2 Loctite or not 2 Loctite
Moderator: RT_Patrick
- Stally4
- Type: R1100RT
2 Loctite or not 2 Loctite
Hey beste RT'ers,
Recent de voorste remschijven + blokken van mijn R1100RT (bwj 96) vervangen.
Nu viel mij op dat de bevestigingsbouten van de schijven van rsp. de RT/RS (gietwielen),
vlgs het wplhbk NIET geborgd hoeven te worden met Loctite.
Bouten vastzetten met 21Nm zou volstaan.
Voor de modellen met spaakwielen (GS en R) moet dan weer wel geborgd worden terwijl ook het aanhaalmoment afwijkt. (24Nm)
Kan iemand mij hier een zinnige verklaring voor geven ?
Vriendelijke motorgroeten,
Stally
Recent de voorste remschijven + blokken van mijn R1100RT (bwj 96) vervangen.
Nu viel mij op dat de bevestigingsbouten van de schijven van rsp. de RT/RS (gietwielen),
vlgs het wplhbk NIET geborgd hoeven te worden met Loctite.
Bouten vastzetten met 21Nm zou volstaan.
Voor de modellen met spaakwielen (GS en R) moet dan weer wel geborgd worden terwijl ook het aanhaalmoment afwijkt. (24Nm)
Kan iemand mij hier een zinnige verklaring voor geven ?
Vriendelijke motorgroeten,
Stally
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Re: 2 Loctite or not 2 Loctite
Toen ik nieuwe bouten ging halen voor mijn remschijf vast te zetten op het gietwiel, zat hier al een likje loctite op.
Dus ik kreeg de bouten geleverd met loctite op, was wel voor de achterste remschijf.
Dus ik kreeg de bouten geleverd met loctite op, was wel voor de achterste remschijf.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- Stally4
Klopt Benji,
zo staat het ook omschreven in het wplhndbk.
Achterste schijf vastzetten : Schroefdraad (gebruikte) bouten reinigen en borgen met Loctite - Moment : 21 Nm
Blijft dus de vraag waarom, enkel bij gietwielen, vooraan niet borgen.
Ik heb het wel degelijk over een R1100RT want ook tss de 1100 en de 1150 blijkt er verschil te zijn.
Bij de 1150 wordt er wel degelijk geborgd;
Lijkt mij vreemd. Maar zal ongetwijfeld een reden voor zijn.
Of toch een foutje in het wplhndbk ...?
Paul RS ?
motorgroeten,
Stally
zo staat het ook omschreven in het wplhndbk.
Achterste schijf vastzetten : Schroefdraad (gebruikte) bouten reinigen en borgen met Loctite - Moment : 21 Nm
Blijft dus de vraag waarom, enkel bij gietwielen, vooraan niet borgen.
Ik heb het wel degelijk over een R1100RT want ook tss de 1100 en de 1150 blijkt er verschil te zijn.
Bij de 1150 wordt er wel degelijk geborgd;
Lijkt mij vreemd. Maar zal ongetwijfeld een reden voor zijn.

Of toch een foutje in het wplhndbk ...?

Paul RS ?
motorgroeten,
Stally
Hoi
Toen ik jaren geleden aan Mercedes werkte vernieuwde we altijd de bouten van de remklauwen bij het vernieuwen van de schijven.De bouten waren immers los geweest en het reinigen van de bouten was duurder dan het vervangen.
Maar de loctite die op de nieuwe bouten zat was vrij droog en hard en ik kan me herinneren dat deze bouten door deze loctite ook zwaarder draaide bij het erin draaien. Hierdoor zou dus het aantrekkoppel hoger moeten zijn.
Als je nu de bouten niet zou vervangen maar reinigen breng je een natte vloeistof aan die meer als een smering werkt op deze bouten waardoor de bouten gemakkelijk erin draaien en het aantrekkoppel ook iets lager hoeft te zijn.
Misschien is dt ook het geval bij onze BMW's. Maar dit is maar een gok hoor.
Ton
Toen ik jaren geleden aan Mercedes werkte vernieuwde we altijd de bouten van de remklauwen bij het vernieuwen van de schijven.De bouten waren immers los geweest en het reinigen van de bouten was duurder dan het vervangen.
Maar de loctite die op de nieuwe bouten zat was vrij droog en hard en ik kan me herinneren dat deze bouten door deze loctite ook zwaarder draaide bij het erin draaien. Hierdoor zou dus het aantrekkoppel hoger moeten zijn.
Als je nu de bouten niet zou vervangen maar reinigen breng je een natte vloeistof aan die meer als een smering werkt op deze bouten waardoor de bouten gemakkelijk erin draaien en het aantrekkoppel ook iets lager hoeft te zijn.
Misschien is dt ook het geval bij onze BMW's. Maar dit is maar een gok hoor.
Ton
- jaybmw
- Type: R1200RT
- Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: Brabant !
Idd,het kan nooit kwaad om een borgmiddel te gebruiken.Mits het juist,en goed gedoseerd gebruikt wordt.Ik persoonlijk zie geen reden waarom de 1 wel en de ander niet geborgd zou moeten worden. Zelfs "oude" bouten met een druppeltje groene loctite monteer ik wel terug in remzadels e.d. en nog nooit problemen gehad. Gebruik je teveel,dan is de kans groot dat veelal inbus/torxbouten dol draaien omdat ze te vast zitten met als gevolg kunst en vliegwerk om uit te gaan boren enz.Ook vaak is dan het plaatsen van een heli-coil nodig.
En ALTIJD een momentsleutel gebruiken !
Kortom,als het mijn motor was zou ik de bouten borgen.
Groeten Jeroen.
En ALTIJD een momentsleutel gebruiken !

Kortom,als het mijn motor was zou ik de bouten borgen.
Groeten Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Ja altijd borgen lijkt mij altijd het veiligst met remklauwen. Sommige onderdelen kunnen beter niet loskomen en zonder klauwen ben je behoorlijk hulpeloos
Ton

Ton
- Benji
- Type: R1150RT
- Land: België
- Woonplaats of omgeving: Limburg
Misschien heeft het iets te maken met zwevende of niet zwevende remschijven? Bij jouw R1100RT heb je achter een vaste remschijf en voor een zwevende remschijf.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
- PaulRS
Hoi.
Het verschil zit hem in het 'zwevend'.
Bij de gietwielen bestaat de remschijf uit 3 delen, het hart (wat op het wiel gaat), de schijf zelf en de bussen die hart en schijf verbinden.
Bij de spaakwielen (GS en R) zit de schijf direct aan het wiel met speciale bouten en veerringen.
De 1e haalt het zwevend uit de bussen, de 2e uit de borstbouten.
Over het gebruik van Loctite, ik gebruik dat eigenlijk liever niet, liever een lik vet en volgens moment vast, is me nog nooit losgekomen in de 30 jaar dat ik aan motoren sleutel.
Het loshalen van deze ge-Loctite bouten gaat beter als je de boel even heetstookt, bij 120C wordt de Loctite weer vloeibaar.
Groeten, Paul.
Het verschil zit hem in het 'zwevend'.
Bij de gietwielen bestaat de remschijf uit 3 delen, het hart (wat op het wiel gaat), de schijf zelf en de bussen die hart en schijf verbinden.
Bij de spaakwielen (GS en R) zit de schijf direct aan het wiel met speciale bouten en veerringen.
De 1e haalt het zwevend uit de bussen, de 2e uit de borstbouten.
Over het gebruik van Loctite, ik gebruik dat eigenlijk liever niet, liever een lik vet en volgens moment vast, is me nog nooit losgekomen in de 30 jaar dat ik aan motoren sleutel.
Het loshalen van deze ge-Loctite bouten gaat beter als je de boel even heetstookt, bij 120C wordt de Loctite weer vloeibaar.
Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
- Stally4
Prachtig toch zo een forum :-)
Hier steek je nog eens wat van op !
Had zelf niet het verband gelegd tss zwevend en direct vast.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik volg de raad van Paul.
Geen Loctite maar een likje vet en vlgs juiste moment vast.
Wat me ook opviel was dat om de ABS-sensor ring vast te zetten hier wel weer geadviseerd werd om Loctite te gebruiken. Logisch als je de redenering van Paul leest/volgt.
(losmaken van de ABS-ring moet overigens zeer omzichtig gebeuren en met voldoende warmstoken - zijn behoorlijk fragile (inbus) boutjes)
Vriendelijke groeten,
Stally
Hier steek je nog eens wat van op !
Had zelf niet het verband gelegd tss zwevend en direct vast.
Hartelijk dank voor jullie antwoorden.
Ik volg de raad van Paul.
Geen Loctite maar een likje vet en vlgs juiste moment vast.
Wat me ook opviel was dat om de ABS-sensor ring vast te zetten hier wel weer geadviseerd werd om Loctite te gebruiken. Logisch als je de redenering van Paul leest/volgt.
(losmaken van de ABS-ring moet overigens zeer omzichtig gebeuren en met voldoende warmstoken - zijn behoorlijk fragile (inbus) boutjes)
Vriendelijke groeten,
Stally
Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 3670 Weergaves
-
Laatste bericht door george