Ik snap het niet
Moderator: RT_Patrick
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Ik snap het niet
Ik heb een R1150rt en heb ook af en toe last van ABS storingen.
Omdat ik het idee had dat dit te maken had met de accuspanning ben ik vorig jaar overgegaan tot de aanschaf van een odyssey gel accu.
Helaas heeft dit niet geleid tot het opheffen van de ABS problemen.
Het vreemde is dat als ik de motor start als ik der langere tijd niet op heb gereden ik eigenlijk geen problemen heb.
Ik krijg pas storing (af en toe) als ik een rit heb gemaakt en ik stop bijvoorbeeld om te tanken. Als ik de motor na het tanken weer wil starten is het vaak raak, of eigenlijk mis met de ABS. Het lampje blijft knipperen. Na een aantal keren starten achter elkaar funtioneerd de ABS weer normaal. Je zou denken dat de spanning van de accu juist minder wordt na een aantal keren te hebben gestart en dat je juist dan ABS storing zou kunnen verwachten.
Ik heb de ABS uit laten lezen bij de dealer maar er staan geen storingen opgeslagen in het systeem.
Hebben jullie ideeen hierover?
Groet
Willem
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
Re: Ik snap het niet
Ik tip op de Sensor-gap (sensor afstand ABS-sensor). Ik adviseer je de voorgeschreven afstand van de ABS sensoren even te controleren. De accu die je hebt is top (heb ik ook). Ik heb "effe" in m'n instructieboekje gekeken (ik heb wel een R850RT, maar deze is op de CC's na hetzelfde) en daarbij stootte ik op 't volgende: de frequentie van knipperen van het ABS-lampje en het algemene storinglampje (ja ook dat hebben we


V.w.b. de sensor-gap:
(dank een beetje "cut and paste" uit het werkplaatshandboek)
BMW Integral ABS
Constructie Actief volledig geïntegreerd systeem
Sensorafstand, voor mm 0,2...1,7 (actieve sensor)
Sensorafstand, achter mm 0,2...1,7 (actieve sensor)
34 52 044 Integral ABS-sensor, voor, uit-/
inbouwen
• Maak de kabelbinder van de sensorkabel los.
• Trek de stekker (1) van de sensorkabel los.
• Trek de sensorkabel naar beneden.
• Verwijder de sensor (2).
• Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.
e Attentie:
Geleid de sensorkabel zorgvuldig.
Let erop dat de klemmen (3) correct worden aangebracht.
X Aanhaalmoment:
Sensor .......................................... handvast, 4 Nm
en :
34 52 111 Integral ABS-sensor, achter,
uit-/inbouwen
• Verwijder de duo-/berijdersbuddyzit.
• Verwijder zo nodig de koffer, rechts.
• Verwijder het kleine zijpaneel, rechts.
• Maak de kabelbinder van de sensorkabel los
• Trek de stekker (1) van de sensorkabel los.
• Reinig de sensor en de boring voor het uit-/inbouwen.
• Maak de sensor (2) los.
• Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.
• Smeer de O-ringen voor montage met olie in.
e Attentie:
Geleid de sensorkabel zorgvuldig.
X Aanhaalmoment:
Sensor ........................................... handvast, 4 Nm
Tja...integraal ABS is een kei goed systeem (ik heb het 2 jaar geleden "eens" moeten gebruiken....met een niet integraal systeem was m'n bike "een meter korter geweest" :lol: ), maar alles komt zeer nauw, want de computer berekent a.d.h.v. alle variabelen uit hoe hij 't systeem 't beste kan aansturen, maar dan moet wel alles top zijn.
Succes !!!
Re: Ik snap het niet
Oliepeil onder de tank nakijken....
Was bij mij de reden van alarmlicht..
GR..M..

- Baird
- 2024
- Berichten: 4349
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Ik snap het niet
Ik denk dat deze opmerking voor BraveheaRT iets te kort door de bocht is, voor anderen waarschijnlijk ook, dus iets meer uitleg is welkom!de marcel schreef:Hoy
Oliepeil onder de tank nakijken....
Was bij mij de reden van alarmlicht..
GR..M..

BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
Re: Ik snap het niet
Ik heb;
-remblokken vooraan vervangen
-dan ontlucht
- toen bleven de 2 rode lampen afwisseld branden
-reden: te weinig olie in de reservoirs onder de tank
- dan alle olie vervangen en goed ontlucht (alle vuile olie er uit)
probleem opgelost.
GR..M..

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
- Kees BMW
- Berichten: 621
- Lid geworden op: 28 mar 2008, 19:31
- Locatie: Harlingen
Re: Ik snap het niet
Je moet wel zorgen dat je voldonde olie in het resvoirvars houdt dus doorpompen en dan weer bijvullen net zolang dat er schone olie bij de remklauwen eruit komt.Anders heb je kans dat er lucht in het systeem komt.
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 26 Reacties
- 6808 Weergaves
-
Laatste bericht door EileRT