Opgelost: Startproblemen

Keuze, onderhoud en laadsystemen.

Moderator: RT_Patrick

Gesloten
AGVerheij
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Opgelost: Startproblemen

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Al een paar dagen merkte ik dat het starten van mijn -1150- wat moeizaam ging. In plaats van startknop indrukken en (vrijwel) direct lopen duurde het een tel of 6, 7 voordat de boel aansloeg. Had dus al plannen om de accu te laten doormeten, maar vanmorgen wilde hij in het geheel niet starten _002 !

Bij contact-aan gaan wel alle lampen branden, maar als ik de startknop indruk hoor ik een tik (relais ?) en verder niets. Paar keer geprobeerd zonder resultaat. Ook de motor nog een beetje heen en weer getrokken in de versnelling om wat beweging er in te krijgen maar dat hielp niet. Uiteindelijk dus de auto naar mijn werk gepakt, en dus aangesloten in de Oia -file op de A12 in plaats van er tussendoor rijden......

Er zit overigens een Odyssee PC680 in, maar die zal er al in bij aanschaf - geen idee dus hoe die is behandeld door de vorige eigenaar. Omdat ik 2x per werkdag zo'n 50Km rij gebruik ik geen acculader, en de fiets staat 's nachts buiten onder een hoes.

Vanavond maar verder zoeken, en als jullie nog tips, adviezen en suggesties hebben: GRAAG !!

[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
Jan R1200RT

Re: Startproblemen

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Op basis van wat je schrijft lijkt het dat de accu leeg / op is.
Als je een universeelmeter hebt kun je de accu spanning voor, tijdens en na het starten meten.
Normaal moet een goede Odyssey de accu zeker 12,7 volt leveren.
Bij het starten kan de spanning even naar ± 10 volt zakken, maar moet daarna gelijk weer terug gaan naar boven de 12 volt (zonder draaiende motor natuurlijk, anders meet je de laadspanning).
Het is overigens ook goed om even de laadspanning te meten, bij staionair lopen moet die toch wel ± 14 volt zijn.
Is dit niet het geval dan kan je dynamo of spanningsregelaar problemen hebben. En zonder voldoende bijlading gaat je accu natuurlijk leeg op de duur.
Daarnaast heeft ook een Odyssey accu natuurlijk niet het eeuwige leven.

Succes en ik hoor graag wat het probleem / de oplossing was.
Baird
2024
2024
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Ongelezen bericht door Baird »

Als de accu niet ter ziele blijkt te zijn denk dan aan de startmotor: het relais komt wel in, maar maakt geen contact om de startmotor van stroom te voorzien, de verlichting gaat uit omdat die tijdens het starten onderbroken wordt door weer een ander relais. Tupperware eraf, tijdens het starten wat beschaafde klappen op de starmotor/startrrelais geven, als dat helpt het startrelais op de startmotor open peuteren en schoonmaken( beweging en contacten),

succes Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet
BeRT

R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volvo XC40 T5 Recharge Inscription

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x). 500k+ km
AGVerheij

De accu levert 12,6 volt, dus daar zou het niet aan moeten liggen _001
De terugloop bij starten kan ik nu effe niet meten, kom ik handen voor tekort.
Ga nu maar de tupperware loshalen om de startmotor eens te bekijken.....
[groet], Gerbert
Groets, GerbeRT

"Zolang ik verkeerslichten moet herkennen om mijzelf te onderscheiden van een robot heb ik weinig vertrouwen in zelfrijdende voertuigen
vioma

Ongelezen bericht door vioma »

het startrelais op de startmotor open peuteren en schoonmaken( beweging en contacten),
Ik heb net de startmotor van de gs 1150 uit elkaar gehad, deze had ook wat probleempjes.
Het bleek dat er opgedroogd vet en stof tussen de schuivende delen van het relais zat ,alles ff lekker schoongemaakt en hij start weer als een................BMW .
AGVerheij

zover hoefde ik niet gelukkig niet te gaan.
De aansluitkabel was behoorlijk geroest, en leek ook niet helemaal goed vast te zitten. Dus even losgehaald, staalborstel er langs en weer stevig aangedraaid. Gevolg: starten en direct in één keer lopen.

Dank voor alle tips en zo, echt een fijn RT-forum dit.

[groet], Gerbert

(en nu snel eten en nog wat kilometers maken _004
Groets, GerbeRT

Paul cr

Ongelezen bericht door Paul cr »

Lekker als je de " veroorzaker" bij de lurven hebt en het zo (goedkoop) hebt kunnen oplossen !
Jan R1200RT

Ongelezen bericht door Jan R1200RT »

Goed dat je het zo eenvoudig op hebt kunnen lossen _004 .

Je kan nog even wat zuurvrije vaseline op de moer / kabel aansluiting aanbrengen.
Beste kans dat het probleem dan daar niet meer terug komt.
En je krijgt het ook altijd weer makkelijk los.

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!

Gesloten
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Accu & Opladers”