overstap van F800ST naar R1200RT
Moderator: RT_Patrick
- EL SCORPIO
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Haarlem
overstap van F800ST naar R1200RT
Beste RT rijders,
Ik heb nu een F800ST en wil overstappen naar de R1200RT.
Ik wil een versie met ESA.
Nu lees ik bij de één ESA I en bij de ander ESA II
Wat is het verschil en welke kan ik beter nemen.
Welk bouwjaar is net even de betere?
Ik ga voor een gebruikte.
Welke dealer in noord/zuid holland doet even net dat beetje meer voor je?
En misschien is er hier wel iemand die interesse heeft in mijn blauwe F800ST van 2009 (overjarige 2008 gekocht in okt.2009) met 3000 km op de klok.
Je weet maar nooit.
Groeten,
Richard
Ik heb nu een F800ST en wil overstappen naar de R1200RT.
Ik wil een versie met ESA.
Nu lees ik bij de één ESA I en bij de ander ESA II
Wat is het verschil en welke kan ik beter nemen.
Welk bouwjaar is net even de betere?
Ik ga voor een gebruikte.
Welke dealer in noord/zuid holland doet even net dat beetje meer voor je?
En misschien is er hier wel iemand die interesse heeft in mijn blauwe F800ST van 2009 (overjarige 2008 gekocht in okt.2009) met 3000 km op de klok.
Je weet maar nooit.
Groeten,
Richard
Re: overstap van F800ST naar R1200RT
Hallo richard,
Ik ben zelf ook 2 jaar geleden overgestapt van de F800ST naar een R1200RT en tot nu toe absoluut geen spijt
Even heel simpel gezegd kan je met de ESA 2 meer instellingen toepassen. Ik zelf heb een 1200RT uit 2005 met ESA 1 dus en vind het redelijk zo.Mijn woon-werk ritten zijn niet dusdanig dat ik persé extra instellingen wil. Ook tour ik op het moment niet erg veel door privé omstandigheden. Die keren dat ik dan rij vind ik dan prima zo. Tja en waar ben je tevreden mee. Er zijn toch een aantal die de vering hebben laten aanpassen door bijv. Hyperpro wat een onwijze vooruitgang geeft aan het rijplezier. Daar betaal je dan ook weer voor. Heb nog niet zelf met ESA 2 gereden, mogelijk dat er wel leden hier zijn die dit wel hebben en het verschil tussen 1 en 2 vanuit hun praktijk kunnen aangeven?
Welk bouwjaar:
Met eentje uit 2005 heb je absoluut geen verkeerde motor aan is gewoon al een super motor vind ik, echter je weet hoe het gaat men ontwikkeld altijd verder en de RT wordt alleen maar beter in de jaren erna. Maar dan heb je dus een jongere motor en zal je iets meer in de buidel moeten tasten
Het 2005 model heeft in ieder geval, spreek uit eigen ervaring, minder kinderziektes gehad dan de eerste versie van de F800ST
Welke dealer:
elke dealer wil uiteindelijk ook zijn boterham verdienen, geheel logisch ook. Koop je de motor bij een BMW dealer met BMW garantie zit je aan zulke dealers vast en moet je ook je onderhoud bij ze laten doen. Vaak iets prijziger dan andere goede sleutelaars die niet onder doen voor een BMW dealer en bijna altijd ook goedkoper zijn. Bijvoorbeeld onze Kenny uit Amersfoort, waar een hoop leden erg tevreden zijn. Zo zijn er nog wel een aantal waar je eventueel met vertrouwen je motor achter laat.
Ik snap dat ik je vraag niet kan beantwoorden. Een adresje is vind ik ook erg persoonlijk. Er zullen hier vast wel leden zijn die er een aantal op kunnen noemen zonder andere tekort te doen.
In ieder geval veel succes met je zoektocht, toch altijd leuk. Heb je het geld ervoor over zou ik persoonlijk voor de jongste RT gaan die je kan krijgen
Gr. Milan
Ik ben zelf ook 2 jaar geleden overgestapt van de F800ST naar een R1200RT en tot nu toe absoluut geen spijt

Even heel simpel gezegd kan je met de ESA 2 meer instellingen toepassen. Ik zelf heb een 1200RT uit 2005 met ESA 1 dus en vind het redelijk zo.Mijn woon-werk ritten zijn niet dusdanig dat ik persé extra instellingen wil. Ook tour ik op het moment niet erg veel door privé omstandigheden. Die keren dat ik dan rij vind ik dan prima zo. Tja en waar ben je tevreden mee. Er zijn toch een aantal die de vering hebben laten aanpassen door bijv. Hyperpro wat een onwijze vooruitgang geeft aan het rijplezier. Daar betaal je dan ook weer voor. Heb nog niet zelf met ESA 2 gereden, mogelijk dat er wel leden hier zijn die dit wel hebben en het verschil tussen 1 en 2 vanuit hun praktijk kunnen aangeven?
Welk bouwjaar:
Met eentje uit 2005 heb je absoluut geen verkeerde motor aan is gewoon al een super motor vind ik, echter je weet hoe het gaat men ontwikkeld altijd verder en de RT wordt alleen maar beter in de jaren erna. Maar dan heb je dus een jongere motor en zal je iets meer in de buidel moeten tasten

Welke dealer:
elke dealer wil uiteindelijk ook zijn boterham verdienen, geheel logisch ook. Koop je de motor bij een BMW dealer met BMW garantie zit je aan zulke dealers vast en moet je ook je onderhoud bij ze laten doen. Vaak iets prijziger dan andere goede sleutelaars die niet onder doen voor een BMW dealer en bijna altijd ook goedkoper zijn. Bijvoorbeeld onze Kenny uit Amersfoort, waar een hoop leden erg tevreden zijn. Zo zijn er nog wel een aantal waar je eventueel met vertrouwen je motor achter laat.
Ik snap dat ik je vraag niet kan beantwoorden. Een adresje is vind ik ook erg persoonlijk. Er zullen hier vast wel leden zijn die er een aantal op kunnen noemen zonder andere tekort te doen.
In ieder geval veel succes met je zoektocht, toch altijd leuk. Heb je het geld ervoor over zou ik persoonlijk voor de jongste RT gaan die je kan krijgen

Gr. Milan
Omdat ik tzt ook voor de R1200RT wil gaan
, heb ik al wat tijd in ESA gestoken;
Wat ik er zoal over lees is dat het een stuk gemak en comfort is.
(En wat wij R850RT/R1100RT/R1150RT bestuurders middels de knop (preload, veer-voorspanning) en een schroefje (demping) moeten doen. Oftewel, dat stel je 1x in en verander je dat alleen maar als je extra bagage of passagier mee neemt)
Bij ESA 2 kan je (daarnaast ook) de preload (veer-voorspanning), veerkracht en demping instellen (tijdens het rijden), naast de andere (ESA 1) instelllingen (alleen bij stilstand)
Als je meer over ESA 2 wilt lezen;
http://hellforleathermagazine.com/2008/ ... uspension/
Maar ik lees zo hier-en-daar wel een aantal (belangrijk?) kantekeningen over ESA 1 in het algemeen;
- Niet bij iedere berijder werkt ESA 1 altijd even prettig of merkbaar, dat hangt af van je belading cq. lichaamsgewicht (ESA 1 schijnt ontworpen te zijn voor rijders met een lichaamsgewicht van ca. 80kg).
- Onjuist ingestelde ESA 1 kan heel erg onprettig zijn. (maar dat geldt natuurlijk voor alle veringen en schokdempers, al dan niet ESA)
Daarom is ESA 2 in het leven geroepen waardoor je, naar wat ik begrepen heb, totaal 9 instellingen hebt. (weet ik niet zeker)
Waarvan sommige tijdens het rijden ingesteld kunnen worden (die weer servo's in je schokdempers aansturen) en sommige dingen alleen bij volle stilstand.
Maar wat ik ook lees is dat met goede veren (HyperPro) en niet-OEM schokdempers (bijv. Öhlins), het eventuele "gemis" van ESA een stuk minder is.
Sommige gaan zo ver dat ze menen liever goede veren en schokdempers hebben dan ESA.
Alleen is dat wel vaak (flink) duurder dan het ESA systeem.
ESA 1 is handig en kan/zal heel prettig zijn, maar het is niet 's werelds beste uitvinding zoals geroosterd brood.
Aan de andere kant, als je het eenmaal gewend bent, schijnt het zo te zijn dat je niet meer anders wenst.
ESA 2 is weer een flinke stap vooruit, en maakt het allemaal nog prettiger en comfortabeler.
Vooral als je lange ritten maakt, over verschillende soorten wegen e.d., lijkt mij ESA (of ESA 2) echt ideaal.
Maar ja, als ik nog ff 5 jaar wacht, zal de volgende generatie dan ook wel weer verbeterd zijn.
Volgens mij noemen ze dat nu marketing of voortschrijdend inzicht
:lol:

Wat ik er zoal over lees is dat het een stuk gemak en comfort is.
(En wat wij R850RT/R1100RT/R1150RT bestuurders middels de knop (preload, veer-voorspanning) en een schroefje (demping) moeten doen. Oftewel, dat stel je 1x in en verander je dat alleen maar als je extra bagage of passagier mee neemt)
Bij ESA 2 kan je (daarnaast ook) de preload (veer-voorspanning), veerkracht en demping instellen (tijdens het rijden), naast de andere (ESA 1) instelllingen (alleen bij stilstand)
Als je meer over ESA 2 wilt lezen;
http://hellforleathermagazine.com/2008/ ... uspension/
Maar ik lees zo hier-en-daar wel een aantal (belangrijk?) kantekeningen over ESA 1 in het algemeen;
- Niet bij iedere berijder werkt ESA 1 altijd even prettig of merkbaar, dat hangt af van je belading cq. lichaamsgewicht (ESA 1 schijnt ontworpen te zijn voor rijders met een lichaamsgewicht van ca. 80kg).
- Onjuist ingestelde ESA 1 kan heel erg onprettig zijn. (maar dat geldt natuurlijk voor alle veringen en schokdempers, al dan niet ESA)
Daarom is ESA 2 in het leven geroepen waardoor je, naar wat ik begrepen heb, totaal 9 instellingen hebt. (weet ik niet zeker)
Waarvan sommige tijdens het rijden ingesteld kunnen worden (die weer servo's in je schokdempers aansturen) en sommige dingen alleen bij volle stilstand.
Maar wat ik ook lees is dat met goede veren (HyperPro) en niet-OEM schokdempers (bijv. Öhlins), het eventuele "gemis" van ESA een stuk minder is.
Sommige gaan zo ver dat ze menen liever goede veren en schokdempers hebben dan ESA.
Alleen is dat wel vaak (flink) duurder dan het ESA systeem.
ESA 1 is handig en kan/zal heel prettig zijn, maar het is niet 's werelds beste uitvinding zoals geroosterd brood.

Aan de andere kant, als je het eenmaal gewend bent, schijnt het zo te zijn dat je niet meer anders wenst.
ESA 2 is weer een flinke stap vooruit, en maakt het allemaal nog prettiger en comfortabeler.
Vooral als je lange ritten maakt, over verschillende soorten wegen e.d., lijkt mij ESA (of ESA 2) echt ideaal.
Maar ja, als ik nog ff 5 jaar wacht, zal de volgende generatie dan ook wel weer verbeterd zijn.
Volgens mij noemen ze dat nu marketing of voortschrijdend inzicht

- EL SCORPIO
Hoi AC en Dutchmidiman,
Bedankt voor deze info, hier kan ik zeker iets mee.
Alleen nog een vraagje over ESA II.
Bij welk bouwjaar zijn ze ESA II gaan gebruiken en hoe zie ik of er ESA II opzit ipv ESA I?
Bedankt voor deze info, hier kan ik zeker iets mee.
Alleen nog een vraagje over ESA II.
Bij welk bouwjaar zijn ze ESA II gaan gebruiken en hoe zie ik of er ESA II opzit ipv ESA I?
Naar wat ik begrepen heb is ESA II geintroduceerd bij het 2010 model.
Bij de K-serie is het al langer (optioneel) beschikbaar.
Bij de K-serie is het al langer (optioneel) beschikbaar.
- EL SCORPIO
Zit zo hier en daar te kijken dus naar een 1200RT.
Kom ik weer een leuke kleur tegen zit er natuurlijk geen ESA op.
Ik zit me af te vragen of ik dan verder moet zoeken voor 1 wel met ESA of niet.
Hoeveel meer rijwaarde cq plezier gaat een fiets met ESA boven een fiets zonder?
Dus ben nog steeds rustig op zoek maar wil eigenlijk voor eind oktober de knoop doorhakken.
Ik ga binnenkort even een paar dealers af bij mij in de buurt alhoewel die nou net niet hebben staan wat ik wil.
Of te nieuw of teveel km's voor die prijs.
Kom ik weer een leuke kleur tegen zit er natuurlijk geen ESA op.
Ik zit me af te vragen of ik dan verder moet zoeken voor 1 wel met ESA of niet.
Hoeveel meer rijwaarde cq plezier gaat een fiets met ESA boven een fiets zonder?
Dus ben nog steeds rustig op zoek maar wil eigenlijk voor eind oktober de knoop doorhakken.
Ik ga binnenkort even een paar dealers af bij mij in de buurt alhoewel die nou net niet hebben staan wat ik wil.
Of te nieuw of teveel km's voor die prijs.
Zoals ik het onderhand begrepen heb is ESA de comfort.
En schat ik (persoonlijk
) in dat vooral als je lange ritten maakt (ff naar Duitsland, de Ardenne, etc) dan ben je heel blij als je ESA hebt, omdat je het comfort gemakkelijk kan instellen op de rijke schakering van verschillende wegdekken op deze aardkloot :lol:
Maar met goede vering en scholdempers en de juiste in- en afstelling kom je ook een heel eind;
Sterker nog, er zijn hele generatie motorrijders die het zonder moeten stellen.
Naar wat ik begrepen heb is ESA vooral gemaakt voor de GS-ers, omdat daar ook de rij-hoogte (e.d) aangepast kan worden, en die fietsen vaak(er) op allerlei terrein (en dus niet alleen wegen) rijden. Maar ik kan het mis hebben, ik lees vooral wat zoal de meningen over ESA zijn en de techniek er achter.
Als ik uiteindelijk voor de R1200RT ga, zal het een plus zijn als er ESA op zit, maar voor mij geen noodzaak, ik behoor niet tot de juiste gewichtgroep :roll:
:lol:
Ik denk dat het als volgt is met ESA;
Als je het eenmaal hebt, wil je niet meer zonder.
Maar als je zonder hebt, weet je niet wat je mist.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, wat dat betreft.
En met ESA II ben je gewoon koning volgens mij, dan trek je elk wegdek "recht".
En schat ik (persoonlijk

Maar met goede vering en scholdempers en de juiste in- en afstelling kom je ook een heel eind;
Sterker nog, er zijn hele generatie motorrijders die het zonder moeten stellen.
Naar wat ik begrepen heb is ESA vooral gemaakt voor de GS-ers, omdat daar ook de rij-hoogte (e.d) aangepast kan worden, en die fietsen vaak(er) op allerlei terrein (en dus niet alleen wegen) rijden. Maar ik kan het mis hebben, ik lees vooral wat zoal de meningen over ESA zijn en de techniek er achter.

Als ik uiteindelijk voor de R1200RT ga, zal het een plus zijn als er ESA op zit, maar voor mij geen noodzaak, ik behoor niet tot de juiste gewichtgroep :roll:

Ik denk dat het als volgt is met ESA;
Als je het eenmaal hebt, wil je niet meer zonder.
Maar als je zonder hebt, weet je niet wat je mist.
Elk nadeel heeft zijn voordeel, wat dat betreft.
En met ESA II ben je gewoon koning volgens mij, dan trek je elk wegdek "recht".

- EL SCORPIO
Ik denk ook dat ik gewoon kijk waar ik tegenaan loop met een leuke inruil.
Dat is toch het eerst waar je over praat toch?
Het moet geen rib uit mijn lijf worden maar een plezierige overgang van de F800 naar de 1200RT.
Als er dan geen ESA opzit dan is het maar zo.
Dan kan ik later altijd overgaan naar Hyperpro toch?
Een goede fiets in mijn gewenste kleur is belangrijker dan ESA.
Dat is toch het eerst waar je over praat toch?
Het moet geen rib uit mijn lijf worden maar een plezierige overgang van de F800 naar de 1200RT.
Als er dan geen ESA opzit dan is het maar zo.
Dan kan ik later altijd overgaan naar Hyperpro toch?
Een goede fiets in mijn gewenste kleur is belangrijker dan ESA.
- HansD
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Ik rijd nu een half jaartje met ESA en moet zeggen dat ik altijd in dezelfde stand rijd (veervoorspanning Bagage, en demping Sport). Veervoorspanning pas ik alleen aan als ik met passagier rijd, en dat is dan uitermate handig, want zonder ESA zou ik hEt denk ik niet doen. Demping blijft ook met passagier op Sport staan. Achteraf gezien was de investering in Hyperpros ipv ESA misschien beter geweest. Uitgave voor hyperpro dempers is me dan weer te duur, dus dan had ik alleen hyperpro veren gemonteerd.
Hans
Hans
Ik denk dat HansD's reactie het voor mij nog duidelijker maakt;
ESA is een nice to have, maar voor mij geen bittere noodzaak.
Goede vering, goede schokdempers en de juiste/goede banden vindt ik veel belangrijker.
ESA en ESA 2 zullen zeker het comfort kunnen verbeteren, maar motorrijden zonder dergelijke hulpmiddelen blijft wat mij betreft toch nog altijd genieten;
moving the soul.
ESA is een nice to have, maar voor mij geen bittere noodzaak.
Goede vering, goede schokdempers en de juiste/goede banden vindt ik veel belangrijker.
ESA en ESA 2 zullen zeker het comfort kunnen verbeteren, maar motorrijden zonder dergelijke hulpmiddelen blijft wat mij betreft toch nog altijd genieten;
moving the soul.
- EL SCORPIO
Dus voor mij ook.
ESA is geen bittere noodzaak.
Volgens mij kosten de Hyperpro veren iets van 450 a 500 euro.
Dat kan ik dan altijd nog extra laten doen aan de fiets.
Jongens bedankt voor de hulp
ESA is geen bittere noodzaak.
Volgens mij kosten de Hyperpro veren iets van 450 a 500 euro.
Dat kan ik dan altijd nog extra laten doen aan de fiets.
Jongens bedankt voor de hulp

Hallo
Ik heb een R1200rt van 2005 zonder ESA. Ik heb wel de hyperpro veren laten installeren en heb nu de juiste instellingen gevonden om lekker en vooral strak te sturen. (ligt ook veel aan de status van de banden)
Het is allemaal heel erg mooi die extra's maar of het echt nodig is is erg persoonlijk.
Wat wel een probleem kan zijn is dat de keeringen van de versnellingsbak kunnen lekken (blijkbaar een typisch 2005 probleem)
Ik heb deze nu bij 35k km moeten vervangen door nieuwe en betere.
Kosten voor het vervangen zijn pakweg 750 euro (bij BMW garage). Ik heb hetzelf gedaan en dus wat bespaard.
success.
Ik heb een R1200rt van 2005 zonder ESA. Ik heb wel de hyperpro veren laten installeren en heb nu de juiste instellingen gevonden om lekker en vooral strak te sturen. (ligt ook veel aan de status van de banden)
Het is allemaal heel erg mooi die extra's maar of het echt nodig is is erg persoonlijk.
Wat wel een probleem kan zijn is dat de keeringen van de versnellingsbak kunnen lekken (blijkbaar een typisch 2005 probleem)
Ik heb deze nu bij 35k km moeten vervangen door nieuwe en betere.
Kosten voor het vervangen zijn pakweg 750 euro (bij BMW garage). Ik heb hetzelf gedaan en dus wat bespaard.
success.
- EL SCORPIO
Jongens, ik zit in dubio.
Ik kan een R1200RT overnemen met inruil van mijn F800ST.
Een 2006 met 40.000 km op de klok.
Geen ESA en verders normale opties wel topkoffer en nieuwe banden.
Van een particulier dus geen garantie.
Bijbetalen 2000 euro.
OF
Een 2007 nw type met 65.000 op de klok.
ESA, Cruise Control, Radio en nog meer opties, bijna het hele pakket, en topkoffer
Van een dealer en 6 mnd bovag garantie.
Bijbetalen 5400 euro
Wat is nou slim.
Het verschil is wel bijna 3500 euro.
Is het verstandig om niet voor het nieuwe type te gaan, geen ESA te hebben en geen garantie (6 mnd zijn ook zo voorbij en hoever gaat garantie?)
Richard (bijna een R1200RT bezitter)
Ik kan een R1200RT overnemen met inruil van mijn F800ST.
Een 2006 met 40.000 km op de klok.
Geen ESA en verders normale opties wel topkoffer en nieuwe banden.
Van een particulier dus geen garantie.
Bijbetalen 2000 euro.
OF
Een 2007 nw type met 65.000 op de klok.
ESA, Cruise Control, Radio en nog meer opties, bijna het hele pakket, en topkoffer
Van een dealer en 6 mnd bovag garantie.
Bijbetalen 5400 euro
Wat is nou slim.
Het verschil is wel bijna 3500 euro.
Is het verstandig om niet voor het nieuwe type te gaan, geen ESA te hebben en geen garantie (6 mnd zijn ook zo voorbij en hoever gaat garantie?)
Richard (bijna een R1200RT bezitter)
Mijn gevoel, hoewel ik het helemaal mis kan hebben
, zegt dat kilometers niet zo heel veel verschil maken.
Het is ook hoe er met de fiets is omgegaan, natuurlijk.
Nu ben ik een gadget-freak en zou ik persoonlijk gaan voor de dealeRT versie. (hoewel de radio op mijn RT ik nimmer aangehad heb
)
De garantie is inderdaad maar relatief, maar als er iets mis is, kan je binnen die 6 maanden daar wel aanspraak op maken.
Een particulier is dan min-of-meer "as-is".
Nu heb ik begrepen dat de 2007-versie inderdaad een aantal verbetering cq. oplossingen heeft gekregen, aangaande (o.a.) ESA, dus als je ESA wenst cq. handig lijkt, is dat in mijn perceptie degene om voor te gaan.
Nu weet ik niet om welke dealeRT het gaat, want dat kan eventueel ook nog iets zeggen over hun reputatie en ervaringen van hun vorige en huidige klanten.
Als het een officiële BMW dealeRT is, dan is dat over het algemeen wel redelijk goed uit te vinden e.d.
Het is een flink prijs-verschil, uiteraard.
Maar dan heb je wel een redelijk complete fiets.
Want dergelijke handigheidjes, hoewel je ze wellicht na verloop van tijd minder en minder gaat gebruiken, als je ze hebt, kán je er gebruik van maken.
Zit het er niet op dan kan je het natuurlijk niet gebruiken (duh!), weet je ook niet wat je mist, maar is ook niet doenlijk of heel kostbaar om achteraf nog te monteren.
Het ligt er ook aan het gevoel wat je bij de dealeRT en die particulier kreeg

Het is ook hoe er met de fiets is omgegaan, natuurlijk.
Nu ben ik een gadget-freak en zou ik persoonlijk gaan voor de dealeRT versie. (hoewel de radio op mijn RT ik nimmer aangehad heb

De garantie is inderdaad maar relatief, maar als er iets mis is, kan je binnen die 6 maanden daar wel aanspraak op maken.
Een particulier is dan min-of-meer "as-is".
Nu heb ik begrepen dat de 2007-versie inderdaad een aantal verbetering cq. oplossingen heeft gekregen, aangaande (o.a.) ESA, dus als je ESA wenst cq. handig lijkt, is dat in mijn perceptie degene om voor te gaan.
Nu weet ik niet om welke dealeRT het gaat, want dat kan eventueel ook nog iets zeggen over hun reputatie en ervaringen van hun vorige en huidige klanten.
Als het een officiële BMW dealeRT is, dan is dat over het algemeen wel redelijk goed uit te vinden e.d.
Het is een flink prijs-verschil, uiteraard.
Maar dan heb je wel een redelijk complete fiets.
Want dergelijke handigheidjes, hoewel je ze wellicht na verloop van tijd minder en minder gaat gebruiken, als je ze hebt, kán je er gebruik van maken.
Zit het er niet op dan kan je het natuurlijk niet gebruiken (duh!), weet je ook niet wat je mist, maar is ook niet doenlijk of heel kostbaar om achteraf nog te monteren.
Het ligt er ook aan het gevoel wat je bij de dealeRT en die particulier kreeg

- EL SCORPIO
Hoi Dutchmidiman,
Inderdaad je hebt gelijk.
Meestal ga ik er van uit dat bij een tweedehandsfiets je ongeveer 500 euro moet rekenen op kleine extra dingen aan onderhoud.
Een remblokje, accu, bandje o.i.d. Dat houd ik meestal in het achterhoofd.
Die bij de dealer heb ik nu bekeken en zag er aardig uit.
Maar de vorige eigenaar had nog wel even zijn topkoffer, valbeugels en andere gadgets afgehaald.
Voor de topkoffer hoefde ik maar 250 euro te betalen. Dat bovenop de 5000 euro en dan nog 250 euro afleveringskosten.
ESA, ja daar zeg je wat. Ik vraag me af of Hyperpro dan niet beter is.
Ik ga met die particulier nog een afspraak maken, waarschijnlijk zondag.
Dan kan ik proefrijden en voelen of de fiets goed is.
Garantie vind ik ook altijd maar zo of zo. Ik had met mijn R1100RT (tweedehands bij MP gekocht met 11.000km op de klok) het KFR probleem. Niet eruit te krijgen.
Die ging na 2.000 km ook gewoon weer weg. Niet mee te rijden en MP kon niets meer doen dan ze gedaan hadden. Dus garantie is leuk tot ...
Radio is inderdaad leuk maar wanneer gebruik je dat. Ik ga meer voor het rijden met een motor dan naar muziek te luisteren.
Cruisecontrol is leuk, maar ik heb nu mechanische cruisecontrol op de F800ST gehad en die heb ik 1 keer gebruikt.
Zadelverwarming, tja heb ik niet eens in de auto. In de winter zet ik hem in de garage. Misschien handig bij een langdurige regenbui.
Allemaal opties, het is leuk maar om daar nou zoveel meer voor te betalen.
Het ligt eraan wat de verschillen zijn van een 2006 t.o.v. een nwe type 2007.
Is er iemand die dat weet? Ik kan er niet veel van vinden op internet.
Inderdaad je hebt gelijk.
Meestal ga ik er van uit dat bij een tweedehandsfiets je ongeveer 500 euro moet rekenen op kleine extra dingen aan onderhoud.
Een remblokje, accu, bandje o.i.d. Dat houd ik meestal in het achterhoofd.
Die bij de dealer heb ik nu bekeken en zag er aardig uit.
Maar de vorige eigenaar had nog wel even zijn topkoffer, valbeugels en andere gadgets afgehaald.
Voor de topkoffer hoefde ik maar 250 euro te betalen. Dat bovenop de 5000 euro en dan nog 250 euro afleveringskosten.
ESA, ja daar zeg je wat. Ik vraag me af of Hyperpro dan niet beter is.
Ik ga met die particulier nog een afspraak maken, waarschijnlijk zondag.
Dan kan ik proefrijden en voelen of de fiets goed is.
Garantie vind ik ook altijd maar zo of zo. Ik had met mijn R1100RT (tweedehands bij MP gekocht met 11.000km op de klok) het KFR probleem. Niet eruit te krijgen.
Die ging na 2.000 km ook gewoon weer weg. Niet mee te rijden en MP kon niets meer doen dan ze gedaan hadden. Dus garantie is leuk tot ...
Radio is inderdaad leuk maar wanneer gebruik je dat. Ik ga meer voor het rijden met een motor dan naar muziek te luisteren.
Cruisecontrol is leuk, maar ik heb nu mechanische cruisecontrol op de F800ST gehad en die heb ik 1 keer gebruikt.
Zadelverwarming, tja heb ik niet eens in de auto. In de winter zet ik hem in de garage. Misschien handig bij een langdurige regenbui.
Allemaal opties, het is leuk maar om daar nou zoveel meer voor te betalen.
Het ligt eraan wat de verschillen zijn van een 2006 t.o.v. een nwe type 2007.
Is er iemand die dat weet? Ik kan er niet veel van vinden op internet.
Naar wat ik begrepen heb moet je rekenen met een Hyperpro oplossing (veren en betere schokdempers) geld kost.
Ik zou dat "bewaren" als blijkt dat de veren op jou aankomende fiets vervangen zouden moeten worden.
Ik ben ondertussen van mening, gebaseerd op wat ik hier op het forum lees, en zelf diverse keren bij Kenny van Motor Service Amersfoort persoonlijk heb mogen ervaren, dat KFR altijd op te lossen is.
En zonder zo'n recyclizer-geval-ding.
Wellicht kan je contact krijgen/zoeken met de vorige eigenaar van die fiets bij de dealeRT, en zaken alsnog overnemen, of vernemen welke merk en type/modellen gadgets er op zaten om zaken deels te "restaureren".
Ik zou ook bij de verkoop van mijn fiets aan een dealeRT de nodige zaken eraf schroeven, je krijgt er echt geen cent extra voor terug.
Misschien moet je ook overwegen een aankoop-keuring te laten doen, bij Kenny van MotorServiceAmersfoort.
Zeker bij degene van de particuliere verkoop.
En tevens adviseer ik het voor degene die verkocht wordt door de dealeRT.
Een onafhankelijke derden eens met een technische stofkam naar je potentiële aankoop laten kijken kan geen kwaad, denk ik.
Cruisecontrol is leuk/handig voor de lange tourritten naar het buitenland e.d.
In de drukte van de NL wegen weet ik niet of het zo handig is.
Ik heb ook zo'n mechanische (overheids)cruisecontrol en nog niet gebruikt (op de R1100RT).
Radio is vooral leuk als je ergens langs de weg ff gestopt bent om je lunch te happen, althans, dat denk ik.
Tijdens het rijden lijkt het mij veel verstandiger om het verkeer en de motoRT te horen.
En verwarmd zadel heb ik ook in mijn vier-wiellige zitten, en soms is dat wel eens prettig om te hebben tijdens de winter.
Maar soms voelt het ook alsof je de broek volgesch.ten hebt.
Uit je reactie "proef" ik een voorkeur voor de particuliere versie, wat op zich prima is, en ik je gelijk in kan geven.
Mits je een aankoop-keuring mag laten doen, want dat lijkt mij wel zo verstandig.
Zitten de onderhoudsboekjes e.d. er bij?
Ik heb over die 2006 naar 2007 transitie ergens iets op het internet gelezen, weet niet of er hier op het forum iets over gestaan heeft.
Wat ik meen mij te herinneren, is dat het "preventief" was voor o.a. de ESA en ABS/ASC e.d.
Ff zoeken via G00gle.
Interessante link, wellicht;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
Ik zou dat "bewaren" als blijkt dat de veren op jou aankomende fiets vervangen zouden moeten worden.
Ik ben ondertussen van mening, gebaseerd op wat ik hier op het forum lees, en zelf diverse keren bij Kenny van Motor Service Amersfoort persoonlijk heb mogen ervaren, dat KFR altijd op te lossen is.
En zonder zo'n recyclizer-geval-ding.
Wellicht kan je contact krijgen/zoeken met de vorige eigenaar van die fiets bij de dealeRT, en zaken alsnog overnemen, of vernemen welke merk en type/modellen gadgets er op zaten om zaken deels te "restaureren".
Ik zou ook bij de verkoop van mijn fiets aan een dealeRT de nodige zaken eraf schroeven, je krijgt er echt geen cent extra voor terug.
Misschien moet je ook overwegen een aankoop-keuring te laten doen, bij Kenny van MotorServiceAmersfoort.
Zeker bij degene van de particuliere verkoop.
En tevens adviseer ik het voor degene die verkocht wordt door de dealeRT.
Een onafhankelijke derden eens met een technische stofkam naar je potentiële aankoop laten kijken kan geen kwaad, denk ik.
Cruisecontrol is leuk/handig voor de lange tourritten naar het buitenland e.d.
In de drukte van de NL wegen weet ik niet of het zo handig is.
Ik heb ook zo'n mechanische (overheids)cruisecontrol en nog niet gebruikt (op de R1100RT).
Radio is vooral leuk als je ergens langs de weg ff gestopt bent om je lunch te happen, althans, dat denk ik.
Tijdens het rijden lijkt het mij veel verstandiger om het verkeer en de motoRT te horen.
En verwarmd zadel heb ik ook in mijn vier-wiellige zitten, en soms is dat wel eens prettig om te hebben tijdens de winter.
Maar soms voelt het ook alsof je de broek volgesch.ten hebt.
Uit je reactie "proef" ik een voorkeur voor de particuliere versie, wat op zich prima is, en ik je gelijk in kan geven.
Mits je een aankoop-keuring mag laten doen, want dat lijkt mij wel zo verstandig.
Zitten de onderhoudsboekjes e.d. er bij?
Ik heb over die 2006 naar 2007 transitie ergens iets op het internet gelezen, weet niet of er hier op het forum iets over gestaan heeft.
Wat ik meen mij te herinneren, is dat het "preventief" was voor o.a. de ESA en ABS/ASC e.d.
Ff zoeken via G00gle.
Interessante link, wellicht;
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_R1200RT
- EL SCORPIO
De aankoopkeuring is zeker een goed idee voor beide machines.
De particulier heeft alle boekjes en behoren erbij.
De Dealertmachine zijn spullen zijn overgegaan naar de nieuwe machine van de vorige eigenaar. Dus daar is niets meer te halen.
Heb net even Harry Meijer BMW dealer gebeld bij mij in de buurt. Gevraagd wat het kost als het gehele motorblok naar zijn grootje is.
Binnen 2 minuten antwoord: Motorblok 5249 euro en inhangen ongeveer 1 dag werk dus ongeveer 800 euro zeg maar een 6000 euro in totaal. Dat was volgens mij het ergste wat er zou kunnen gebeuren. Ze vroegen gelijk hoeveel KM hij gelopen had en welk bouwjaar. Ik ga dus door 2006 en 40.000 km en het antwoord was dat je problemen eerder moest zoeken in aandrijfassen, schijven, vorkpoten, bakkeerringen. Hij had nog nooit iemand gehad die zijn motorblok wou vervangen. :lol:
Dus ga ik eerst maar eens een proefrit maken en vragen of hij er problemen mee heeft met een aankoopkeuring.
Thanks.
De particulier heeft alle boekjes en behoren erbij.
De Dealertmachine zijn spullen zijn overgegaan naar de nieuwe machine van de vorige eigenaar. Dus daar is niets meer te halen.
Heb net even Harry Meijer BMW dealer gebeld bij mij in de buurt. Gevraagd wat het kost als het gehele motorblok naar zijn grootje is.
Binnen 2 minuten antwoord: Motorblok 5249 euro en inhangen ongeveer 1 dag werk dus ongeveer 800 euro zeg maar een 6000 euro in totaal. Dat was volgens mij het ergste wat er zou kunnen gebeuren. Ze vroegen gelijk hoeveel KM hij gelopen had en welk bouwjaar. Ik ga dus door 2006 en 40.000 km en het antwoord was dat je problemen eerder moest zoeken in aandrijfassen, schijven, vorkpoten, bakkeerringen. Hij had nog nooit iemand gehad die zijn motorblok wou vervangen. :lol:
Dus ga ik eerst maar eens een proefrit maken en vragen of hij er problemen mee heeft met een aankoopkeuring.

Thanks.
Goed plan!
Denk dat die particulier dan aantrekkelijk(er) is voor je.
Een motor in de soep draaien heb ik ook nog niet gehoord van de R1200RT.
Volgens mij moet je de fiets dan echt onachtzame en op de donder geven, dunkt me.
Mijn complimenten dat je ff een dealeRT in de buurt gevraagd hebt, heel slim.
Ben benieuwd naar je gevoel van je proef-ritje, het wordt mooi weer heb ik begrepen, dus dubbel-genieten (hopelijk).

Denk dat die particulier dan aantrekkelijk(er) is voor je.
Een motor in de soep draaien heb ik ook nog niet gehoord van de R1200RT.
Volgens mij moet je de fiets dan echt onachtzame en op de donder geven, dunkt me.
Mijn complimenten dat je ff een dealeRT in de buurt gevraagd hebt, heel slim.
Ben benieuwd naar je gevoel van je proef-ritje, het wordt mooi weer heb ik begrepen, dus dubbel-genieten (hopelijk).
Hoi,
Ik zou zelf als je persé moet kiezen voor het 2006 model gaan (zeker omdat je aangeeft dat de extra opties je niet zoveel doen en over het algemeen terecht), maar dan wel met een keuring vooraf. Dit kan je laten doen door onze Kenny, maar ook bijv. door Eric van Lent. Mocht de particulier dit niet willen, dan zou ik meteen van de koop afzien. Maar goed dit is mijn mening. Ik zou in ieder geval niet overhaast tot aankoop overgaan omdat je persé en zo snel mogelijk een 1200Rt wil. Buiten deze twee opties die je nu hebt zijn er uiteraard nog veel meer te vinden en mogelijk dan ook nog eentje die je nog meer aanspreekt en aan je wensen voldoet en mogelijk ook in de juiste kleurstelling.
Gun jezelf in ieder geval de tijd. Zeker als je in de aankomende "koudere en natte" periode toch niet vaak op de motor zal rondrijden, kan je net zo goed even doorsparen en op je gemak rondkijken en ruim voordat het motorseizoen er weer aan begint te komen dan de beslissingen te nemen. Scheelt je vaak ook weer een hoop euro's.
Succes ermee in ieder geval met het kijken en rijden op al dat lekkers
Gr. Milan
Ik zou zelf als je persé moet kiezen voor het 2006 model gaan (zeker omdat je aangeeft dat de extra opties je niet zoveel doen en over het algemeen terecht), maar dan wel met een keuring vooraf. Dit kan je laten doen door onze Kenny, maar ook bijv. door Eric van Lent. Mocht de particulier dit niet willen, dan zou ik meteen van de koop afzien. Maar goed dit is mijn mening. Ik zou in ieder geval niet overhaast tot aankoop overgaan omdat je persé en zo snel mogelijk een 1200Rt wil. Buiten deze twee opties die je nu hebt zijn er uiteraard nog veel meer te vinden en mogelijk dan ook nog eentje die je nog meer aanspreekt en aan je wensen voldoet en mogelijk ook in de juiste kleurstelling.
Gun jezelf in ieder geval de tijd. Zeker als je in de aankomende "koudere en natte" periode toch niet vaak op de motor zal rondrijden, kan je net zo goed even doorsparen en op je gemak rondkijken en ruim voordat het motorseizoen er weer aan begint te komen dan de beslissingen te nemen. Scheelt je vaak ook weer een hoop euro's.
Succes ermee in ieder geval met het kijken en rijden op al dat lekkers

Gr. Milan
- EL SCORPIO
Milan, Bedankt voor je meedenken.
Ik heb inderdaad geen haast.
En ik zie af van de aankoop van die 2006 omdat ik er geen goed gevoel bij heb.
De machine staat al vanaf maart 2010 te koop op marktplaats en is 8000 keer bekeken.
Zit geen garantie op en als ik vragen stel wat voor opties erop zitten krijg dan als antwoord "dat staat toch in de advertentie"
Plus het feit dat ie 160 km bij mij vandaan staat.
Ik ga dus gewoon rustig verder zoeken.
Weet ongeveer wat de inruil van mijn fiets is en er zullen straks wel meer R1200RT loskomen.
Ik heb nu een mooie deal met een BMW dealer maar ja het altijd nog mooier denk ik.
Dus maar even verder kijken.
Richard
Ik heb inderdaad geen haast.
En ik zie af van de aankoop van die 2006 omdat ik er geen goed gevoel bij heb.
De machine staat al vanaf maart 2010 te koop op marktplaats en is 8000 keer bekeken.
Zit geen garantie op en als ik vragen stel wat voor opties erop zitten krijg dan als antwoord "dat staat toch in de advertentie"
Plus het feit dat ie 160 km bij mij vandaan staat.
Ik ga dus gewoon rustig verder zoeken.
Weet ongeveer wat de inruil van mijn fiets is en er zullen straks wel meer R1200RT loskomen.
Ik heb nu een mooie deal met een BMW dealer maar ja het altijd nog mooier denk ik.
Dus maar even verder kijken.
Richard

Lijkt mij een verstandig besluit als ik het zo lees, succes met je zoektocht!
Gr. Milan
Gr. Milan
Wat betreft de ESA: wanneer je meestal alleen rijdt heb je weinig meerwaarde aan de ESA. Zeker op een R1200RT, die van zichzelf comfortabel genoeg is om een keer een slechtere weg te verteren, ook al heb je de veervoorspanning een tikje hoger gedraaid.
Ik heb een K1200R gehad met ESA, en mijn R1200RT heeft dat niet. Ik heb het nog geen seconde gemist.
Net als een radio of cruise control, overigens. Op mijn R1150RT zat een radio, heeft in 4 jaar niet één keer gediend.
Ik zie net dat je de keuze had tussen twee RT's, met een prijsverschil van 3400 euro. Toen ik de mijne kocht had ik ongeveer dezelfde keuze, met als verschil dat ze allebei van een dealer kwamen.
Ik heb gewoon geopteerd voor de goedkoopste, want de duurste had alleen maar extra gadgets die ik toch niet nodig had. Zoals het ESA...
Ik heb een K1200R gehad met ESA, en mijn R1200RT heeft dat niet. Ik heb het nog geen seconde gemist.
Net als een radio of cruise control, overigens. Op mijn R1150RT zat een radio, heeft in 4 jaar niet één keer gediend.
Ik zie net dat je de keuze had tussen twee RT's, met een prijsverschil van 3400 euro. Toen ik de mijne kocht had ik ongeveer dezelfde keuze, met als verschil dat ze allebei van een dealer kwamen.
Ik heb gewoon geopteerd voor de goedkoopste, want de duurste had alleen maar extra gadgets die ik toch niet nodig had. Zoals het ESA...
- EL SCORPIO
Als ze ook beide van een dealer zouden komen zou ik de keuze ook weten te maken.
Maar nu komt de ene bij de dealer en de andere van een handelaartje.
Ik ben er al achter hoe hij het doet.
Hij koopt bij van Harte de inruilers (schijnt een vriend van hem te zijn) en maakt ze schoon en verkoopt ze weer.
Dus nakijken of een klein beurtje zit er niet in volgens mij, want hij opteert alleen maar dat de boekjes erbij zitten.
Als je vraagt hoe het zit met garantie heeft ie het alleen maar over BMW garantie en niet iets van hem.
Dus ga ik toch voor een dealer of een particulier die liefde voor zijn machine had.
Maar nu komt de ene bij de dealer en de andere van een handelaartje.
Ik ben er al achter hoe hij het doet.
Hij koopt bij van Harte de inruilers (schijnt een vriend van hem te zijn) en maakt ze schoon en verkoopt ze weer.
Dus nakijken of een klein beurtje zit er niet in volgens mij, want hij opteert alleen maar dat de boekjes erbij zitten.
Als je vraagt hoe het zit met garantie heeft ie het alleen maar over BMW garantie en niet iets van hem.
Dus ga ik toch voor een dealer of een particulier die liefde voor zijn machine had.
- Maarten de Vries
- Type: R1200RT
- Bijz: 2011 model. Bouwjaar 2010
- Woonplaats of omgeving: Het Gooi
- Contacteer:
Toch wel blij te lezen dat opties als Esa e.d. wel hun meerwaarde houden.xantingo schreef:Ik zie net dat je de keuze had tussen twee RT's, met een prijsverschil van 3400 euro. Toen ik de mijne kocht had ik ongeveer dezelfde keuze, met als verschil dat ze allebei van een dealer kwamen.
Groetjes,
Maarten
Dat moet je wel relativeren... de duurdere was 2 jaar jonger, maar dat maakte voor mij geen verschil omdat de kilometerstand ongeveer gelijk lag.Maarten de Vries schreef:Toch wel blij te lezen dat opties als Esa e.d. wel hun meerwaarde houden.
Ik zou dus nooit bij een nieuwe moto ESA (of andere opties) bestellen in de veronderstelling dat ik die meerprijs kan recupereren na een aantal jaar.
- EL SCORPIO
En..............?
Jawel de kogel is door de kerk.
De RT is aangeschaft.
Waarschijnlijk vrijdagavond ophalen (koopavond)
Nog even wat van de prijs weten te krijgen en er komen 2 nwe Michelins onder.
Ik heb net de Zumo van de F800ST afgehaald en die gaat op de RT.
Steun al besteld bij Waypoint.
Nu nog even wachten tot het vrijdag is.
Jawel de kogel is door de kerk.
De RT is aangeschaft.
Waarschijnlijk vrijdagavond ophalen (koopavond)
Nog even wat van de prijs weten te krijgen en er komen 2 nwe Michelins onder.
Ik heb net de Zumo van de F800ST afgehaald en die gaat op de RT.
Steun al besteld bij Waypoint.
Nu nog even wachten tot het vrijdag is.

- Walter
- Erelid
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
- Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
- Contacteer:
gefeliciteerd met je
veel plezier ermee en veel veilige kilometers toegewenst!

veel plezier ermee en veel veilige kilometers toegewenst!
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum

Medebeheerder BMW RT Forum

Wil je een advertentievrije ervaring? Registreer of log in en geniet van een advertentie-vrije omgeving!
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 5048 Weergaves
-
Laatste bericht door QuickFix
-
- 9 Reacties