (en zelfs updates) kunnen plaatsen (en dat scheelt een hoop

Als je bij de R11xxRT iets aan de Motronic zelf wilt veranderen, moet je een EPROM er uithalen cq. omwisselen.
(lees mijn draadje over de uitdaging "Chip-tuning op de R1100RT", dat was geen suc6)
Bij de R1200RT is dat gelukkig verbeterd, en is het (ook) software.
Maar laten we ff niet vergeten de leeftijd van het ontwerp van de R1100-serie, toen was er nog geen "revolutie" van software in motormanagement.
en ik heb de bat laten testen.... nie goed dus _002
Het is zo dat ik voor een heel schappelijk bedrag een Landport gel accu
met 22amp startvermogen zou kunnen kopen ( € 85,-) die staat op de schap bij de dealer
Volgens hem ook veel gebruikt voor een 1200 RT
Bedank nog voor de tip dutchmidiman !!!!
anders had ik toch dit aankomende seizoen ergens met startproblemen komen te staan
Iemand ervaring met landport ?
Henk

en ik heb de bat laten testen.... nie goed dus _002
Het is zo dat ik voor een heel schappelijk bedrag een Landport gel accu
met 22amp startvermogen zou kunnen kopen ( € 85,-) die staat op de schap bij de dealer
Volgens hem ook veel gebruikt voor een 1200 RT

anders had ik toch dit aankomende seizoen ergens met startproblemen komen te staan
Iemand ervaring met landport ?
Henk
Graag gedaan, uiteraard!
Ja, Kenny heeft echt mooi gereedschap.
Bij een goed mens hoort goed spul, is het credo.
Maar, mocht dat je interesse hebben, TestMate heeft ook een goedkopere versie die ook redelijk goed inzichtelijk maakt wat de staat van je accu is, namelijk de TestMate Mini;
Ik heb deze al een tijdje en als "eenvoudige" test (lees: de procedure doen zoals aangegeven namelijk het starten van de motor en het observeren van de LEDs) werkt het heel erg goed.
Maar is geen vervanger van de "echte" TestMate, aangezien deze de capaciteit van je accu test versus de opgegeven waarde, wat een behoorlijk nauwkeurige meting is van de frisheid van je accu.
Maar daar is de prijs dan ook naar, zo'n TestMate Mini kost om-en-nabij 30 euro, de TestMate Sport meer dan 200 euro, heb ik begrepen.
Wat betreft Landport accu;
Het is een Nederlands bedrijf, zo zie ik via G00gle.
Maar waarschijnlijk een importeur/handelshuis en niet zo zeer de fabrikant.
Als ik op hun website kijk naar de accu voor de R1100 series, geven zij aan een 18Ah accu. (SLA 12-18)
Je spreekt echter over de SLA 12-22, en volgens Landport's catalogus is deze dezelfde afmetingen, dus m.i. prima.
Ik heb geen ervaringen met het merk.

Bij een goed mens hoort goed spul, is het credo.

Maar, mocht dat je interesse hebben, TestMate heeft ook een goedkopere versie die ook redelijk goed inzichtelijk maakt wat de staat van je accu is, namelijk de TestMate Mini;
Ik heb deze al een tijdje en als "eenvoudige" test (lees: de procedure doen zoals aangegeven namelijk het starten van de motor en het observeren van de LEDs) werkt het heel erg goed.
Maar is geen vervanger van de "echte" TestMate, aangezien deze de capaciteit van je accu test versus de opgegeven waarde, wat een behoorlijk nauwkeurige meting is van de frisheid van je accu.
Maar daar is de prijs dan ook naar, zo'n TestMate Mini kost om-en-nabij 30 euro, de TestMate Sport meer dan 200 euro, heb ik begrepen.
Als ik op hun website kijk naar de accu voor de R1100 series, geven zij aan een 18Ah accu. (SLA 12-18)
Je spreekt echter over de SLA 12-22, en volgens Landport's catalogus is deze dezelfde afmetingen, dus m.i. prima.
mooi spul hoor, alleen de vraag of ik het veel ga gebruiken, de oude accu zat er 7 seizoenen in, geen klagen dusdutchmidiman schreef:Graag gedaan, uiteraard!![]()
Bij een goed mens hoort goed spul, is het credo.![]()
ook de accu's in mijn ander motoren heb ik eigenlijk nooit op vermogen getest, wel op pijl gehouden met Gedistilleerdwater
deze gel bat heb ik niets aan gedaan dan gedruppeld.. (orginal BMW trouwens)
30 piek is geen geld maar heb ik het nodig? wel een "hebben" ding, wie weet schaft ik hem alsnog aan

met deze info kan ik hem met een gerust hart aanschaften!!

vroeg me alleen af of mijn RT de accu wel voldoende vol kan laden
ik ga van 15Ah naar 22Ah, heb dit vroeger ooit eens gehad, een te zware bat, die mijn dynamo niet vol kreeg
maar zal dan wel geen probleem zijn, ook volgens de dealer geen probleem
deze week haal ik de nieuwe ff op

Henk
Het is inderdaad de vraag of zo'n TestMate Mini zo heel erg zinvol is.
Ik gebruik het in ieder geval wel als de fiets een tijdje stilgestaan heeft.
Dan krijg ik enig idee over de staat van de accu.
Maar met een multimeter kom je ook een heel eind, ware het niet dat zo'n multimeter net ff te traag is om exact(er) aan te geven of de spanning beneden de 10 volt zakt, een teken dat de accu ontladen is.
Maar dat is een discussie die ik in een ander draadje al eens heb toegelicht.
Met de moderne(re) motoren heeft de accu nogal wat te verhapstukken in verband met de elektronica (ABS, de "bekende" ABS-storing).
Daar is wel een modificatie voor, maar ook een beetje symptoombestrijding als ik zo eerlijk mag zijn.
Maar het lost wel een probleem op. (ABS-storingsmelding als je te snel de motor start etc)
De originele dynamo van de R1100RT is 50 Ampère, m.i. ruim voldoende om je accu op peil te houden.
Maar, er zijn ook zwaardere dynamo's zoals deze in de overheidsuitvoering gebruikt wordt, zijnde 60 Ampère.
Die heb ik door Kenny op mijn fiets laten zetten, maar dat is puur omdat ik er nogal wat op de fiets aan extra's heb gebouwd cq. heb laten bouwen.
Je huidige accu van 15 ampère is m.i. de "onjuiste" accu, formeel dient het een 18Ah versie te zijn.
Als je een druppellader hebt, is het wellicht verstandig je nieuwe accu ff te laden voordat je de motor daadwerkelijk start.
Diepontlading (door een te lege accu) is dodelijk voor elke accu, ook een nieuwe accu.
Ja, er is veel te vinden op het forum, om na het rijden nog ff wat te gaan plannen voor een To-Do. :lol:
Ik gebruik het in ieder geval wel als de fiets een tijdje stilgestaan heeft.
Dan krijg ik enig idee over de staat van de accu.
Maar met een multimeter kom je ook een heel eind, ware het niet dat zo'n multimeter net ff te traag is om exact(er) aan te geven of de spanning beneden de 10 volt zakt, een teken dat de accu ontladen is.
Maar dat is een discussie die ik in een ander draadje al eens heb toegelicht.

Met de moderne(re) motoren heeft de accu nogal wat te verhapstukken in verband met de elektronica (ABS, de "bekende" ABS-storing).
Daar is wel een modificatie voor, maar ook een beetje symptoombestrijding als ik zo eerlijk mag zijn.
Maar het lost wel een probleem op. (ABS-storingsmelding als je te snel de motor start etc)
De originele dynamo van de R1100RT is 50 Ampère, m.i. ruim voldoende om je accu op peil te houden.
Maar, er zijn ook zwaardere dynamo's zoals deze in de overheidsuitvoering gebruikt wordt, zijnde 60 Ampère.
Die heb ik door Kenny op mijn fiets laten zetten, maar dat is puur omdat ik er nogal wat op de fiets aan extra's heb gebouwd cq. heb laten bouwen.
Je huidige accu van 15 ampère is m.i. de "onjuiste" accu, formeel dient het een 18Ah versie te zijn.
Als je een druppellader hebt, is het wellicht verstandig je nieuwe accu ff te laden voordat je de motor daadwerkelijk start.
Diepontlading (door een te lege accu) is dodelijk voor elke accu, ook een nieuwe accu.
Ja, er is veel te vinden op het forum, om na het rijden nog ff wat te gaan plannen voor een To-Do. :lol:
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
-
Nieuw bericht Beantwoord: Odyssey accu laden met Optimate 2
door BM-double-UU » » in Accu & Opladers - 25 Reacties
- 9196 Weergaves
-
Laatste bericht door Inspector Gadget