Ik snap het niet

Alles over remmen, ABS-problemen en ervaringen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

BravehaRT

Ik snap het niet

Ongelezen bericht door BravehaRT »

Beste mensen

Ik heb een R1150rt en heb ook af en toe last van ABS storingen.
Omdat ik het idee had dat dit te maken had met de accuspanning ben ik vorig jaar overgegaan tot de aanschaf van een odyssey gel accu.
Helaas heeft dit niet geleid tot het opheffen van de ABS problemen.
Het vreemde is dat als ik de motor start als ik der langere tijd niet op heb gereden ik eigenlijk geen problemen heb.
Ik krijg pas storing (af en toe) als ik een rit heb gemaakt en ik stop bijvoorbeeld om te tanken. Als ik de motor na het tanken weer wil starten is het vaak raak, of eigenlijk mis met de ABS. Het lampje blijft knipperen. Na een aantal keren starten achter elkaar funtioneerd de ABS weer normaal. Je zou denken dat de spanning van de accu juist minder wordt na een aantal keren te hebben gestart en dat je juist dan ABS storing zou kunnen verwachten.
Ik heb de ABS uit laten lezen bij de dealer maar er staan geen storingen opgeslagen in het systeem.
Hebben jullie ideeen hierover?

Groet

Willem

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

ltjl

Re: Ik snap het niet

Ongelezen bericht door ltjl »

Willem,

Ik tip op de Sensor-gap (sensor afstand ABS-sensor). Ik adviseer je de voorgeschreven afstand van de ABS sensoren even te controleren. De accu die je hebt is top (heb ik ook). Ik heb "effe" in m'n instructieboekje gekeken (ik heb wel een R850RT, maar deze is op de CC's na hetzelfde) en daarbij stootte ik op 't volgende: de frequentie van knipperen van het ABS-lampje en het algemene storinglampje (ja ook dat hebben we :( ) in je dashboard hebben een betekenis. In het instructieboekje staat wat 't betekent (er zou ook nog een stikker op je bike moeten zitten met als BMW onderdeelnummer 01 40 7 663 590, op deze stikker staat de betekenis van het Hz signaal). Dus in jouw plaats zou ik zorgen dat m'n accu top is (druppellader). Dan bij het optreden van de storing het Hz (knipperfrequentie) uitlezen door simpelweg te tellen. Mocht dat je niet verder brengen dan kun je nog altijd de sensorafstand meten van de ABS sensoren of zelfs even de sensoren losmaken en opnieuw monteren en daarbij de afstand (sensor-gap) tussen de ABS sensor(en) instellen (uiteraard alleen als je beetje handig bent en 't juiste gereedschap ter beschikking hebt !!!!!! is niet moeilijk....maar als 't fout gaat dan.......). Ook zou je het nog kunnen zoeken in de afstelling van de remlichtschakelaar. Ook dit komt heel nauw (als je mij even je e-mail adres stuurt, dan zend ik je de betreffende PDF pagina's toe met plaatjes en afstelgegevens en eventueel een kopietje van de betreffende pagina uit het instructieboekje......is wel in 't duits..... :$ )

V.w.b. de sensor-gap:
(dank een beetje "cut and paste" uit het werkplaatshandboek)

BMW Integral ABS
Constructie Actief volledig geïntegreerd systeem
Sensorafstand, voor mm 0,2...1,7 (actieve sensor)
Sensorafstand, achter mm 0,2...1,7 (actieve sensor)

34 52 044 Integral ABS-sensor, voor, uit-/
inbouwen
• Maak de kabelbinder van de sensorkabel los.
• Trek de stekker (1) van de sensorkabel los.
• Trek de sensorkabel naar beneden.
• Verwijder de sensor (2).
• Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.
e Attentie:
Geleid de sensorkabel zorgvuldig.
Let erop dat de klemmen (3) correct worden aangebracht.
X Aanhaalmoment:
Sensor .......................................... handvast, 4 Nm

en :

34 52 111 Integral ABS-sensor, achter,
uit-/inbouwen
• Verwijder de duo-/berijdersbuddyzit.
• Verwijder zo nodig de koffer, rechts.
• Verwijder het kleine zijpaneel, rechts.
• Maak de kabelbinder van de sensorkabel los
• Trek de stekker (1) van de sensorkabel los.
• Reinig de sensor en de boring voor het uit-/inbouwen.
• Maak de sensor (2) los.
• Het inbouwen geschiedt in omgekeerde volgorde.
• Smeer de O-ringen voor montage met olie in.
e Attentie:
Geleid de sensorkabel zorgvuldig.
X Aanhaalmoment:
Sensor ........................................... handvast, 4 Nm

Tja...integraal ABS is een kei goed systeem (ik heb het 2 jaar geleden "eens" moeten gebruiken....met een niet integraal systeem was m'n bike "een meter korter geweest" :lol: ), maar alles komt zeer nauw, want de computer berekent a.d.h.v. alle variabelen uit hoe hij 't systeem 't beste kan aansturen, maar dan moet wel alles top zijn.

Succes !!!
BMW-Harm

Ongelezen bericht door BMW-Harm »

Eens goed dit draadje lezen...erg intressant :!:
de marcel

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
Oliepeil onder de tank nakijken....
Was bij mij de reden van alarmlicht..
GR..M.. 8)_
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

de marcel schreef:Hoy
Oliepeil onder de tank nakijken....
Was bij mij de reden van alarmlicht..
GR..M.. 8)_
Ik denk dat deze opmerking voor BraveheaRT iets te kort door de bocht is, voor anderen waarschijnlijk ook, dus iets meer uitleg is welkom! _001
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
de marcel

Ongelezen bericht door de marcel »

Hoy
Ik heb;
-remblokken vooraan vervangen
-dan ontlucht
- toen bleven de 2 rode lampen afwisseld branden
-reden: te weinig olie in de reservoirs onder de tank
- dan alle olie vervangen en goed ontlucht (alle vuile olie er uit)
probleem opgelost.
GR..M.. 8)_

Kees BMW

Ongelezen bericht door Kees BMW »

Goedenavond.

Je moet wel zorgen dat je voldonde olie in het resvoirvars houdt dus doorpompen en dan weer bijvullen net zolang dat er schone olie bij de remklauwen eruit komt.Anders heb je kans dat er lucht in het systeem komt.
Kees BMW

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Remmen & ABS”